E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

Sheba Certifierad besserwisser
6 maj 2011 · 308 Inlägg

MiWi skrev:

Kristian_V skrev:
I slutändan är det i våra plånböcker det kommer kännas, i form av ökade reparations kostnader.
Vilket staten tjänar ändå mera pengar på!!!

Tjänar staten på att du lämnar bilen på service?

Ohnej, det gör jag som företagare snarare.

Som företagare borde du veta att staten tjänar ganska bra på din verksamhet, förutsatt att du betalar dina skatter. wink

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
gamlingen
6 maj 2011 · 5 198 Inlägg

Sheba skrev:

MiWi skrev:

Kristian_V skrev:
I slutändan är det i våra plånböcker det kommer kännas, i form av ökade reparations kostnader.
Vilket staten tjänar ändå mera pengar på!!!

Tjänar staten på att du lämnar bilen på service?

Ohnej, det gör jag som företagare snarare.

Som företagare borde du veta att staten tjänar ganska bra på din verksamhet, förutsatt att du betalar dina skatter. wink

Den som tjänar mest är ju staten

MiWi
6 maj 2011 · 442 Inlägg

Sheba skrev:

MiWi skrev:

Kristian_V skrev:
I slutändan är det i våra plånböcker det kommer kännas, i form av ökade reparations kostnader.
Vilket staten tjänar ändå mera pengar på!!!

Tjänar staten på att du lämnar bilen på service?

Ohnej, det gör jag som företagare snarare.

Som företagare borde du veta att staten tjänar ganska bra på din verksamhet, förutsatt att du betalar dina skatter. wink

Ja, som skulle tjänat på skatter/moms oavsett om du lagt dem på bensin, utlandssemester eller en krogrunda. smile

gamlingen
6 maj 2011 · 5 198 Inlägg

MiWi skrev:

Sheba skrev:

MiWi skrev:

Tjänar staten på att du lämnar bilen på service?

Ohnej, det gör jag som företagare snarare.

Som företagare borde du veta att staten tjänar ganska bra på din verksamhet, förutsatt att du betalar dina skatter. wink

Ja, som skulle tjänat på skatter/moms oavsett om du lagt dem på bensin, utlandssemester eller en krogrunda. smile

Dock sa va det verkstadsbesök det gällde

MiWi
6 maj 2011 · 442 Inlägg

gamlingen skrev:

MiWi skrev:

Sheba skrev:

Som företagare borde du veta att staten tjänar ganska bra på din verksamhet, förutsatt att du betalar dina skatter. wink

Ja, som skulle tjänat på skatter/moms oavsett om du lagt dem på bensin, utlandssemester eller en krogrunda. smile

Dock sa va det verkstadsbesök det gällde

Ja, och ni säger att staten tjänar pengar på det.

Oavsett om DE tjänar på det, så tjänar även företagarna på det vilket man inte kommer ifrån.

744_boy S40 T4 paawha!
6 maj 2011 · 200 Inlägg

då klarar ja mig med min s40 2.0 antar ja tongue

Hellectric Trött
6 maj 2011 · 267 Inlägg

744_boy skrev:
då klarar ja mig med min s40 2.0 antar ja tongue

Japp, kollade direkt jag fick höra om dumheterna då jag har samma motor som dig. Det är 1.6 och 1.8-motorerna som inte klarar av E10. Så orka bry sig... cool

744_boy S40 T4 paawha!
6 maj 2011 · 200 Inlägg

Hellectric skrev:

744_boy skrev:
då klarar ja mig med min s40 2.0 antar ja tongue

Japp, kollade direkt jag fick höra om dumheterna då jag har samma motor som dig. Det är 1.6 och 1.8-motorerna som inte klarar av E10. Så orka bry sig... cool

fint de wink

MiWi
6 maj 2011 · 442 Inlägg

Hellectric skrev:

744_boy skrev:
då klarar ja mig med min s40 2.0 antar ja tongue

Japp, kollade direkt jag fick höra om dumheterna då jag har samma motor som dig. Det är 1.6 och 1.8-motorerna som inte klarar av E10. Så orka bry sig... cool

Det är faktiskt bara GDI-motorn som inte klarar av det i S/V40-serien. smile

Brådhis * Voff voff *
6 maj 2011 · 10 336 Inlägg

MiWi skrev:

Hellectric skrev:

744_boy skrev:
då klarar ja mig med min s40 2.0 antar ja tongue

Japp, kollade direkt jag fick höra om dumheterna då jag har samma motor som dig. Det är 1.6 och 1.8-motorerna som inte klarar av E10. Så orka bry sig... cool

Det är faktiskt bara GDI-motorn som inte klarar av det i S/V40-serien. smile

Dvs 1.8 och 1.6 går bra med E10 och endast 1.8i är den som ej klarar E10?! Right?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Sheba Certifierad besserwisser
6 maj 2011 · 308 Inlägg

Brådhis skrev:

MiWi skrev:

Hellectric skrev:

Japp, kollade direkt jag fick höra om dumheterna då jag har samma motor som dig. Det är 1.6 och 1.8-motorerna som inte klarar av E10. Så orka bry sig... cool

Det är faktiskt bara GDI-motorn som inte klarar av det i S/V40-serien. smile

Dvs 1.8 och 1.6 går bra med E10 och endast 1.8i är den som ej klarar E10?! Right?

//Brådhis

Korrekt. smile

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
OmegaCoffe Dumpersförare.
6 maj 2011 · 970 Inlägg

Waahlvik skrev:

Niklas1987 skrev:

Waahlvik skrev:

oj va mycke högre förbrukning.. vi pratar om 2-5cl/mil

många bäckar små wink Även en liten ökning i förbrukning blir ett antal kronor per år.

ja å kommer e10 kosta mindre än 98 å den drar några fjuttiga cl mer. blir de +-0

a du vet fan inte vad du snackar om 740 är törstiga som dom är redan istället för att sitta och räkna ut så tanka skitet när det kommer så får du se din LILLA förbrukning

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
OmegaCoffe Dumpersförare.
6 maj 2011 · 970 Inlägg

Kristian_V skrev:

twin_cam skrev:
...Blir E10 mindre spikningsbenäget?

Det blir fortfarande 98 oktan.
= ingen skilnad i spiknings benägenhet!
Eftersom Etanol har ett oktan på 104, så innebär det väl att soppan igentligen håller endast 96 oktan, man spär ut det med 10% 104 oktan.

innehåller inte 98 etanol

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Lapinkultaa
6 maj 2011 · 1 Inlägg

Jag tycker det är fullstädigt idiotiskt överhuvud taget att dom tar på 95!!! Ni som bor i stan o jobbar i stan,ta cyckeln för helvete! Men vi jävlar som bor o arbetar på landet/skogen kan faen inget göra. Tanka 98 te dom tar bort de också då.Sen då????!!! för den där jävla E10 tänker ja inte tanka.
Dom har smygt bort mer o mer olja i dieseln te skogsmaskinerna o de visar sig kan ja lova. Spridarna hänger sig o massa annat skit krånglar pga för lite olja.
Men allt ska ju va te fördel för alla jävla stadsbor!!!!! hade jävligt gärna tagit bussen elle tåget ut te skogen när ja ska sätta mej i min skogsmaskin o jobba. Men tyvärr så går inte bussen dit.
Så låt den jävla bensinen va! Ge alla människor som kan ta cyckel buss i staden ett bidrag så kan dom åka kollektivt som stat jävel vill o ge oss andra billigare bensin!!!!!

Volvo S70 2.5 "Johansson" (1999)
Kristian_L
6 maj 2011 · 1 893 Inlägg

opelcoffe skrev:
innehåller inte 98 etanol

Inte i dag!
95 innehåller 5% (E5?).
98 skall vara ren bensin.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Kristian_L
6 maj 2011 · 1 893 Inlägg

MiWi skrev:

Kristian_V skrev:
I slutändan är det i våra plånböcker det kommer kännas, i form av ökade reparations kostnader.
Vilket staten tjänar ändå mera pengar på!!!

Tjänar staten på att du lämnar bilen på service?

Ohnej, det gör jag som företagare snarare.

Jobbar du svart?
Om inte, så tjänar staten nästan lika mycket som du!

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Pellefax
6 maj 2011 · 644 Inlägg

Kristian_V skrev:

opelcoffe skrev:
innehåller inte 98 etanol

Inte i dag!
95 innehåller 5% (E5?).
98 skall vara ren bensin.

98 oktan får innehålla upp till 5% etanol,d.v.s samma som 95 fram till sista april,hur mycket dom blandar i är upp till bensinbolagen..

Sheba Certifierad besserwisser
6 maj 2011 · 308 Inlägg

Lapinkultaa skrev:
Jag tycker det är fullstädigt idiotiskt överhuvud taget att dom tar på 95!!! Ni som bor i stan o jobbar i stan,ta cyckeln för helvete! Men vi jävlar som bor o arbetar på landet/skogen kan faen inget göra. Tanka 98 te dom tar bort de också då.Sen då????!!! för den där jävla E10 tänker ja inte tanka.
Dom har smygt bort mer o mer olja i dieseln te skogsmaskinerna o de visar sig kan ja lova. Spridarna hänger sig o massa annat skit krånglar pga för lite olja.
Men allt ska ju va te fördel för alla jävla stadsbor!!!!! hade jävligt gärna tagit bussen elle tåget ut te skogen när ja ska sätta mej i min skogsmaskin o jobba. Men tyvärr så går inte bussen dit.
Så låt den jävla bensinen va! Ge alla människor som kan ta cyckel buss i staden ett bidrag så kan dom åka kollektivt som stat jävel vill o ge oss andra billigare bensin!!!!!

70% av bensinpriset är skatt, skatt som betalar väldigt mycket i samhället. Vad tror du konsekvenserna skulle bli om alla slutade köra bil? Jo, om alla hade slutat köra hade ni som faktiskt kör fått betala mer genom höjda bensinskatter pga en massiv minskning av skatteintäkter som på något sätt måste balanseras. Jag förstår inte hur du tänker att det skulle bli billigare för dig om andra slutade köra, faktiskt.

E10 handlar inte om någon brist på bensin eller att för många svenskar pendlar med bil till jobbet. Allt handlar troligtvis om att miljömuppar har fått för mycket fotfäste i EU. Detta är inget som svenska stadsbor har ställt till för dig, detta är något som är klubbat i EU. Kasta stenar på de som förtjänar det. Sedan att det är fördelaktigare att vara stadsbo är ju i sig inte speciellt konstigt och det gäller inte bara transportkostnader.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
OmegaCoffe Dumpersförare.
6 maj 2011 · 970 Inlägg

Kristian_V skrev:

MiWi skrev:

Kristian_V skrev:
I slutändan är det i våra plånböcker det kommer kännas, i form av ökade reparations kostnader.
Vilket staten tjänar ändå mera pengar på!!!

Tjänar staten på att du lämnar bilen på service?

Ohnej, det gör jag som företagare snarare.

Jobbar du svart?
Om inte, så tjänar staten nästan lika mycket som du!

95 vet jag. var bara inte säker hur det var me 98

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
MiWi
6 maj 2011 · 442 Inlägg

Kristian_V skrev:

MiWi skrev:

Kristian_V skrev:
I slutändan är det i våra plånböcker det kommer kännas, i form av ökade reparations kostnader.
Vilket staten tjänar ändå mera pengar på!!!

Tjänar staten på att du lämnar bilen på service?

Ohnej, det gör jag som företagare snarare.

Jobbar du svart?
Om inte, så tjänar staten nästan lika mycket som du!

Läs vad jag skriver. smile

Oavsett vad du lägger dina beskattade pengar på så kommer staten få en bit av kakan (såvida du handlar vitt och betalar moms). Det gäller oavsett hur du förbrukar din inkomst.

En bilverkstad som exempel, gynnas ju om det blir som du säger gällande bilar som går sönder då de får ökat antal kunder och då även kan dra in mer jobb. Visst, staten får in beskattade pengar men det är ändå pengar som på ett eller annat sätt hade hamnat i statskassan. Det som skiljer är vad man lägger pengarna på. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang