E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
25 december 2011 · 1 948 Inlägg

twin_cam skrev:
Ja, K-jetronic som är mekaniskt utan databox, och D-jetronic som är analog elektrisk insprutning klarar inte att anpassa sig.

Men allt nyare än LH 2.4 och som har knacksensor SKA gå att köra på allt över 91 oktan. Annars är något galet med konstruktionen.

jaja en liten mängd gamla skitbilar med mekanisk insprutning kommer att hamna i kläm men det går säkert att lösa med högre soppatryck eller att fila nånstans. Bara den får lite mer soppa så löser det sig. wink

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Presidento Of World
25 december 2011 · 3 336 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Kan tänka mig att vissa styrsystem inte klarar av det, men detta borde kunna fixas med en enkel "chipning" där man ändrar parametrarna så den går på det nya bränslet.

Jag tror att detta är igentligen det största och i stort sett enda problemet med etanol. För INGEN har kunnat visa mig när jag frågat efter det, motorer som frätts sönder eller ens gummislangar med bevis att det är till 100% etanolens fel.

Och då snackar vi e85 och inte e10 där mängden är betydligt mindre smile

EDIT: Tänker tillägga att de ställen jag läst om etanolkonvertering av en vanling bensinbil så står det endast att gummislangar "kan frätas sönder". Just den där med "kan frätas sönder" tolkar jag tills motsatsen är bevisad med riktiga bevis, som att. "har du en gammal skitbil med torra gummislangar som behöver bytas men inte läcker än, så byt de, när du konverterar annars börjar dem läcka".

Jag tolkar inte det som att "köp nya slangar o dem fräts bort fort som fan och din motor kommer smälta för du kör på etanol". Vilket verkar vara den generella uppfattningen folk har...

finns det chipp till en E200 kompressor? tongue har inte sett än så länge tongue

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Nightmare89
26 december 2011 · 939 Inlägg

Kan ju säga att Statoil i häggvik har tagit bort sina 98 pumpar helt å kör enbart 95/E10 elelr vad det nu e....

gtjim
26 december 2011 · 692 Inlägg

Så om ja har fattat allt rätt nu så 95ersätts av e10 medan 98 o e85 o vpower  stannar kvar i pumparn .

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
Andromeda Rumpmas
26 december 2011 · 3 860 Inlägg

gtjim skrev:
Så om ja har fattat allt rätt nu så 95ersätts av e10 medan 98 o e85 o vpower  stannar kvar i pumparn .

Det är upp till macken att bestämma om de vill ha 98 oktan. V-Power innehåller redan 5% etanol. Men tanken är som du säger att gamla BF95 eller om man så vill, "E5", ska bli E10.

Senast redigerat av Andromeda (26 december 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Kristian_L
1 januari 2012 · 1 893 Inlägg

-BASmannen- skrev:
Dom skriver att dom inför E10 för att utsläppen ska minska, men då bilarna blir slöare så blir de ju automatist att man gasar mer...

Blir bilen slöare av E10?

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
-Bazz3r- Team Breehäng
1 januari 2012 · 1 623 Inlägg

Kristian_V skrev:

-BASmannen- skrev:
Dom skriver att dom inför E10 för att utsläppen ska minska, men då bilarna blir slöare så blir de ju automatist att man gasar mer...

Blir bilen slöare av E10?

Egentligen vet jag ju inte säkert, men vet en som har en Bmw e32 som tankade de, och han sa att den gick sämre på E10 än "vanlig soppa".
Men som sagt, de va va han sa hmm

Senast redigerat av -BASmannen- (1 januari 2012)

R1 3
└┼┤
2 4
TimR
2 januari 2012 · 84 Inlägg

-BASmannen- skrev:

Kristian_V skrev:

-BASmannen- skrev:
Dom skriver att dom inför E10 för att utsläppen ska minska, men då bilarna blir slöare så blir de ju automatist att man gasar mer...

Blir bilen slöare av E10?

Egentligen vet jag ju inte säkert, men vet en som har en Bmw e32 som tankade de, och han sa att den gick sämre på E10 än "vanlig soppa".
Men som sagt, de va va han sa hmm

Min kusins syster som har en bror vars farbrors morbror också tankade E10 och hans bil hade också gått skitdåligt!!!!

Noxxer
2 januari 2012 · 1 482 Inlägg

Har dom infört E10 nu utan att märka om pumparna? Min Seat får ej tankas med E10 enligt seat själva och jag kan ju verkligen förstå varför om det nu är E10 i pumparna.

BLT Service
Theracords Music Label
Nybergrobin
2 januari 2012 · 2 387 Inlägg

M_Broberg skrev:

twin_cam skrev:
Ja, K-jetronic som är mekaniskt utan databox, och D-jetronic som är analog elektrisk insprutning klarar inte att anpassa sig.

Men allt nyare än LH 2.4 och som har knacksensor SKA gå att köra på allt över 91 oktan. Annars är något galet med konstruktionen.

Beror även på hur pass mkt marginal spridarna har till dom bottnar, vissa bilar ligger precis på gränsen vad som funkar vid fullast vilket gör att även om systemet adapterar så kommer det inte mer soppa.


sen är inte alla bilar byggda för att köras på Skitsoppa. många bilar gjorda för svenska/tyska marknaden går PRECIS på 95 oktanigt istället för 91 oktanigt på vissa bilar.

Stämmer bra det. Fars Mercedes c200-96 går kasst på allt annat än 95

gamlingen
2 januari 2012 · 5 198 Inlägg

Noxxer skrev:
Har dom infört E10 nu utan att märka om pumparna? Min Seat får ej tankas med E10 enligt seat själva och jag kan ju verkligen förstå varför om det nu är E10 i pumparna.

troligen inte,,,,tror inte mackarna vill stå för kostnaderna som blir när bilar inte får köras med E10

xXSammy
2 januari 2012 · 6 599 Inlägg

Pumparna vid Statoil, Strömsfors så står det inget om E10 men 95pumpen har fått en dekal "95 oktan innehåller ALLTID 5% etanol"

De/Dem
Kristian_L
2 januari 2012 · 1 893 Inlägg

-BASmannen- skrev:

Kristian_V skrev:

-BASmannen- skrev:
Dom skriver att dom inför E10 för att utsläppen ska minska, men då bilarna blir slöare så blir de ju automatist att man gasar mer...

Blir bilen slöare av E10?

Egentligen vet jag ju inte säkert, men vet en som har en Bmw e32 som tankade de, och han sa att den gick sämre på E10 än "vanlig soppa".
Men som sagt, de va va han sa hmm

"E" har ca 30% lägre energi innehåll.
Med ren "E" krävs det alltså 30% mer soppa för samma energiuttag.
"E10" är alltså bensin, utspädd med 10% "E". Alltså ger enkel matematik att denna 10 procentliga blandning borde innehålla ca 3% mindre energi.
Alltså kompenserar en modern bils ECU (Dator) med att ge 3% mera soppa. Den går ungefär lika bra som på ren bensin.
Om spridarna "bottnar" av dessa tre procent..? Skulle inte tro det.

Bilen drar ca 3% mera soppa, pga det lägre energi innehållet. (Staten lurar dig igen!)

Detta skall inte förväxlas med trim-nissar som laddar på med högre doser "E" pga det högre oktantalet ren "E" har.
Trim-nissarna får problem med bottnande spridare, då de laddar ren "E" och därför behöver 30% mera soppa. Så hög marginal har fordons tillverkarna inte.

De som har de problemen, är medvetna om det.
Vanligt folk kommer inte märka annan skillnad än en lite tommare plånbok. (3%)
Några bilmodeller tål inte E10, det ger sig. wink

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Presidento Of World
2 januari 2012 · 3 336 Inlägg

Kristian_V skrev:

-BASmannen- skrev:

Kristian_V skrev:

Blir bilen slöare av E10?

Egentligen vet jag ju inte säkert, men vet en som har en Bmw e32 som tankade de, och han sa att den gick sämre på E10 än "vanlig soppa".
Men som sagt, de va va han sa hmm

"E" har ca 30% lägre energi innehåll.
Med ren "E" krävs det alltså 30% mer soppa för samma energiuttag.
"E10" är alltså bensin, utspädd med 10% "E". Alltså ger enkel matematik att denna 10 procentliga blandning borde innehålla ca 3% mindre energi.
Alltså kompenserar en modern bils ECU (Dator) med att ge 3% mera soppa. Den går ungefär lika bra som på ren bensin.
Om spridarna "bottnar" av dessa tre procent..? Skulle inte tro det.

Bilen drar ca 3% mera soppa, pga det lägre energi innehållet. (Staten lurar dig igen!)

Detta skall inte förväxlas med trim-nissar som laddar på med högre doser "E" pga det högre oktantalet ren "E" har.
Trim-nissarna får problem med bottnande spridare, då de laddar ren "E" och därför behöver 30% mera soppa. Så hög marginal har fordons tillverkarna inte.

De som har de problemen, är medvetna om det.
Vanligt folk kommer inte märka annan skillnad än en lite tommare plånbok. (3%)
Några bilmodeller tål inte E10, det ger sig. wink

Enligt den listan ska min Merca gå på E10, men ta migfan att han inte gör det.. blev bra slö färddatorn visade helt sjuka siffror på förbrukning osv.. såvitt jag vet så är bilen original.

och ja jag är säker på att det berode på E10. fått förklarat av flera verkstäder bl.a kompisar som har undersökt det hela.. tankade i Frankrike, för er som tänkte säga "omöjligt då det inte finns i Sverige" och ja, det hade inte ens märkt pumparna med "E10" stod bara "BENZIN" och "DIESEL" på pumparna...

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
twin_cam Smålänning
2 januari 2012 · 7 877 Inlägg

Jäkla märkligt. Säker på att det inte är nått fel på bilen?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Presidento Of World
2 januari 2012 · 3 336 Inlägg

twin_cam skrev:
Jäkla märkligt. Säker på att det inte är nått fel på bilen?

felsökt flera gånger utan resultat som tyder på annat,möjligen första gången jag felsökte då de hade nåt med "förbränning" att göra men efter att jag tanka 98 och körde ett par mil så försvann det..

lite märkligt ja, många har velat undersöka närmre på saken

men som sagt alla är säkra på att det berodde på E10an då han går som ny med 98 eller 100 .

även dom på Mercedes förklarade att bilen möjligen inte velat "ändra sig till E10"

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Brådhis * Voff voff *
3 januari 2012 · 10 336 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

Kristian_V skrev:

-BASmannen- skrev:

Egentligen vet jag ju inte säkert, men vet en som har en Bmw e32 som tankade de, och han sa att den gick sämre på E10 än "vanlig soppa".
Men som sagt, de va va han sa hmm

"E" har ca 30% lägre energi innehåll.
Med ren "E" krävs det alltså 30% mer soppa för samma energiuttag.
"E10" är alltså bensin, utspädd med 10% "E". Alltså ger enkel matematik att denna 10 procentliga blandning borde innehålla ca 3% mindre energi.
Alltså kompenserar en modern bils ECU (Dator) med att ge 3% mera soppa. Den går ungefär lika bra som på ren bensin.
Om spridarna "bottnar" av dessa tre procent..? Skulle inte tro det.

Bilen drar ca 3% mera soppa, pga det lägre energi innehållet. (Staten lurar dig igen!)

Detta skall inte förväxlas med trim-nissar som laddar på med högre doser "E" pga det högre oktantalet ren "E" har.
Trim-nissarna får problem med bottnande spridare, då de laddar ren "E" och därför behöver 30% mera soppa. Så hög marginal har fordons tillverkarna inte.

De som har de problemen, är medvetna om det.
Vanligt folk kommer inte märka annan skillnad än en lite tommare plånbok. (3%)
Några bilmodeller tål inte E10, det ger sig. wink

Enligt den listan ska min Merca gå på E10, men ta migfan att han inte gör det.. blev bra slö färddatorn visade helt sjuka siffror på förbrukning osv.. såvitt jag vet så är bilen original.

och ja jag är säker på att det berode på E10. fått förklarat av flera verkstäder bl.a kompisar som har undersökt det hela.. tankade i Frankrike, för er som tänkte säga "omöjligt då det inte finns i Sverige" och ja, det hade inte ens märkt pumparna med "E10" stod bara "BENZIN" och "DIESEL" på pumparna...

När det bara står Bensin och inte Super eller Superplus i Tyskland så brukar det innebära att man får 92-oktanig soppa.

Har själv råkat ut för det och bilen gick ungefär som du beskriver att din gick.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hellectric Trött
3 januari 2012 · 267 Inlägg

Noxxer skrev:
Har dom infört E10 nu utan att märka om pumparna?

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!

Läs tråden! Har du redan gjort det men inte fått med dig att man inte får sälja bränsle med felaktig märkning så gör ett nytt försök och läs hela tråden igen.

Kristian_L
3 januari 2012 · 1 893 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

Kristian_V skrev:

-BASmannen- skrev:
Egentligen vet jag ju inte säkert, men vet en som har en Bmw e32 som tankade de, och han sa att den gick sämre på E10 än "vanlig soppa".
Men som sagt, de va va han sa hmm

"E" har ca 30% lägre energi innehåll.
Med ren "E" krävs det alltså 30% mer soppa för samma energiuttag.
"E10" är alltså bensin, utspädd med 10% "E". Alltså ger enkel matematik att denna 10 procentliga blandning borde innehålla ca 3% mindre energi.
Alltså kompenserar en modern bils ECU (Dator) med att ge 3% mera soppa. Den går ungefär lika bra som på ren bensin.
Om spridarna "bottnar" av dessa tre procent..? Skulle inte tro det.

Bilen drar ca 3% mera soppa, pga det lägre energi innehållet. (Staten lurar dig igen!)

Detta skall inte förväxlas med trim-nissar som laddar på med högre doser "E" pga det högre oktantalet ren "E" har.
Trim-nissarna får problem med bottnande spridare, då de laddar ren "E" och därför behöver 30% mera soppa. Så hög marginal har fordons tillverkarna inte.

De som har de problemen, är medvetna om det.
Vanligt folk kommer inte märka annan skillnad än en lite tommare plånbok. (3%)
Några bilmodeller tål inte E10, det ger sig. wink

Enligt den listan ska min Merca gå på E10, men ta migfan att han inte gör det.. blev bra slö färddatorn visade helt sjuka siffror på förbrukning osv.. såvitt jag vet så är bilen original.

och ja jag är säker på att det berode på E10. fått förklarat av flera verkstäder bl.a kompisar som har undersökt det hela.. tankade i Frankrike, för er som tänkte säga "omöjligt då det inte finns i Sverige" och ja, det hade inte ens märkt pumparna med "E10" stod bara "BENZIN" och "DIESEL" på pumparna...

Oktan talet är fortfarande samma, endast 3% lägre energi innehåll i soppan. (E10) Högst osannolikt att man upptäcker skillnad bakom ratten? (Om man inte har en bil med "leanburn" teknik, dvs typ "GDI motor"...)

Där emot, (Som Brådhis skriver) så kan bilar bli slöare om man tankar lägre oktan. Gäller att se upp med vad man fyller på med. Man kan inte skylla allt på "E".

Där emot är det vidrigt att man höjer skatten mer och mer, samtidigt sänker man energi innehållet i soppan, så bilen dessutom skall dra ännu mer av den redan svindyra sörjan...

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Roughrider
29 april 2012 · 22 Inlägg

Man kan inte räkna på E85 som 100% etanol vid beräkning av en egen E10 blandning, eftersom E85 innehåller 85% etanol på sommaren och 77% på vintern (det vet ni väl?), hos Statoil. Datablad: http://www.statoil.se/file_archive/07pr … ol_E85.pdf

Det gör att inblandningen av E85 med 95-oktan blir; 0,10 liter E85 sommar (inte 0,05) och 0,90 liter 95-oktan (5 procent etanol) till en total bränslemängd blandning på 1 liter. Med vinter E85 blir blandnings volymen 0,11 liter till 1 liter. Med egenblandad E10 blir oktan talet ca 96.

---- Beräkning av egenblandad E10 ----


E85 sommar: 85% etanol (Statoil)

95okt bensin: 5% etanol


80 liter bränsle


Blandas till E10.

Hur mycket E85 sommar ska blandas till?


1 liter E85 sommar innehåller 0,85 liter etanol --> 10 liter = 8,5 liter

1 liter 95 oktan innehåller 0,05 liter etanol --> 10 liter = 0,5 liter


8 x 0,85 + (72 x 0,05) = 10,4% etanol

8 liter av E85 sommar till en E10 blandning på 80 liter.


8/80 = 10%

0,10 liter E85 sommar till 1 liter 95okt.

1 liter E85 sommar till 10 liter 95okt.


80 liter tankning = 8 liter E85 (+ 72 liter 95okt)

70 liter tankning = 7 liter E85 (+ 63 liter 95okt)

65 liter tankning = 6,5 liter E85 (+ 58,5 liter 95okt)

60 liter tankning = 6 liter E85 (+ 54 liter 95okt)

30 liter tankning = 3 liter E85 (+ 27 liter 95okt)


E85 sommar: 104 oktan
95 bensin: 95 oktan

Ny oktan: 0,10 x 104 + (0,90 x 95) = 95,9

_________________________________________________________________________________


E85 vinter: 76,5% etanol (Statoil)

95okt bensin: 5% etanol


80 liter bränsle

Blandas till E10.

Hur mycket E85 vinter ska blandas till?


1 liter E85 vinter innehåller 0,765 liter etanol --> 10 liter = 7,65 liter

1 liter 95 oktan innehåller 0,05 liter etanol --> 10 liter = 0,5 liter


9 x 0,765 + (71 x 0,05) = 10,4% etanol

9 liter av E85 vinter till en E10 blandning på 80 liter.


9/80 = 11%

0,11 liter E85 vinter till 1 liter 95okt.

1,1 liter E85 vinter till 10 liter 95okt.


80 liter tankning = 8,8 liter E85 vinter (+ 71,2 liter 95okt)

70 liter tankning = 7,7 liter E85 vinter (+ 62,3 liter 95okt)

65 liter tankning = 7,2 liter E85 vinter (+ 57,8 liter 95okt)

60 liter tankning = 6,6 liter E85 vinter (+ 53,4 liter 95okt)

30 liter tankning = 3,3 liter E85 vinter (+ 26,7 liter 95okt)


E85 vinter: 102 oktan
95 bensin: 95 oktan

Ny oktan: 0,11 x 102 + (0,89 x 95) = 95,77

_________________________________________________________________________________

Senast redigerat av Roughrider (29 april 2012)

Audi A4 2.4 30-valve QUATTRO "EcoForce V6" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang