hur är det med säkerhetskraven på bilar och personlig utrustning? ECE-godkänt och heltäckande eller? Sitter nämligen och ska beställa hjälm nu i dagarna..
You can't polish a turd, but you can roll it in glitter. Med reservation för ev. felskrivningar.
hur är det med säkerhetskraven på bilar och personlig utrustning? ECE-godkänt och heltäckande eller? Sitter nämligen och ska beställa hjälm nu i dagarna..
ja har inte riktigt koll på de men där kommer ju inte vara någon besiktning på hjälmarna iaf och man får ha öppen hjälm. va de gäller bilar så ska de vara tillåtna att framföra på gata samt uppfylla bullerkraven som banan har.
hur är det med säkerhetskraven på bilar och personlig utrustning? ECE-godkänt och heltäckande eller? Sitter nämligen och ska beställa hjälm nu i dagarna..
ja har inte riktigt koll på de men där kommer ju inte vara någon besiktning på hjälmarna iaf och man får ha öppen hjälm. va de gäller bilar så ska de vara tillåtna att framföra på gata samt uppfylla bullerkraven som banan har.
Självklart borde de göras en enkel besiktning utav hjälmarna okså så att ingen kommer med en farlig hjälm.
Men varför ha krav på endast gatgodkända bilar när svensk lag än säger att trafikförsäkrningen ej gäller ?
Min evo är gatreggad, men ej besiktigad, får den köras på dessa events då ?
hur är det med säkerhetskraven på bilar och personlig utrustning? ECE-godkänt och heltäckande eller? Sitter nämligen och ska beställa hjälm nu i dagarna..
ja har inte riktigt koll på de men där kommer ju inte vara någon besiktning på hjälmarna iaf och man får ha öppen hjälm. va de gäller bilar så ska de vara tillåtna att framföra på gata samt uppfylla bullerkraven som banan har.
Självklart borde de göras en enkel besiktning utav hjälmarna okså så att ingen kommer med en farlig hjälm.
Men varför ha krav på endast gatgodkända bilar när svensk lag än säger att trafikförsäkrningen ej gäller ?
Min evo är gatreggad, men ej besiktigad, får den köras på dessa events då ?
Ja de borde man ha, lite eget ansvar också. om man nu har en motorsportförsäkring så har de säkert krav på hur vida hjälmen ska vara godkänd för att försäkringen ska gälla, skulle ja tro iaf. De här med besiktning är lite för att man inte ska kunna köra med vad som helst, bilarna måste ju följa nått form av regelverk så att de inte spårar ur helt. Detta innebär i detta fall, godkänd kontrollbesiktning.
ja har inte riktigt koll på de men där kommer ju inte vara någon besiktning på hjälmarna iaf och man får ha öppen hjälm. va de gäller bilar så ska de vara tillåtna att framföra på gata samt uppfylla bullerkraven som banan har.
Självklart borde de göras en enkel besiktning utav hjälmarna okså så att ingen kommer med en farlig hjälm.
Men varför ha krav på endast gatgodkända bilar när svensk lag än säger att trafikförsäkrningen ej gäller ?
Min evo är gatreggad, men ej besiktigad, får den köras på dessa events då ?
Ja de borde man ha, lite eget ansvar också. om man nu har en motorsportförsäkring så har de säkert krav på hur vida hjälmen ska vara godkänd för att försäkringen ska gälla, skulle ja tro iaf. De här med besiktning är lite för att man inte ska kunna köra med vad som helst, bilarna måste ju följa nått form av regelverk så att de inte spårar ur helt. Detta innebär i detta fall, godkänd kontrollbesiktning.
skulle mer säga att det är ett lotteri än ett regelverk med att ha godkänd kontrollbesiktning...
Ja de borde man ha, lite eget ansvar också. om man nu har en motorsportförsäkring så har de säkert krav på hur vida hjälmen ska vara godkänd för att försäkringen ska gälla, skulle ja tro iaf. De här med besiktning är lite för att man inte ska kunna köra med vad som helst, bilarna måste ju följa nått form av regelverk så att de inte spårar ur helt. Detta innebär i detta fall, godkänd kontrollbesiktning.
Tja. kravet enligt lag är en motortävlingsförsäkrning.
jag tvivlar på att Sturup Raceway vill stå som ekonimiskt ansvarig "OM" det händer något på banan liksom, eller hur. mångmiljonbelopp rätt så omgående blir det ju tal om.
O det räcker ej heller enligt lag att friskriva sig från ansvar via ett "papper" vid anmälan.
Hoppas du inte tycker jag är jobbig, utan jag har tröttnat på arrangörer som har bandagar utan lagstadgad försäkrning & folk som krashar på banan & sedan drar ut bilen på vägen utanför o ringer sitt FB...
Ja de borde man ha, lite eget ansvar också. om man nu har en motorsportförsäkring så har de säkert krav på hur vida hjälmen ska vara godkänd för att försäkringen ska gälla, skulle ja tro iaf. De här med besiktning är lite för att man inte ska kunna köra med vad som helst, bilarna måste ju följa nått form av regelverk så att de inte spårar ur helt. Detta innebär i detta fall, godkänd kontrollbesiktning.
Tja. kravet enligt lag är en motortävlingsförsäkrning.
jag tvivlar på att Sturup Raceway vill stå som ekonimiskt ansvarig "OM" det händer något på banan liksom, eller hur. mångmiljonbelopp rätt så omgående blir det ju tal om.
O det räcker ej heller enligt lag att friskriva sig från ansvar via ett "papper" vid anmälan.
Hoppas du inte tycker jag är jobbig, utan jag har tröttnat på arrangörer som har bandagar utan lagstadgad försäkrning & folk som krashar på banan & sedan drar ut bilen på vägen utanför o ringer sitt FB...
håller med dig helt mycke bättre att få allt rätt från början och det är ju såna här grejer som undviker att man får höge premie på sin försäkring
Ja de borde man ha, lite eget ansvar också. om man nu har en motorsportförsäkring så har de säkert krav på hur vida hjälmen ska vara godkänd för att försäkringen ska gälla, skulle ja tro iaf. De här med besiktning är lite för att man inte ska kunna köra med vad som helst, bilarna måste ju följa nått form av regelverk så att de inte spårar ur helt. Detta innebär i detta fall, godkänd kontrollbesiktning.
Tja. kravet enligt lag är en motortävlingsförsäkrning.
jag tvivlar på att Sturup Raceway vill stå som ekonimiskt ansvarig "OM" det händer något på banan liksom, eller hur. mångmiljonbelopp rätt så omgående blir det ju tal om.
O det räcker ej heller enligt lag att friskriva sig från ansvar via ett "papper" vid anmälan.
Hoppas du inte tycker jag är jobbig, utan jag har tröttnat på arrangörer som har bandagar utan lagstadgad försäkrning & folk som krashar på banan & sedan drar ut bilen på vägen utanför o ringer sitt FB...
jobbig, nädå detta tråden är till för, svara på frågor och informera allmänheten. och Sturup dokumenterar olyckor, tar bilder osv. så om försäkringsbolaget undrar så finns de dokumenterat. de e bra du hjälper till o svara.
Mitt inlägg ovan kanske låter jäkligt negativt - men tänk er att ni kommer dit & kör, sladdar av, skrotar bilen emot ett räcke,, försäkringen gäller ej & räcket skall betalas rätt omgående.
Skulle ni inte vilja veta detta i förhand ?
Det är ju inget som banbolaget direkt går ut & informera om.
Helt rätt av dig att skriva så som du gör. Det är lite mer än bara "pay and play"..
Har själv kört många varv där i mina dagar och Sturup är en bana där man lätt överskattar bilen och framförallt sin egen förmåga att framföra denna.