3903
Sök

Dumpljud mjukare som supra utan dump

Plåtslagarn
194 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
Hejsan så som rubriken beskriver så vill jag ha ett mjukare och mer slag i dumpventilen och då undrar jag hur ska man göra för och få det och låta så?

Ska jag sätta i en mjukare fjäder i dumpventilen eller ska jag ha hårdare eller hur ska jag göra ?

hoppas jag får svar snart mvh victor

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
25 mars 2011
Det är inte dumpen som låter, Det är laddtrycket som studsar mot inpellern på turbon. Du ska spänna dumpen så den inte  öppnar. Men turbon tar skada över lång tid.

2slow

Plåtslagarn
194 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
azid skrev:
Det är inte dumpen som låter, Det är laddtrycket som studsar mot inpellern på turbon. Du ska spänna dumpen så den inte  öppnar. Men turbon tar skada över lång tid.

okej men går det typ och göra så på 850 t5? för dom har ju inte dumpventil vanligt heller så det slår ju ut till luftfiltret igen så hur ska man då kunna göra det men jag tänkte går det inte få liknande ljud utan och ta skada på turbon men t.ex mjukare dumpfjäder eller något

8 253 Inlägg
25 mars 2011
850 har dump original. Och det är ju bara att plugga den om du vill ha ljudet. Sen att aggregatet  tar lite (men det skiljer en hel del hur mycket) skada över längre tid är ju en annan sak.

322 Inlägg
25 mars 2011
skitsnack att de tar skada=S

13 Inlägg
25 mars 2011
Så vitt jag vet så kan det ta skada. Kanske inte direkt men på längre sikt.. Om jag inte minns fel så fick en polare turboras på sin s2 pga. det. Sen så tror jag att du kan få försämrad spool-up, då dumpen är till för att avlasta turbon i detta avseende.

3 860 Inlägg
25 mars 2011
Tagit från dumpventilskolan....
"""
5. Vilka ljud skiljer man på?

Rallykvittret - Vi får dagligen frågan om vilken dumpventil som ska användas för att åstadkomma det så kallade rallykvittret. Svaret är: ingen. Rallybilarna har ingen dumpventil alls, så ljudet du hör är alltså laddtrycket som slår tillbaks in i turbon. En rallybil får en ny turbo så fort den blivit sliten, men det är kanske inget ekonomiskt alternativ att rekommendera den som vill ha kvittret på sin vanliga bil. Detta ljud kan även uppkomma om bilens originaldumpventil är trasig, eller om du justerat din dumpventil för hårt så att den inte öppnar ordentligt.

Pysljudet - Detta är också ett populärt ljud som många vill åt. Det finns dock ett flertal vägar att gå för att uppnå detta. Antingen tittar du på en atmosfärisk dumpventil, en hybridventil (alt. stealth) eller ett öppet luftfilter."""

http://www.streetside.se/index.php?main_page=page_2

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

7 277 Inlägg
25 mars 2011
jonnielahti skrev:
kvitter får du ur en hksdump, kommer för närvarande bara inte på vilken modell kanske sqqv?

Kvitter får du av för hårt spänd dump.
Visselljud däremot kan jag gå med på att en SSQV släpper ifrån sig. Varför man nu skulle vilja låta som en störd fågel kommer förbi en gåta för mig.

8 253 Inlägg
25 mars 2011
jonnielahti skrev:
kvitter får du ur en hksdump, kommer för närvarande bara inte på vilken modell kanske sqqv?

Haft en sån i flera år - kvittrar inte ett dugg, ja förutom vid 0 och låga laddtryck.

Plåtslagarn
194 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
Brains skrev:
jonnielahti skrev:

Kvitter får du av för hårt spänd dump.
Visselljud däremot kan jag gå med på att en SSQV släpper ifrån sig. Varför man nu skulle vilja låta som en störd fågel kommer förbi en gåta för mig.

okej men jag vill ha det kvittrande ljudet går det och göra utan att turbon tar skada utav det ?

3 295 Inlägg
28 mars 2011
nej, på sikt sp kommer turbon ta skada, köp ett öppet filter istället.

Plåtslagarn
194 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
Slave_joe skrev:
nej, på sikt sp kommer turbon ta skada, köp ett öppet filter istället.

men med sportfilter får jag ju bara ihåliga dumpljudet jág vill ha ett litet kvitter om det får att få utan och ta skada på motorn

8 253 Inlägg
29 mars 2011
Vill du ha kvitter så lär du köra utan dump och acceptera att livsländen kan förkortas på turbon, men det beror ju på hur aggregatet är konstruerat.

Plåtslagarn
194 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Vill du ha kvitter så lär du köra utan dump och acceptera att livsländen kan förkortas på turbon, men det beror ju på hur aggregatet är konstruerat.

okej a vi får se vad det blir om det blir med eller utan dump

Sök