3652
Sök

Behöver jag byta kolvar?

146 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej, Jag har köpt en saab 93 aero 2002.

Steg 4 bio power chip, 3 helsats rör me racekat, sportluftfilter..

Endel säger att jag MÅSTE byta kolvar, andra inte.

får ut 300 hk.

Tack på förhand


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
17 mars 2011
#2
Måste och måste men det ligger i farozonen för haveri från 280hk. Jag hade bytt kolvar

Rock'n Roll

124 Inlägg
17 mars 2011
#3
Ju mer du trimmar motorn ju bättre slitage delar måste du införskaffa, bättre kvalité.

samma sak som du köper racing broms-ok, inte kör du på begagnade  delar där(exempel)


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
17 mars 2011
#4
Taweri skrev:
Ju mer du trimmar motorn ju bättre slitage delar måste du införskaffa, bättre kvalité.

samma sak som du köper racing broms-ok, inte kör du på begagnade  delar där(exempel)

Nu handlar detta om Trionic 7 dvs Saabs (mindre lyckade) lågfriktionsmotor. Kolvarna är en kritisk punkt och vid effekter runt 280-300hk brukar dom säga upp sig

Rock'n Roll

124 Inlägg
17 mars 2011
#5
TenZer skrev:
Taweri skrev:
Ju mer du trimmar motorn ju bättre slitage delar måste du införskaffa, bättre kvalité.

samma sak som du köper racing broms-ok, inte kör du på begagnade  delar där(exempel)

Nu handlar detta om Trionic 7 dvs Saabs (mindre lyckade) lågfriktionsmotor. Kolvarna är en kritisk punkt och vid effekter runt 280-300hk brukar dom säga upp sig

Det visste jag inte, kul ätt lära sig veta en nya saker!
Då är det nog en bra idé att byta till bättre! finns risk att man fördärvar cylindrarna rejält?


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 mars 2011
#6
Taweri skrev:
TenZer skrev:
Taweri skrev:
Ju mer du trimmar motorn ju bättre slitage delar måste du införskaffa, bättre kvalité.

samma sak som du köper racing broms-ok, inte kör du på begagnade  delar där(exempel)

Nu handlar detta om Trionic 7 dvs Saabs (mindre lyckade) lågfriktionsmotor. Kolvarna är en kritisk punkt och vid effekter runt 280-300hk brukar dom säga upp sig

Det visste jag inte, kul ätt lära sig veta en nya saker!
Då är det nog en bra idé att byta till bättre! finns risk att man fördärvar cylindrarna rejält?

Smäller du en kolv finns en stor risk att du bara kan slänga blocket på tippen efter raset.

Motorblock med hål i drar inga volvoraggare...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
17 mars 2011
#7
Taweri skrev:
TenZer skrev:
Taweri skrev:
Ju mer du trimmar motorn ju bättre slitage delar måste du införskaffa, bättre kvalité.

samma sak som du köper racing broms-ok, inte kör du på begagnade  delar där(exempel)

Nu handlar detta om Trionic 7 dvs Saabs (mindre lyckade) lågfriktionsmotor. Kolvarna är en kritisk punkt och vid effekter runt 280-300hk brukar dom säga upp sig

Det visste jag inte, kul ätt lära sig veta en nya saker!
Då är det nog en bra idé att byta till bättre! finns risk att man fördärvar cylindrarna rejält?

Har man otur kan man bli tvungen att borra men med lite tur räcker det att hona ur och stoppa ned nya kolvar, men som allt annat är det ju fall till fall.


Såhär kan det se ut med för mycket effekt och original T7 kolvar, detta ser förhållandevis lindrigt ut dock
http://forumbilder.se/images/f42009115014P9313.jpg
Senast redigerat av TenZer (17 mars 2011)

Rock'n Roll

124 Inlägg
17 mars 2011
#8
TBOC_Razor skrev:
Taweri skrev:
TenZer skrev:

Nu handlar detta om Trionic 7 dvs Saabs (mindre lyckade) lågfriktionsmotor. Kolvarna är en kritisk punkt och vid effekter runt 280-300hk brukar dom säga upp sig

Det visste jag inte, kul ätt lära sig veta en nya saker!
Då är det nog en bra idé att byta till bättre! finns risk att man fördärvar cylindrarna rejält?

Smäller du en kolv finns en stor risk att du bara kan slänga blocket på tippen efter raset.

Motorblock med hål i drar inga volvoraggare...

haha
jag hade hellre satsat på en starkare motor, en motor som passar med växellådan på bilen.


146 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#9
Okej. Jag har bytt till Viggen kopling, stor intercooler, större bränslepump, 630cc spridare , 3 tums rör o sportluftfiltet .


Forummoderator
10 576 Inlägg
17 mars 2011
#10
fixa till din rubrik så slipper vi låsa http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 mars 2011
#11
Taweri skrev:
TBOC_Razor skrev:
Taweri skrev:

Det visste jag inte, kul ätt lära sig veta en nya saker!
Då är det nog en bra idé att byta till bättre! finns risk att man fördärvar cylindrarna rejält?

Smäller du en kolv finns en stor risk att du bara kan slänga blocket på tippen efter raset.

Motorblock med hål i drar inga volvoraggare...

haha
jag hade hellre satsat på en starkare motor, en motor som passar med växellådan på bilen.

Det är faktiskt inget större fel på T7-motorerna (eller egentligen B2x5-motorerna men alla kallar dom T7 så..) dock har dom två svaga punkter internt och en extern. Kolvarna och kolvringarna i motorn är svagheterna i själva motorn och vevhusventilationen är svagheten utanför motorn..

Dessa motorer konstruerades med grundtanken att dom skulle vara mer snåla än sina föregångare. För att kunna åstadkomma detta så gjordes kolvarna lättare, och kolvringarna byttes till lågfriktionsringar. För att göra kolvarna lättare så fanns det bara en praktisk utväg och det var ju att ta bort gods vilket ger svaghet nummer ett. Dom nya ringarna ger mindre friktion men tillåter samtidigt mer avgaser att smita förbi ner i vevhuset och detta ger svaghet nummer två, övertryck i vevhuset. Den sista svagheten är som sagt vevhusventilationen som på dom tidagare bilarna var underdimensionerad och sattes igen eller helt enkelt inte räckte till för att få bort alla avgaser ifrån vevhuset, detta gör att oljan åldras snabbare än tänkt (såkallad oil sludge) och därmed kan motorn rasa även om man följer serviceplanen vilken säger att oljebyte ska ske var 2000:e mil. På dessa motorer skulle dom flesta, inklusive jag, rekommendera max 1000 mil mellan oljebyten och ännu mindre om man kör mycket korta sträckor samt hårdkörning.

Summan av allt det här är att det är väldigt hållbara motorer om man vet hur man ska sköta om dom och har motorns svagheter i åtanke så att man kan förebygga ett ras. Tyvär så är det inte många som tycker att det är värt att byta olja var tusende mil och inte många vill lägga lite extra jobb och pengar på sin bil utan inställningen är allmänt att det "bara ska fungera" och då rasar det oftare...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 422 Inlägg
17 mars 2011
#12
Går ju inte att säga att det inte är något större fel på motorn om man nämner väldigt kritiska punkter som motorn felar på.. Oljesludgen byggdes om på senare t7 och var mest ett problem de första åren dock. Är ett klart steg ned från t5 inehållsmässigt, tål lite och dåligt oljeflöde. Är inte direkt ovanligt med rasade motorer med originaleffekt om dom pressas hårt.

Ett tips är att byta innehållet till t5 så klarar du dig utan att behöva oroa dig. Du kan till och med trimma vidare utan att behöva oroa dig smile


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 mars 2011
#13
cheffer skrev:
Går ju inte att säga att det inte är något större fel på motorn om man nämner väldigt kritiska punkter som motorn felar på.. Oljesludgen byggdes om på senare t7 och var mest ett problem de första åren dock. Är ett klart steg ned från t5 inehållsmässigt, tål lite och dåligt oljeflöde. Är inte direkt ovanligt med rasade motorer med originaleffekt om dom pressas hårt.

Ett tips är att byta innehållet till t5 så klarar du dig utan att behöva oroa dig. Du kan till och med trimma vidare utan att behöva oroa dig smile

Nej felet är ju inte motorn i sig utan den extremt dåligt upplagda serviceplanen, 2000 mil är för mycket för den motorn men hade det varit hälften så mycket hade minst 70 % av alla original-ras inte hänt...

Man kan ju inte försvaga motorns konstruktion i miljövänlighetens namn samtidigt som man förlänger serviceintervallerna bara för att oljan i sig ska klara 2000 mil, man får ju se till hur oljan föråldras i motorn med...


Så som sagt, sköter man om motorerna som man ska så håller dom, gör man inte det (dvs bara enligt saabs serviceplan) så är risken för ras mycket större.


Men iaf, mitt tips är istället att se till att göra det ordentligt direkt. Ska man ändå dela motorn och byta kolvar så kan man lika bra slänga i riktiga smidda kolvar och vassare kamaxlar så har man en motor som kan leverera 400hk utan problem. Att sen lägga 300-500KR på att sätta dit senaste vevhusventilationsuppgraderingen och byta backventilerna är en ren självklarhet.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P


Sök