3051
Sök

B230A->150hk utan turbo svindyrt? tips?

TBM NINJA
917 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
hej,
är det omöjligt att få upp en b230a med förgasare utan turbo till 150 hästar utan att lägga ut massbelopp?
utan att byta block eller?

tips?
budget ca 4000...

går det? duktig portning å vass kam plus en större förgasare kanske?

vet att det finns jätte många sånna hära trådar men jag syftar just på UTAN turbo och MED förgasare

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

2 230 Inlägg
24 februari 2011
går gåre nog men för 4000 njae, men ordentlig portning en vasskam. sen extraktor vore bra det med..
och förgasar bör ju bytas till nått större typ dellort eller weber.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

871 Inlägg
24 februari 2011
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 14&p=1

Där står det lite om B230a.. UTAN turbo och MED förgasare

TBM NINJA
917 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
beckstroem skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=11014&p=1

Där står det lite om B230a.. UTAN turbo och MED förgasare

hitta inte så jätte mykt angående "min" budget jag valde men tack ändå smile nyttig tråd!

TBM NINJA
917 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
Rojpen skrev:
går gåre nog men för 4000 njae, men ordentlig portning en vasskam. sen extraktor vore bra det med..
och förgasar bör ju bytas till nått större typ dellort eller weber.

tror du man kan få tag i förgasare med mer kräm för under 2-3 tusen plus passande insug om det behövs?
finns väl rätt fina kammar man kan få för 1000 begagnat?
extraktor rör va ger det? är det inte sånt man använder för turbo ska kunna fästas?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
24 februari 2011
henke_92 skrev:
tror du man kan få tag i förgasare med mer kräm för under 2-3 tusen plus passande insug om det behövs?
extraktor rör va ger det? är det inte sånt man använder för turbo ska kunna fästas?

Extraktor rör är en samlings-term, såsom det kallas headers för V8'or. Gör att avgaserna flödar bättre.

Med din budget så tror jag inte det är helt oresonligt att kunna hitta en hyfsad kam, och extraktor rör. smile
Om du har tur så kan du säkert hitta någon Weber på blocket för inte så mycket.

Om du har möjlighet att göra saker själv, t.ex bygga extraktor rör eller insug så är det ju definitivt lättare att få lite mer kräm med din budget. smile
Senast redigerat av Rinnegan (24 februari 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

113 Inlägg
24 februari 2011
finns extraktor för både med och utan turbo, men på en sugis skulle jag gissa det gör ca 5hk, men portar man och planar sen nån värre förgasare typ weber skulle extraktor säkert kunna göra 10hk?!

plana
porta
extraktor
öppet sport filter som suger luft utifrån motorutrymmet
värre förgasare
byta ut orginal kylar fläkten mot en el fläkt
värre kam typ en h-kam?!

gör man det bra och känner lite folk eller har mycke kunskap och verktyg kan man säkert göra det för 4000 och få ut 150hk
Senast redigerat av Askolin (24 februari 2011)

TBM NINJA
917 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
Rinnegan skrev:
henke_92 skrev:

Extraktor rör är en samlings-term, såsom det kallas headers för V8'or. Gör att avgaserna flödar bättre.

Med din budget så tror jag inte det är helt oresonligt att kunna hitta en hyfsad kam, och extraktor rör. smile
Om du har tur så kan du säkert hitta någon Weber på blocket för inte så mycket.

Om du har möjlighet att göra saker själv, t.ex bygga extraktor rör eller insug så är det ju definitivt lättare att få lite mer kräm med din budget. smile

amen vafan det e ju du från bdb som jag kommentera din tokfina motor smile å fråga angående stötstänger!

ja jag har precis börjat lära mig svetsa så jag tror nog snart jag kan tillverka insug å utblås smile
tror du bearbetad topp+värre kam+extraktor+elfläkt+större förgasare kan ge mig 150hk?

TBM NINJA
917 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
Askolin skrev:
finns extraktor för både med och utan turbo, men på en sugis skulle jag gissa det gör ca 5hk, men portar man och planar sen nån värre förgasare typ weber skulle extraktor säkert kunna göra 10hk?!

plana
porta
extraktor
öppet sport filter som suger luft utifrån motorutrymmet
värre förgasare
byta ut orginal kylar fläkten mot en el fläkt

gör man det bra och känner lite folk eller har mycke kunskap och verktyg kan man säkert göra det för 4000 och få ut 150hk

tack för dina cleana tips!! smile jag tror nog jag ska satsa på det du säger smile som du säger så med kunskap å verktyg kan man nog också få ut en del hk smile
tack

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
24 februari 2011
henke_92 skrev:
amen vafan det e ju du från bdb som jag kommentera din tokfina motor smile å fråga angående stötstänger!

ja jag har precis börjat lära mig svetsa så jag tror nog snart jag kan tillverka insug å utblås smile
tror du bearbetad topp+värre kam+extraktor+elfläkt+större förgasare kan ge mig 150hk?

Haha se på fan, det var ju roligt. big_smile

Jodå, sålänge du har någon som kan porta och plana åt dig, eller om du kan göra det själv så är det definitivt inte omöjligt! smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

TBM NINJA
917 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
Rinnegan skrev:
henke_92 skrev:

Haha se på fan, det var ju roligt. big_smile

Jodå, sålänge du har någon som kan porta och plana åt dig, eller om du kan göra det själv så är det definitivt inte omöjligt! smile

jag tror det också! smile tack för uppmuntrande svar, nu blir man pisse sugen på att sälja saker så man kan köpa sej lite motor godis! big_smile hoppas på +- 150hk till sommaren utan att spränga budgeten smile

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
24 februari 2011
henke_92 skrev:
jag tror det också! smile tack för uppmuntrande svar, nu blir man pisse sugen på att sälja saker så man kan köpa sej lite motor godis! big_smile hoppas på +- 150hk till sommaren utan att spränga budgeten smile

Låter som ett bra mål, hoppas du når det! smile

TBM NINJA
917 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
Rinnegan skrev:
henke_92 skrev:

Låter som ett bra mål, hoppas du når det! smile

tack! smile

926 Inlägg
24 februari 2011
Utmanande budget!
DÅ skulle jag i första hand satsa 1000 spänn på en Förgasarbrygga från en MC. 38mm Vakuumförgasare. Bredda bryggan så du får rätt C-C avstånd mellan cylindrarna, tillverka egna korta insug.
Gör också en luftbox och lufttrattar i boxen. Plåt och plast, klipp och klistra.

En väldigt försiktig portning och planing av toppen. Portningen ska absolut inte vara grövre än förgasarna.
Ett ventilsätesjobb är inte fel. Kan spräcka budgeten, men är värt pengarna. Kam kan du köpa senare och byta på plats.

Satsa pengarna som är över (om du har några över) på en bra kam och skit i avgasröret.

Mats
Senast redigerat av mats757 (24 februari 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 februari 2011
Jag skulle köpa en tidig B23E på skroten med 140hk för 1500:- och porta den lite. Då har man 2500 kvar till ett avgassystem. Vips 150hk utan förgasare och högre bränsleförbrukning big_smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

104 Inlägg
24 februari 2011
porta plana toppen, ta insuget från en B200K så slipper du köpa special för för mkt pengarweber 36/36 dcd passar direkt på:), kammen å förgasarn kostar men de e värt å lägga lite extra på de.

antingen en k-kam eller en nytilverkad från t.ex folkraceshop.se

TBM NINJA
917 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
mats757 skrev:
Utmanande budget!
DÅ skulle jag i första hand satsa 1000 spänn på en Förgasarbrygga från en MC. 38mm Vakuumförgasare. Bredda bryggan så du får rätt C-C avstånd mellan cylindrarna, tillverka egna korta insug.
Gör också en luftbox och lufttrattar i boxen. Plåt och plast, klipp och klistra.

En väldigt försiktig portning och planing av toppen. Portningen ska absolut inte vara grövre än förgasarna.
Ett ventilsätesjobb är inte fel. Kan spräcka budgeten, men är värt pengarna. Kam kan du köpa senare och byta på plats.

Satsa pengarna som är över (om du har några över) på en bra kam och skit i avgasröret.

Mats

det låter faktiskt som en fruktansvärt bra ide! smile men jag e rädd att jag inte är skicklig nog att tillverka så avancerat insug/plenum.. men jag ska lära mig smile tack för tipsen!

TBM NINJA
917 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Jag skulle köpa en tidig B23E på skroten med 140hk för 1500:- och porta den lite. Då har man 2500 kvar till ett avgassystem. Vips 150hk utan förgasare och högre bränsleförbrukning big_smile

men då måste jag ju konvertera till insprut, e inte de jävla bökigt även om man har komplet motor med stam?`va säger besiktningen om motorbytet?

och kostar inte en komplet b23e MYKT mer än 1500??? bara en 531 topp ville dom ha 2 tusingar för ! sad
Senast redigerat av henke_92 (24 februari 2011)

TBM NINJA
917 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
Ragge88 skrev:
porta plana toppen, ta insuget från en B200K så slipper du köpa special för för mkt pengarweber 36/36 dcd passar direkt på:), kammen å förgasarn kostar men de e värt å lägga lite extra på de.

antingen en k-kam eller en nytilverkad från t.ex folkraceshop.se

låter fan också bra! men passar verkligen de insuget utan värre modifikation?? yikes är det svårt å fåtag i beg weber? hur ansluter man gasviren? är det liknande som till singel fögge?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 februari 2011
henke_92 skrev:
RD_87 skrev:

men då måste jag ju konvertera till insprut, e inte de jävla bökigt även om man har komplet motor med stam?`va säger besiktningen om motorbytet?

och kostar inte en komplet b23e MYKT mer än 1500??? bara en 531 topp ville dom ha 2 tusingar för ! sad

Jag vet inte vad dom tar nu men jag har köpt 2st för en femhundring stycket. Att konvertera till sprut brukar inte vara speciellt svårt men det lättaste är ju att köpa en donatorbil och slakta på både motor och sprut.
Besiktningsgubbarna är ju inte så jävla uppmärksamma men det är en laglig operation OM du reggar med motorn, din bil fanns ju med sprut. Jag har konverterat 2 bilar och åkt rakt genom besiktningen.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök