3762
Sök

Byte av spjällhus audi a3 1.8t?

207 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#1
Har lite funderingar angående spjällhus byte, har haft lite problem med att bilen helt plötsligt får för sig att börja svaja rejält i tomgången och ibland bara dör när varvet blir för lågt. Igår kände jag att när det började svaja så åker gaspedalen upp och ner i takt med att varvet höjs och sänks. Vilket känns som det är spjällhuset som trilskas.
Om jag köper ett beg spjäll måste det omprogrameras då eller det räcker med nollställningen man kan göra själv?
Hittade ett spjäll från en 1.8 T quattro från -99 hade de passat även om min är från -97?
Tacksam för snabba svar då det är lördag och tänkte kanske köra och köpa ett nytt idag.

Mvh Anders
Senast redigerat av a-rosdahl (2 april 2011)


863 Inlägg
2 april 2011
#2
I mina öron låter det hellre som Luftmassemätaren! (LMM) smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

207 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#3
Mister_Opel skrev:
I mina öron låter det hellre som Luftmassemätaren! (LMM) smile

Kändes mest som det var spjället efter som gaspedalen sjunker när den går ner i varv ?
Även om jag ligger på jämn gas så ibland känns det som att motorn inte går på ful kraft och helt plötsligt släpper det och kraften kommer tillbaka.
Kom på att jag provade dra av kontakten till LMM innan vintern och då tvärdör bilen direkt.
Senast redigerat av a-rosdahl (2 april 2011)


863 Inlägg
2 april 2011
#4
a-rosdahl skrev:
Mister_Opel skrev:
I mina öron låter det hellre som Luftmassemätaren! (LMM) smile

Kändes mest som det var spjället efter som gaspedalen sjunker när den går ner i varv ?
Även om jag ligger på jämn gas så ibland känns det som att motorn inte går på ful kraft och helt plötsligt släpper det och kraften kommer tillbaka.
Kom på att jag provade dra av kontakten till LMM innan vintern och då tvärdör bilen direkt.

Sjunker pedalen mot golvet när den varvar NER?

Eftersom det är en hel del elektronik, och den ska ju ställa
in tomgången automatiskt så den ligger rätt. Den kan med
andra ord kompensera med mer gas om LMM får fel signal smile

Man brukar ju kunna testa om den reagera när man sliter
ut kontakten, men frågan är ju om metoden avslöjar alla fel?

Jag är bara hobby-mek så jag kan ha fel! Men jag tror på LMM!

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

207 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#5
Körde en sväng nyss, provade dra av kontakten till lmm innan jag startade. Då blir tomgången svajig nästan hela tiden på tomgång. I princip samma symptom som jag har då bilen dör när varvet blir för lågt.
Tyder det på att det förmodligen är lmm som är kass? Ska göra en felsökning på måndag i vilket fall som helst innan jag går och köper en ny lmm.


207 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#6
Mister_Opel skrev:
a-rosdahl skrev:
Mister_Opel skrev:
I mina öron låter det hellre som Luftmassemätaren! (LMM) smile

Kändes mest som det var spjället efter som gaspedalen sjunker när den går ner i varv ?
Även om jag ligger på jämn gas så ibland känns det som att motorn inte går på ful kraft och helt plötsligt släpper det och kraften kommer tillbaka.
Kom på att jag provade dra av kontakten till LMM innan vintern och då tvärdör bilen direkt.

Sjunker pedalen mot golvet när den varvar NER?

Eftersom det är en hel del elektronik, och den ska ju ställa
in tomgången automatiskt så den ligger rätt. Den kan med
andra ord kompensera med mer gas om LMM får fel signal smile

Man brukar ju kunna testa om den reagera när man sliter
ut kontakten, men frågan är ju om metoden avslöjar alla fel?

Jag är bara hobby-mek så jag kan ha fel! Men jag tror på LMM!

Ja pedalen går ner mot golvet när varvet sjunker precis som om den försöker kompensera med mer gas.


863 Inlägg
2 april 2011
#7
a-rosdahl skrev:
Mister_Opel skrev:
a-rosdahl skrev:

Kändes mest som det var spjället efter som gaspedalen sjunker när den går ner i varv ?
Även om jag ligger på jämn gas så ibland känns det som att motorn inte går på ful kraft och helt plötsligt släpper det och kraften kommer tillbaka.
Kom på att jag provade dra av kontakten till LMM innan vintern och då tvärdör bilen direkt.

Sjunker pedalen mot golvet när den varvar NER?

Eftersom det är en hel del elektronik, och den ska ju ställa
in tomgången automatiskt så den ligger rätt. Den kan med
andra ord kompensera med mer gas om LMM får fel signal smile

Man brukar ju kunna testa om den reagera när man sliter
ut kontakten, men frågan är ju om metoden avslöjar alla fel?

Jag är bara hobby-mek så jag kan ha fel! Men jag tror på LMM!

Ja pedalen går ner mot golvet när varvet sjunker precis som om den försöker kompensera med mer gas.

Jaha, ja det blir ju så! Tankevurpa..
Tänkte att den tryckte ner gasen och då sjönk varvet! smile

Låter fortfarande som LMM tycker jag!
Vore ju dock bra om nån kunnigare kunde ge ett utlåtande!

LMM är ju inte billig, inget man köper för skojs skull!! yikes

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

207 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#8
Mister_Opel skrev:
a-rosdahl skrev:
Mister_Opel skrev:

Sjunker pedalen mot golvet när den varvar NER?

Eftersom det är en hel del elektronik, och den ska ju ställa
in tomgången automatiskt så den ligger rätt. Den kan med
andra ord kompensera med mer gas om LMM får fel signal smile

Man brukar ju kunna testa om den reagera när man sliter
ut kontakten, men frågan är ju om metoden avslöjar alla fel?

Jag är bara hobby-mek så jag kan ha fel! Men jag tror på LMM!

Ja pedalen går ner mot golvet när varvet sjunker precis som om den försöker kompensera med mer gas.

Jaha, ja det blir ju så! Tankevurpa..
Tänkte att den tryckte ner gasen och då sjönk varvet! smile

Låter fortfarande som LMM tycker jag!
Vore ju dock bra om nån kunnigare kunde ge ett utlåtande!

LMM är ju inte billig, inget man köper för skojs skull!! yikes

Dom ligger på strax över 1500 på mekonomen, och med 3 års garanti känns det dom ett rätt "ok" pris. Ska ner och höra på bilmo vad dom ska ha för en inbytes också. Hört vissa snackat om priser ner mot 1200 kr då det har varit så mycket problem med just lmm på 1.8t motorerna så  därför sänkte vag priserna för att vara snälla mot kunderna. Hur mycket av detta som stämmer har jag ingen aning om men det vore ju bra om det är sant smile


863 Inlägg
2 april 2011
#9
a-rosdahl skrev:
Mister_Opel skrev:
a-rosdahl skrev:

Ja pedalen går ner mot golvet när varvet sjunker precis som om den försöker kompensera med mer gas.

Jaha, ja det blir ju så! Tankevurpa..
Tänkte att den tryckte ner gasen och då sjönk varvet! smile

Låter fortfarande som LMM tycker jag!
Vore ju dock bra om nån kunnigare kunde ge ett utlåtande!

LMM är ju inte billig, inget man köper för skojs skull!! yikes

Dom ligger på strax över 1500 på mekonomen, och med 3 års garanti känns det dom ett rätt "ok" pris. Ska ner och höra på bilmo vad dom ska ha för en inbytes också. Hört vissa snackat om priser ner mot 1200 kr då det har varit så mycket problem med just lmm på 1.8t motorerna så  därför sänkte vag priserna för att vara snälla mot kunderna. Hur mycket av detta som stämmer har jag ingen aning om men det vore ju bra om det är sant smile

Kan säkert stämma! smile

Min ex-svärmor köpte en A4 1.6 -01 som betedde sig liknande!!
Då pratade vi med en som jobbat på VAG och han sa direkt LMM!
Efter att ha bytt LMM fungerade bilen klockrent i 3år, tror den gör det än! smile

Men jag håller med, priset var humant! Brukar ju kosta 3000-10000!! yikes

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

Audi/Wv mek
148 Inlägg
3 april 2011
#10
Testa med någon schysst rengörningsspray på lmm, (typ bräkleen alt luftmasserengöring om du har nära till biltema smile ) brukar kunna skrämma igång dom en liten stund, bara för att konstatera felet alltså!

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!

296 Inlägg
3 april 2011
#11
Det kan mycket väl vara gasspjället som det är fel på, vanligt fel på 1.8t motorerna smile det är bara att byta och nollställa smile och det spjället passar smile

lycka till smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

207 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#12
Berry skrev:
Testa med någon schysst rengörningsspray på lmm, (typ bräkleen alt luftmasserengöring om du har nära till biltema smile ) brukar kunna skrämma igång dom en liten stund, bara för att konstatera felet alltså!

Gjorde det innan jag ställde in den på vintern, det blev inte nån större skillnad efter det.


2quick4u skrev:
Det kan mycket väl vara gasspjället som det är fel på, vanligt fel på 1.8t motorerna smile det är bara att byta och nollställa smile och det spjället passar smile

lycka till smile

"bara att byta" är inte bara att byta när ett nytt spjällhus går på närmare 5000 wink Ska iväg i eftermiddag och göra en felsökning och se om jag får några felkoder på spjällhuset.
Vilket spjäll menar du som passar? Det från en -99 quattro? För på bilden på de spjället ser det väldigt annorlunda ut jämfört med det som sitter på min bil.


735 Inlägg
4 april 2011
#13
På min A3 -99 1.8T Quattro -99 satt det ett elektroniskt spjäll. Du har väl gasvajer på din -97a? Du får kolla upp det men jag är ganska säker på att du måste ha ett spjäll från en -97a eller -98a.

Edit: Det är elektroniskt spjäll på alla A3 med quattro. Vanliga 1.8T gick över till e-gas från vajer under 2000.

e-gas
http://bilder.lagabasen.se/delar/1044/1044195874vy1.jpg

vajer
http://bilder.lagabasen.se/delar/1074/1074661884vy1.jpg
Senast redigerat av tobee (4 april 2011)

16 Inlägg
4 april 2011
#14
Och har man problem med e-gas spjället så går det bra att renovera själv.

Slå av tändningen. Ta loss slangen till spjällhuset och peta på spjället med fingrarna. Det ska öppna och stänga mjukt och jämnt utan att kärva.

Om det kärvar och går tungt så är det bara att plocka isär i molekyler och rengöra och smörja nållagren på spjällaxeln. Går det riktigt tungt så måste man peta bort tätningsbrickan och slå ut axeln.

Fast det hjälper såklart inte dig om du har vajerspjäll. Röstar också på trasig LMM, om du inte bodde så ocentralt så skulle du få låna en LMM av mig.

735 Inlägg
4 april 2011
#15
Ionizer skrev:
Och har man problem med e-gas spjället så går det bra att renovera själv.

Slå av tändningen. Ta loss slangen till spjällhuset och peta på spjället med fingrarna. Det ska öppna och stänga mjukt och jämnt utan att kärva.

Om det kärvar och går tungt så är det bara att plocka isär i molekyler och rengöra och smörja nållagren på spjällaxeln. Går det riktigt tungt så måste man peta bort tätningsbrickan och slå ut axeln.

Fast det hjälper såklart inte dig om du har vajerspjäll. Röstar också på trasig LMM, om du inte bodde så ocentralt så skulle du få låna en LMM av mig.

Jag röstar också på LMM med tanke på att det är en 1.8T, men rengöring av spjäll skadar aldrig. Det har löst tomgångsproblem på 3 av mina bilar genom åren.

207 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#16
Var och gjorde diagnos nu, fel på både spjället och lmm.
Förra ägaren satte öppet luftfilter på den, men som tur fick jag med original luftburken och ett helt nytt filter. Blir att försöka hitta ett begagnat spjäll som kommer från en bil som inte rullat så långt och en ny lmm.
Om det är nån här som kan tänkas ha nåt av dessa över kan ni gärna höra av er smile


207 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#17
tobee skrev:
På min A3 -99 1.8T Quattro -99 satt det ett elektroniskt spjäll. Du har väl gasvajer på din -97a? Du får kolla upp det men jag är ganska säker på att du måste ha ett spjäll från en -97a eller -98a.

Edit: Det är elektroniskt spjäll på alla A3 med quattro. Vanliga 1.8T gick över till e-gas från vajer under 2000.

Ja jag såg det att det var e-gas på -99 Q.

Kollade nu laga.se lite nu också, spjället på -97 har Artikelnr: 06A133063G och -99 har samma nummer. Har nämligen hittat ett spjäll från en -99 som ligger rätt så i närheten av där jag bor som har suttit i en bil som bara gått 3000 mil. Då borde det väll bara rätt spjäll.


207 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
#18
Kan jag ta ett spjällhus från andra bilmodeller? Spjället har artikelnr 06A133063G, vilket sitter i många andra bilar tex golf 1.8t och skoda 1.8t? Kommer ju ändå få göra en nollställning men kommer det lira med min bil även om det inte kommer från en audi?
Suttit och letat igenom hela laga på spjällhus men alla till audi har nästan gått längre än vad mitt har gjort.


735 Inlägg
5 april 2011
#19
a-rosdahl skrev:
Kan jag ta ett spjällhus från andra bilmodeller? Spjället har artikelnr 06A133063G, vilket sitter i många andra bilar tex golf 1.8t och skoda 1.8t? Kommer ju ändå få göra en nollställning men kommer det lira med min bil även om det inte kommer från en audi?
Suttit och letat igenom hela laga på spjällhus men alla till audi har nästan gått längre än vad mitt har gjort.

Inga problem! 06A133063G är VAGs artikelnummer. VAG innefattar VW,Audi,SEAT och Skoda och det är vanligt att bilarna delar komponenter

207 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
#20
Skulle åka till skroten och hämta ett nytt spjäll. Körde lite fel och vände i en rondell, växlade upp och så smäller de bara till. Hela bilen hoppar som fan så jag stannar till direkt vid vägkanten, trodde först jag hade kört punktering för där va vägarbete vid rondellen. Inga däck med punka, öppnar huven och ser att motorn ligger snett ner mot på växellåds sidan. Ena bulten i motorfästet har gått rakt av och den ena har tuggat itu gängorna hmm Som tur var vilade ena drivknuten mot chassit för tråg och växellåda hängde 5 cm från asfalten. Tackar fan till gudarna att skiten inte small av på motorvägen då hade det nog haft lite värre konsekvenser.. Tur i oturen eller vad man ska säga.
Som tur bor far i malmö där det hände och visste en verkstad bara några hundra meter där ifrån så vi fick fatt i en domkraft och pressat upp motorn och i med den ena bulten. Gick och köra till verkstan som tur var..
Senast redigerat av a-rosdahl (5 april 2011)



Sök