2461
Sök

Vilken bil om ett år till studenten

1 827 Inlägg
21 mars 2011
#21
Ingen verkar läsa alla krav eller så är dom ute och cyklar.

Nej varken en SAAB turbo eller en Camaro dricker under litern i stan. Nej varken en Alfa eller Fiat är driftsäkra för fem öre så dom faller också bort.


Jag säger som Aceshigh. Mazda Miata eller mitt wildcard Honda Delsol (gärna VTi).

Där har du två bilar som är extremt snåla i förbrukningen, går aldrig sönder och är samtidigt väldigt trevliga körmaskiner samtidigt som du får friheten utan tak.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Aldrig nöjd
804 Inlägg
21 mars 2011
#22
Eisenhut skrev:
Ingen verkar läsa alla krav eller så är dom ute och cyklar.

Nej varken en SAAB turbo eller en Camaro dricker under litern i stan. Nej varken en Alfa eller Fiat är driftsäkra för fem öre så dom faller också bort.

Punkten att det skall vara en relativt ovanlig bil går lite emot de andra punkterna (nej, Miata är inte en ovanlig bil). Jag skrev att jag inte hade koll på GTV V6ans driftsäkerhet, men kan av egen erfarenhet säga att Coupén är driftsäker. Att du sedan antar motsatsen pga märket får stå för dig.

Sedan säger det sig själv att en ovanlig bil kostar lite mer att laga än valfri 240 där ett motorras kan lagas med silvertejp.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 mars 2011
#23
azid skrev:
Rquired skrev:
azid skrev:

Att varken alfa eller Saab skulle vara bra  bilar ekonomiskt är nått som du gjärna får förklara ingående. Av min erfarenhet är det inte sant nånstans, men överbevisa mig gjärna.

-Dyra delar
-Dyrt underhåll (Främst Alfa)
-Sämre driftsäkerhet än genomsnittsbilen (Se nedan)
-Tveksam driftsäkerhet (Alfa: Kamremsbrott, Saab: Oilsludge, turbon (2.0t), växellådan.)
-Tveksam kvalité (Båda: Mängder av småfel, Alfa´s gnekande framvagn och ng´s handbroms tex)
-Dåligt, nej inte ens det, till och med uselt andrahandsvärde.
-Hög bränsleförbrukning (Beror på motoralternativ, främst Alfa V6 men Saab Turbo är inte snål när den brukas)

Främst dyra delar i kombination med sämre driftsäkerhet och kvalité än medelbilen är orsaken, men allt ovan bidrar till en bil som är dyrare i drift än det som får anses vara en "vanlig" bil. Att sedan motorstarka Saab och Alfa (I sällskap med de flesta bilar visserligen) i ett attraktivt format som cabriolet ofta är dyra i försäkring gör inte saken bättre.

-Dyra delar? Vad jämnför du med då?
-Dyrt underhåll. Saaben är väldigt billig att serva. Dyraste service  ligger runt 6k kronor. Vad kostar den billigaste till bmw?

Alfans problem är väll vevlager och problem med smörjining. Hittar inget om bristande kammremar efter ett snabbt sök på nätet. Det handlar nog mest om missnöjjet om den korta intervallen.
Saab har en erkänt kass turbo (gt17s52) ja men den kan ju avhjälpas med att man köper en aero med en välfylld servicebok. Av dom 4 9-5or jag haft med massa olika mil och årsmodeller så har jag aldrig haft problem med växelådan, har bara hört om folk som haft problem med att få i backen och fasnade växlar i vissa lägen, men dom bilarna afärdar jag som sönderkört skit efter jag sett bilarna som personerna gnäller på. Oilslugde har fler bilar problem med.

Alfan kan jag inte utala mig om men det enda som stör i min uppfattning i Saaben är siden och fästkåporna till backspeglarna som lider av kvaliteproblem

Alfan har dåligt andrahandsvärde ja, Saaben är dock bättre. Man kan se det som att man får väldigt mycke bil för mindre pengar.

V6an drar bensin ja, det gör den vilken bil den än sitter i men 2,0 är väldigt billig även i stadskörning
Att Saab turbo skulle dra en massa bensin håller jag inte med om. En bil på 1680kilo och 185hk med turbo som drar 1,1 i stan och 0,7 lång är inte dyrt i mina ögon


Jag tog 2 exempel på försäkringar.

Det första, en Saab 900 2,3 cab 95a 4980kronor helår helförsäk.
En Saab 900 2,3 coupe 96a 5400kronor helår helfösäk.

Det andra.
Saab 9-3 aero cab 04a 7530 helår helförsäk
Saab 9-3 aero sedan 05a 7617 helår helförsäk

Så nej det stämmer inte  att det skulle vara jättedyrt med cab.

Av alfa fanns det inte några cab bilar inom budget tillsalu.

-Alfa har haft många kamremshaverier här i Norden, något som troligen har med klimatet att göra eftersom motorerna håller nere på kontinenten, men kontentan har varit att att Alfa sänkt intervallerna på tex 1.6 i 147 i omgångar från 12.000 till 6000mil där varje "omgång" inneburit att ett antal kunder råkat ut för haveri. Även sexan sänktes från 12 till 8000mil.

-Nu vet jag inte var du bor men som du säkert vet är det en av många saker som kraftigt påverkar en försäkringspremie. Grejen med en cabriolet är om inget annat ett tygtak som är enkelt att förstöra och mycket dyrt att ersätta, men det är även mer eftertraktade bilar bland tjuvar. Allt detta brukar, generellt, innebära en högre premie.

-Du sa själv av Saaben drack 1.1L/milen och det är över TS gräns, sedan finner jag ingen nytta i att bråka om exakt hur mycket den dricker men jag menar att så länge man använder bilen och inte slökör dricker turbomotorn mer än så.

-Saab har ett riktigt uselt andrahandsvärde, Alfa är inte bättre men att påstå att Saab skulle vara bättre känns snedvridet. Till skillnad från Saab så kryllar det inte av Alfa Romeo på marknaden, men samtidigt så finns det ett minst lika stort antal entusiaster hos Alfa på begagnatmarknaden. Bortförklaringen "Man får mycket för pengarna" känns lite naiv, oavsett så kommer en Saab eller Alfa sjunka en bra bit under 70.000:- i värde medan en bil av ett annat märke kanske till och med ligger på samma värde om 1-2år.

-Dyra delar: Egen erfarenhet/intryck, skall inte svära på denna punkten men de är åtminstone inte billigare än medelbilen.

-Dyrt underhåll: Saab (Både 9-3 och 9-5) var lite dyrare än medelbilen i underhåll bl.a enligt en undersökning publicerad i Teknikens Värld 7/2005. Och något annat än detta har jag aldrig påstått.

Räknar man samman vad allt detta gör för ens ekonomi tycker jag det står klart att Saab (Och Alfa) blir dyrare i drift än medelbilen och det var precis det jag skrev.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 mars 2011
#24
Problemet är ju alltid att kombinera körgjädje & ballhetsfaktor med låg soppaförbrukning. Körglädje mäts ju som bekant i liter. Det finns ju en del små sportbilar med bra prestanda trots vettig motorstorlek & där ligger japanerna bra till. När man söker efter cabbar på blocket i rätt prisklass verkar det mest vara små askkoppar & BMW. BMW 328 cab för 50-60K känns ju ganska okej, under litern i stan känns tveksamt men landsväg lär gå hyffsat billigt. Finns ju även med mindre motorer men det kan fan vara värt en krona eller 2 milen för att ha en riktig motor enligt mig.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
21 mars 2011
#25
Att hitta en bil med körglädje som drar uner litern i stan e svårt, därför jag tipsade om Camaro. runt 1.2-1.3 i stad får man räkna med på dom flesta roligare bilar.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

796 Inlägg
21 mars 2011
#26
Min 9-3 drar runt 1,1 i stan! 0,75 går de LÄTT att åka på landsväg! smile

Hemma bra, garaget BÄST!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
21 mars 2011
#27
Rquired skrev:
azid skrev:
Rquired skrev:

-Dyra delar
-Dyrt underhåll (Främst Alfa)
-Sämre driftsäkerhet än genomsnittsbilen (Se nedan)
-Tveksam driftsäkerhet (Alfa: Kamremsbrott, Saab: Oilsludge, turbon (2.0t), växellådan.)
-Tveksam kvalité (Båda: Mängder av småfel, Alfa´s gnekande framvagn och ng´s handbroms tex)
-Dåligt, nej inte ens det, till och med uselt andrahandsvärde.
-Hög bränsleförbrukning (Beror på motoralternativ, främst Alfa V6 men Saab Turbo är inte snål när den brukas)

Främst dyra delar i kombination med sämre driftsäkerhet och kvalité än medelbilen är orsaken, men allt ovan bidrar till en bil som är dyrare i drift än det som får anses vara en "vanlig" bil. Att sedan motorstarka Saab och Alfa (I sällskap med de flesta bilar visserligen) i ett attraktivt format som cabriolet ofta är dyra i försäkring gör inte saken bättre.

-Dyra delar? Vad jämnför du med då?
-Dyrt underhåll. Saaben är väldigt billig att serva. Dyraste service  ligger runt 6k kronor. Vad kostar den billigaste till bmw?

Alfans problem är väll vevlager och problem med smörjining. Hittar inget om bristande kammremar efter ett snabbt sök på nätet. Det handlar nog mest om missnöjjet om den korta intervallen.
Saab har en erkänt kass turbo (gt17s52) ja men den kan ju avhjälpas med att man köper en aero med en välfylld servicebok. Av dom 4 9-5or jag haft med massa olika mil och årsmodeller så har jag aldrig haft problem med växelådan, har bara hört om folk som haft problem med att få i backen och fasnade växlar i vissa lägen, men dom bilarna afärdar jag som sönderkört skit efter jag sett bilarna som personerna gnäller på. Oilslugde har fler bilar problem med.

Alfan kan jag inte utala mig om men det enda som stör i min uppfattning i Saaben är siden och fästkåporna till backspeglarna som lider av kvaliteproblem

Alfan har dåligt andrahandsvärde ja, Saaben är dock bättre. Man kan se det som att man får väldigt mycke bil för mindre pengar.

V6an drar bensin ja, det gör den vilken bil den än sitter i men 2,0 är väldigt billig även i stadskörning
Att Saab turbo skulle dra en massa bensin håller jag inte med om. En bil på 1680kilo och 185hk med turbo som drar 1,1 i stan och 0,7 lång är inte dyrt i mina ögon


Jag tog 2 exempel på försäkringar.

Det första, en Saab 900 2,3 cab 95a 4980kronor helår helförsäk.
En Saab 900 2,3 coupe 96a 5400kronor helår helfösäk.

Det andra.
Saab 9-3 aero cab 04a 7530 helår helförsäk
Saab 9-3 aero sedan 05a 7617 helår helförsäk

Så nej det stämmer inte  att det skulle vara jättedyrt med cab.

Av alfa fanns det inte några cab bilar inom budget tillsalu.

-Alfa har haft många kamremshaverier här i Norden, något som troligen har med klimatet att göra eftersom motorerna håller nere på kontinenten, men kontentan har varit att att Alfa sänkt intervallerna på tex 1.6 i 147 i omgångar från 12.000 till 6000mil där varje "omgång" inneburit att ett antal kunder råkat ut för haveri. Även sexan sänktes från 12 till 8000mil.

-Nu vet jag inte var du bor men som du säkert vet är det en av många saker som kraftigt påverkar en försäkringspremie. Grejen med en cabriolet är om inget annat ett tygtak som är enkelt att förstöra och mycket dyrt att ersätta, men det är även mer eftertraktade bilar bland tjuvar. Allt detta brukar, generellt, innebära en högre premie.

-Du sa själv av Saaben drack 1.1L/milen och det är över TS gräns, sedan finner jag ingen nytta i att bråka om exakt hur mycket den dricker men jag menar att så länge man använder bilen och inte slökör dricker turbomotorn mer än så.

-Saab har ett riktigt uselt andrahandsvärde, Alfa är inte bättre men att påstå att Saab skulle vara bättre känns snedvridet. Till skillnad från Saab så kryllar det inte av Alfa Romeo på marknaden, men samtidigt så finns det ett minst lika stort antal entusiaster hos Alfa på begagnatmarknaden. Bortförklaringen "Man får mycket för pengarna" känns lite naiv, oavsett så kommer en Saab eller Alfa sjunka en bra bit under 70.000:- i värde medan en bil av ett annat märke kanske till och med ligger på samma värde om 1-2år.

-Dyra delar: Egen erfarenhet/intryck, skall inte svära på denna punkten men de är åtminstone inte billigare än medelbilen.

-Dyrt underhåll: Saab (Både 9-3 och 9-5) var lite dyrare än medelbilen i underhåll bl.a enligt en undersökning publicerad i Teknikens Värld 7/2005. Och något annat än detta har jag aldrig påstått.

Räknar man samman vad allt detta gör för ens ekonomi tycker jag det står klart att Saab (Och Alfa) blir dyrare i drift än medelbilen och det var precis det jag skrev.

I mina ögon skriver du ner bilarna väldigt hårt, men det är din erfarenhet och det du läst.

Dock är vi nog fel ute, varken Alfa eller Saab är nånting för killen ifråga.

Mazda eller liknande jappare kanske är det som passar in bäst..

2slow

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 mars 2011
#28
azid skrev:
Rquired skrev:
azid skrev:

-Dyra delar? Vad jämnför du med då?
-Dyrt underhåll. Saaben är väldigt billig att serva. Dyraste service  ligger runt 6k kronor. Vad kostar den billigaste till bmw?

Alfans problem är väll vevlager och problem med smörjining. Hittar inget om bristande kammremar efter ett snabbt sök på nätet. Det handlar nog mest om missnöjjet om den korta intervallen.
Saab har en erkänt kass turbo (gt17s52) ja men den kan ju avhjälpas med att man köper en aero med en välfylld servicebok. Av dom 4 9-5or jag haft med massa olika mil och årsmodeller så har jag aldrig haft problem med växelådan, har bara hört om folk som haft problem med att få i backen och fasnade växlar i vissa lägen, men dom bilarna afärdar jag som sönderkört skit efter jag sett bilarna som personerna gnäller på. Oilslugde har fler bilar problem med.

Alfan kan jag inte utala mig om men det enda som stör i min uppfattning i Saaben är siden och fästkåporna till backspeglarna som lider av kvaliteproblem

Alfan har dåligt andrahandsvärde ja, Saaben är dock bättre. Man kan se det som att man får väldigt mycke bil för mindre pengar.

V6an drar bensin ja, det gör den vilken bil den än sitter i men 2,0 är väldigt billig även i stadskörning
Att Saab turbo skulle dra en massa bensin håller jag inte med om. En bil på 1680kilo och 185hk med turbo som drar 1,1 i stan och 0,7 lång är inte dyrt i mina ögon


Jag tog 2 exempel på försäkringar.

Det första, en Saab 900 2,3 cab 95a 4980kronor helår helförsäk.
En Saab 900 2,3 coupe 96a 5400kronor helår helfösäk.

Det andra.
Saab 9-3 aero cab 04a 7530 helår helförsäk
Saab 9-3 aero sedan 05a 7617 helår helförsäk

Så nej det stämmer inte  att det skulle vara jättedyrt med cab.

Av alfa fanns det inte några cab bilar inom budget tillsalu.

-Alfa har haft många kamremshaverier här i Norden, något som troligen har med klimatet att göra eftersom motorerna håller nere på kontinenten, men kontentan har varit att att Alfa sänkt intervallerna på tex 1.6 i 147 i omgångar från 12.000 till 6000mil där varje "omgång" inneburit att ett antal kunder råkat ut för haveri. Även sexan sänktes från 12 till 8000mil.

-Nu vet jag inte var du bor men som du säkert vet är det en av många saker som kraftigt påverkar en försäkringspremie. Grejen med en cabriolet är om inget annat ett tygtak som är enkelt att förstöra och mycket dyrt att ersätta, men det är även mer eftertraktade bilar bland tjuvar. Allt detta brukar, generellt, innebära en högre premie.

-Du sa själv av Saaben drack 1.1L/milen och det är över TS gräns, sedan finner jag ingen nytta i att bråka om exakt hur mycket den dricker men jag menar att så länge man använder bilen och inte slökör dricker turbomotorn mer än så.

-Saab har ett riktigt uselt andrahandsvärde, Alfa är inte bättre men att påstå att Saab skulle vara bättre känns snedvridet. Till skillnad från Saab så kryllar det inte av Alfa Romeo på marknaden, men samtidigt så finns det ett minst lika stort antal entusiaster hos Alfa på begagnatmarknaden. Bortförklaringen "Man får mycket för pengarna" känns lite naiv, oavsett så kommer en Saab eller Alfa sjunka en bra bit under 70.000:- i värde medan en bil av ett annat märke kanske till och med ligger på samma värde om 1-2år.

-Dyra delar: Egen erfarenhet/intryck, skall inte svära på denna punkten men de är åtminstone inte billigare än medelbilen.

-Dyrt underhåll: Saab (Både 9-3 och 9-5) var lite dyrare än medelbilen i underhåll bl.a enligt en undersökning publicerad i Teknikens Värld 7/2005. Och något annat än detta har jag aldrig påstått.

Räknar man samman vad allt detta gör för ens ekonomi tycker jag det står klart att Saab (Och Alfa) blir dyrare i drift än medelbilen och det var precis det jag skrev.

I mina ögon skriver du ner bilarna väldigt hårt, men det är din erfarenhet och det du läst.

Dock är vi nog fel ute, varken Alfa eller Saab är nånting för killen ifråga.

Mazda eller liknande jappare kanske är det som passar in bäst..

Jag kan inte hålla med alls, jag menar inget illa men det är faktiskt du som tolkar det som så. Vad är det som säger att en bil är dålig om den håller sämre än medelbilen och kostar mer i drift?

Du tänker i ett för kort perspektiv tror jag, det viktiga är att du älskar din bil och detta även om den kräver bärningsbil en gång om året och tvingar dig att äta välling resten av månaden. Och det gör varken en Saab eller Alfa, det är som nämnts inte ljusen i statistiken men det är bilar som startar och går.

Och framför allt, även om Saab är en bil som inte passar mig personligen på alla punkter är den och Alfa Romeo bilar som sticker ut och har en stor dos karaktär. Bilar som sticker ut är inte de pålitliga valen, därför är TS önskemål lite delade då den ena bilen han söker är Toyota Corolla och den andre är en 60-tals Alfa Romeo(=Charmig men inte så driftsäker).

Jag kan enbart skriva ur mitt perspektiv, och då är karaktär viktigare än maximal driftsäkerhet och därför rekommenderade jag en Alfa Romeo; Men ville förtydliga att de är speciella på mer än en punkt. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

854 Inlägg
21 mars 2011
#29
Rent spontant tycker jag inte dina kriterier går ihop. Man hittar ingen "drömbil" som upfyller alla kriterier. Det ena tar ut det andra.

Jag kan t.ex köra min M3 på under liter i stan om jag verkligen snålkör, men hur kul är det? Gasar jag på lite lagom vid varje acc och kör lite inspirerat ibland så landar jag på ca 1,2L/mil blandad körning. Det tycker inte jag är mycket.
Det jag vill säga är att många bilar går att köra snålt, men vill du det? Ska du köra som en som precis fått körkort och dessutom komma under litern tror jag du ska kolla på en motorcykel istället...

Har inget bra förslag utifrån dina kriterier utan mitt tips är att se över dom istället.


1 697 Inlägg
21 mars 2011
#30
Pontiac Fiero. Har ingen aning om hur dessa är att varken äga, köra eller hålbarheten i dem. Men man ser i princip aldrig en ute på vägarna, dem ser relativt bra ut, dem är vad jag hört och läst ganska roliga att kör, dem har en liten 6:a som nog inte drar allt för mycket och hur dem är med försäkring har jag ingen aning om.


220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
21 mars 2011
#31
Juvakka skrev:
Pontiac Fiero. Har ingen aning om hur dessa är att varken äga, köra eller hålbarheten i dem. Men man ser i princip aldrig en ute på vägarna, dem ser relativt bra ut, dem är vad jag hört och läst ganska roliga att kör, dem har en liten 6:a som nog inte drar allt för mycket och hur dem är med försäkring har jag ingen aning om.

Fiero kan va ett bra val, rätt ovanlig och mkt rolig sportbil som väger strax över 1.1 ton. Fanns med 2 motorval, en rak 4a på 2.5 liter och en V6a på 2.8. Hur bränsleekonomin är vet jag inte men börjar du leka så skulle jag gissa att den är som dom flesta amerikanska bilar, att soppan slurkas i rätt fort..

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

1 827 Inlägg
21 mars 2011
#32
Masquerade skrev:
Eisenhut skrev:
Ingen verkar läsa alla krav eller så är dom ute och cyklar.

Nej varken en SAAB turbo eller en Camaro dricker under litern i stan. Nej varken en Alfa eller Fiat är driftsäkra för fem öre så dom faller också bort.

Punkten att det skall vara en relativt ovanlig bil går lite emot de andra punkterna (nej, Miata är inte en ovanlig bil). Jag skrev att jag inte hade koll på GTV V6ans driftsäkerhet, men kan av egen erfarenhet säga att Coupén är driftsäker. Att du sedan antar motsatsen pga märket får stå för dig.

Sedan säger det sig själv att en ovanlig bil kostar lite mer att laga än valfri 240 där ett motorras kan lagas med silvertejp.

Jag säger detta enbart eftersom jag har en god vän som envisas med sin coupé som faller isär i tid och otid. Har ingenting med märket att göra utan detta är verkligen modellspecifikt.

Och bara för att en bilmodell är ovanlig så är det långt ifrån lika med att vara dyrare att reparera.
Senast redigerat av Eisenhut (21 mars 2011)

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Aldrig nöjd
804 Inlägg
21 mars 2011
#33
Eisenhut skrev:
Jag säger detta enbart eftersom jag har en god vän som envisas med sin coupé som faller isär i tid och otid. Har ingenting med märket att göra utan detta är verkligen modellspecifikt.

Och bara för att en bilmodell är ovanlig så är det långt ifrån lika med att vara dyrare att reparera.

Jag har en vän vars Saab 900 Turbo under loppet av några månader krånglade och lagades för en summa om drygt 10'000kr. Efter en felfri månad blev den ståendes med trasig växellåda. Min poäng är att jag trots detta inte går omkring och säger Saab har dålig driftsäkerhet; Man kan alltid råka ut för ett dåligt exemplar. Förstår dock varför du tycker som du tycker.

För övrigt så är det ganska logiskt att en ovanlig bil innebär sämre tillgång på delar vilket höjer kostnaderna vid reparation. Med ovanlig syftar jag inte på t.ex. Scirocco som är en Golf med en fräsig kaross.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 mars 2011
#34
Men Fiat har ju faktiskt producerat en fantastisk mängd skit? Till viss del består nog problemet i vårt klimat men Marea måste ju vara med på bottennappens topplista?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Osponsrad
1 631 Inlägg
22 mars 2011
#35
Volvo 740 kirunacab på ett valpchassi med en rejäl PA-anläggning på smile .. där har du en cab,udda utseende,allas blickar på dig och ett nöje att köra  smile haha..

Skämt åsido smile

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 mars 2011
#36
RD_87 skrev:
Men Fiat har ju faktiskt producerat en fantastisk mängd skit? Till viss del består nog problemet i vårt klimat men Marea måste ju vara med på bottennappens topplista?

En del dåliga bilar ja, men långt ifrån alla modeller från Fiat är skit. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök