E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

Kristian_L
6 maj 2011 · 1 893 Inlägg

MiWi skrev:

Kristian_V skrev:

MiWi skrev:
Tjänar staten på att du lämnar bilen på service?

Ohnej, det gör jag som företagare snarare.

Jobbar du svart?
Om inte, så tjänar staten nästan lika mycket som du!

Läs vad jag skriver. smile

Oavsett vad du lägger dina beskattade pengar på så kommer staten få en bit av kakan (såvida du handlar vitt och betalar moms). Det gäller oavsett hur du förbrukar din inkomst.

En bilverkstad som exempel, gynnas ju om det blir som du säger gällande bilar som går sönder då de får ökat antal kunder och då även kan dra in mer jobb. Visst, staten får in beskattade pengar men det är ändå pengar som på ett eller annat sätt hade hamnat i statskassan. Det som skiljer är vad man lägger pengarna på. smile

Vad jag menade med första posten var bara att förutom skatten på soppan, så tjänar staten ännu mera på alla reparationer (EJ att förväxlas med service! Vilket iofs måste ske tätare iom mera sprit i tanken.) som kommer som följd av inblandningen av etanol i bensinen.
När du som egen företagare drar in pengar, så tar ju staten en ganska redig bit av din kaka eller hur?
Ifall det handlar om en reparation pga spruckna slangar, packningar pga etanolens torkande effekt, så tjänar staten pengar på "vår olycka". Fast med den skilnaden att det inte är någon olycka..?!
smilesmilesmile
Kommer du ihåg skräck propagandan när etanolen kom?
Det var totalt livsfarligt (Enligt staten!) att köra vanliga bensin drivna bilar på etanolen. Bilen måste först konverteras för etanol drift!!!
Nu tvingar de i våra bilar etanol, utan att vi konverterat.
På den tiden var etanolen rejält mycket billigare. Det var tom olagligt att tanka en bensin bil med etanol.
Allt för att vi skulle tanka den dyrare bensinen.
smilesmilesmile

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Malkurrag
6 maj 2011 · 415 Inlägg

Det konstiga med detta E10 är att alla gamla jänkare och andra veteranbilar fortfarande står högt på blocket tongue

Malkurrag
6 maj 2011 · 415 Inlägg

skalman1 skrev:

Malkurrag skrev:
Det konstiga med detta E10 är att alla gamla jänkare och andra veteranbilar fortfarande står högt på blocket tongue

Konstig vet jag inte....

Det är ju inte direkt så att motorn ramlar ut genom avgasröret bara för att den får i sig lite etanol.

haha nej. Men soppa filter. Slangar. Packningar etc etc är saker som inte mår så bra på dom gamla pärlorna wink

PS Fin kärra du hade som avatar. En Taunus 12 super från 57 va? big_smile
*gissning*

Malkurrag
6 maj 2011 · 415 Inlägg

Såg nu det var en Opel wink

Navkapsel
7 maj 2011 · 4 637 Inlägg

Lätt detta ju.
Tankar du 95 idag tankar du E10 i framtiden.
98 idag, 98 i framtiden.
Diesel idag, diesel i framtiden...

hablam
7 maj 2011 · 136 Inlägg

Malkurrag skrev:

skalman1 skrev:

Malkurrag skrev:
Det konstiga med detta E10 är att alla gamla jänkare och andra veteranbilar fortfarande står högt på blocket tongue

Konstig vet jag inte....

Det är ju inte direkt så att motorn ramlar ut genom avgasröret bara för att den får i sig lite etanol.

haha nej. Men soppa filter. Slangar. Packningar etc etc är saker som inte mår så bra på dom gamla pärlorna wink

PS Fin kärra du hade som avatar. En Taunus 12 super från 57 va? big_smile
*gissning*

det där är ju så grov överdrift så det är löjligt.. 5% mer sprit kommer inte göra så att slangarna bara ramlar isär.

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
Waahlvik
8 maj 2011 · 508 Inlägg

opelcoffe skrev:

Waahlvik skrev:

Niklas1987 skrev:

många bäckar små wink Även en liten ökning i förbrukning blir ett antal kronor per år.

ja å kommer e10 kosta mindre än 98 å den drar några fjuttiga cl mer. blir de +-0

a du vet fan inte vad du snackar om 740 är törstiga som dom är redan istället för att sitta och räkna ut så tanka skitet när det kommer så får du se din LILLA förbrukning

jo ja brukar köra på 50% blandning redan nu så...

och 740is drar ju it mer än en annan bil. min ligger på 0,83.... men den lilla ökning i förbrukningen gör ingen skillnad då den kommer va billigare än 98 dvs +-0

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
OmegaCoffe Dumpersförare.
8 maj 2011 · 970 Inlägg

Waahlvik skrev:

opelcoffe skrev:

Waahlvik skrev:

ja å kommer e10 kosta mindre än 98 å den drar några fjuttiga cl mer. blir de +-0

a du vet fan inte vad du snackar om 740 är törstiga som dom är redan istället för att sitta och räkna ut så tanka skitet när det kommer så får du se din LILLA förbrukning

jo ja brukar köra på 50% blandning redan nu så...

och 740is drar ju it mer än en annan bil. min ligger på 0,83.... men den lilla ökning i förbrukningen gör ingen skillnad då den kommer va billigare än 98 dvs +-0

god jul på dig med

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
martinn
8 maj 2011 · 2 624 Inlägg

opelcoffe skrev:

Waahlvik skrev:

opelcoffe skrev:
a du vet fan inte vad du snackar om 740 är törstiga som dom är redan istället för att sitta och räkna ut så tanka skitet när det kommer så får du se din LILLA förbrukning

jo ja brukar köra på 50% blandning redan nu så...

och 740is drar ju it mer än en annan bil. min ligger på 0,83.... men den lilla ökning i förbrukningen gör ingen skillnad då den kommer va billigare än 98 dvs +-0

god jul på dig med

lollollol

Senast redigerat av martinn (8 maj 2011)

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
8 maj 2011 · 1 948 Inlägg

Jag väntar fortfarande på bilder/artiklar med bilder, med motorer som frätts sönder och slangar som lösts upp. Där det är 100% säkert att det var pga. etanol.

Hittils har inget kunnat visa något smile utan det är mest rykten och det verkar bara vara personer som inte tankat etanol som säger att det går sönder? hur vet ni det om ni inte tankat det? dem flesta som försvarar har ju provat den.

Lite intressant är det faktiskt.

Det känns inte omöjligt att mazdan får gå på ren e85 så småningom smile

Senast redigerat av AcesHigh666 (8 maj 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Kristian_L
8 maj 2011 · 1 893 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Jag väntar fortfarande på bilder/artiklar med bilder, med motorer som frätts sönder och slangar som lösts upp. Där det är 100% säkert att det var pga. etanol.

Hittils har inget kunnat visa något smile utan det är mest rykten och det verkar bara vara personer som inte tankat etanol som säger att det går sönder? hur vet ni det om ni inte tankat det? dem flesta som försvarar har ju provat den.

Lite intressant är det faktiskt.

Det känns inte omöjligt att mazdan får gå på ren e85 så småningom smile

Har du tvättat händerna i sprit någon gång?
De som har, vet att händerna blir så torra att de är alldeles vita.
Men det kanske bara är våra händer? Gummit i slangar och packningar torkar nog inte.
Bara skitsnack som kommer från tiotusen olika håll på en gång?

Motorer fräter knappast sönder, inte heller trillar de ut från avgasröret, som någon redan påpekade.

Men fundera på detta!
En Ford focus med service intervall på 3000mil har i "BiFuel" utförande ett service intervall på endast 1000mil. Detta från tillverkaren av bilen... Varför då?
Samma gäller nyare Volvo, bensin kontra "BiFuel"... 3000 respektive 1000 mil. Varför då?
(Jag vet, men vet du?)

Ett tips: Det har med Etanol att göra! winkwinkwink

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
8 maj 2011 · 1 948 Inlägg

Ja jag är medveten om att oljan osv. påverkas. PÅ bilar som går på REN E85, och har läst på lite om det då jag somsagt är intresserad av att konvertera min bil.

Men här gäller det 5% till i bensinen och folk pratar om motorer som bara fräts sönder?

Har tvättat mina labbar i sprit avsedd för händer, ja det räckte för den torra känslan.

Senast redigerat av AcesHigh666 (8 maj 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Kristian_L
8 maj 2011 · 1 893 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Ja jag är medveten om att oljan osv. påverkas. PÅ bilar som går på REN E85, och har läst på lite om det då jag somsagt är intresserad av att konvertera min bil.

Men här gäller det 5% till i bensinen och folk pratar om motorer som bara fräts sönder?

Har tvättat mina labbar i sprit avsedd för händer, ja det räckte för den torra känslan.

Jag kommer inte ihåg hur många procent etanol man började blanda i dieseln när någon kom på "Citydiesel" (Den diesel som finns i alla pumpar idag). Men det orsakade stora problem på äldre diesel bilar. Pumpen torkade sönder. Svindyrt att fixa.
Jag tror att citydiesel innehåller ungefär 10-15% etanol.
Om vi från dagens E5 (95oktan) går upp till E10. När börjar bilarna gå sönder? Var går gränsen?
Det finns folk där ute som kört med E blandning i många år. Men de har valt det själva och fullt medvetet tagit risken.
Men den stora massan vill inte ta sådanna risker! Man vill inte riskera att bli stående ute i ödemarken i -20 grader en vinter kväll! (För tro inte att bilar bara går sönder varma sommar dagar max 100m från en bilverkstad.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
twin_cam Smålänning
8 maj 2011 · 7 877 Inlägg

Jag vill ha en källa på att det blandas etanol i dieseln, för mig veteligen blandar dom i rapsolja istället.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Kristian_L
8 maj 2011 · 1 893 Inlägg

twin_cam skrev:
Jag vill ha en källa på att det blandas etanol i dieseln, för mig veteligen blandar dom i rapsolja istället.

"RME"
Det kallas den diesel de blandar raps i. Raps är bra, det smörjer pumpen.
När jag låg och körde tradare, så fick det max vara 2%raps i dieseln. Jag vet att lagstiftarna har tagit sitt förnuft till fånga och ändrat på det, idag får man ha i mera rapsolja.
Jag har ingen källa på mitt förra påstående, du kan väl googla själv? wink

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Waahlvik
8 maj 2011 · 508 Inlägg

skalman1 skrev:
Men dieseln med raps i löste även upp vissa pumpars tätningar iaf på dieseltruckar.

hallå... ska ni prata diesel får ni göra de i en annan tråd! detta är om e10 smile

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
8 maj 2011 · 1 948 Inlägg

Waahlvik skrev:

skalman1 skrev:
Men dieseln med raps i löste även upp vissa pumpars tätningar iaf på dieseltruckar.

hallå... ska ni prata diesel får ni göra de i en annan tråd! detta är om e10 smile

Det är väldigt aktuellt i denna tråden också, då dem diskuterar att tillsatser i olika mängder har påverkar på bilarna.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Kristian_L
8 maj 2011 · 1 893 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

Waahlvik skrev:

skalman1 skrev:
Men dieseln med raps i löste även upp vissa pumpars tätningar iaf på dieseltruckar.

hallå... ska ni prata diesel får ni göra de i en annan tråd! detta är om e10 smile

Det är väldigt aktuellt i denna tråden också, då dem diskuterar att tillsatser i olika mängder har påverkar på bilarna.

Den här tråden har ändå hållit sig ganska rakt på spåret!
Även om vi slank in på diesel, så var det om tillsatser i dieseln, och i grunden är det ju tillsats i bränslet vi diskuterar.
Det ständiga problemet i ämnet är att det är så hårt lagstiftat, att det inte är så mycket bensinbolagen kan göra, annat än att sälja smörjan.
Där sitter någon grön snubbe med flowerpower blomma på bröstet och tycker att vi alla skall åka tåg, allt annat skall skattas till fördärv och man kallar det för "miljöskatt"

För drygt tio år sedan när jag körde tradare, så fanns som sagt 2%RME att tillgå. Den kostade ungeför 10 öre mer per litern. (Min åkare tyckte att vi alla skulle tanka denna där tillfälle gavs, för den smörjer pumpen lite mer än den torra citydieseln.)
Man viste redan då, att mera RME vore bra. Men, lagstiftningen medförde att om man översteg 2% raps, så skulle det klassas som experimentellt drivmedel och skulle skattas där efter. På den tiden kostade dieseln runt en femma, men skulle bolaget blandat i mera raps, skulle den skattats till 25-30kr/litern... Nu tio år senare är det OK med mera raps???

Bensin bolaget viste redan år 2000 att mera RME vore bra, men staten satte "P".

Idag är det åter igen staten (EU) som med olika påtryckningar får bolagen att börja sälja E10.
Fast för bolagen är ju mera "E" i bränslet OK, ju mera 104 oktanigt "E" man blandar i, destu lägre oktan behöver ju bensinen hålla, för att efter utspädningen med "E" komma till summan 95 oktan.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Brådhis * Voff voff *
9 maj 2011 · 10 336 Inlägg

Kristian_V skrev:

twin_cam skrev:
Jag vill ha en källa på att det blandas etanol i dieseln, för mig veteligen blandar dom i rapsolja istället.

"RME"
Det kallas den diesel de blandar raps i. Raps är bra, det smörjer pumpen.
När jag låg och körde tradare, så fick det max vara 2%raps i dieseln. Jag vet att lagstiftarna har tagit sitt förnuft till fånga och ändrat på det, idag får man ha i mera rapsolja.
Jag har ingen källa på mitt förra påstående, du kan väl googla själv? wink

Inte bara mera... Du får köra på 100% RME om du vill! Dock har RME en aning lägre energi-innehåll än vanlig diesel om jag minns rätt så fordonet drar lite mer sås och förlorar lite effekt! Men vafan, det luktar popcorn ur avgasröret så det kan man leva med! big_smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang