3047
Sök

Motorlampa lyser på Honda Civic 92

13 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Hej!

Har en Honda Civic 92 som motorlampan börjar lysa på när jag håller jämn gas en längre stund.
Bilen går som den ska och inget förädras förutom att lampan börjar lysa.

Bil en är besiktad för inte så länge sedan och där var lamdavärdet bra.

Är det någon som har någon ide på vad det kan vara?
Kan man göra en felsökning på den? och i sånna fall hur går man till väga?

MVH

13 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Ok det lät ju inte jätte svårt smile
Jag ska kolla under eftermiddagen om jag får fram felkoden.

Tack!

13 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Hittade en liten grå kontakt bakom handskfacket som satt i någon grön gummiliknande liten grej.

Jag stack in gemet och vred om nyckeln. Lampan började blinka men jag tyckte inte jag såg någon skillnad på hur den blinkade.

Hur stor skillnad är det mellan dom långa och korta blinkningarna?

1 364 Inlägg
19 februari 2011
Sitter det inte en lampa på databoxen som man läser av felkoder med?

13 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
Ok.. jag ska göra ett nytt försök under dagen så får vi se om jag får rätt på det.

20 februari 2011
Emize skrev:
Ok.. jag ska göra ett nytt försök under dagen så får vi se om jag får rätt på det.

Kolla din bränslepumps relä smile

13 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
Bullet--- skrev:
Emize skrev:
Hittade en liten grå kontakt bakom handskfacket som satt i någon grön gummiliknande liten grej.

Jag stack in gemet och vred om nyckeln. Lampan började blinka men jag tyckte inte jag såg någon skillnad på hur den blinkade.

Hur stor skillnad är det mellan dom långa och korta blinkningarna?

Vissskillnad, man märker klart om dem blinkar snabbt eller långsamt. Tror de långsamma blinkar med 1 sek mellanrum medan dem snabba blinkar 0,5 sek mellanrum.

om dem nu blinkat i en o samma hastighet så är det ett alarm som inte är tvåsiffrigt, tex 1-9.
Hittade snabbt på google.

1 O2A - Oxygen sensor #1
2 O2B - Oxygen sensor #2
3 MAP - manifold absolute pressure sensor
4 CKP - crank position sensor
5 MAP - manifold absolute pressure sensor
6 ECT - water temperature sensor
7 TPS - throttle position sensor
8 TDC - top dead centre sensor
9 CYP - cylinder sensor

Jag var ute och kollade idag igen men det blinkar mer än 9 ggr. Jag slutade räkna vid 56 blinkningar. Spelade även in en video med min mobil och dom blinkningarna gick upp till 86st efter 5 minuter sen ville inte min mobil spela in mer.
Lampan blinkar med 3 sekunders mellanrum hela tiden.

Hehe...folk som gick förbi tittade lite konstigt på mig när jag satt där och stirrade in i instrumentpanelen.

Vet inte hur jag ska gå vidare.

13 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
Eftersom jag misstänkte att det var något gammalt som låg kvar sen innan har jag nollat den och än så länge har varken motorlampan börjat lysa eller nya felkoder kommit upp.
Men kanske får kolla den där sensorn iaf.

Tack för all hjälp!

MVH

136 Inlägg
22 maj 2011
Hejsan, använder tråden för att jag har liknande problem.
Jag bytte från vanligt grenrör till extraktorrör  varav jag körde utan lamda 100 meter från hemmet för att skruva i ett garage längre bort dvs att motorlampan lös såklart.
Men när jag monterade på lamdan på det nya extraktorröret och sedan startade upp bilen började motorlampan lysa direkt.
Vet någon vad som kan vara felet och hur nollar jag bilen?
Tacksam för alla svar smile

Sök