2745
Sök

E10 innebar slutet for veteranbilar

Of World
3 369 Inlägg
10 april 2011
#61
s0l0m0n skrev:
Om dem nu varit så bilintresserade hade dem väl kollat upp om man kan slå i en annan typ av bränsle istället för att skjuta från höften?

jag själv hade tankat något miljövänligt , om jag inte hade läst på allt å bla bla ba för att det är miljövänligt som det påstås . nog därför dom gjorde så antar jag? vem fan kunde tro att det skulle ställa till med så mycket problem?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

s0l0m0n
10 april 2011
#62
opel_vectra_gts skrev:
jag själv hade tankat något miljövänligt , om jag inte hade läst på allt å bla bla ba för att det är miljövänligt som det påstås . nog därför dom gjorde så antar jag? vem fan kunde tro att det skulle ställa till med så mycket problem?

Men det är ju fortfarande helt annat bränsle än vad det står ska användas i manualen för bilen man har köpt. Tänker man efter lite före, så kollar man upp om nytt bränsle funkar eller inte, man ska inte tro, man ska ta reda på fakta. Är ju faktiskt ens egen skyldighet att se till att ens egna saker sköts.

Sen som sagt vet jag fortfarande inte om jag ska ta dig på allvar... känns som att du bara slänger ihop en massa bullshit. Visst, tråkigt att 95 oktan försvinner. Men när bara ett par procents bilägare blir påverkade, så är ju faktiskt miljöpåverkans effekt mer positiv än att några få procent bilägares hobbybilar inte går att köra längre.

36 Inlägg
10 april 2011
#63
Färdigdiskuterat för min del, jag har bevisat för mig själv genom att tanka mina bilar på E85 för ofta för att tro annat. Så jag vet vart jag står, men om du vill gå runt och va rädd bara för att de ligger 2 droppar mer etanol i varje liter bensin, så var så god, jag tjänar inget på att få dig att förstå...
(menat till opel_vectra_gts)
Senast redigerat av Dr_Olsson (10 april 2011)

Mustang Fox-body köpes!

Of World
3 369 Inlägg
10 april 2011
#64
s0l0m0n skrev:
opel_vectra_gts skrev:
jag själv hade tankat något miljövänligt , om jag inte hade läst på allt å bla bla ba för att det är miljövänligt som det påstås . nog därför dom gjorde så antar jag? vem fan kunde tro att det skulle ställa till med så mycket problem?

Men det är ju fortfarande helt annat bränsle än vad det står ska användas i manualen för bilen man har köpt. Tänker man efter lite före, så kollar man upp om nytt bränsle funkar eller inte, man ska inte tro, man ska ta reda på fakta. Är ju faktiskt ens egen skyldighet att se till att ens egna saker sköts.

Sen som sagt vet jag fortfarande inte om jag ska ta dig på allvar... känns som att du bara slänger ihop en massa bullshit. Visst, tråkigt att 95 oktan försvinner. Men när bara ett par procents bilägare blir påverkade, så är ju faktiskt miljöpåverkans effekt mer positiv än att några få procent bilägares hobbybilar inte går att köra längre.

du kan ta det hur du vill .
jag är inte för E10 .. men inte mot heller sådär stort då 98an finns kvar men jag bara berätta vad som hänt med deras bilar , deras historierar hur sanna dom är vet jag inte jag bara säger det dom sagt. jag vet dock att deras bilar har råkat ut för massa skit . enligt en tysk tidning så har det var några såna här "nyheter"  om att E10 rasat motorer osv ..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

36 Inlägg
10 april 2011
#65
Måste bara tillägga en fråga.
Dom som du kände, dom hade alltså inte fått byta sina motorer som du sa förut?
De säger tyvärr lite om din trovärdighet...

Mustang Fox-body köpes!

Of World
3 369 Inlägg
10 april 2011
#66
Dr_Olsson skrev:
Måste bara tillägga en fråga.
Dom som du kände, dom hade alltså inte fått byta sina motorer som du sa förut?
De säger tyvärr lite om din trovärdighet...

dom har fått byta? vem fan sa att dom inte har?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

36 Inlägg
10 april 2011
#67
Lät så på ditt sista inlägg, när du skrev att "enligt en tysk tidning så har det var några såna här "nyheter"  om att E10 rasat motorer osv .." De lät inte som att de skulle va 5 bilar som din släkt hade...

Ledsen, men alla med lite källkritik skulle nog kritisera dina inlägg.

Mustang Fox-body köpes!

Of World
3 369 Inlägg
10 april 2011
#68
Dr_Olsson skrev:
Lät så på ditt sista inlägg, när du skrev att "enligt en tysk tidning så har det var några såna här "nyheter"  om att E10 rasat motorer osv .." De lät inte som att de skulle va 5 bilar som din släkt hade...

Ledsen, men alla med lite källkritik skulle nog kritisera dina inlägg.

antar jag ba skrev några för dom var inte noga med om det var 50 eller 150 .. men aja smile ta det hur du än vill . jag säger det jag fått höra . och det jag läst fast det var i tidigare inlägg! tur att vi alla har olika smak och åsikter om allt och inte är lika fan smile jag avslutar för ikväll! Jobbet väntar ! Ha en fortsatt trevlig kväll ´!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

94 Inlägg
10 april 2011
#69
Mitt take på detta:
Jag kör tankbil, det är mitt arbete. Vi lastar BF95/BF98/D/E85 i samtliga fack. Men facket måste vara helt tomt innan man lastar annan produkt. Hela tanken är av aluminium. Vi lastar i ca 1800 liter/min. Ett jävulskt tryck kan jag lova. Detta lossas med ca 800-1000 liter/min.
Att lasta E85 är inte kul, jo varför? Kopplingen till facket är så fruktansvärt torr och är väldigt svår att låsa. Trög att vrida kan vi säga. Sen följer BF98, BF95, och sist Diesel som är en dröm att koppla då det snurrar på lätt och fint. Olja glider. wink Det gör inte alkohol.
En liten anekdot som ni INTE läser om i tidningarna: En kollega skulle lossa sitt sista ställe på en fredag. Han åkte ut till en bussfirma och pumpade i all sin diesel. Åkte hem, allt frid och fröjd i en vecka. Sedan ringer planeringen och frågar vart han gjorde av det sista av sin E85? Han hade lossat manuellt och öppnat samtliga fack. Blandat diesel och E85 till en grad av 20% E85 i hela cisternern. Bussarna hade alltså gått ca 1 vecka på denna blandning utan några som helst problem. Ja dom funkar 100% fortfarande.
Nog om mitt jobb.
Fakta: E85/E10 blåser inga motorer det gör ägarna. Kör man E85 måste man kunna styra tändning, laddtryck, osv annars sitter man i klistret. Oftast.
Kör man med säg E10, ja då är det så finurligt att biltillverkaren har gjort vissa parametrar flexibla i datorn i bilen så att nåt som kallas för Fuel trims går in och reglerar värden upp/ner samt justerar tändningen, osv.
Detta gäller ej gamla jänkare osv. Dessa skall man köra på så ren bensin som möjligt om det är en bensinare. Bland i så fall in blyersättningsmedel och kör vidare om det känns bättre. Men det finns dom med lite öppnare sinne som kör på E85 osv.
Bilar som skeppas till Brasilien måste kunna köras på minst 20% Etanol, det är lag där borta. Alltså din Volvo/SAAB skickas från Sverige med annan programvara, men är byggd med samma delar.

Personligen har jag kört E85 i alla mina bilar sedan ca år 2000 när det blev vanligt. Kör till och med min Nissan Micra 2003 på ren E85. Motorlampan tänds för att E85 hamnar utanför dessa Fuel trims jag nämnde. En Micra har inte särskilt stor effekt så där behöver jag inte justera nåt.
På Galanten där jag laddar ca 1,7 bar kör jag också E85. Rena gudagåvan om man jämför med vanlig bensin.
På den bilen kan jag justera allt.

Summa, läs på, sluta lyssna på propaganda, och tänk efter innan. Om E85/E10 skulle vara så farligt för metallen så skulle alla tankbilar vara genomskinliga som petflaskor då dessa är av plast.


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
10 april 2011
#70
opel_vectra_gts skrev:
Dr_Olsson skrev:
Lät så på ditt sista inlägg, när du skrev att "enligt en tysk tidning så har det var några såna här "nyheter"  om att E10 rasat motorer osv .." De lät inte som att de skulle va 5 bilar som din släkt hade...

Ledsen, men alla med lite källkritik skulle nog kritisera dina inlägg.

antar jag ba skrev några för dom var inte noga med om det var 50 eller 150 .. men aja smile ta det hur du än vill . jag säger det jag fått höra . och det jag läst fast det var i tidigare inlägg! tur att vi alla har olika smak och åsikter om allt och inte är lika fan smile jag avslutar för ikväll! Jobbet väntar ! Ha en fortsatt trevlig kväll ´!

Kan du va snäll och berätta för oss exakt vad det är som har gått sönder i motorerna av etanolen?
I såna fall måste ju till exempel Saabs "bio power" motorer va byggda av ett annat material?
Nej du.
Jag körde för övrigt min gamal BMW 525 -93 på REN E85 på sommar halvåren.
På vintern körde jag med 50% E85, åkte ca 6500 mil utan ett motormässigt bekymmer.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
11 april 2011
#71
säkert inte omöjligt att vissa bilar rycker och går illa detta beror nog till största delen på att dom inte byter filter osv som dom ska så när e10 kommer så gör den rent och vips börjar problemen
men på bilar som gått så lite så måste tankarna på mackarna skicka ut riktigt äkligt med smuts när man tankar

alla bilar med en lambdasond klarar e10 hur bra som helst
kan jag tanka e85 i en golf från 1989 bör knappast en bil med väldigt aktivt system från 2000talet klara e10 utan att det märks alls

tror dom mesta bilarna klarar bortåt 20% innan det börjar bli problem

visst gamla bilar kan det bli problem med men alla dom problemen går att lösa
och eftersom man fortfarande kör till större delen bensin så kommer det inte döda packningar slangar osv
för då hade dom redan varit döda vid 5% blanding

man ska aldrig tro vad någon annan säger utan bilda sig en egen uppfattning

Kör fort så hinner inget hända...

8 156 Inlägg
11 april 2011
#72
Att byta bränsle mellan etanol och bensin är inte bra. De olika bränslena löser upp olika saker, vilket gör att avlagringar löses upp. Ett oljebyte, eller iaf ett filterbyte, är att rekommendera när man bytt bränsle och om det var länge sedan man bytte bränsle sist. Etanolen tär även lite mer på gamla slangar, vilket gör att veteranbilar kan få problem. Smörjningen är inte heller lika bra. Med rätt inställda bilar och blyersättningsmedel ska det dock inte vara något problem (om man nu inte går från det ena bränslet till det andra hela tiden)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 196 Inlägg
11 april 2011
#73
Jag är inte speciellt orolig, blir väl till att tanka V-power i gammelbilarna istället. De går inte speciellet bra på dagens 95-oktan heller för den delen.

Det som stör mig mest är däremot att de kommer blaska i 5% mer etanol än idag, men fortfarande ta betalt för 1 liter REN bensin. MAO, man blir blåst på 10% för varje liter man tankar. Det blir man däremot inte med V-power, där det är 100% bensin.


1 482 Inlägg
11 april 2011
#74
Äh när den dagen kommer då bf 98 försvinner ere väll bara byta slangar, filter, spola tank och smälla på en större fugge och ställa om.

Att en gammal jänkmotor i gjutjärn ska gå sönder pga lite mer sprit i soppan har jag extremt svårt att föreställa mig..

BLT Service
Theracords Music Label

Of World
3 369 Inlägg
11 april 2011
#75
marwin_of_sweden skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Dr_Olsson skrev:
Lät så på ditt sista inlägg, när du skrev att "enligt en tysk tidning så har det var några såna här "nyheter"  om att E10 rasat motorer osv .." De lät inte som att de skulle va 5 bilar som din släkt hade...

Ledsen, men alla med lite källkritik skulle nog kritisera dina inlägg.

antar jag ba skrev några för dom var inte noga med om det var 50 eller 150 .. men aja smile ta det hur du än vill . jag säger det jag fått höra . och det jag läst fast det var i tidigare inlägg! tur att vi alla har olika smak och åsikter om allt och inte är lika fan smile jag avslutar för ikväll! Jobbet väntar ! Ha en fortsatt trevlig kväll ´!

Kan du va snäll och berätta för oss exakt vad det är som har gått sönder i motorerna av etanolen?
I såna fall måste ju till exempel Saabs "bio power" motorer va byggda av ett annat material?
Nej du.
Jag körde för övrigt min gamal BMW 525 -93 på REN E85 på sommar halvåren.
På vintern körde jag med 50% E85, åkte ca 6500 mil utan ett motormässigt bekymmer.

De sluta fungera. dom tanka ute på Autobahn . de tänkte inte på att det skulle uppstå problem, då menar jag de med Oplarna . AMGen vet jag inte hur o vad!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

1 196 Inlägg
11 april 2011
#76
Visst kan man köra sin bil på sprit, det är ingen nyhet, du kan till och med köra en diesel med etanol. Dock är det lite andra modifikationer som måste göras. Dock har detta gjorts till viss del redan i tung trafik, dvs bussar som har etanolkonverterade dieslmotorer. Motorerna på dessa är väl inte speciellet vackra när man väl öppnar upp dem, men de rullar ändå en 60 000mil med samma motor, dock måste man byta spridare vart 2000 mil, för dem bäckar tydligen ihop.


864 Inlägg
11 april 2011
#77
master_lars skrev:
Jag är inte speciellt orolig, blir väl till att tanka V-power i gammelbilarna istället. De går inte speciellet bra på dagens 95-oktan heller för den delen.

Det som stör mig mest är däremot att de kommer blaska i 5% mer etanol än idag, men fortfarande ta betalt för 1 liter REN bensin. MAO, man blir blåst på 10% för varje liter man tankar. Det blir man däremot inte med V-power, där det är 100% bensin.

Dom kommer blaska i 100% mer etanol än vad de gör i dagsläget....

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
11 april 2011
#78
Tuffhaggman skrev:
master_lars skrev:
Jag är inte speciellt orolig, blir väl till att tanka V-power i gammelbilarna istället. De går inte speciellet bra på dagens 95-oktan heller för den delen.

Det som stör mig mest är däremot att de kommer blaska i 5% mer etanol än idag, men fortfarande ta betalt för 1 liter REN bensin. MAO, man blir blåst på 10% för varje liter man tankar. Det blir man däremot inte med V-power, där det är 100% bensin.

Dom kommer blaska i 100% mer etanol än vad de gör i dagsläget....

Haha ja det har du helt rätt i!smile 5% mer etanol är ju dubbelt så mycket mot nu. Så E10 kommer det vara 100% procent mera etanol i än vad det är i nu:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

8 156 Inlägg
11 april 2011
#79
marwin_of_sweden skrev:
Haha ja det har du helt rätt i!smile 5% mer etanol är ju dubbelt så mycket mot nu. Så E10 kommer det vara 100% procent mera etanol i än vad det är i nu:)

5 procentenheter mer etanol bör du skriva.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
11 april 2011
#80
Phaetoon skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Haha ja det har du helt rätt i!smile 5% mer etanol är ju dubbelt så mycket mot nu. Så E10 kommer det vara 100% procent mera etanol i än vad det är i nu:)

5 procentenheter mer etanol bör du skriva.

Bör skriva ja, men dubbelt så mycket är alltid 100% mer oavsett vad man pratat om

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu


Sök