3817
Sök

Bötesbelopp (enbart dimljus i mörker) 1200kr???

Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
210 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
Brukar bli stoppad rätt ofta men aldrig fått så höga böter tidigare! Tog konstapeln 1200kr på eget initiativ eller har man höjt beloppet senaste månaden?? 500kr har man ju varit med om ett tio-tal gånger..

Nån annan som fått så mycket i böter för enbart dimljus tända i mörker? hmm hmm /mvh.svana

It's nice to be important. But it's more important to be nice.

STHLM(S)LOW
420 Inlägg
26 mars 2011
Svana skrev:
Brukar bli stoppad rätt ofta men aldrig fått så höga böter tidigare! Tog konstapeln 1200kr på eget initiativ eller har man höjt beloppet senaste månaden?? 500kr har man ju varit med om ett tio-tal gånger..

Nån annan som fått så mycket i böter för enbart dimljus tända i mörker? hmm hmm /mvh.svana

haha svana inte igen. men dom kan väl göra så om dom tagit dig tillräckligt många ggr.
du glömmer rätt ofta va:P mvh johan

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
26 mars 2011
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=64386
Fört fordon utan att ha belysning tänd under mörker/gryning/skymning eller då sikten är
nedsatt på grund av väderförhållanden eller liknande
   ● Bil/motorcykel/moped klass I, traktor, motorredskap släpfordon/efterfordon 1.200 kronor.
   ● Moped klass II, 500 kronor.
   ● Cykel/hästfordon, 500 kronor.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 mars 2011
Bra att de tar tag i folk som åker med felaktig belysning så kanske de slutar använda dimljuset. Dimljus fram har inget som helst vettigt användningsområde förutom vid vändor runt Donken.

5 198 Inlägg
26 mars 2011
Andromeda skrev:
Bra att de tar tag i folk som åker med felaktig belysning så kanske de slutar använda dimljuset. Dimljus fram har inget som helst vettigt användningsområde förutom vid vändor runt Donken.

Knappt det. belysning skall användas till avsett ändamål

GREASEMONKEY
822 Inlägg
26 mars 2011
Du får ju använda "varsel"ljusen i kombination med parkeringsljus .. i dagsljus eller har jag fått det om bakfoten, och alla som gnäller på att dom blir bländade av dimljus har jag svårt att förstå då jag aldrig själv blir bländad av dom ..

Mvh S.Österdahl

5 198 Inlägg
26 mars 2011
770_EVOLVE skrev:
Du får ju använda "varsel"ljusen i kombination med parkeringsljus .. i dagsljus eller har jag fått det om bakfoten, och alla som gnäller på att dom blir bländade av dimljus har jag svårt att förstå då jag aldrig själv blir bländad av dom ..

I dagsljus ja,... men nu va det i fråga om mörker.. så om DU inte blir bländad så blir ingen bländad ? mej gör det inget men jag är inte ensam på vägarna.. varför inte följa gällande regelr så slipper man både tjafs med lagen och man slipper böter.

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 mars 2011
770_EVOLVE skrev:

Då är det OK om alla åker med dimbakljuset tänt hela tiden då det i regel inte bländar mig något särskilt?

GREASEMONKEY
822 Inlägg
26 mars 2011
gamlingen skrev:
770_EVOLVE skrev:

I dagsljus ja,... men nu va det i fråga om mörker.. så om DU inte blir bländad så blir ingen bländad ? mej gör det inget men jag är inte ensam på vägarna.. varför inte följa gällande regelr så slipper man både tjafs med lagen och man slipper böter.

Har aldrig sett en människa med ögon i samma höjd som backen ialf, den typ av ljus pekar i princip ner i marken, självklart ska man inte använda dom mer än nödvändigt, enbart i dagsljus med parkeringsljus ! men visst kör folk med Xenon eller 100w i dom så kan det bli lite starkt ljus men det pekar fortfarande ner i marken .. och jag störs inte av det, dock finns det gnäll människor över allt.
Senast redigerat av 770_EVOLVE (26 mars 2011)

Mvh S.Österdahl

Vägis arbetis I Göteborg
30 Inlägg
26 mars 2011
Skrev detta i min blogg för ett par veckor sedan:

Rätt belysning på bilar på vägen
Fordonsbelysning
Att fordon har rätt belysning är viktigt för samspelet i trafiken. Det är viktigt att du syns i trafiken!
Några tumregler:

I dagsljus ska halvljus användas. Andra ljus får också användas, men inte tillsammans med halvljus.
•Ett fordon får bara visa vitt eller gult ljus framåt.
•Ett fordon ska ha rött ljus bakåt. Vitt ljus får bara användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning.

Ser dagligen människor som inte fattar denna lag....

Samt dimljuset har inget effekt om man har halvljuset tillsammans med halv i dimma, därav lagen att de inte skall användas ihop.... ljuset e till för att se kantstrecket o man ska ju naturligvis sakta ner.. Samt olika dimljus kan tillsammans med halvljuset få en stärkande effekt asså du bländar!!

Bakre dimmljus skall användas vid dimma men skall stängas av när bakomvarande har upptäckt dig <-- detta händer aldrig
Senast redigerat av JimmyS (26 mars 2011)

GREASEMONKEY
822 Inlägg
26 mars 2011
Andromeda skrev:
770_EVOLVE skrev:

Då är det OK om alla åker med dimbakljuset tänt hela tiden då det i regel inte bländar mig något särskilt?

Sa jag det ?? nej läst innan du säger att jag sagt "hela" tiden, jag menade att det är okej under dagsljus .. då blir man inte bländad av det, men folk tycker att dom blir det ändå.

Mvh S.Österdahl

Saabifierad
2 031 Inlägg
26 mars 2011
770_EVOLVE skrev:

Enbart i dagsljus. Inte på kvällen/natten/skymning/när det är mörkt och det är här folk blir stoppade, de åker troligtvis runt i en stad mitt i natten med dimljusen igång och tror det är lagligt för "man får ju ha dimljus när det är ljust och här är det ju ljust" wink

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

GREASEMONKEY
822 Inlägg
26 mars 2011
Slash skrev:
770_EVOLVE skrev:

Enbart i dagsljus. Inte på kvällen/natten/skymning/när det är mörkt och det är här folk blir stoppade, de åker troligtvis runt i en stad mitt i natten med dimljusen igång och tror det är lagligt för "man får ju ha dimljus när det är ljust och här är det ju ljust" wink

Det jag menade var att det är okej i dagsljus, har jag sagt att det är okej i mörker ??

Mvh S.Österdahl

5 198 Inlägg
26 mars 2011
Enda rätta är att höja böterna och beslagta de sk dimljusen som lyser,, för ofta så är det inte ens dimljus ,utan extraljus som är xenonkonverterade eller 100watts lampor. ;-)

EDIT: det är ju varken coolt eller snyggt..
Senast redigerat av gamlingen (26 mars 2011)

GREASEMONKEY
822 Inlägg
26 mars 2011
Om det används felaktigt så vore böter på sin plats ja.

Mvh S.Österdahl

4 190 Inlägg
26 mars 2011
Jag kör alltid med dimljusen på när det är mörkt. Mina ljus lyser upp vägbanan närmast bilen mer samt att dom lyser ganska mycket ut åt sidorna så man ser bättre i diket. Ibland blinkar folk på mig men det är oftast lastbilar och andra yrkes chaufförer som tror att jag har glömt dom på.

Tycker det är en löjlig lag som inte är bra för mer än att ge staten bötespengar.

Att bara köra med dimljus på i mörker däremot tycker jag verkar ganska korkat, vill du ha dålig sikt i mörkret?
Senast redigerat av zemet (26 mars 2011)

killercow
26 mars 2011
är det inte risk för kortet om man åker på samma förselse för många ggr?

Saabifierad
2 031 Inlägg
26 mars 2011
770_EVOLVE skrev:
Slash skrev:
770_EVOLVE skrev:

Det jag menade var att det är okej i dagsljus, har jag sagt att det är okej i mörker ??

Vem vare som sa de??? vare du som sa de va? vare ja som sa de? den som sa de ska få stryk!!! roll

gamlingen skrev:
Enda rätta är att höja böterna och beslagta de sk dimljusen som lyser,, för ofta så är det inte ens dimljus ,utan extraljus som är xenonkonverterade eller 100watts lampor. ;-)

Tja varför inte smile Samma sak med personer som tycker dimbakljuset är praktiskt när det har börjat regna en skvätt, usch inte skoj att ligga bakom en sån i kö hmm

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
26 mars 2011
zemet skrev:
Jag kör alltid med dimljusen på när det är mörkt. Mina ljus lyser upp vägbanan närmast bilen mer samt att dom lyser ganska mycket ut åt sidorna så man ser bättre i diket. Ibland blinkar folk på mig men det är oftast lastbilar och andra yrkes chaufförer som tror att jag har glömt dom på.

Tycker det är en löjlig lag som inte är bra för mer än att ge staten bötespengar.

Att bara köra med dimljus på i mörker däremot tycker jag verkar ganska korkat, vill du ha dålig sikt i mörkret?

Så du tror på allvar att dina dimljus som lyser upp närmaste metern ut i diket hjälper dig på något sätt om det t.ex. hoppar fram en älg?

Knappast. Stäng av dina förbannad dumljus istället.

Sen till killen som sa att dom lyser ner i backen och stör ingen: Dom flesta som är dumma nog att köra med dimljus mitt i natten mitt i staden är även samma idioter som har dimljus som pekar åt alla möjliga håll utom rakt ner. Det är även väldigt populärt att xenonkonvertera och på andra sätt göra det jobbigare för bilar man möter.

Höj bötesbeloppet från 1200 till 12 000.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
210 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
Det är ju märkligt vilken jävla lekstuga dom få gångerna man söker seriösa svar här på garagets forum..

Att släcka dimljusen vore bäst ja. Bilen jag använder är 940 och dom dimljusen är lite annorlunda kontruerade, ingen bländning alls vare sig dom står högt eller lågt pga modiferade reflektorer. Det är ju polisens tolkningsfråga helt klart och oftast pratar jag mig ur div. böter.

Min fråga var bara bötesloppet? Enligt saxningen längre upp verkar ju 1200kr stämma korrekt, men den höga summan har jag sluppit tidigare.

Ja bäst är ju att släcka skiten. Men, då har ju polisen vunnit.. Och jag anser att dom har lite viktigare ärenden att ta itu med här i Nynäshamn, tex alla kebaber som kastar sten och hundskit på folk, bussar och bilar på nätterna.. Men poliserna är nog rädda för dem efter vad som hänt tidigare.

It's nice to be important. But it's more important to be nice.

Sök