2642
Sök

Shell Helix Ultra 5W-40 Helsyntet, Bra el skit?

424 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
Hej!

Har en fråga som rubriken lyder?
Är den likvärdig med Castrols Magnatec 5W-40 C3?

Ska ställa av vinterbilen om ca 2v o gör alltid ett oljebyte innan o så hittade jag Shell oljan igår för 4L för 299kr på Ica Maxi (av alla ställen) lol

Ha de!

Skaune
2 april 2011
299:_ på ica va billigt, här på ica maxi kostar den sist jag kolla 399:-! och till en vinterbil är den ju garanterat bra nog! magnatec e väl lite overlkill, beroende på vad de e för vinterbil! kostar ju vanligtvis 630:- 4 liter!
Dock 400 nått på mekonomen just nu!

642 Inlägg
2 april 2011
Har kört på den oljan i Golfen sedan jag köpte bilen, byter 2 ggr per år och har inte haft några större problem, köper alltid med mig en dunk från Ica Maxi när de har nedsatt pris.

424 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
Jorå, viskositeten stämmer överens! Har alltid haft Castrol Magnatec 5W-40 C3 Helsyntet innan! De är den näst bästa enligt Castrols hemsida..
Men läste i en tråd som vart lite uppskrämmande att Shell oljan har nåt rengörande medel i sej som rensar motorn invändigt o lossar allt skit som börjar cirkulera runt i motorn o de kunde skada några tätningar.. om de va kolv el ventil vilket jag inte minns o de kan ju leda till att motorn som tidigare dragit lite olja el inge olja alls har börjad dricka mer.. Men sånt kan man väl inte ta för givet kanske, för de framkom inte hans körsätt, antal mil mellan oljebyten etc... jag byter på både sommar o vinterbilen vid varje avställning, dvs 500 Mil.

Polestar, de va på Ica Maxi (Haninge) smile Dom har nån kampanj pris på den nu så..
Brukar vanligtvis handla Magnatec'en på Mekonomen för 449kr \ 4L om dom inte ändrat de..

424 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
DanneJ skrev:
Har kört på den oljan i Golfen sedan jag köpte bilen, byter 2 ggr per år och har inte haft några större problem, köper alltid med mig en dunk från Ica Maxi när de har nedsatt pris.

Ok, vet inte hur jag ska tolka "större problem" big_smile

Men ere nåt du skulle dra i din Supra hehe?
Vet inte om jag skulle våga de till min MR2'a, håller mej nog till Edge Sporten

642 Inlägg
2 april 2011
LiNx skrev:
DanneJ skrev:

Ok, vet inte hur jag ska tolka "större problem" big_smile

Men ere nåt du skulle dra i din Supra hehe?
Vet inte om jag skulle våga de till min MR2'a, håller mej nog till Edge Sporten

Problem och problem, Golfen tickar lite men det är nog snarare 26000 mil med icke genomgången topp som ligger bakom det än dålig olja tongue

Haha njae i Supran vill man nog ta det säkra före det osäkra speciellt med tanke på att är lite mer än 8 ggr så mkt effekt i den jämfört med Golfen smile

424 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
Hehe, ok!

Har du gjort av dej me din vita Supra o ersatt den me den svarta på bilden??

642 Inlägg
2 april 2011
LiNx skrev:
Hehe, ok!

Har du gjort av dej me din vita Supra o ersatt den me den svarta på bilden??

Japp stämmer det, polaren har den vita nu och den "svarta" på bilden är egentligen mörkgrå smile

424 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
Ok, hehe.. den mörkgråa men ja

Måste vart riktigt skoj o ha den igång vintertid big_smile
Själv får jag vänta 17 dagar till för o hämta hem min fr vinter dvalan.
Hoppas dom fått bort mestadels utav gruset fr Sthlms gator till dess o att sista snön nu landat

642 Inlägg
2 april 2011
LiNx skrev:
Ok, hehe.. den mörkgråa men ja

Måste vart riktigt skoj o ha den igång vintertid big_smile
Själv får jag vänta 17 dagar till för o hämta hem min fr vinter dvalan.
Hoppas dom fått bort mestadels utav gruset fr Sthlms gator till dess o att sista snön nu landat

Haha nah så skojigt var det inte kan jag lova, var på besiktning i februari, åkte från Farsta till Rissne med sommarsulor och breda bakdäck, allt som allt så tog det ca 9 timmar med tanke på att man körde fast ett ex antal ggr och det krävdes 2 timmar skottning, sandning och saltning av garageuppfarten för att få in bilen i garaget igen tongue Gick inte att trycka på så mycket heller då bilen var i "besiktningsskick" tongue

424 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
Fyfan tongue Tänkte de innan jag posta tråden att antingen så ere skoj el en enda stor pina haha.. Du fick alt 2!

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
2 april 2011
har kört på den oljan ganska länge och inte märkt något märkligt
brukar köpa 2-3dunkar varje gång dom har billigt

betydligt mycket bättre än castrols dyraste 5w30 som fuckat till en mängd bilar som jag vet om
deras edge olja rena skiten och kostar 800kr för 4liter =/

Kör fort så hinner inget hända...

Gött mos
1 096 Inlägg
2 april 2011
Att be om fakta om motorolja är ungefär som att fråga hur långt ett snöre är

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

12 086 Inlägg
3 april 2011
Nitrometanskada skrev:

Tvärt om, så fort man pratar om oljor så har folk en jävla massa åsikter tycker jag.. brukar i regel hamna i två läger biltema-är-minst-lika-bra-gruppen och biltema-oljan-är-skit-gruppen smile

Btw Castrol är skit, har ni inte lärt er det vid det här laget? Mobil1 är det ända rätta.
Senast redigerat av JapMax (3 april 2011)

14 193 Inlägg
3 april 2011
JapMax skrev:
Nitrometanskada skrev:

Tvärt om, så fort man pratar om oljor så har folk en jävla massa åsikter tycker jag.. brukar i regel hamna i två läger biltema-är-minst-lika-bra-gruppen och biltema-oljan-är-skit-gruppen smile

Btw Castrol är skit, har ni inte lärt er det vid det här laget? Mobil1 är det ända rätta.

håller nog  med mobil1 är det enda rätta

av personliga erfarenheter häller jag ej biltema olja i mina motorer

gjorde dock det på min 850se då en oljering sprack
på 4:ans cyl då drack den ofantliga mängder 1månad tog det innan allt oljetryck försvann smile
så en morgon när jag startade bilen vägrade lampan slockna
en vev och alla lager kostade det mig
om jag inte redan bestämt mig för att byta motor smile

Gött mos
1 096 Inlägg
3 april 2011
JapMax skrev:
Nitrometanskada skrev:

Det finns betydligt fler läger än de två du nämnde kan jag tycka smile

Det är väldigt lustigt de där med biltemaoljorna för att, tillex som killen som skrev under. Har man haft biltema olja i sin bil och den bilen sedan fått ett motorfel så är det automatiskt och enbart för att man hade biltema olja i... kan man inte tänka sig att det har med något annat att göra?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 april 2011
All motorolja som är godkänd enligt biltillverkarnas normer ska duga till en vanlig bil. När det är turbo eller gamla motorer som kräver EP-tillsater så är det en annan sak men till helt vanlig bilar lär det mesta funka.
Jag har kört biltema i det mesta utom Chryslern & min tidigare E23 med gott resultat.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

14 193 Inlägg
3 april 2011
Nitrometanskada skrev:
JapMax skrev:
Nitrometanskada skrev:

Det är väldigt lustigt de där med biltemaoljorna för att, tillex som killen som skrev under. Har man haft biltema olja i sin bil och den bilen sedan fått ett motorfel så är det automatiskt och enbart för att man hade biltema olja i... kan man inte tänka sig att det har med något annat att göra?

det påstår jag inte smile
men det är ett udda sammanträffande att en motor med 25k på mätaren rasar 1månad efter att man fyllde på med biltema olja

sen hurvida oljeringen påverkade detta vete tusan men inte ett enda missljud hade jag från motorn endå blev veven repad osv

men en sån sak får mig personligen att ta större avstånd från biltema olja
men har polare som kör med tema olja i sina halv trimmade volvo maskiner utan problem

förövrigt är det mitt andra motoras jag någonsin haft och båda är troligen oljering som gett sig
den ena körde jag castrol 5w-30 edge olja denna har dock inte "rasat" utan det är bara att den trycker ur sig olja under vissa förutsättningar=oljering sprucken
så det bör inte handla om oljan
men av princip kör jag inte på den oljan igen

den andra vete fan va det va för olja när den rasa men oljetrycket försvan då den gått 1månad på biltema olja

Gött mos
1 096 Inlägg
3 april 2011
Growe skrev:
Nitrometanskada skrev:
JapMax skrev:

men det är ett udda sammanträffande att en motor med 25k på mätaren rasar 1månad efter att man fyllde på med biltema olja

sen hurvida oljeringen påverkade detta vete tusan men inte ett enda missljud hade jag från motorn endå blev veven repad osv

men har polare som kör med tema olja i sina halv trimmade volvo maskiner utan problem

förövrigt är det mitt andra motoras jag någonsin haft och båda är troligen oljering som gett sig
den ena körde jag castrol 5w-30 edge olja denna har dock inte "rasat" utan det är bara att den trycker ur sig olja under vissa förutsättningar=oljering sprucken

den andra vete fan va det va för olja när den rasa men oljetrycket försvan då den gått 1månad på biltema olja

Det behöver inte alls ha med biltema oljan att göra, det kunde ha hänt ändå. Men det vet ingen av oss, för det är fullständigt hypotetiskt.

Ja det blir nog besvärligt för dig i framtiden efter det skett missöden me diverse motorer, och du efterhand gett samtliga tillverkare rött kort.

Jag använder både biltema olja och andra oljor i båda mina bilar.

Försvarar inte biltemas olja i sig, utan motsäter mig ditt och andras sätt att resonera.

edit: ditt och andras sätt att resonera
Senast redigerat av Nitrometanskada (3 april 2011)

14 193 Inlägg
3 april 2011
Nitrometanskada skrev:
Growe skrev:
Nitrometanskada skrev:

Det behöver inte alls ha med biltema oljan att göra, det kunde ha hänt ändå. Men det vet ingen av oss, för det är fullständigt hypotetiskt.

Ja det blir nog besvärligt för dig i framtiden efter det skett missöden me diverse motorer, och du efterhand gett samtliga tillverkare rött kort.

Jag använder både biltema olja och andra oljor i båda mina bilar.

Försvarar inte biltemas olja i sig, utan motsäter mig ditt och andras sätt att resonera.

edit: ditt och andras sätt att resonera

personlig erfarenhet är väll det bästa man kan gå efter
sen vad andra tycker spelar ingen roll

att min 850turbo rasade berodde mest troligen inte på oljan utan att oljeringen sprack
samma fel som på min 850Se som jag vet eftersom motorn är nerriven
dock hann oljetrycket dö innan jag orka ta tag i det
och det mest troliga var att jag inte brydde mig om klassnignen eftersom den drog ganska friskt med olja så jag körde mineral 10/30 från biltema mer det som dödade den än att oljan var från biltema
men samtidigt tycker man att den skulle hålla en stund på skitolja

dessutom har jag kört filterras på biltemas oljefilter och det var enbart tillverkningsfel då oljefiltret bara skulle hålla 3mil men rasade efter 1mil då packnignen hoppa loss fast det satt som det skulle

inget skoj när all olja trilla ut på backen som tur var så var det biltemas skitolja där oxå skulle bara köra rent efter att vatten+olja blandat sig i tråget när en kylare rasade för mig

Sök