1915
Sök

E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

1 893 Inlägg
6 maj 2011
#501
MiWi skrev:
Kristian_V skrev:
I slutändan är det i våra plånböcker det kommer kännas, i form av ökade reparations kostnader.
Vilket staten tjänar ändå mera pengar på!!!

Tjänar staten på att du lämnar bilen på service?

Ohnej, det gör jag som företagare snarare.

Jobbar du svart?
Om inte, så tjänar staten nästan lika mycket som du!


644 Inlägg
6 maj 2011
#502
Kristian_V skrev:
opelcoffe skrev:
innehåller inte 98 etanol

Inte i dag!
95 innehåller 5% (E5?).
98 skall vara ren bensin.

98 oktan får innehålla upp till 5% etanol,d.v.s samma som 95 fram till sista april,hur mycket dom blandar i är upp till bensinbolagen..


Certifierad besserwisser
308 Inlägg
6 maj 2011
#503
Lapinkultaa skrev:
Jag tycker det är fullstädigt idiotiskt överhuvud taget att dom tar på 95!!! Ni som bor i stan o jobbar i stan,ta cyckeln för helvete! Men vi jävlar som bor o arbetar på landet/skogen kan faen inget göra. Tanka 98 te dom tar bort de också då.Sen då????!!! för den där jävla E10 tänker ja inte tanka.
Dom har smygt bort mer o mer olja i dieseln te skogsmaskinerna o de visar sig kan ja lova. Spridarna hänger sig o massa annat skit krånglar pga för lite olja.
Men allt ska ju va te fördel för alla jävla stadsbor!!!!! hade jävligt gärna tagit bussen elle tåget ut te skogen när ja ska sätta mej i min skogsmaskin o jobba. Men tyvärr så går inte bussen dit.
Så låt den jävla bensinen va! Ge alla människor som kan ta cyckel buss i staden ett bidrag så kan dom åka kollektivt som stat jävel vill o ge oss andra billigare bensin!!!!!

70% av bensinpriset är skatt, skatt som betalar väldigt mycket i samhället. Vad tror du konsekvenserna skulle bli om alla slutade köra bil? Jo, om alla hade slutat köra hade ni som faktiskt kör fått betala mer genom höjda bensinskatter pga en massiv minskning av skatteintäkter som på något sätt måste balanseras. Jag förstår inte hur du tänker att det skulle bli billigare för dig om andra slutade köra, faktiskt.

E10 handlar inte om någon brist på bensin eller att för många svenskar pendlar med bil till jobbet. Allt handlar troligtvis om att miljömuppar har fått för mycket fotfäste i EU. Detta är inget som svenska stadsbor har ställt till för dig, detta är något som är klubbat i EU. Kasta stenar på de som förtjänar det. Sedan att det är fördelaktigare att vara stadsbo är ju i sig inte speciellt konstigt och det gäller inte bara transportkostnader.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

Dumpersförare.
970 Inlägg
6 maj 2011
#504
Kristian_V skrev:
MiWi skrev:
Kristian_V skrev:
I slutändan är det i våra plånböcker det kommer kännas, i form av ökade reparations kostnader.
Vilket staten tjänar ändå mera pengar på!!!

Tjänar staten på att du lämnar bilen på service?

Ohnej, det gör jag som företagare snarare.

Jobbar du svart?
Om inte, så tjänar staten nästan lika mycket som du!

95 vet jag. var bara inte säker hur det var me 98

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

442 Inlägg
6 maj 2011
#505
Kristian_V skrev:
MiWi skrev:
Kristian_V skrev:
I slutändan är det i våra plånböcker det kommer kännas, i form av ökade reparations kostnader.
Vilket staten tjänar ändå mera pengar på!!!

Tjänar staten på att du lämnar bilen på service?

Ohnej, det gör jag som företagare snarare.

Jobbar du svart?
Om inte, så tjänar staten nästan lika mycket som du!

Läs vad jag skriver. smile

Oavsett vad du lägger dina beskattade pengar på så kommer staten få en bit av kakan (såvida du handlar vitt och betalar moms). Det gäller oavsett hur du förbrukar din inkomst.

En bilverkstad som exempel, gynnas ju om det blir som du säger gällande bilar som går sönder då de får ökat antal kunder och då även kan dra in mer jobb. Visst, staten får in beskattade pengar men det är ändå pengar som på ett eller annat sätt hade hamnat i statskassan. Det som skiljer är vad man lägger pengarna på. smile

1 893 Inlägg
6 maj 2011
#506
MiWi skrev:
Kristian_V skrev:
MiWi skrev:
Tjänar staten på att du lämnar bilen på service?

Ohnej, det gör jag som företagare snarare.

Jobbar du svart?
Om inte, så tjänar staten nästan lika mycket som du!

Läs vad jag skriver. smile

Oavsett vad du lägger dina beskattade pengar på så kommer staten få en bit av kakan (såvida du handlar vitt och betalar moms). Det gäller oavsett hur du förbrukar din inkomst.

En bilverkstad som exempel, gynnas ju om det blir som du säger gällande bilar som går sönder då de får ökat antal kunder och då även kan dra in mer jobb. Visst, staten får in beskattade pengar men det är ändå pengar som på ett eller annat sätt hade hamnat i statskassan. Det som skiljer är vad man lägger pengarna på. smile

Vad jag menade med första posten var bara att förutom skatten på soppan, så tjänar staten ännu mera på alla reparationer (EJ att förväxlas med service! Vilket iofs måste ske tätare iom mera sprit i tanken.) som kommer som följd av inblandningen av etanol i bensinen.
När du som egen företagare drar in pengar, så tar ju staten en ganska redig bit av din kaka eller hur?
Ifall det handlar om en reparation pga spruckna slangar, packningar pga etanolens torkande effekt, så tjänar staten pengar på "vår olycka". Fast med den skilnaden att det inte är någon olycka..?!
smilesmilesmile
Kommer du ihåg skräck propagandan när etanolen kom?
Det var totalt livsfarligt (Enligt staten!) att köra vanliga bensin drivna bilar på etanolen. Bilen måste först konverteras för etanol drift!!!
Nu tvingar de i våra bilar etanol, utan att vi konverterat.
På den tiden var etanolen rejält mycket billigare. Det var tom olagligt att tanka en bensin bil med etanol.
Allt för att vi skulle tanka den dyrare bensinen.
smilesmilesmile


415 Inlägg
6 maj 2011
#507
Det konstiga med detta E10 är att alla gamla jänkare och andra veteranbilar fortfarande står högt på blocket tongue


415 Inlägg
6 maj 2011
#508
skalman1 skrev:
Malkurrag skrev:
Det konstiga med detta E10 är att alla gamla jänkare och andra veteranbilar fortfarande står högt på blocket tongue

Konstig vet jag inte....

Det är ju inte direkt så att motorn ramlar ut genom avgasröret bara för att den får i sig lite etanol.

haha nej. Men soppa filter. Slangar. Packningar etc etc är saker som inte mår så bra på dom gamla pärlorna wink

PS Fin kärra du hade som avatar. En Taunus 12 super från 57 va? big_smile
*gissning*


415 Inlägg
4 637 Inlägg
7 maj 2011
#510
Lätt detta ju.
Tankar du 95 idag tankar du E10 i framtiden.
98 idag, 98 i framtiden.
Diesel idag, diesel i framtiden...

136 Inlägg
7 maj 2011
#511
Malkurrag skrev:
skalman1 skrev:
Malkurrag skrev:
Det konstiga med detta E10 är att alla gamla jänkare och andra veteranbilar fortfarande står högt på blocket tongue

Konstig vet jag inte....

Det är ju inte direkt så att motorn ramlar ut genom avgasröret bara för att den får i sig lite etanol.

haha nej. Men soppa filter. Slangar. Packningar etc etc är saker som inte mår så bra på dom gamla pärlorna wink

PS Fin kärra du hade som avatar. En Taunus 12 super från 57 va? big_smile
*gissning*

det där är ju så grov överdrift så det är löjligt.. 5% mer sprit kommer inte göra så att slangarna bara ramlar isär.

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller

Dumpersförare.
970 Inlägg
8 maj 2011
#512
Waahlvik skrev:
opelcoffe skrev:
Waahlvik skrev:

ja å kommer e10 kosta mindre än 98 å den drar några fjuttiga cl mer. blir de +-0

a du vet fan inte vad du snackar om 740 är törstiga som dom är redan istället för att sitta och räkna ut så tanka skitet när det kommer så får du se din LILLA förbrukning

jo ja brukar köra på 50% blandning redan nu så...

och 740is drar ju it mer än en annan bil. min ligger på 0,83.... men den lilla ökning i förbrukningen gör ingen skillnad då den kommer va billigare än 98 dvs +-0

god jul på dig med

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

2 624 Inlägg
8 maj 2011
#513
opelcoffe skrev:
Waahlvik skrev:
opelcoffe skrev:
a du vet fan inte vad du snackar om 740 är törstiga som dom är redan istället för att sitta och räkna ut så tanka skitet när det kommer så får du se din LILLA förbrukning

jo ja brukar köra på 50% blandning redan nu så...

och 740is drar ju it mer än en annan bil. min ligger på 0,83.... men den lilla ökning i förbrukningen gör ingen skillnad då den kommer va billigare än 98 dvs +-0

god jul på dig med

lollollol
Senast redigerat av martinn (8 maj 2011)


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
8 maj 2011
#514
Jag väntar fortfarande på bilder/artiklar med bilder, med motorer som frätts sönder och slangar som lösts upp. Där det är 100% säkert att det var pga. etanol.

Hittils har inget kunnat visa något smile utan det är mest rykten och det verkar bara vara personer som inte tankat etanol som säger att det går sönder? hur vet ni det om ni inte tankat det? dem flesta som försvarar har ju provat den.

Lite intressant är det faktiskt.

Det känns inte omöjligt att mazdan får gå på ren e85 så småningom smile
Senast redigerat av AcesHigh666 (8 maj 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

1 893 Inlägg
8 maj 2011
#515
AcesHigh666 skrev:
Jag väntar fortfarande på bilder/artiklar med bilder, med motorer som frätts sönder och slangar som lösts upp. Där det är 100% säkert att det var pga. etanol.

Hittils har inget kunnat visa något smile utan det är mest rykten och det verkar bara vara personer som inte tankat etanol som säger att det går sönder? hur vet ni det om ni inte tankat det? dem flesta som försvarar har ju provat den.

Lite intressant är det faktiskt.

Det känns inte omöjligt att mazdan får gå på ren e85 så småningom smile

Har du tvättat händerna i sprit någon gång?
De som har, vet att händerna blir så torra att de är alldeles vita.
Men det kanske bara är våra händer? Gummit i slangar och packningar torkar nog inte.
Bara skitsnack som kommer från tiotusen olika håll på en gång?

Motorer fräter knappast sönder, inte heller trillar de ut från avgasröret, som någon redan påpekade.

Men fundera på detta!
En Ford focus med service intervall på 3000mil har i "BiFuel" utförande ett service intervall på endast 1000mil. Detta från tillverkaren av bilen... Varför då?
Samma gäller nyare Volvo, bensin kontra "BiFuel"... 3000 respektive 1000 mil. Varför då?
(Jag vet, men vet du?)

Ett tips: Det har med Etanol att göra! winkwinkwink


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
8 maj 2011
#516
Ja jag är medveten om att oljan osv. påverkas. PÅ bilar som går på REN E85, och har läst på lite om det då jag somsagt är intresserad av att konvertera min bil.

Men här gäller det 5% till i bensinen och folk pratar om motorer som bara fräts sönder?

Har tvättat mina labbar i sprit avsedd för händer, ja det räckte för den torra känslan.
Senast redigerat av AcesHigh666 (8 maj 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

1 893 Inlägg
8 maj 2011
#517
AcesHigh666 skrev:
Ja jag är medveten om att oljan osv. påverkas. PÅ bilar som går på REN E85, och har läst på lite om det då jag somsagt är intresserad av att konvertera min bil.

Men här gäller det 5% till i bensinen och folk pratar om motorer som bara fräts sönder?

Har tvättat mina labbar i sprit avsedd för händer, ja det räckte för den torra känslan.

Jag kommer inte ihåg hur många procent etanol man började blanda i dieseln när någon kom på "Citydiesel" (Den diesel som finns i alla pumpar idag). Men det orsakade stora problem på äldre diesel bilar. Pumpen torkade sönder. Svindyrt att fixa.
Jag tror att citydiesel innehåller ungefär 10-15% etanol.
Om vi från dagens E5 (95oktan) går upp till E10. När börjar bilarna gå sönder? Var går gränsen?
Det finns folk där ute som kört med E blandning i många år. Men de har valt det själva och fullt medvetet tagit risken.
Men den stora massan vill inte ta sådanna risker! Man vill inte riskera att bli stående ute i ödemarken i -20 grader en vinter kväll! (För tro inte att bilar bara går sönder varma sommar dagar max 100m från en bilverkstad.


Smålänning
7 887 Inlägg
8 maj 2011
#518
Jag vill ha en källa på att det blandas etanol i dieseln, för mig veteligen blandar dom i rapsolja istället.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 893 Inlägg
8 maj 2011
#519
twin_cam skrev:
Jag vill ha en källa på att det blandas etanol i dieseln, för mig veteligen blandar dom i rapsolja istället.

"RME"
Det kallas den diesel de blandar raps i. Raps är bra, det smörjer pumpen.
När jag låg och körde tradare, så fick det max vara 2%raps i dieseln. Jag vet att lagstiftarna har tagit sitt förnuft till fånga och ändrat på det, idag får man ha i mera rapsolja.
Jag har ingen källa på mitt förra påstående, du kan väl googla själv? wink


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
8 maj 2011
#520
Waahlvik skrev:
skalman1 skrev:
Men dieseln med raps i löste även upp vissa pumpars tätningar iaf på dieseltruckar.

hallå... ska ni prata diesel får ni göra de i en annan tråd! detta är om e10 smile

Det är väldigt aktuellt i denna tråden också, då dem diskuterar att tillsatser i olika mängder har påverkar på bilarna.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.


Sök