3230
Sök

MDF / spån?

Enormous Musical Performance
644 Inlägg
18 mars 2011
Vi bygger alltid i 22mm MDF också, lite dyrare men håller fan så mycket bättre! smile

2 035 Inlägg
18 mars 2011
Vad menas med egenresonans? Att skivan "gör" egna ljud vid 7 hz som är spånskivans egenresonans eller?

Jag kör på spån och det funkar bra.

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 mars 2011
Vid resonansfrekvensen börjar materialet att självsvänga. Tycker egentligen att dom 400Hz som en skiva MDF ligger på inte vara något problem när man bygger baslådor, dom enda högtalare i min bil som spelar dom frekvenserna är mellanregistren fram....

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

265 Inlägg
18 mars 2011
Antar att MDF-skivar är mer fräsvänlig än spånskivan? har själv ingen erfarenhet av att fräsa i spånskiva, men vet att det sliter som fan på stålen när man svarvar i skiten.... tongue

Rise and rise again, until lambs become lions!

5 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
ja mdf är fräsvänligage smile

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
18 mars 2011
tycker fortfarande att min bil är ett tydligt exempel på att spån funkar bra.

153dB vid 26Hz.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

5 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
ja det trycker jag, kommer även bli spån för min del smile börjar imorgon förhoppningsvis

Gladen Audio
2 388 Inlägg
19 mars 2011
ExtraKim skrev:

153dB vid 26Hz.

där e ju mer träreglar än spån i den lådan! big_smile

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
19 mars 2011
Nja så farligt är det inte, hade kunnat vara mer big_smile

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

8 156 Inlägg
19 mars 2011
ExtraKim skrev:

153dB vid 26Hz.

MDF är lite porösare än spån. Skulle tippa på att MDF är ett sämre val om man verkligen ska klämma ut det sista ur sina element. Ju styvare desto bättre.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
19 mars 2011
bosabengt skrev:
Vad menas med egenresonans? Att skivan "gör" egna ljud vid 7 hz som är spånskivans egenresonans eller?

Egenresonansen hos spånskivorna beror på vilket träslag som man använt sig av. Jag skulle tippa på 5-15Hz.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

6 851 Inlägg
19 mars 2011
Phaetoon skrev:
bosabengt skrev:

Egenresonansen hos spånskivorna beror på vilket träslag som man använt sig av. Jag skulle tippa på 5-15Hz.

Om jag inte missminner mej helt från lektionerna så ligger den mellan 11-14hz hos en spånskiva.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 mars 2011
Fördelen med MDF är väl om man ska göra lite kluriga former och ha sig, grymt lättarbetat! Men ska man göra vanliga enkla lådor så duger spån lika bra, fast jag föredrar ändå att jobba med MDF. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
19 mars 2011
tror de kvittar vart egenresonansen ligger i varken MDF elle spån då 90% av de som håller på me bilstereo iaf inte hör nån skillnad..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

3 466 Inlägg
20 mars 2011
Phaetoon skrev:
ExtraKim skrev:

153dB vid 26Hz.

MDF är lite porösare än spån. Skulle tippa på att MDF är ett sämre val om man verkligen ska klämma ut det sista ur sina element. Ju styvare desto bättre.

Öhh.. porösare?! Den MDF:en som jag använder är betydligt mycket kompaktare än spånskiva.. Vilket i sin tur innebär stummare material!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
20 mars 2011
TT-Avant skrev:
Phaetoon skrev:
bosabengt skrev:

Om jag inte missminner mej helt från lektionerna så ligger den mellan 11-14hz hos en spånskiva.

Om vi nu kör enkel fysik.. Om man står o viftar med en gren så för att grenen ska vifta som mest så måste man nå grenens egenfrekvens, viftar man för fort eller för sakta så rör sig grenen knappt alls. Om man däremot kortar grenen så måste man vifta fortare för att få upp farten på grenen. Detta trots att det är samma gren..

Detta borde alltså innebära att materialets egenfrekvens ändras med storleken...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
20 mars 2011
Kan vi enas om att ingen som bygger en "normal" låda kommer att höra någon skillnad på två exakta lådor där skillnaden enbart består i att den ena är byggd i MDF & den andra i spån?

Sen att MDF & spån är lite olika att arbeta med det är en annan sak, för en fyrkantig låda så föredrar JAG spån då MDF kräver mer jobb och dammar mer/oannorlunda än vad spån gör.
Senast redigerat av ExtraKim (20 mars 2011)

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

8 156 Inlägg
20 mars 2011
TT-Avant skrev:
Phaetoon skrev:
bosabengt skrev:

Beror ju på storleken på spånen osv. Sen så räknar man ju ut egenresonansen vid 1x1m, så egentligen kan värdet diffa ganska så mycket när man bygger en låda.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

6 851 Inlägg
20 mars 2011
Phaetoon skrev:
TT-Avant skrev:
Phaetoon skrev:

Beror ju på storleken på spånen osv. Sen så räknar man ju ut egenresonansen vid 1x1m, så egentligen kan värdet diffa ganska så mycket när man bygger en låda.

Jo, men jag har för mej att det låg där på en normal skiva (19mm). Va dock ganska länge sedan man gick i skolan och det kan varit vid 1x1m som det va beräknat på?

Men som ExtraKim skrev så hör man nog inte så stor skillnad. Jag personligen föredrar spån OCH MDF..allt utom baffeln bygger jag spånskiva.
Tycker det blir en bra kombination smile
Senast redigerat av TT-Avant (20 mars 2011)

8 156 Inlägg
20 mars 2011
M_icke_ skrev:
Phaetoon skrev:
ExtraKim skrev:

153dB vid 26Hz.

Öhh.. porösare?! Den MDF:en som jag använder är betydligt mycket kompaktare än spånskiva.. Vilket i sin tur innebär stummare material!

Visserligen så kan det finnas en hel del luft i en dålig spånskiva, men limmet tätar en hel del. Det finns en anledning till varför MDF dammar mer och det är pga kortare fibrer och fler porer. Ihåligheterna ligger på rätt håll i en spånskiva, medan dom hamnar huller om buller i en MDF.
Detta problem fixar man lätt med ett täckande färglager (eller något liknande), så det är egentligen inget problem. Sen så handlar det ju mest om teori. I praktiken så är det ingen som kommer att höra skillnaden...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Sök