3567
Sök

BMW 523iT -97 kompressions fel?

33 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
Som rubriken säger undrar jag om min bil skulle kunna ha kompressions fel då den började rulla när den stod parkerad i en backe. (Handbromsen tar väldigt dåligt)

Har även testat om det gör någon skillnad med att ha i ettan resp. backen och det gjorde det inte.

Den rullar ett litet hack för att sedan stå still i 10sec för att sedan åter igen rulla ett hack. hoppas ni förstår vad jag menar och kan säga att det är att bilen som är så tung att kompressionen inte klarar av att hålla den kvar på sin plats i nedförsbackar.

Uppskattar backens lutning mellan 20- och 35grader.

Bil: BMW 523iT -97

MVH Lawen

3 235 Inlägg
28 februari 2011
Rullade den iväg när motorn var kall?

33 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
första gången jag märkte det var den inte helt kall utan mätaren hade börjat röra sig, låg strax ovanför lägsta sträcket, andra gången då jag skulle testa igen var motorn varm.

oo=00=oo
374 Inlägg
28 februari 2011
Har du något problem med bilen?  Går den dåligt? Drar den onormalt mycket bränsle?

Är det inget fel på den förutom att den inte kan parkeras i backar så föreslår jag att du spänner handbromsen tills vidare och så kan du kika förbi någon verkstad så kan de göra kompressionsprov på motorn. Då vet du ju svart på vitt om den har dålig kompression. Att sitta och spekulera i hur branta backar en bil ska kunna stå i med enbart växel i är inget tillförlitligt sätt att bedöma huruvida kompressionen i motorn är inom normala värden.

Mvh Marcus

Freude am fahren!

33 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
M7an skrev:
Har du något problem med bilen?  Går den dåligt? Drar den onormalt mycket bränsle?

Är det inget fel på den förutom att den inte kan parkeras i backar så föreslår jag att du spänner handbromsen tills vidare och så kan du kika förbi någon verkstad så kan de göra kompressionsprov på motorn. Då vet du ju svart på vitt om den har dålig kompression. Att sitta och spekulera i hur branta backar en bil ska kunna stå i med enbart växel i är inget tillförlitligt sätt att bedöma huruvida kompressionen i motorn är inom normala värden.

Mvh Marcus

Jag har inte känt av några problem med bilen och den köttar på bra!

Skall spänna bromsen till helgen och sen skall jag nog kolla upp det på en verkstad som du säger.

tack för svaret.

Sök