2613
Sök

Vilket larm har jag (Volvo 850 -96) ?

72 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
Har en volvo 850 -96
Men vet inte vilket larm jag har !
Larmdosan har 2 st knappar Lock/unlock samt en omärkt knapp.
Anar att det är ett volvo Car guard.......
Har en sensor på stolpen vid framrutan, men har ingen lust att riva ner en massa paneler för att se vart kablarna går !
Men hittar inte ngn larmenhet eller larmrelä etc, vart sitter dessa ?

Känner mig inte som en raketforskare direkt just nu.....

1 008 Inlägg
2 april 2011
Du har VGA II - Volvo Guard alarm II
Kablaget är integrerat i bilens ordinarie - allt fördraget.

Larmcentralen är utformat som ett dubbelrelä och återfinns istoppat av Undersidan av elcentralen på plats 210/211 som man kommer åt genom att avlägsna plastpanalen vid pedalstället.

VGA larmet består normalt av:
2st fjärrkontroller
Larmcentral - undersida elcentral
Vänster huvlås med inbyggt brytare
Signalhorn på torpeden ovanför motorn
Glaskrossensor på vänster A-stolpe
Adapterkabel larmcentral-glaskross,diod
Statusindikator/lysdiod i Vänster högtalargaller ( om bilen har ac = diod förberedd i/med solsensorn i mitten av brädan mot rutan)

21 Inlägg
3 april 2011
lånar tråden lite

har oxå ett sådant larm, utan dosor. hörde något om att man kan plocka bort reläet & bygla mellan för att ha kvar centrallåsets funktion, kanske något du har koll på 240bns? smile

1 008 Inlägg
3 april 2011
Man behöver inte bygla något för C-låsets funktion, det är startspärren som skall byglas när larmrelät tas bort.
Men varför inte köpa en fjärr och använda det istället? smile

72 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
Grejen är det att larmet är trasigt (inte larmdosan), tydligen larmcentralen (enligt BILIA), så jag har plockat bort säkringen, så nu funkar inte centrallåset.....
Men hur kopplar man förbi så centrallåset funkar igen ? 
Trist att manuellt öppna dörrarna, känns som min gamla 140 -72, förresten min första bil för 25 år sedan....

1 008 Inlägg
4 april 2011
Okej.
Du behöver en bygel mellan startmotorns anslutningar i kontaktdonet till larmrelät.
Orignal i 850 sitter bygeln i bilar som saknar larm och har artikelnr 3545333
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=16296716

Alternativet är att du tillverkar en egen bygling och trycker i på följande vis:
1 Avlägsna larmrelät.
2 Tag en kort 2.5mm kabel typ 5-6cm och kläm fast en blå flatstifts-kabelsko i vardena ände.
3 Kolla på stiftsidan av larmreläet, lokalisera stift 50E och 50F i 210-sidan.
4 Tryck dit din kabel på motsvarande stift där larmrelät satt i elcentralen.
5 Nu ligger larmrelät i soptunnan, bilen startar och centrallåset fungerar att manöverera från dörrlåset.

72 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
Så om jag byter ut reläet/monterar dit en kabel istället och sätter tillbaka säkringen (nr 5 eller 6 )som gjorde att larmet tjöt, så borde allstå centrallåset funka igen med dörrnyckel ! ?

72 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
Tack:
240bns

Du löste mitt problem !!

Sök