3701
Sök

E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 februari 2011
#221
Tar dom bort 98 ska jag parkera vinterbilen utan hjul fylld med betong på någon ministers gräsmatta tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

39 Inlägg
21 februari 2011
#222
Kesler skrev:
Tobe_Rebel skrev:
opelcoffe skrev:
jag undrar hur fan brossans och min pontiac kommer att kunna klara av den nya soppan. vi kör ändå på 98. fan ta om det inte kommer gå
Men det är väl bara 95 som ska bort? då kan du ju fortfarande tanka med 98-bränslet smile
98 skulle tydligen försvinna 2012. E10 skulle ju tas i bruk i maj iår, men kommer tydligen dröja ett tag till
tror inte ens dom tar bort det, är nog mest stockholmsmackarna som gör det men på landsbygden och på mindre orter kommer säkert 95/98 finnas kvar, för mycket bilar som går på 95, och dom måste komma på något bränsle som kan ersätta 95. E10 finns ju men alla bilar kan inte köras på E10, jag menar ska dom bara strunta i dom människorna som har bilar som inte går att köra på E10? inte särskilt politiskt, men man vet ju aldrig med politikerna idag!!! Hoppas dom tänker sig för väldigt väldigt noga innan dom fattar något beslut  wink  men när tänkte politikerna på bilisterna ? wink


89 Inlägg
21 februari 2011
#223
Jag experimenterade i dag för att få klarhet i hur bilen går på etanol. Slängde i 25 liter E85. Körde sedan mina ärenden i Kristianstad och sedan de cirka 4 milen hem - och bilen verkade gå bra. Dock vet jag inte om den tar stryk av detta nu..? Återstår väl att se om jag kraschar hela jäkla motorn nu...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 februari 2011
#224
Bubbe skrev:
Jag experimenterade i dag för att få klarhet i hur bilen går på etanol. Slängde i 25 liter E85. Körde sedan mina ärenden i Kristianstad och sedan de cirka 4 milen hem - och bilen verkade gå bra. Dock vet jag inte om den tar stryk av detta nu..? Återstår väl att se om jag kraschar hela jäkla motorn nu...
Problemet är ju det lägre energiinnehållet, men en modern bil kan ju kompensera en del. Ett annat problem är att etanol kan reagera med vissa aluminiumlegeringar i tex förgasare men så lite som 10% borde ju gå bra där med?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

39 Inlägg
21 februari 2011
#225
Bubbe skrev:
Jag experimenterade i dag för att få klarhet i hur bilen går på etanol. Slängde i 25 liter E85. Körde sedan mina ärenden i Kristianstad och sedan de cirka 4 milen hem - och bilen verkade gå bra. Dock vet jag inte om den tar stryk av detta nu..? Återstår väl att se om jag kraschar hela jäkla motorn nu...
jag provade det i min föredetta bil en audi a4. brossan har den nu å det hände inget med det, verkade nästan som det gick bättre...

http://www.mrgreen.nu/blog/20080211/tan … nsinbilen/


89 Inlägg
21 februari 2011
#226
Tobe_Rebel skrev:
Bubbe skrev:
Jag experimenterade i dag för att få klarhet i hur bilen går på etanol. Slängde i 25 liter E85. Körde sedan mina ärenden i Kristianstad och sedan de cirka 4 milen hem - och bilen verkade gå bra. Dock vet jag inte om den tar stryk av detta nu..? Återstår väl att se om jag kraschar hela jäkla motorn nu...
jag provade det i min föredetta bil en audi a4. brossan har den nu å det hände inget med det, verkade nästan som det gick bättre...

http://www.mrgreen.nu/blog/20080211/tan … nsinbilen/
Ja, den verkade lite piggare, i alla fall i stadskörning - om man nu kan kalla Kristianstad för stad. roll cool

Det hade ju varit jävligt skönt för plånboken om man kunde köra bilen helt på E85, men sån tur har man väl inte... Ändå tycker man att det borde vara tekniskt möjligt. Dock vet jag inte ett skit om någonting tar skada av det, så jag vågar inte experimentera mer.  hmm

Boosten misstänker jag att bilen fick av det högre oktantalet, det ska ju vara 104 oktan i E85 - och jag hade redan 98 oktan i tanken. Kommer nog fortsätta trycka i 98 oktan trots plånbokens skrik tills jag får svart på vitt att det är fullt möjligt att tanka E85 utan att något tar stryk - varken bil eller prestanda (avsevärt).

Rejsa ?
2 959 Inlägg
21 februari 2011
#227
Bubbe skrev:
Jag experimenterade i dag för att få klarhet i hur bilen går på etanol. Slängde i 25 liter E85. Körde sedan mina ärenden i Kristianstad och sedan de cirka 4 milen hem - och bilen verkade gå bra. Dock vet jag inte om den tar stryk av detta nu..? Återstår väl att se om jag kraschar hela jäkla motorn nu...
25 liter tillsammans med hur mycket bensin? Det är rätt avgörande hur bilen kommer gå.

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
21 februari 2011
#228
Bubbe skrev:
Tobe_Rebel skrev:
Bubbe skrev:
Jag experimenterade i dag för att få klarhet i hur bilen går på etanol. Slängde i 25 liter E85. Körde sedan mina ärenden i Kristianstad och sedan de cirka 4 milen hem - och bilen verkade gå bra. Dock vet jag inte om den tar stryk av detta nu..? Återstår väl att se om jag kraschar hela jäkla motorn nu...
jag provade det i min föredetta bil en audi a4. brossan har den nu å det hände inget med det, verkade nästan som det gick bättre...

http://www.mrgreen.nu/blog/20080211/tan … nsinbilen/
Ja, den verkade lite piggare, i alla fall i stadskörning - om man nu kan kalla Kristianstad för stad. roll cool

Det hade ju varit jävligt skönt för plånboken om man kunde köra bilen helt på E85, men sån tur har man väl inte... Ändå tycker man att det borde vara tekniskt möjligt. Dock vet jag inte ett skit om någonting tar skada av det, så jag vågar inte experimentera mer.  hmm

Boosten misstänker jag att bilen fick av det högre oktantalet, det ska ju vara 104 oktan i E85 - och jag hade redan 98 oktan i tanken. Kommer nog fortsätta trycka i 98 oktan trots plånbokens skrik tills jag får svart på vitt att det är fullt möjligt att tanka E85 utan att något tar stryk - varken bil eller prestanda (avsevärt).
Det blir inte billigare att köra på E85, snarare dyrare då bilen drar ca 30% mer.

Autotech

Rumpmas
3 860 Inlägg
21 februari 2011
#229
Snofi skrev:
http://www.vibilagare.se/nyheter/nya-e10bensinen-drojer-30431
Yes, det var tredje gången den länken postas wink


Dumpersförare.
970 Inlägg
22 februari 2011
#230
Tobe_Rebel skrev:
opelcoffe skrev:
jag undrar hur fan brossans och min pontiac kommer att kunna klara av den nya soppan. vi kör ändå på 98. fan ta om det inte kommer gå
Men det är väl bara 95 som ska bort? då kan du ju fortfarande tanka med 98-bränslet smile
jo visst men efter att den med kommer försvinna så blir det lite problems.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Dumpersförare.
970 Inlägg
22 februari 2011
#231
Nä politikerna ska inte snacka för dom är inte så jävla miljövänliga sj. vissa i miljöpartiet körde med avställda bilar och körde med riktiga bensinslukare och gamla skit bilar. stod i tidningen för nått år sen.

Men det är inte bara det det är den förbannade bensinskatten som gör allt ta bort all skatt så blir det en 2 spänn soppan kostar. sverige består bara av skatter hit och dit. Nä man får snart skatta för att man släpper sig om dagarna för att man bidrar till växthusefekten haha.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

39 Inlägg
23 februari 2011
#232
opelcoffe skrev:
Tobe_Rebel skrev:
opelcoffe skrev:
jag undrar hur fan brossans och min pontiac kommer att kunna klara av den nya soppan. vi kör ändå på 98. fan ta om det inte kommer gå
Men det är väl bara 95 som ska bort? då kan du ju fortfarande tanka med 98-bränslet smile
jo visst men efter att den med kommer försvinna så blir det lite problems.
jo det är ju sant hmm


23 Inlägg
23 februari 2011
#233
De jag vet i dag att ren etanol gör att bilen knackar lite och går ojämt. Sen en sak till är att gummi packningar mm torkar fortare. För tydligen har etanolbilarna annat gummi i packaningarna. men jag har testat och kört i min volvo 850 då tankade jag 70/30 70 soppa 30 etanol och det gick bra, Ok de drog faktiskt lite mer men blev lite piggare samtidigt.

huh?
10 427 Inlägg
23 februari 2011
#234
Tobe_Rebel skrev:
opelcoffe skrev:
Tobe_Rebel skrev:

Men det är väl bara 95 som ska bort? då kan du ju fortfarande tanka med 98-bränslet smile
jo visst men efter att den med kommer försvinna så blir det lite problems.
jo det är ju sant hmm
Ännu mer problem när de fossila bränslena försvinner helt för de som vill använda dem wink wink wink


89 Inlägg
23 februari 2011
#235
Busgrabb skrev:
Bubbe skrev:
Jag experimenterade i dag för att få klarhet i hur bilen går på etanol. Slängde i 25 liter E85. Körde sedan mina ärenden i Kristianstad och sedan de cirka 4 milen hem - och bilen verkade gå bra. Dock vet jag inte om den tar stryk av detta nu..? Återstår väl att se om jag kraschar hela jäkla motorn nu...
25 liter tillsammans med hur mycket bensin? Det är rätt avgörande hur bilen kommer gå.
Ungefär sisådär 50/50 kan jag nog tänka mig.
Kommer inte att slå på E85 fler gånger nu. Fick ett privat meddelande där det beskrevs en del om kolvar och risk för motorras. Så det blir 98 oktan direkt i morgon bitti. yikes

1 339 Inlägg
24 februari 2011
#236
Bubbe skrev:
Busgrabb skrev:
Bubbe skrev:
Jag experimenterade i dag för att få klarhet i hur bilen går på etanol. Slängde i 25 liter E85. Körde sedan mina ärenden i Kristianstad och sedan de cirka 4 milen hem - och bilen verkade gå bra. Dock vet jag inte om den tar stryk av detta nu..? Återstår väl att se om jag kraschar hela jäkla motorn nu...
25 liter tillsammans med hur mycket bensin? Det är rätt avgörande hur bilen kommer gå.
Ungefär sisådär 50/50 kan jag nog tänka mig.
Kommer inte att slå på E85 fler gånger nu. Fick ett privat meddelande där det beskrevs en del om kolvar och risk för motorras. Så det blir 98 oktan direkt i morgon bitti. yikes
Som jag skrev innan så om du vill tanka etanolfritt så finns det bara v-power att välja på :p


89 Inlägg
24 februari 2011
#237
Remiss skrev:
Som jag skrev innan så om du vill tanka etanolfritt så finns det bara v-power att välja på :p
Jepp... Det blir en tur till Shell i dag... cool
Hej, välmående bil - hejdå, kontosaldo... lol

1 339 Inlägg
24 februari 2011
#238
Bubbe skrev:
Remiss skrev:
Som jag skrev innan så om du vill tanka etanolfritt så finns det bara v-power att välja på :p
Jepp... Det blir en tur till Shell i dag... cool
Hej, välmående bil - hejdå, kontosaldo... lol
Haha big_smile finns tyvär inte så många obemannade shellmackar, iaf inte häromkring vilket drar upp priset ytterliggare.

Förövrigt så när E10 kommer kan man lika gärna tanka i 10% etanol i v-powern själv. Jag räknade på det och skillnaden blev typ 10 kronor på 50 liter och då får man 100 oktan cirka plus diverse tillsatser som finns i v-powern.


89 Inlägg
24 februari 2011
#239
Remiss skrev:
Bubbe skrev:
Remiss skrev:
Som jag skrev innan så om du vill tanka etanolfritt så finns det bara v-power att välja på :p
Jepp... Det blir en tur till Shell i dag... cool
Hej, välmående bil - hejdå, kontosaldo... lol
Haha big_smile finns tyvär inte så många obemannade shellmackar, iaf inte häromkring vilket drar upp priset ytterliggare.

Förövrigt så när E10 kommer kan man lika gärna tanka i 10% etanol i v-powern själv. Jag räknade på det och skillnaden blev typ 10 kronor på 50 liter och då får man 100 oktan cirka plus diverse tillsatser som finns i v-powern.
Tack! Då slapp jag räkna ut det där själv! tongue
(Som om jag skulle ha satt mig ned och räknat - det är som om Göran Persson hade satt sig i en hyresrätt!)

Närmaste Shell härifrån är Osby (1 mil), så det är inte så farligt att svänga inom. Dock är den också bemannad... Men det gör ju inget att ta en kopp kaffe också när man ändå är och tankar. smile

OnT: Bra tänkt, det där med tillsatser och "blanda själv". Gillar sånt tänk!

582 Inlägg
24 februari 2011
#240
olje bolagen har länge blandat i etanol i bensinen typ 5-10% beroende på tempraturer så ingen lär märka någon skillnad förutom att det står E10 på pumpen istället för 95.tankar du 95 idag så är det igentligen E5 du tankar och tankade du förra sommaren så var det mest troligt redan E10 då.

artikel från 2003 källa automotor sport


OKQ8 blandar etanol i bensinen
Anna Andersson -  2003-04-15 13:25

För att sänka koldioxidutsläppen har OKQ8 beslutat att tillsätta etanol i sin bensin. Med fem procent etanol i bensinen beräknas utsläppen av koldioxid minska med 477.000 ton per år.

Trots stora satsningar på miljövänligare bilar finns det i dag bara 3.000 etanolbilar i Sverige.
För att snabbt sänka koldioxidutsläppen i Sverige från bilar har OKQ8 som första bensinbolag beslutat att blanda 5 procent etanol i all bensin som OKQ8 levererar från egna depåer.
- Det kan tyckas lite, men det motsvarar 11.500 etanolbilar och det betyder en hel del för miljön, säger Göran Lindblå, styrelseordförande på OKQ8.
Denna femprocentiga blandning minskar koldioxidutsläppet med cirka 477.000 ton om året.
För att klara av de stora volymer etanol som krävs tecknar OKQ8 i dagarna avtal med etanolproducenten Sekab i Örnsköldsvik
Senast redigerat av jes (24 februari 2011)

hej


Sök