E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

martinn
1 maj 2011 · 2 624 Inlägg

AirOne skrev:

ArmiN_S skrev:
har bara en fråga,vet inte om jag fattat detta rätt men skall dom ta bort 98:bensinen eller vad?

Ja.

Nej? tongue 98 blir kvar.. men kommer heta 98 E5..

95 åker bort och blir E10.
98 byter namn till 98 E5 och det blir 5% etanol i.

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Mack Forum- och sitemoderator
1 maj 2011 · 26 206 Inlägg

martinn skrev:

AirOne skrev:

ArmiN_S skrev:
har bara en fråga,vet inte om jag fattat detta rätt men skall dom ta bort 98:bensinen eller vad?

Ja.

Nej? tongue 98 blir kvar.. men kommer heta 98 E5..

95 åker bort och blir E10.
98 byter namn till 98 E5 och det blir 5% etanol i.

Aha.
Sist jag hörde nåt om detta så skulle 95 bort nu och 98 bort om några år.
Och att 95 skulle ersättas med E10 och 98 bort helt..men då vet jag.
Tackar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Fellow
1 maj 2011 · 1 581 Inlägg

Helt underbart att dem ska blanda i mer etanol så bilarna drar mer men dem sänker inte priset på soppan. Vi ska helt enkelt få bilar som drar 5-10% mer för 15 kr litern! Grattis Sverige! Vi bor i det enda landet som segregerar och förtrycker sig själv.

Senast redigerat av Fellow (1 maj 2011)

xXSammy
1 maj 2011 · 6 599 Inlägg

Enligt Motor ska priset gå ner till 14.10~ kr litern för E10, 98 håller sig vid 14.80~ ifall jag minns siffrorna rätt nu

E10 skulle dröja i Sverige pga, så som jag fatta de. Kunde de bli kaos eftersom det fanns så många bilar som inte/"inte" kan köra på E10

De/Dem
MiWi
1 maj 2011 · 442 Inlägg

Fellow skrev:
Helt underbart att dem ska blanda i mer etanol så bilarna drar mer men dem sänker inte priset på soppan. Vi ska helt enkelt få bilar som drar 5-10% mer för 15 kr litern! Grattis Sverige! Vi bor i det enda landet som segregerar och förtrycker sig själv.

Prisskillnaden mot övriga Europa (som har samma bränsle) är faktiskt knappt jämförbar.

Inte direkt rea på bränslet i Norge eller Tyskland. wink

Andromeda Rumpmas
1 maj 2011 · 3 860 Inlägg

Malheus skrev:
Enligt Motor ska priset gå ner till 14.10~ kr litern för E10, 98 håller sig vid 14.80~ ifall jag minns siffrorna rätt nu

E10 skulle dröja i Sverige pga, så som jag fatta de. Kunde de bli kaos eftersom det fanns så många bilar som inte/"inte" kan köra på E10

Det säljs ju fortfarande splitt nya bilar som inte mår bra av E10. Om vi säger att en bil har en livslängd på 15-20 år så dröjer det i så fall mycket länge innan det kan införas wink

Undrar om EU tänker erbjuda sig att betala för dessa bilar? När E10 härskar och 98 försvinner kommer ju alla dessa bilar med direktinsprutning m. fl. att bli helt osäljbara på begagnatmarknaden.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
OmegaCoffe Dumpersförare.
4 maj 2011 · 970 Inlägg

kommer att köpa en diesel då jag kör mycket och långt. det är bara skatten som är dyr men det lönar sig för mig ändå.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Waahlvik
5 maj 2011 · 508 Inlägg

satt å räkna nu litegrann.. med e10 kommer min bil dra 2,55cl mer. De fan ingen skillnad.. Blir 1,5L på 1 tank. å 2,55cl mer/mil så är de fan billigare tanka e10 än 98.

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
5 maj 2011 · 1 948 Inlägg

Waahlvik skrev:
satt å räkna nu litegrann.. med e10 kommer min bil dra 2,55cl mer. De fan ingen skillnad.. Blir 1,5L på 1 tank. å 2,55cl mer/mil så är de fan billigare tanka e10 än 98.

Felet är att folk tror att deras motorer kommer att smälta av den lilla skvätt etanol som dem nu ska fylla på med.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Kristian_L
5 maj 2011 · 1 893 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Felet är att folk tror att deras motorer kommer att smälta av den lilla skvätt etanol som dem nu ska fylla på med.

Motorer smälter nog inte!
Men ju mer sprit man blandar i bränslet, destu "torrare" blir den och destu torrare blir alla gummi delar som den kommer i kontakt med!
På en bil gjord för sprit, har man material i slangar och packningar, som tål spriten. Att hälla sprit i en bil som inte är avsed att gå på det, leder till torrsprickor i slangar och packningar.
Det kommer inte märkas till en början, och när det väl börjar märkas, kan man inte vara helt säker på om det är spriten i soppan, eller om packningen/slangen ändå skulle spruckit/brustit..? (Statistiken kommer visa högre åtgång på reservdelar av gummi.) Med lite otur kommer ett antal (Fler!) bilar brinna på vägarna också, pga brustna gummislangar för insprutningen! En liten läcka i motorrummet, varm grenrör och verket är fullbordat. Staten har eldat upp din bil!!! (Mordförsök?)

I slutändan är det i våra plånböcker det kommer kännas, i form av ökade reparations kostnader.
Vilket staten tjänar ändå mera pengar på!!!

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Fellow
5 maj 2011 · 1 581 Inlägg

Kristian_V skrev:
I slutändan är det i våra plånböcker det kommer kännas, i form av ökade reparations kostnader.
Vilket staten tjänar ändå mera pengar på!!!

Samt ökade kostnader pga högre förbrukning!

Waahlvik
5 maj 2011 · 508 Inlägg

Fellow skrev:

Kristian_V skrev:
I slutändan är det i våra plånböcker det kommer kännas, i form av ökade reparations kostnader.
Vilket staten tjänar ändå mera pengar på!!!

Samt ökade kostnader pga högre förbrukning!

oj va mycke högre förbrukning.. vi pratar om 2-5cl/mil

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
Niklas1987 NO
5 maj 2011 · 2 182 Inlägg

Waahlvik skrev:

Fellow skrev:

Kristian_V skrev:
I slutändan är det i våra plånböcker det kommer kännas, i form av ökade reparations kostnader.
Vilket staten tjänar ändå mera pengar på!!!

Samt ökade kostnader pga högre förbrukning!

oj va mycke högre förbrukning.. vi pratar om 2-5cl/mil

många bäckar små wink Även en liten ökning i förbrukning blir ett antal kronor per år.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Fellow
5 maj 2011 · 1 581 Inlägg

Just principen att dem blandar för att sänka utsläppen av koldioxid men det är inte tal om att sänka koldioxidskatten.

Waahlvik
5 maj 2011 · 508 Inlägg

Niklas1987 skrev:

Waahlvik skrev:

Fellow skrev:

Samt ökade kostnader pga högre förbrukning!

oj va mycke högre förbrukning.. vi pratar om 2-5cl/mil

många bäckar små wink Även en liten ökning i förbrukning blir ett antal kronor per år.

ja å kommer e10 kosta mindre än 98 å den drar några fjuttiga cl mer. blir de +-0

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
Kristian_L
5 maj 2011 · 1 893 Inlägg

Waahlvik skrev:

Fellow skrev:

Kristian_V skrev:
I slutändan är det i våra plånböcker det kommer kännas, i form av ökade reparations kostnader.
Vilket staten tjänar ändå mera pengar på!!!

Samt ökade kostnader pga högre förbrukning!

oj va mycke högre förbrukning.. vi pratar om 2-5cl/mil

Ja vad fan är det o bråka om?
Om du kör 2000mil om året och det drar 5cl mer, då blir det 100 LITER MER !
Med ett soppa pris på nästan 15kr/litern  så blir det 1500kr mera per år i tanken.

Jag vet inte hur din värld ser ut, men 1500:- för mig... Jag skulle mycket hellre spendera dem på krogen eller köpa nått trevlig. Man kan få ganska mycket för 1500:-
Detta enbart i ökad förbrukning ?
Lägg till extra framtida verkstadsbesök för torra gummi detaljer och det drar fort iväg...

Inget stort problenm om man har råd att köra ny bil, men eftersom bilar inte skrotas efter tre år, så blir ju någon tvungen att köra några år till med den, och när bilen åldras, kommer också etanolens skadligare effekter fram.

Det blir också tätare intervall på olje byten om man kör med sprit, Där sringer det en tusenlapp eller två till per år. (Om man byter själv!)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
twin_cam Smålänning
5 maj 2011 · 7 877 Inlägg

Men egentligen,. Varför inte ta bort spriten helt, då drar bilarna mindre istället och koldioxidutsläppen bör minska + att motorerna mår bra smile

Blir E10 mindre spikningsbenäget?

EDIT: Sen handlar det ite om 100% sprit, utan 10%..

Senast redigerat av twin_cam (5 maj 2011)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Kristian_L
5 maj 2011 · 1 893 Inlägg

twin_cam skrev:
...Blir E10 mindre spikningsbenäget?

Det blir fortfarande 98 oktan.
= ingen skilnad i spiknings benägenhet!
Eftersom Etanol har ett oktan på 104, så innebär det väl att soppan igentligen håller endast 96 oktan, man spär ut det med 10% 104 oktan.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
MiWi
6 maj 2011 · 442 Inlägg

Kristian_V skrev:
I slutändan är det i våra plånböcker det kommer kännas, i form av ökade reparations kostnader.
Vilket staten tjänar ändå mera pengar på!!!

Tjänar staten på att du lämnar bilen på service?

Ohnej, det gör jag som företagare snarare.

gamlingen
6 maj 2011 · 5 198 Inlägg

MiWi skrev:

Kristian_V skrev:
I slutändan är det i våra plånböcker det kommer kännas, i form av ökade reparations kostnader.
Vilket staten tjänar ändå mera pengar på!!!

Tjänar staten på att du lämnar bilen på service?

Ohnej, det gör jag som företagare snarare.

staten oxå i form av skatter och moms...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang