3865
Sök

Första bilköpet, hjälp

15 Inlägg
27 juli 2006
Trådstartare
Hej!

Registrerade mig nyligen här då jag surfat runt på sidan ett par veckor nu och det verkar vara vettigt folk här.

Nu är det iaf dags för mig att införskaffa mig egen bil efter att haft körkort sen -03 tongue och behöver råd och hoppas att ni kan hjälpa mig.

Som sagt har jag aldrig köpt bil förut och vet inte riktigt exakt vilka generella saker man tittar efter vid bilköp. Det jag kan komma på är rost, missljud och så att bilen ser allmänt fräsch ut. Sen undrar jag om ryktena att tysk-importerade bilar är så mycket "sämre" än svensksålda bilar, man har ju alltid hört att man ska se upp för importerade bilar, är det fortfarande så?

Bilen jag har kikat på är Opel calibra, tigra, golf III, honda civic. Dessa tycker jag ser okej ut, och passar min budget. Har inte råd att försäkra någon sportigare bil än så (calibran är väl i saftigaste laget), bilar som inte har extremt mycket motor, bensinsnåla och billiga att försäkra. Är detta några bilar ni kan rekomendera och finns det några vanliga fel man ska kolla extra noga efter när man kikar på bilen?

Hoppas att ni kan hjälpa mig smile

MVH "Skorvkalle"

Avstängd
1 106 Inlägg
27 juli 2006
Saab 900/9-3. Perfekt ungdomsbil. Bra utrymme o komfortabla att åka i. Man ska hellre ta nyare än 95. Det var massa barnsjukdomar på dem första årsmodellerna. Men man borde kolla:SID och ACC displayen(typiskt Saabfel), AC'n borde kollas. Se till att bilen e välskött o fullservad. Men på de nyare årsmodellerna kan det finnas rost om de tidigare ägarna var slarviga med bilen. Lycka till!

Livet startar vid 220 km/h

Sök