2263
Sök

Ferrita system till Hummer H3

DatorPhreak
94 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej,
Ferrita byggde precis ett system till min H3 med en 5.3L V8 på ~310hk. Jag gillar ljudet som det är men det är lite lågt. Kan man göra någon åt detta utan ett extremt komplicerat/dyrt ingrepp?

Det är 2 grenrör > varsin kat > ett 3" rör som går hela vägen bak > en burk(ej friflödande?) > 2st 3" utblås.
Funderar på om dom kan öppna burken och plocka ur lite dämpning...men men det är därför jag frågar er om alternativ. Jag kan ej göra mig av med kattarna atm.


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
12 mars 2011
#2
Hush skrev:
Hej,
Ferrita byggde precis ett system till min H3 med en 5.3L V8 på ~310hk. Jag gillar ljudet som det är men det är lite lågt. Kan man göra någon åt detta utan ett extremt komplicerat/dyrt ingrepp?

Det är 2 grenrör > varsin kat > ett 3" rör som går hela vägen bak > en burk(ej friflödande?) > 2st 3" utblås.
Funderar på om dom kan öppna burken och plocka ur lite dämpning...men men det är därför jag frågar er om alternativ. Jag kan ej göra mig av med kattarna atm.

Enklast alla dagar är ju givetvis att ersätta bakre burken med en friflödande eller bara ett rakt rör. Tror inte han kommer bli för högljudd med bara ett rör. Däremot lär han låta riktigt grovt, för kattarna dämpar en hel del. På min Silverado och Vanen (bägge med 350) har jag bara bägge sidor ihop till ett 3" (ingen kat) sedan bara en halvmeterstor Simonz-dämpare typ "rätt igenom" och dom låter alldeles lagom + är besiktningsbara utan några kommentarer.
Senast redigerat av hotrodder (12 mars 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

DatorPhreak
94 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#3
Men hur funkar det med avgasvärdena utan kattar?


71 Inlägg
12 mars 2011
#4
kommer aldrig gå igenom besiktning utan kat, men varför inte en friflödes dämpare? så vitt jag vet så är väl de flesta dämparna därifrån friflödes (om man inte ber om annat(eller var de tvärt om minns inte riktigt just nu)). övervägt race kat alt sport kat? ger ju lite bättre flöde men renar ändå tillräckligt


DatorPhreak
94 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#5
> skrew
Vet du vad en racekat ligger på för kostnad? jag vet inte riktigt vad dom byggde, det ser ganska likt ut det gamla men utan första genomgående dämparen och nya fina rör då förstås big_smile

Men den ända ljuddämparen är en "ellips" som sitter längst bak och har en 3" ingång och 2st 3" utgångar. Ser lite likt ut detta: http://tinyurl.com/68azm48 fast ingången sitter nog på vänster sida...
'
Som sagt så är den på 5.3L och behöver antagligen rening därefter (?) original sitter 2st kattar efter grenrören innan dom går ihop till ett.


71 Inlägg
12 mars 2011
#6
dem kostar väl runt 3000 på ferrita troor jag, inte säker, uhm men sedan såå finns de ju billigare varianter av dem med men vågar inte uttala mig om kvaliten på dem!


Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
12 mars 2011
#7
Varför åker du inte tillbaka till ferrita o ber dom sätta dit andra ljuddämpare om du inte är nöjd med nuvarande?

DatorPhreak
94 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#8
Fick på det igår tror jag det var, dom har stängt idag. Kollar bara mina alternativ. Men saken är den att dämparen är specialgjord = en ganska stor kostnad att få det gjort igen antar jag. Kostade närmare 11k...


Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
12 mars 2011
#9
Ok. Det är lite surt.

DatorPhreak
94 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#10
Mjo frågan är om dom fixar det för att jag inte är nöjd, eller om jag ska pröjsa för det...
Om så är fallet lutar det nog åt att kapa bort kattarna och dra rakt till dämparen.


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
13 mars 2011
#11
Hush skrev:
Mjo frågan är om dom fixar det för att jag inte är nöjd, eller om jag ska pröjsa för det...
Om så är fallet lutar det nog åt att kapa bort kattarna och dra rakt till dämparen.

Men hör på vad jag säger! BEHÅLL kattarna och ta bort ljudämpare eller ersätt den med ett rakt rör. Jag garanterar du blir nöjd.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

DatorPhreak
94 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#12
Alltså jag vet inte om det kommer bli bra, vill inte att den ska låta som gammal cheva...dessutom kommer dom säkert ta extra när dom kommer få göra om systemet.
EDIT: typ chevrolet caprice:P
Senast redigerat av Hush (13 mars 2011)


DatorPhreak
94 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
#13
Jag snackade med dom och ur min 5.3L v8 går det ej att få högre ljud med kattarna på.
Problemet är inte ljudets karaktär alltså utan ljudnivån. En ny kat ligger på 4k...


5 710 Inlägg
14 mars 2011
#14
Hush skrev:
Jag snackade med dom och ur min 5.3L v8 går det ej att få högre ljud med kattarna på.
Problemet är inte ljudets karaktär alltså utan ljudnivån. En ny kat ligger på 4k...

Vilket förståss inte är helt sant....
Hade det varit ett faktum hade de naturligtvis byggt ett system utan 11.000kronorsdämpare....
Tar du bort dämparen låter den mer.

MVH Jonas
..............

DatorPhreak
94 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
#15
Jag snackade med han som ritade själva burken, har man ingen dämpare så riskerar man att den kommer låta som en 240 raggare menade han men dom vet nog vad dom pratar om hoppas jag. Dom vill inte ta väck kattarna helt då alltså pga lagen utan vill nog att jag ska köpa 2st racekattar för 4k st (sitter 2x2 på den nu, två små direkt efter grenrören och två ganska stora innan rören går ihop)

Fan känns lite saftigt faktiskt, det är ju utan jobb med...
Senast redigerat av Hush (14 mars 2011)


Offroad Racing
3 122 Inlägg
14 mars 2011
#16
Hush skrev:
Jag snackade med han som ritade själva burken, har man ingen dämpare så riskerar man att den kommer låta som en 240 raggare menade han men dom vet nog vad dom pratar om hoppas jag. Dom vill inte ta väck kattarna helt då alltså pga lagen utan vill nog att jag ska köpa 2st racekattar för 4k st (sitter 2x2 på den nu, två små direkt efter grenrören och två ganska stora innan rören går ihop)

Fan känns lite saftigt faktiskt, det är ju utan jobb med...

Det gör dom uppenbarligen inte. Att försöka jämföra ljudet från en stor v8 mot valfri 4:a visar att han inte verkar veta vad han pratar om...

Testa att bara skruva isär systemet framför dämparen så hör du ju hur det låter. jag skulle oxå säga att det inte behövs nån, alternativt en liten fullflödesdämpare. Det kommer räcka mer än väl. En v8 behöver inte lika mkt dämpning som små motorer med färre cylindrar, så är det bara.

Edit: tar du bort kattarna så kommer du för övrigt inte klara besiktningen...
Senast redigerat av henke_99 (14 mars 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
15 mars 2011
#17
henke_99 skrev:
Hush skrev:
Jag snackade med han som ritade själva burken, har man ingen dämpare så riskerar man att den kommer låta som en 240 raggare menade han men dom vet nog vad dom pratar om hoppas jag. Dom vill inte ta väck kattarna helt då alltså pga lagen utan vill nog att jag ska köpa 2st racekattar för 4k st (sitter 2x2 på den nu, två små direkt efter grenrören och två ganska stora innan rören går ihop)

Fan känns lite saftigt faktiskt, det är ju utan jobb med...

Det gör dom uppenbarligen inte. Att försöka jämföra ljudet från en stor v8 mot valfri 4:a visar att han inte verkar veta vad han pratar om...

Testa att bara skruva isär systemet framför dämparen så hör du ju hur det låter. jag skulle oxå säga att det inte behövs nån, alternativt en liten fullflödesdämpare. Det kommer räcka mer än väl. En v8 behöver inte lika mkt dämpning som små motorer med färre cylindrar, så är det bara.

Edit: tar du bort kattarna så kommer du för övrigt inte klara besiktningen...

Precis vad jag menat hela tiden. En v-åtta har dubbelt så många avgaspulser som en 240 (som nu togs som jämförelse) Dessutom när bägge sidorna går ihop till ett rör så jämnar det ut ljudpulserna oxå. Jämför gärna avgasljudet på en jänkare med dubbla rör hela vägen mot en med ett. Det är stor skillnad på både ljudnivån och själva bluddret. Monterar aldrig mer än max en dämpare "per kanal" på en v-åtta, ljudnivån styr man enkelt med storleken på dämparna och vill man maskin ska låta grov så går man upp i dimesion på rören och monterar man mindre så låter det mer "brääp" Med headers blir det ett mer "klangit ljud" med original grenrör så låter det mindre plåt. Med en katt på varje "kanal" innan det går ihop finns ingen som helst anledning att montera en fullflödes jättedämpare om man inte vill den ska låta som en BMW 530/540 Sen fattar jag inte 11 lök för en dämpare??? Hur specialbyggd är isåfall den. Har haft en del med Ferrita att göra och inte är jag sådär jätteimpad av deras avgassystem, däremot kostar det. För under 11 000 spänn bygger jag ett komplett avgassystem (dubbelt eller enkelt) under din Humwie inklusive matrial monterat och klart och då får du kvitto på jobbet.
Senast redigerat av hotrodder (15 mars 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

DatorPhreak
94 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#18
hotrodder skrev:
henke_99 skrev:
Hush skrev:
Jag snackade med han som ritade själva burken, har man ingen dämpare så riskerar man att den kommer låta som en 240 raggare menade han men dom vet nog vad dom pratar om hoppas jag. Dom vill inte ta väck kattarna helt då alltså pga lagen utan vill nog att jag ska köpa 2st racekattar för 4k st (sitter 2x2 på den nu, två små direkt efter grenrören och två ganska stora innan rören går ihop)

Fan känns lite saftigt faktiskt, det är ju utan jobb med...

Det gör dom uppenbarligen inte. Att försöka jämföra ljudet från en stor v8 mot valfri 4:a visar att han inte verkar veta vad han pratar om...

Testa att bara skruva isär systemet framför dämparen så hör du ju hur det låter. jag skulle oxå säga att det inte behövs nån, alternativt en liten fullflödesdämpare. Det kommer räcka mer än väl. En v8 behöver inte lika mkt dämpning som små motorer med färre cylindrar, så är det bara.

Edit: tar du bort kattarna så kommer du för övrigt inte klara besiktningen...

Precis vad jag menat hela tiden. En v-åtta har dubbelt så många avgaspulser som en 240 (som nu togs som jämförelse) Dessutom när bägge sidorna går ihop till ett rör så jämnar det ut ljudpulserna oxå. Jämför gärna avgasljudet på en jänkare med dubbla rör hela vägen mot en med ett. Det är stor skillnad på både ljudnivån och själva bluddret. Monterar aldrig mer än max en dämpare "per kanal" på en v-åtta, ljudnivån styr man enkelt med storleken på dämparna och vill man maskin ska låta grov så går man upp i dimesion på rören och monterar man mindre så låter det mer "brääp" Med headers blir det ett mer "klangit ljud" med original grenrör så låter det mindre plåt. Med en katt på varje "kanal" innan det går ihop finns ingen som helst anledning att montera en fullflödes jättedämpare om man inte vill den ska låta som en BMW 530/540 Sen fattar jag inte 11 lök för en dämpare??? Hur specialbyggd är isåfall den. Har haft en del med Ferrita att göra och inte är jag sådär jätteimpad av deras avgassystem, däremot kostar det. För under 11 000 spänn bygger jag ett komplett avgassystem (dubbelt eller enkelt) under din Humwie inklusive matrial monterat och klart och då får du kvitto på jobbet.

Jag bor runt GBG och jag skulle gärna vilja hyra in dej för att fixa på 2 racekattar på Hummern. Är du intresserad så pm:a så fixar vi pris och allt.

EDIT: Förresten, de flesta försäljarna jag har pratat med säger att jag behöver 100cells för typ 2-3k/st, funkar inte en 300cells/2,5L? Jag menar hur mycket mer strypt än nu kan det bli?
Senast redigerat av Hush (16 mars 2011)


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
16 mars 2011
#19
Hush skrev:
Jag bor runt GBG och jag skulle gärna vilja hyra in dej för att fixa på 2 racekattar på Hummern. Är du intresserad så pm:a så fixar vi pris och allt.

EDIT: Förresten, de flesta försäljarna jag har pratat med säger att jag behöver 100cells för typ 2-3k/st, funkar inte en 300cells/2,5L? Jag menar hur mycket mer strypt än nu kan det bli?

Probset är att jag har min verksamhet i Östersund.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab


Sök