3881
Sök

Byte av spjällhus audi a3 1.8t?

207 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#21
Då kan man förhoppningsvis hämta bilen imorgon om han på verkstan hunnit borra upp och gänga om motorfästet och gjort grundinställningen på det nya spjällhuset.
Köpte en ny LMM på givarspecialisten också, hoppas den ska fungera. Isåfall var det ett jävla bra pris och snabb leverans fick hem den på under 12 timmar wink
Original luftburken är tvättad o fin och ska också monteras med nytt original filter istället för det öppna luftfiltret som satt på när jag köpte den.


Tekniker
345 Inlägg
8 april 2011
#22
Vanligaste felet när tomgången är ojämn är ett vaccum läckage, oftast (lakrispipan) under insuget.
Men det händer även att gasspället går sönder, felkoden är P1367 har jag för mig. 
Och så är tomgången ojämn när bilen är kall, något bättre varm.

jag har exakt samma motor i min skoda, jag hade båda felen.

Bytte slagen först, blev lite bättre, bytte gasspjället blev helt bra.

Det man inte dör av gör ont.

207 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
#23
Fick köpa en original lmm då "pirat kopian" inte funkade för fem öre.
Efter att jag fick spjällhuset bytat och omprogramerat så har tomgången fortfarande varit svajig. Men kan det vara att där fortfarande ligger kvar felkod på lmm som gör att tomgången fortfarande är rätt kass?


207 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
#24
Eller kan det vara nån luftläcka nånstans? Hur provtrycker jag enklast för att hitta läckor?


735 Inlägg
14 april 2011
#25
Skruva loss luftbälgen från luftfiltrets hållare. Plugga igen hålet med lämpligt föremål. Lossa exempelvis vevhusventilationen från insugsbälgen och tryck in luft(Du får tillverka något lämpligt verktyg för detta ändamål) Ena änden passar kompressorn och andra bälgen. Ställ in kompressorn på max 0.5 bar och lyssna! Annars åk till någon verkstad som har utrustning för röktest. Det tar max en halvtimme

207 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
#26
tobee skrev:
Skruva loss luftbälgen från luftfiltrets hållare. Plugga igen hålet med lämpligt föremål. Lossa exempelvis vevhusventilationen från insugsbälgen och tryck in luft(Du får tillverka något lämpligt verktyg för detta ändamål) Ena änden passar kompressorn och andra bälgen. Ställ in kompressorn på max 0.5 bar och lyssna! Annars åk till någon verkstad som har utrustning för röktest. Det tar max en halvtimme

Skulle det funka med en gammal däck slang som man klämmer åt med en slangklämma? Har nämligen inte tillgång till nån svets.


735 Inlägg
14 april 2011
#27
Det handlar ju om att få det tätt och 0.5 bar är inget problem för en däckslang. Använd din kreativitet och ta det du har hemma smile Tips: Sitter en slang med en böj på under insuget. Den brukar spricka ofta och kan vara lite svår att hitta.
Edit: En sak som är bra att veta: Sitter en mindre intercooler lite undangömd. Har ett svag minne av att, om du ser bilen från förarsätet, den sitter på höger sida. Du når dessa tryckslangar genom att montera lös höger framhjul och skruva loss plastskärmen som täcker hjulhuset. Som sagt minns inte riktigt om det var höger eller vänster. Du får googla
Senast redigerat av tobee (14 april 2011)

207 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
#28
tobee skrev:
Det handlar ju om att få det tätt och 0.5 bar är inget problem för en däckslang. Använd din kreativitet och ta det du har hemma smile Tips: Sitter en slang med en böj på under insuget. Den brukar spricka ofta och kan vara lite svår att hitta.
Edit: En sak som är bra att veta: Sitter en mindre intercooler lite undangömd. Har ett svag minne av att, om du ser bilen från förarsätet, den sitter på höger sida. Du når dessa tryckslangar genom att montera lös höger framhjul och skruva loss plastskärmen som täcker hjulhuset. Som sagt minns inte riktigt om det var höger eller vänster. Du får googla

Får försöka skrämma rätt på en däckslang sen tongue Icn sitter på passagerar sidan hade av röret från icn till spjällhuset igår mest för att kolla lite. Slangen under insuget, vart sitter den? Nån skrev nåt om "lakritspipa" som brukade läcka. Är det denna han pratade om?


1 122 Inlägg
14 april 2011
#29
a-rosdahl skrev:
tobee skrev:
Det handlar ju om att få det tätt och 0.5 bar är inget problem för en däckslang. Använd din kreativitet och ta det du har hemma smile Tips: Sitter en slang med en böj på under insuget. Den brukar spricka ofta och kan vara lite svår att hitta.
Edit: En sak som är bra att veta: Sitter en mindre intercooler lite undangömd. Har ett svag minne av att, om du ser bilen från förarsätet, den sitter på höger sida. Du når dessa tryckslangar genom att montera lös höger framhjul och skruva loss plastskärmen som täcker hjulhuset. Som sagt minns inte riktigt om det var höger eller vänster. Du får googla

Får försöka skrämma rätt på en däckslang sen tongue Icn sitter på passagerar sidan hade av röret från icn till spjällhuset igår mest för att kolla lite. Slangen under insuget, vart sitter den? Nån skrev nåt om "lakritspipa" som brukade läcka. Är det denna han pratade om?

Är det inte tätt så kan du ju prova spruta startgas runt slangarna och se ifall tomgången höjs bara? smile

gasa nu foer faen!

735 Inlägg
14 april 2011
#30
a-rosdahl skrev:
Får försöka skrämma rätt på en däckslang sen tongue Icn sitter på passagerar sidan hade av röret från icn till spjällhuset igår mest för att kolla lite. Slangen under insuget, vart sitter den? Nån skrev nåt om "lakritspipa" som brukade läcka. Är det denna han pratade om?

Precis så kan man kalla den. Är en vakumslang inringad på bilden

http://dev.nordicaudi.com/php/files/978689-motor.jpg

207 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
#31
tobee skrev:
a-rosdahl skrev:
Får försöka skrämma rätt på en däckslang sen tongue Icn sitter på passagerar sidan hade av röret från icn till spjällhuset igår mest för att kolla lite. Slangen under insuget, vart sitter den? Nån skrev nåt om "lakritspipa" som brukade läcka. Är det denna han pratade om?

Precis så kan man kalla den. Är en vakumslang inringad på bilden

Hittade bara en slang under insuget, där är två böjar på den. En går från ett T kors där det sitter en slangklämma och en sån klämma man spänner ihop med en special tång. Sen fortsätter rakt en bit fram till en böj direkt kopplad till undersidan av insuget med en till klämma. Är det den slangen du menar? Eller är det den slangen som är kopplad till spjällhuset? För den är mer lik en pipa tycker jag tongue
Slangen under insuget har troligen legat och skavt mot en annan slang så där är likt en ingröpning i slangen.

Startade upp bilen helt kall innan också, då är tomgången perfekt. Men den börjar svaja när motorn börjar bli varmare. Tycker också att jag hör ett konstant pysljud från sidan där icn sitter, låter inte direkt som det kommer från spjällhuset men iaf däromkring nånstans.
Senast redigerat av a-rosdahl (14 april 2011)


207 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
#32
Fixade ett lock till avlopps skarvmuffar som jag borrade ett hål och skruvade i en däck ventil och tätade med epoxy. Passade perfekt i röret där lmm sitter, så nu blir det att försöka hitta några läckor smile


207 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
#33
Det pyser ut luft vid insuget nånstans, svårt och säga om det kommer från insuget eller slangen som är kopplad på undersidan av insuget. Klämmer jag åt den slangen så sänks tomgången. Provade spruta startgas runt insuget men kan inte höra nån skillnad på tomgången.
Byta slangen och insugspackningen och se om det gör nån skillnad?


207 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#34
Var ute och körde lite nyss, märker nu att laddtrycket sjunker när man drar på fullt på alla växlar. Går upp och sen dalar det ner när varvet ökar.
Hade av innerskärmen och kollade på röret som går in till icn och det sitter som det ska. Kunde inte plocka av det helt för hade inte bilen upphissad. Låter även som att det pyser/viner vid sidan där icn sitter. Kan det vara en läcka i ett rör eller att icn spruckit?
Det är även som att tomgången är bra tills turbon får börja jobba. Drar jag på så att laddtrycket ökar och sen trycker ner kopplingen och ska stanna svajar tomgången, låter jag bilen stå stilla en liten stund så är tomgången helt normal även om jag varvar upp lite och sen låter den gå ner på tomgång igen.


43 Inlägg
18 juni 2011
#35
har du hittat felet på din bil?

verkar som min bil också har samma fel som din, dör bara på tomgång när det är varmt ute sen när man startar om funkar den bra igen nån minut sen samma fel rycker o händer inget när man gasar.


Sök