3009
Sök

E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

1 893 Inlägg
8 maj 2011
#521
AcesHigh666 skrev:
Waahlvik skrev:
skalman1 skrev:
Men dieseln med raps i löste även upp vissa pumpars tätningar iaf på dieseltruckar.

hallå... ska ni prata diesel får ni göra de i en annan tråd! detta är om e10 smile

Det är väldigt aktuellt i denna tråden också, då dem diskuterar att tillsatser i olika mängder har påverkar på bilarna.

Den här tråden har ändå hållit sig ganska rakt på spåret!
Även om vi slank in på diesel, så var det om tillsatser i dieseln, och i grunden är det ju tillsats i bränslet vi diskuterar.
Det ständiga problemet i ämnet är att det är så hårt lagstiftat, att det inte är så mycket bensinbolagen kan göra, annat än att sälja smörjan.
Där sitter någon grön snubbe med flowerpower blomma på bröstet och tycker att vi alla skall åka tåg, allt annat skall skattas till fördärv och man kallar det för "miljöskatt"

För drygt tio år sedan när jag körde tradare, så fanns som sagt 2%RME att tillgå. Den kostade ungeför 10 öre mer per litern. (Min åkare tyckte att vi alla skulle tanka denna där tillfälle gavs, för den smörjer pumpen lite mer än den torra citydieseln.)
Man viste redan då, att mera RME vore bra. Men, lagstiftningen medförde att om man översteg 2% raps, så skulle det klassas som experimentellt drivmedel och skulle skattas där efter. På den tiden kostade dieseln runt en femma, men skulle bolaget blandat i mera raps, skulle den skattats till 25-30kr/litern... Nu tio år senare är det OK med mera raps???

Bensin bolaget viste redan år 2000 att mera RME vore bra, men staten satte "P".

Idag är det åter igen staten (EU) som med olika påtryckningar får bolagen att börja sälja E10.
Fast för bolagen är ju mera "E" i bränslet OK, ju mera 104 oktanigt "E" man blandar i, destu lägre oktan behöver ju bensinen hålla, för att efter utspädningen med "E" komma till summan 95 oktan.


* Voff voff *
10 779 Inlägg
9 maj 2011
#522
Kristian_V skrev:
twin_cam skrev:
Jag vill ha en källa på att det blandas etanol i dieseln, för mig veteligen blandar dom i rapsolja istället.

"RME"
Det kallas den diesel de blandar raps i. Raps är bra, det smörjer pumpen.
När jag låg och körde tradare, så fick det max vara 2%raps i dieseln. Jag vet att lagstiftarna har tagit sitt förnuft till fånga och ändrat på det, idag får man ha i mera rapsolja.
Jag har ingen källa på mitt förra påstående, du kan väl googla själv? wink

Inte bara mera... Du får köra på 100% RME om du vill! Dock har RME en aning lägre energi-innehåll än vanlig diesel om jag minns rätt så fordonet drar lite mer sås och förlorar lite effekt! Men vafan, det luktar popcorn ur avgasröret så det kan man leva med! big_smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
9 maj 2011
#524
Brådhis skrev:
Kristian_V skrev:
twin_cam skrev:
Jag vill ha en källa på att det blandas etanol i dieseln, för mig veteligen blandar dom i rapsolja istället.

"RME"
Det kallas den diesel de blandar raps i. Raps är bra, det smörjer pumpen.
När jag låg och körde tradare, så fick det max vara 2%raps i dieseln. Jag vet att lagstiftarna har tagit sitt förnuft till fånga och ändrat på det, idag får man ha i mera rapsolja.
Jag har ingen källa på mitt förra påstående, du kan väl googla själv? wink

Inte bara mera... Du får köra på 100% RME om du vill! Dock har RME en aning lägre energi-innehåll än vanlig diesel om jag minns rätt så fordonet drar lite mer sås och förlorar lite effekt! Men vafan, det luktar popcorn ur avgasröret så det kan man leva med! big_smile

//Brådhis

Tänk vad mycket bättre det måste vara ur miljösynpunkt om ALL tung trafik bytte till det bränslet!

Alla dieslar borde också kunna gå på det ju?(personbilar). Då är det bara bensinbilarna kvar att ta itu med, och hade man subventionerat dieseln lite så hade ju alla svensons bytt sina bensinare mot dieslar och då hade vi minskat antalet bensinare också!

Sen förbjuds nya bensinbilar att säljas i sverige och bara etanolbilar och dieslar får säljas nya. Entusiaster får importera bensinbilar och 98 behålls kvar för att "bevara" alla gamla bilar smile

Låter som det skulle funka skitbra smile förutsatt att man kan framställa etanolen bra.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Dumpersförare.
970 Inlägg
9 maj 2011
#525
skalman1 skrev:
Waahlvik skrev:
skalman1 skrev:
Men dieseln med raps i löste även upp vissa pumpars tätningar iaf på dieseltruckar.

hallå... ska ni prata diesel får ni göra de i en annan tråd! detta är om e10 smile

Oj förlåt! Jag ska försöka att passa in i tråden.



"lägger in en bild på vad som händer om man tankar e10"

http://www.artmarketblog.com/wp-content … losion.jpg

Haha åh shit

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Dumpersförare.
970 Inlägg
9 maj 2011
#526
Fasst än att e85 är billigare skulle jag inte vilja köra med en etanolare för de dricker mer. en jag känner har en rent ny saab 93 den ligger på lite över en liter mil. Vet att detta inte är om e10 men ändå.
kommer inte tanka e10 blir 98 senare köpes en diesel.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 maj 2011
#527
AcesHigh666 skrev:
Brådhis skrev:
Kristian_V skrev:

"RME"
Det kallas den diesel de blandar raps i. Raps är bra, det smörjer pumpen.
När jag låg och körde tradare, så fick det max vara 2%raps i dieseln. Jag vet att lagstiftarna har tagit sitt förnuft till fånga och ändrat på det, idag får man ha i mera rapsolja.
Jag har ingen källa på mitt förra påstående, du kan väl googla själv? wink

Inte bara mera... Du får köra på 100% RME om du vill! Dock har RME en aning lägre energi-innehåll än vanlig diesel om jag minns rätt så fordonet drar lite mer sås och förlorar lite effekt! Men vafan, det luktar popcorn ur avgasröret så det kan man leva med! big_smile

//Brådhis

Tänk vad mycket bättre det måste vara ur miljösynpunkt om ALL tung trafik bytte till det bränslet!

Alla dieslar borde också kunna gå på det ju?(personbilar). Då är det bara bensinbilarna kvar att ta itu med, och hade man subventionerat dieseln lite så hade ju alla svensons bytt sina bensinare mot dieslar och då hade vi minskat antalet bensinare också!

Sen förbjuds nya bensinbilar att säljas i sverige och bara etanolbilar och dieslar får säljas nya. Entusiaster får importera bensinbilar och 98 behålls kvar för att "bevara" alla gamla bilar smile

Låter som det skulle funka skitbra smile förutsatt att man kan framställa etanolen bra.

Jo, titta bara på hur regeringen valde att göra nu när försäljningen av dieselbilar ökade rejält de senaste åren och de fick partikelfilter. Man ökade skatten på bränslet så att det numera är dyrare än bensin vid pumpen. Hur vi än gör kommer vi ändå att få betala lika mycket för att transportera oss med bil känns det som mad
Skulle någon bryta lite naturvetenskapliga lagar och uppfinna en bil som går på enbart vatten skulle vi få tanka kemiskt "märkt" vatten på macken för 15 kr/litern, med dryga böter för den som blir påkommen med att köra på vanligt kranvatten tongue


Rumpmas
3 860 Inlägg
9 maj 2011
#528
jonnielahti skrev:
inte sett ett spår av e10 nånstans, bara 95, 98, D och E85
och första maj skulle e10 finnas överallt?

Det är tillåtet f r o m 1 maj, men bensinbolagen har ju gått ut för länge sedan och sagt att de inte hinner få klart det logistiska till dess, utan vi får vänta minst ett par månader till. Bra tycker jag.


S40 T4 paawha!
200 Inlägg
9 maj 2011
#529
Andromeda skrev:
jonnielahti skrev:
inte sett ett spår av e10 nånstans, bara 95, 98, D och E85
och första maj skulle e10 finnas överallt?

Det är tillåtet f r o m 1 maj, men bensinbolagen har ju gått ut för länge sedan och sagt att de inte hinner få klart det logistiska till dess, utan vi får vänta minst ett par månader till. Bra tycker jag.

låter bra det men ska ändå bli lite spännande med nya bränslet xd tror ju knappast att man märker så stor skillnad ändå tongue


Rumpmas
3 860 Inlägg
9 maj 2011
#530
744_boy skrev:
Andromeda skrev:
jonnielahti skrev:
inte sett ett spår av e10 nånstans, bara 95, 98, D och E85
och första maj skulle e10 finnas överallt?

Det är tillåtet f r o m 1 maj, men bensinbolagen har ju gått ut för länge sedan och sagt att de inte hinner få klart det logistiska till dess, utan vi får vänta minst ett par månader till. Bra tycker jag.

låter bra det men ska ändå bli lite spännande med nya bränslet xd tror ju knappast att man märker så stor skillnad ändå tongue

Ja, säg inte det. Etanol är inte snällt mot bilar som inte är anpassade för det, och även om man kan tycka att "men 5% hit och dit" så går ju gränsen någonstans.

Som någon annan skrev tycker jag också att det är stor underhållning att pappa staten spred skräck vid etanolens intåg att en bil som inte var anpassad för det skulle ta stryk omedelbart om man tankade den billigare spriten, medan man nu talar mycket tyst om etanolens inverkan på komponenter i bränslesystem.


S40 T4 paawha!
200 Inlägg
9 maj 2011
#531
Andromeda skrev:
744_boy skrev:
Andromeda skrev:

Det är tillåtet f r o m 1 maj, men bensinbolagen har ju gått ut för länge sedan och sagt att de inte hinner få klart det logistiska till dess, utan vi får vänta minst ett par månader till. Bra tycker jag.

låter bra det men ska ändå bli lite spännande med nya bränslet xd tror ju knappast att man märker så stor skillnad ändå tongue

Ja, säg inte det. Etanol är inte snällt mot bilar som inte är anpassade för det, och även om man kan tycka att "men 5% hit och dit" så går ju gränsen någonstans.

Som någon annan skrev tycker jag också att det är stor underhållning att pappa staten spred skräck vid etanolens intåg att en bil som inte var anpassad för det skulle ta stryk omedelbart om man tankade den billigare spriten, medan man nu talar mycket tyst om etanolens inverkan på komponenter i bränslesystem.

jo men ändå hehe  tongue dock kommer ja nog förtsatt hålla mig te 98 ;D


German Engineering
9 083 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
#532
Läste lite snabbt på tidningen Bilsport att E10 inte ska lanseras förrän i höst.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

S40 T4 paawha!
200 Inlägg
9 maj 2011
#533
CarpeDiem skrev:
Läste lite snabbt på tidningen Bilsport att E10 inte ska lanseras förrän i höst.

Det är tillåtet f r o m 1 maj, men bensinbolagen har ju gått ut för länge sedan och sagt att de inte hinner få klart det logistiska till dess, utan vi får vänta minst ett par månader till ^^


415 Inlägg
9 maj 2011
#534
Kanske någon som kan ge mig lite svar här smile
Etanol nu. E85!
Om man har en gammal bil. Exp en cortina MK2. Med mekanisk soppa pump.
Vad måste jag byta i denna förutom att byta slangar för att den ska kunna gå på REN etanol? smile

Verkar som att det finns en hel del kunniga här smile


1 893 Inlägg
9 maj 2011
#536
Malkurrag skrev:
Kanske någon som kan ge mig lite svar här smile
Etanol nu. E85!
Om man har en gammal bil. Exp en cortina MK2. Med mekanisk soppa pump.
Vad måste jag byta i denna förutom att byta slangar för att den ska kunna gå på REN etanol? smile

Verkar som att det finns en hel del kunniga här smile

Det enklaste svaret.
Större munstycke i förgasaren. Tuta och kör! tongue
Senast redigerat av Kristian_V (9 maj 2011)


415 Inlägg
9 maj 2011
#537
744_boy skrev:
kan finnas lite länkar i min tråd angående etanol konvertering om det e det du menar typ:P

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=207218

Jo det är det jag menar. Fast detta på en gammal veteran bil.
Jag vet att soppa pumpen på normala bilar är det som ofta tar stryk. För det inte smörjer som det ska. Men på en mekanisk tänkte jag det kanske inte tar lika mycket stryk?


415 Inlägg
9 maj 2011
#539
Kristian_V skrev:
Malkurrag skrev:
Kanske någon som kan ge mig lite svar här smile
Etanol nu. E85!
Om man har en gammal bil. Exp en cortina MK2. Med mekanisk soppa pump.
Vad måste jag byta i denna förutom att byta slangar för att den ska kunna gå på REN etanol? smile

Verkar som att det finns en hel del kunniga här smile

Det enklaste svaret.
Större munstycke i förgasaren. Tuta och kör! tongue

Ja men jag måste ändå byta slangar och sånt ellerhur?
Och sen så tar inte soppa pump eller något annat stryk i en så gammal motor? smile
Har ingen lust att förstöra bilen menar jag smile

och Etanol.nu handlar mest om nyare bilar wink


1 893 Inlägg
9 maj 2011
#540
Malkurrag skrev:
744_boy skrev:
kan finnas lite länkar i min tråd angående etanol konvertering om det e det du menar typ:P

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=207218

Jo det är det jag menar. Fast detta på en gammal veteran bil.
Jag vet att soppa pumpen på normala bilar är det som ofta tar stryk. För det inte smörjer som det ska. Men på en mekanisk tänkte jag det kanske inte tar lika mycket stryk?

Även en mekanisk pump har gummi detaljer. Men som någon skrev ett par sidor bakåt. "Motorn trillar ju inte ut ur avgasröret bara för att man tankar "E". "
Varför vill du konvertera en sugmotor till E?
Vad tror du att du skall vinna? Så mycket billigare är inte E idag.



Sök