3505
Sök

Bygga elektrisk hastighetsmätare. (tända dioder på pulssignal)

8 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
Hej, går i tankarna på att bygga egen hastighetmätare till amazonen, har sett en bild på internet på ett bygge som jag tänkte kopiera konceptet från.
Tänkte ta orginalhuset och montera in ett X antal dioder som tänds fler och fler beroende på hastighet och då efterspeglar orginal mätaren. min fråga är dock, hur gör jag för att tända olika dioder beroende på olika hastigheter?

Hastigheten läses av med någon form av induktiv givare antagligen, antar att jag måste bygga någon form av kontroll box för att sköta detta och där man även vid t.ex. en potentiometer kan kalibrera dioderna för att visa rätt hastighet, så gott folk. hur gör jag detta?

Alla tips och förslag mottages tacksamt!

MVH
Erik

Forummoderator
18 038 Inlägg
13 mars 2011
Detta är ju en "high-tech" fråga. Antar att hastigheten läses analogt i normala fall. En Amazon är väl inte ett direkt elektronikmonster? Vad har du tänkt för givare? Ohm-baserad? Vad säger besiktningen? STeg på säg 5 km/h kanske inte faller dem på läppen om man säger!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

8 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
besiktningen säger inget bara den ger utslag, bilen reggas dessutom som ombyggt fordon hos sfro.
Hade tänkt använda mig av en induktiv givare av typen GT01.
Dock vet jag inte hur det funkar med styrboxen till detta..

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
19 mars 2011
EJansson skrev:
besiktningen säger inget bara den ger utslag, bilen reggas dessutom som ombyggt fordon hos sfro.
Hade tänkt använda mig av en induktiv givare av typen GT01.
Dock vet jag inte hur det funkar med styrboxen till detta..

Kul ide med att behålla original mätarutsende och ersätta rullen med dioder. Det enklaste måste ju vara att robba en eftermarnadsmätare på innehållet likt den på bilden nedan. På http://www.dakotadigital.com/index.cfm hittas mycket fränt och kit som borde funka även på en Volvo Amazon

http://www.dakotadigital.com/cartimages/prd_zm_656.gif

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

8 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
ja visst är idén bra!
men det måste gå att bygga en egen kontroll box till detta, någon måste ju veta?!

272 Inlägg
22 mars 2011
Först måste du konvertera din insignal till en fin digital som går att arbeta med. Hur du gör det beror på vad det är för givare.

För att komma vidare är ett alternativ att använda en kombination av LM2917 frequency->voltage converter tillsammans med LM3914 dot/bar display driver. Den första konverterar frekvensen till en spänning och den andra tänder ett antal dioder beroende på spänning.

Själv hade jag dock använt en mikrokontroller av något slag, exempelvis en AVR från Atmel (men det är bara för att jag har erfarenhet av dem, en PIC fungerar lika bra). För att bara tända en diod i skalan behövs inga extra komponenter om man gör som i figur 1 på http://www.edn-europe.com/picmicroproce … urope.html

Att tända flera dioder kräver någon mer komponent, några shift-register borde vara ett ganska smidigt sätt att tända en rad dioder. Eller så skulle man kunna addressera dem i grupper och tända dem en kort puls, som gamla miniräknare med LED-display typ.

Edit: Diagrammet i länken ovan skulle förståss också kunna användas för att blinka de dioder man vill skall lysa i högt tempo, men med 20 dioder blir det bara 1/20 av ljusstyrkan om man använder dem som en "bar". Fast det kanske räcker med rätt dioder!
Senast redigerat av Trekmeister (22 mars 2011)

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
22 mars 2011
annars går de väll sätta massa microbrytare lr nått så när "visaren" når dem tänds en diod osv?

-Brandt-
23 mars 2011
http://www.instructables.com/id/DIY-LED … RPM-gauge/

Här e en kille som gjort nåt liknande visseligen för varvräknaren, men de måste ju gå o ordna på nåt vis. Nåt sånt du letar efter kanske????
Här visar han ju kopplingsschema o hela komponentlistan...
Senast redigerat av -Brandt- (23 mars 2011)

Sök