3611
Sök

Tempmätare går inte upp Volvo 240 -86

Bonnpöjk
25 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
jo det är så att tempmätaren går bara upp en liten bit långt ifrån där där den ska ligga vad tror ni det kan vara för fel jag tycker att motorn kommer upp i bra temperatur så det måste väl nästan vara givaren eller instrumentet vad tror ni felet är?
tacksam för svar

5 111 Inlägg
20 mars 2011
Hur vet du att motorn kommer upp i rätt temperatur?

Börja med att byta termostat, det är ju billigt och enkelt och skadar ingen även om inte det är felet.

490 Inlägg
20 mars 2011
går det lika snabbt som vanligt att få upp värme inne i bilen? om inte äre termostaten! annars äre väl givaren.

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 mars 2011
Ta en anliggningtermometer för VVS-installationer och montera på den övre kylarslangen, finns att köpa på jula. Då får du ju ett exakt svar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

killercow
20 mars 2011
spontant känns det som termostaten billigt och lättbytt. att det skulle vara givaren låter mindre troligt då den faktiskt visar på mätaren att den går upp i temp.

har du mätt med något annat instrument eftersom du påstår den ändå går upp i normal temp?
iså fall kan det nog vara ett mer invecklat fel

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
20 mars 2011
orka mäta och hålla på..

det är termostaten som är kass, byt den och problemet blir löst

Smålänning
7 883 Inlägg
20 mars 2011
Men kolla kylvattnet först. Vet av erfarenhet att mätaren visar knasigt om vattnet är slut wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

21 761 Inlägg
20 mars 2011
Om mätaren alltid visar ett lågt värde så borde det vara termostaten, men ifall mätaren visar lågt ibland och normalt ibland så är det troligast glapp någonstans i instrumenthuset. Har så på min 240, både tempmätare och soppamätare går som en jojo.

Även nya termostater kan vara lite halvdåliga, en gång fick byta två termostater innan tempen började ligga på "normalt". Ändå öppnade den andra termostaten vid rätt temperatur när jag provade i en kastrull med kokande vatten (mätte med termometer). smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 mars 2011
Min 164 blir inte varm utan pappskiva, trots 3 termostatbyten & byte till elfläkt. Den får jag helt enkelt inte ordning på men i 95% av fallen brukar ju ett termostatbyte fixa problemet.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök