AcesHigh666 skrev:
Waahlvik skrev:
skalman1 skrev:
Men dieseln med raps i löste även upp vissa pumpars tätningar iaf på dieseltruckar.
hallå... ska ni prata diesel får ni göra de i en annan tråd! detta är om e10

Det är väldigt aktuellt i denna tråden också, då dem diskuterar att tillsatser i olika mängder har påverkar på bilarna.
Den här tråden har ändå hållit sig ganska rakt på spåret!
Även om vi slank in på diesel, så var det om tillsatser i dieseln, och i grunden är det ju tillsats i bränslet vi diskuterar.
Det ständiga problemet i ämnet är att det är så hårt lagstiftat, att det inte är så mycket bensinbolagen kan göra, annat än att sälja smörjan.
Där sitter någon grön snubbe med flowerpower blomma på bröstet och tycker att vi alla skall åka tåg, allt annat skall skattas till fördärv och man kallar det för "miljöskatt"
För drygt tio år sedan när jag körde tradare, så fanns som sagt 2%RME att tillgå. Den kostade ungeför 10 öre
mer per litern. (Min åkare tyckte att vi alla skulle tanka denna där tillfälle gavs, för den smörjer pumpen lite mer än den torra citydieseln.)
Man viste redan då, att mera RME vore bra. Men, lagstiftningen medförde att om man översteg 2% raps, så skulle det klassas som experimentellt drivmedel och skulle skattas där efter. På den tiden kostade dieseln runt en femma, men skulle bolaget blandat i mera raps, skulle den skattats till 25-30kr/litern... Nu tio år senare är det OK med mera raps???
Bensin bolaget viste redan år 2000 att mera RME vore bra, men staten satte "P".
Idag är det åter igen staten (EU) som med olika påtryckningar får bolagen att börja sälja E10.
Fast för bolagen är ju mera "E" i bränslet OK, ju mera 104 oktanigt "E" man blandar i, destu lägre oktan behöver ju bensinen hålla, för att efter utspädningen med "E" komma till summan 95 oktan.