3540
Sök

Förbjuda Kinesiska vinterdäck?

2 982 Inlägg
2 mars 2011
#41
Notte skrev:
Rock-Star skrev:
Notte skrev:
Det är illa nog att vi fått 2 standarder med dubbat och odubbat här för ev. lite bättre hälsa på Hornsgatan, så bilarna måste hålla olika hastigheter.
    När jag dessutom fick hem Kinesiska dubbdäck och började läsa på, verkar dom urusla, bäst på sommarväglag såg jag i en test, annars verkade de livsfarliga. Det har tydligen mkt med gummiblandning att göra om de har plast eller vad istället då mönstren är ganska lika.

    Som tur var passade inte fälgarna och mina gick i retur. Men jag ser att det säljs massvis, eller finns en massa till salu, många har nästan bara Kinadäck. Köpare har ofta inte tid att läsa på och de som köper blir väl en trafikfara, så hur kan det bromsas?

varför då beställa skitdäck överhuvudtaget. du eliminerar dina problem genom att beställa nordfrost/pireeli winter och liknande däckmärken.

VEM ÄR DU att bestämma hur folk vill lägga sina pengar på däck.

snarare folk som bör lära sig vara försiktigare och mer uppmärksamma i trafiken....

Ibland måste man ha lite regler uppifrån, då ex. en däckhandlare bara har Kinadäck och säger att dom är bra.
Det är bra om de flesta kan hålla samma fart i trafiken och vi vill nog inte krocka med en som har dåliga däck.

en olycka har inträffat med 2 bilar. bilen lär ALDRIG kontrolleras vart däcken kommer ifrån..
LONGSHOT vännen LONGSHOOOOT


281 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#42
Det händer en massa olyckor på vintern och beror mkt på dåliga däck. Det bör finnas en viss ministandard.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

low_and_loud
2 mars 2011
#43
anser att det går lika bra att åka på friktionsdäck och man inte behöver ha dubb som alla gaggar om trot det handlar mest om vem som sitter bakom ratten.

7 435 Inlägg
2 mars 2011
#44
med stor risk att bli lynchad så säger jag,,,,,

där har vi det IGEN, de är sörlänningar som kör på torra våta vägar till 95% som skriver så,, å när det blir halt så blir det KAOS,, för ingen kör på dubbdäck å vägen blir bara polerad som en hal hundballe,,  jag är av den åsikten att dubbdäck behövs var jag än befinner mig i detta land för vi har snö å framförallat IS,, å då hjälper inga friktionsdäck om det inte finns dubbade,, för dubben ruggar upp ytan så friktionsdäcken kan få få nått fäste


3 259 Inlägg
2 mars 2011
#45
granadadr skrev:
med stor risk att bli lynchad så säger jag,,,,,

där har vi det IGEN, de är sörlänningar som kör på torra våta vägar till 95% som skriver så,, å när det blir halt så blir det KAOS,, för ingen kör på dubbdäck å vägen blir bara polerad som en hal hundballe,,  jag är av den åsikten att dubbdäck behövs var jag än befinner mig i detta land för vi har snö å framförallat IS,, å då hjälper inga friktionsdäck om det inte finns dubbade,, för dubben ruggar upp ytan så friktionsdäcken kan få få nått fäste

Håller med helt! Kör nu med sprillans nya Michelin X-ice(friktion) och det är grym skillnad jämfört med dubbat när isen kommer fram, och just nu är det is som täcker större delen av vägarna.... Man kan ju tänka sig hur blankpolerad isen skulle vara om INGEN åkte på dubbdäck! Hade tidigare 4år gamla X-ice dubbdäck på och dom slår friktionarna med hästlängder när man kommer till en isig kurva! Aldrig mer dubbfria däck!

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (2 mars 2011)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Handledare
1 481 Inlägg
2 mars 2011
#46
Johnsen skrev:
Det är inte däcken det hänger på det är föraren!
Om man vill köpa kina däck så visst får man det, har man inte råd med bättre så har man ju inte så många alternativ om man behöver bilen. En förare som kör riskmedvetet med kina däck är fan så mycket säkrare än en med bra däck som kör jävel och litar på sina prestanda däck till 100%...

Och hur många av Svenssons vet vilka däck de har på bilen? Man lämnar in bilen till däckhandlaren och säger att man ska ha nya däck. Sedan kör man som vanligt. D.v.s. som om orginaldäcken(märkesdäck) sitter på bilen. Är då bromssträckan 4m längre så skiter det sig.


231 Inlägg
2 mars 2011
#47
saab_sonett skrev:
Johnsen skrev:
Det är inte däcken det hänger på det är föraren!
Om man vill köpa kina däck så visst får man det, har man inte råd med bättre så har man ju inte så många alternativ om man behöver bilen. En förare som kör riskmedvetet med kina däck är fan så mycket säkrare än en med bra däck som kör jävel och litar på sina prestanda däck till 100%...

Och hur många av Svenssons vet vilka däck de har på bilen? Man lämnar in bilen till däckhandlaren och säger att man ska ha nya däck. Sedan kör man som vanligt. D.v.s. som om orginaldäcken(märkesdäck) sitter på bilen. Är då bromssträckan 4m längre så skiter det sig.

Nu brukar man ju kolla vad man får på eftersom de skiljer en del i pris o kvalité på däcken.
Inte precis så att man bara hänger på nått utan o fråga kunden innan, OM dom inte sagt att släng på vad som helst innan (vilket är extremt ovanligt)

Handledare
1 481 Inlägg
2 mars 2011
#48
Jo, vi som har lite bilintresse har väl åsikter om vilka däck vi vill ha, men moster Agda 69 eller grannen virriga Berit 38 som knappt vet vilket bilmärke hon har, dom vill bara ha ett par nya däck eftersom dom fått påpekande vid besiktningen. Dom hade för övrigt ingen aning om att däcken var slut..........
Dom kommer INTE in och säger att "Jag vill ha Continental Conti super duper 225/55/17 ZX" Dom vill ha ett par svarta gummiringar med mönster i någonstans längst ner på bilen.
Senast redigerat av saab_sonett (2 mars 2011)


231 Inlägg
2 mars 2011
#49
saab_sonett skrev:
Jo, vi som har lite bilintresse har väl åsikter om vilka däck vi vill ha, men moster Agda 69 eller grannen virriga Berit 38 som knappt vet vilket bilmärke hon har, dom vill bara ha ett par nya däck eftersom dom fått påpekande vid besiktnngen. Dom hade för övrigt ingen aning om att däcken var slut..........
Dom kommer INTE in och säger att "Jag vill ha Continental Conti super duper 225/55/17 ZX" Dom vill ha ett par svarta gummiringar med mönster i någonstans längst ner på bilen.

Visst kan det vara som du säger, men då brukar dom fråga om vad man rekommenderar.
Sen händer de givetvis att dom som åker med bilen mellan huset/lägenheten och till ica 1 gång varannan vecka och inget annat gärna kör regummerat eller liknande.

Men folk som inte tror att kina o liknande vinterdäck (även sydeuropeiska däck från goodyear/conti/michelin o liknande) inte är sämre än dom som är utvecklade för VÅRAT vinterväglag är tyvärr dumma i huvet hur man än vänder o vrider på de, bromssträcka är inget man skrattar åt när de väl kliver upp tex en älg på vägbanan när man ligger i 70-90km/h

Handledare
1 481 Inlägg
2 mars 2011
#50
Fråga efter vad man rekommenderar? Jojo. Det blir ju de däcken som handlaren har bäst avans på. Import från Kina för en spottstyver ger mest vinst för handlaren, inte Michelin där han får betala dyrt för inköp av däcken och måste hålla lågt utpris för att sälja några över huvud taget. Jaja, de stora drakarna kan naturligtvis sälja märkesdäck med förtjänst, men inte de mindre däcksfirmorna, de som specialiserat sig på lågprisdäck. Och de är måååånga. (Och ja, jag har Michelin dubbdäck på 540:n, X-ice north)
Senast redigerat av saab_sonett (2 mars 2011)


231 Inlägg
2 mars 2011
#51
saab_sonett skrev:
Fråga efter vad man rekommenderar? Jojo. Det blir ju de däcken som handlaren har bäst avans på. Import från Kina för en spottstyver ger mest vinst för handlaren, inte Michelin där han får betala dyrt för inköp av däcken och måste hålla lågt utpris för att sälja några över huvud taget. Jaja, de stora drakarna kan naturligtvis sälja märkesdäck med förtjänst, men inte de mindre däcksfirmorna, de som specialiserat sig på lågprisdäck. Och de är måååånga. (Och ja, jag har Michelin dubbdäck på 540:n)

Dom som är ärliga (ja de finns såna tongue ) säljer sånt vi vet är bra och berättar om varför lågbudgetdäcken inte är bra. Däremot så förstör dom köper containervis med skitdäck o säljer dom med bra avans nått så fruktansvärt för dom som är seriösa.
Sen kan jag ju hinta lite om att de pratas i däckbranschen om straffskatter osv på kinadäck är på väg så förhoppningsvis så fasas dom ut snart.

Hamster
817 Inlägg
2 mars 2011
#52
granadadr skrev:
med stor risk att bli lynchad så säger jag,,,,,

där har vi det IGEN, de är sörlänningar som kör på torra våta vägar till 95% som skriver så,, å när det blir halt så blir det KAOS,, för ingen kör på dubbdäck å vägen blir bara polerad som en hal hundballe,,  jag är av den åsikten att dubbdäck behövs var jag än befinner mig i detta land för vi har snö å framförallat IS,, å då hjälper inga friktionsdäck om det inte finns dubbade,, för dubben ruggar upp ytan så friktionsdäcken kan få få nått fäste

Håller med dig! Inget slår dubbdäck!
I skåne är det sällan bara snö, utan här är det glashalt på vägarna!


Handledare
1 481 Inlägg
2 mars 2011
#53
low_and_loud skrev:
anser att det går lika bra att åka på friktionsdäck och man inte behöver ha dubb som alla gaggar om trot det handlar mest om vem som sitter bakom ratten.

Om man glider baklänges med låsta hjul nedför en backe är det då förarens fel??roll
Dagen efter gick det alldeles utmärkt med dubbdäck på bilen. cool
Senast redigerat av saab_sonett (2 mars 2011)


Rumpmas
3 860 Inlägg
2 mars 2011
#54
granadadr skrev:
med stor risk att bli lynchad så säger jag,,,,,

där har vi det IGEN, de är sörlänningar som kör på torra våta vägar till 95% som skriver så,, å när det blir halt så blir det KAOS,, för ingen kör på dubbdäck å vägen blir bara polerad som en hal hundballe,, jag är av den åsikten att dubbdäck behövs var jag än befinner mig i detta land för vi har snö å framförallat IS,, å då hjälper inga friktionsdäck om det inte finns dubbade,, för dubben ruggar upp ytan så friktionsdäcken kan få få nått fäste

lol

Jag håller med. Jag hade dubbfritt förra vintern, och aldrig mer säger jag bara. Visst anpassar man hastighet efter väglag oavsett däck, men när man fan knappt kommer från parkeringen eller iväg från rödljusen med "mysgas" och nästan nya svindyra dubbfria när man kör samma vägar utan att knappt märka att det är halt med dubbdäck...

Helt otroligt egentligen att Trafikverket vill pådyvla oss att tro att dubbfria är lika bra som dubbdäck. Men det är ju klart, det blir ju mindre slitage på vägarna...


1 067 Inlägg
2 mars 2011
#55
Satt och spånade lite med en polare..  Slutsatsen..  Om du jobbar så att du stämplar in innan klockan 06 på morgnarna funkar det med dubbfritt..   SÅ länge det är snö på vägen så funkar de OK.. På is... Not so much..

På snö funkar hockeypuckar och stjärtlappar med... wink

Ja jag har provat både odubbat och dubbat och nu kör jag dubb..   Vill kunna starta i uppförsbacke på snö utan att spinna samt att jag inte orkar dra kryckan i varje kurva för att ta mig runt när det är isföre på vårvintern..


426 Inlägg
2 mars 2011
#56
saab_sonett skrev:
Johnsen skrev:
Det är inte däcken det hänger på det är föraren!
Om man vill köpa kina däck så visst får man det, har man inte råd med bättre så har man ju inte så många alternativ om man behöver bilen. En förare som kör riskmedvetet med kina däck är fan så mycket säkrare än en med bra däck som kör jävel och litar på sina prestanda däck till 100%...

Och hur många av Svenssons vet vilka däck de har på bilen? Man lämnar in bilen till däckhandlaren och säger att man ska ha nya däck. Sedan kör man som vanligt. D.v.s. som om orginaldäcken(märkesdäck) sitter på bilen. Är då bromssträckan 4m längre så skiter det sig.

Tror nog inte att man går in till däckhandlaren och säger "sätt på några nya däck bara", vet man inte frågar man.

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

low_and_loud
2 mars 2011
#57
dubbdäck överskattat enligt mig kör med skallen istället så gr det bra.

Jägermeister
910 Inlägg
2 mars 2011
#58
Beror nog på var man bor, här i Norrbotten är det att köra med skallen om man kör med dubbdäck, det kan ju komma ju tex komma så mkt snö under natten så det tar i bilens underrede, och nej plogbilen hinner inte alltd ploga före man åker iväg till jobbet och har du dubbfria då är det bara att glömma att man tar sig till jobbet, svårt med tom dubbdäck ibland.

Man kommer inte ens iväg ur korsningar här uppe med odubbade däck när det ligger 10cm packad is och snö på vägbanorna, jag skulle tex inte ta mig upp för backen och in i mitt garage utan dubbdäck.

Visst i såna län där snön kommer och smälter bort är ju vägbanorna snöfria emellanåt så dubbfritt kan nog duga då men här tex är det minusgrader från oktober-november tom mars-april så är det is och snö som aldrig smälter och då är dubbfria däck värdelösa.

Enda bilen jag känt var någorlunda ok med dubbfria däck var en 4 hjulsdriven Toyota rav4 vi leasade på jobbet men den däremot stannade väldigt dåligt tack vare att det fattas dubbar, nyaste testvinnarna från Michelin var det på den.

Men det här ämnet kan man nog diskutera i all oändlighet.

low_and_loud skrev:
dubbdäck överskattat enligt mig kör med skallen istället så gr det bra.
Senast redigerat av gemini78 (2 mars 2011)

En gång är ingen gång...

Handledare
1 481 Inlägg
2 mars 2011
#59
Johnsen skrev:
saab_sonett skrev:
Johnsen skrev:
Det är inte däcken det hänger på det är föraren!
Om man vill köpa kina däck så visst får man det, har man inte råd med bättre så har man ju inte så många alternativ om man behöver bilen. En förare som kör riskmedvetet med kina däck är fan så mycket säkrare än en med bra däck som kör jävel och litar på sina prestanda däck till 100%...

Och hur många av Svenssons vet vilka däck de har på bilen? Man lämnar in bilen till däckhandlaren och säger att man ska ha nya däck. Sedan kör man som vanligt. D.v.s. som om orginaldäcken(märkesdäck) sitter på bilen. Är då bromssträckan 4m längre så skiter det sig.

Tror nog inte att man går in till däckhandlaren och säger "sätt på några nya däck bara", vet man inte frågar man.

Den som har bilen som transportmedel från A till B gör nog det. Annars skulle Garaget.org ha 5milj medlemmar.........


1 067 Inlägg
2 mars 2011
#60
low_and_loud skrev:
dubbdäck överskattat enligt mig kör med skallen istället så gr det bra.

Hmmm:rolleyes:  Vad är din inställning till bilbälte? big_smile



Sök