3477
Sök

Skoda Felica 1.6DTI årsmodell 2000, Bilen kokar. Tips snälla!

21 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#1
Hej är en ny medlem och är i behov av hjälp akut!

Åkte till IKEA och handlade, när jag klev ur bilen tyckte jag att jag hörde att det bubblade. Men jag såg en helikopter och tänkte att det var det jag hörde. Temperaturmätaren var hög, men alla mina mätare är sönder så jag ignorerade det. Kände på motorhuven och den var inte varm så jag antog att mätaren var fel och jag tänkte inte mer på det.

När jag sedan åkte hem  så började bilen låta och då tittade jag på Temperatur mätaren och den var i toppen. Jag var då 2 kvarter från mitt garage. Det började ryka ur motorhuven och så kärringen skrek att det brann. Men det var vattnet i expansionskärlet som kokade kraftigt.

Stannade bilen ringde en go vän som kom förbi med vatten. Vi snackade en 15min tills temperaturmätaren var i botten. Åkte till mitt garage och på den sträckan, c.a 100m började bilen koka igen.
Det hade försvunnit c.a 2cm vatten i expansionskärlet då.

Väntade tills bilen blev kall och fyllde på med lite mer vatten. och slog på den och lät gå på tomgång. Jag hade fingret i expansionskärlet och tittade på temperaturmätaren och på c.a 3min var den i mitten och vattnet i kärlet var varmt.

Väntade lite till tills den nästan var kall igen och gjorde om samma sak.
Efter c.a 5min kokade bilen på tomgång och det sprutade ut vatten likt en vulkan ur expansionskärlet.

Pumpen funkar vet jag men inte hur bra, då när jag fyllde på med nytt vatten såg jag att det ändrades till en rödaktig ton av gamla glykolen antar jag. Sedan blev vattet mörkare och nästan svart.
Vet inte om det var olja i vattnet, tittade efter en oljefilm i kärlet men tyckte inte jag såg det.


Jag har inga verktyg så har inte kunnat koppla av alla slangar och titta osv.
Det jag har gjort är:

Har kollat säkringar för fläkt och kylpump och de var hela.
Har kollat oljan det var fullt.
Har kollat topplocket i fall det har runnit in vatten men det var fräsht också.


Ska kolla de slangar jag vet imorgon och kollar relä till fläkt.
Far min sa att det kunde vara stopp av skit i kylsystemet och gav i råd att köpa saltsyra och hälla i och rensa. Är detta en bra idé? Tänkte på slangarna kanske smälter.

Jag tar emot alla tips och är oerhört tacksam. Måste ha bilen i påsk då jag ska hälsa på familj långt bort.

21 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#2
Hittade en liknade tråd och tog några frågor och svarar på dem för att hjälpa er att hjälpa mig.

Frågor:
Vart exakt bubblar/kokar det ifrån, dvs vart ser du det?


Exspansionskärlet.

Är bilens temperaturmätare över normal nivå?

Ja

Överfylld kylarvätska?

Nej

Känner du onormalt hög värme undermotorhuven? (kan vara svårt att känna)

Tror inte det är onormalt.

Läcker bilen någon kylarvätska någonstanns?

Har sätt fläckar sporadiskt och det är en fläck där bilen brukar stå. Har uppfattat det som minimalt och trott att är kondens på någon slang eller rör.

583 Inlägg
17 april 2011
#3
Hejsan 3Sea

Ser att du lånat text villket är väldigt bra, mer information är alltid bättre för att försöka ställa en preliminär diagnostik, även de minsta detaljerna kan vara väldigt viktiga. Måste börja med att fråga villken kompitens & erfarenhet du har inom motorer endast för att veta hurpass utvecklat forumtråden bör förklaras i. Skriv gärna vart i sverge bilen står ifall det finns någon vänldig själ som vill hjälpa dig på plats ifall du inte redan har all hjälp du behöver.

Nya motorljud:
Dessvärre som du beskriver så säger du att bilen "börjar låta". Låta som i att det kokar / ånglekage?.
Eller låta som i att motorn börjar bli högljud, gå konstigt/tungt, eller bisarra nya ljud?.

Svart kylarvatten:
Att kylarvattnet börjar svartna är heller tyvärr inget bra tecken på att motorn mår jättebra. Det kan tyda på att topplockspackningen har brustit och/eller topplocket vridigt sig av värme. Villket kan leda till att olja & avgaser kan missfärga ditt kylarvatten.
Villken färg hade du på orginalkylvattnet? Blå eller Röd?.

Stopp i kylarsystemet:
Sannolikheten att det blivit skit och satt stopp i kylsystemet på en -00års modell är enligt mig extrem liten så länge du inte fyllt på med en hink jord.

Kollat topplocket för vatten:
"Har kollat topplocket i fall det har runnit in vatten men det var fräsht också." Menar du ifall det runnit vatten längs sidan av motorn?, eller har du redan tagit av topplocket för att se ifall topplockspackningen brustit?

Risk för skador:
Desvärre med konstiga motorljud, svartnande kylarvätska samt att motorn gått varm enstund ger antydningar på att det kan ha orsakats bestående motorskador utöver det som gjorde att den kokade ifrån första början sad. En motor har väldigt många rörliga delar som nästan alla är mycket beroende på motoroljan(smörjoljan) för att inte gå sönder. Vid förhöjd temperatur mister oljan sina smörjegenskaper och då gnids metall mot metall villket orsakar skador. Skadorna är propotionella mot hur snabbt problemet upptäcktes och motorn kunnat stannas.


Kokning under körning:
Att bara motorn börjar koka i marchfart (dvs när du kör) brukar oftast tyda på att antingen termostaten har låst sig i stängt läge, alternativt att vattenpumpen har slutat att fungera.
Mindre sannolikt är att trycket för kylarsystemet har försvunnit. Detta i marchfart brukar inte leda till en lika extrem ångutveckling som beskrivs.

(osannolikt)
Ifall topplockspackningen brister under färd kan det att uppfattas som en kokning då kompressionstrycket försvinner ut i kylkanalern och därav in i kylsystemet. Detta kommer att resultera till en snabb ökning av kylsystems trycket och kommer därför utlösa övertrycksventilen för kylsystemet. Därefter kommer det bli en "vulkanutveckling" av vatten och rök då det heta vattnet smiter ut och omedelbart evaporiserar.


Grundlig test för att se ifall topplockspackningen är hel:
Iome att din bil är en diesel så har den inga tändstift och kan därför inte lätt kompressionstestas som en bensinare kan då den inte har några tändstift.
Därimot kan man kompressionstesta på ett annat sätt.

1. Vänta tills bilen är helt kall.
2. Se så att bilen står plant (hellst inte i lutning) & kolla så att mängden motorolja är korrekt och att det inte ser ut att vara vit/brun gegga på motoroljan utan den ska vara svart.
3. Skruva av locket för expansionskärlet och/eller kylaren.
4. Fyll på normal mängd vatten i expansionskärlet (även direkt i kylaren ifall detta är möjligt) och sätt inte tillbaka locken.
5. Be en vän att starta bilen & hålla strikt koll på instrumentering framförallt temperatur. (Ifall bilen låter väldigt illa så stäng av omedelbart!)
6. Medans bilen går på tomgång, se ifall det bubblar ur kylaren eller expansionskärlet. Detta borde ske inom 15-30sekunder. Ifall det ej har bubblat på den tiden så stäng av motorn.

Har det bubblat betyder det att kompressionen går ut i kylsystemet och topplockspackningen är trasig och eventuellt topplocket. Har det inte bubblat så är förmodligen båda hela.

>>Har skickat PM

Ursäkta för stavfel

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (17 april 2011)

Even with cruise control.. you still have to steer.

21 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#4
Hej Anders!

Alltid svårt att bedömma sig själv, men jag är trädgårdsmästare och jobbar då med småmaskiner och större, hjullastare traktorer etc. Så jag vet väl vad det mesta heter och ungefär hur det ser ut.
Har meckat en del med arbetsfordon men aldrig med bil. Jag bor i centrala Uppsala om någon vill komma och rädda min kära bil!
Vill också passa på att säga att det senaste året så har bilen stått i varmgarage om det har betydelse!

ajonasson skrev:
Nya motorljud:
Dessvärre som du beskriver så säger du att bilen "börjar låta". Låta som i att det kokar / ånglekage?.
Eller låta som i att motorn börjar bli högljud, gå konstigt/tungt, eller bisarra nya ljud?.

Först innan så var det som ett skrän, som när bromskivor gnislar. Sedan så var det bubbel och pysljud från expansionskärlet.

ajonasson skrev:
Svart kylarvatten:
Att kylarvattnet börjar svartna är heller tyvärr inget bra tecken på att motorn mår jättebra. Det kan tyda på att topplockspackningen har brustit och/eller topplocket vridigt sig av värme. Villket kan leda till att olja & avgaser kan missfärga ditt kylarvatten.
Villken färg hade du på orginalkylvattnet? Blå eller Röd?.

Jag kollade topplocket och oljan där var fin, brunaktig olja inte sådär svart som spillolja utan såg ganska färsk ut. Om det har läckt in vatten i topplocket ska det väl vara mer som grågegga där?
Jag har fyllt på med blå i vintras när värmen i bilen var dålig men bara någon halv cm vätska då.
(Det rolig var att jag hade kört med ena bakrutan lite nedvevad, hade inget med värmen att göra)
Men innan det var den röd tror jag. Grundar detta på fläckar på locket till expansionskärlet och att det kom fram rött där idag.

ajonasson skrev:
Stopp i kylarsystemet:
Sannolikheten att det blivit skit och satt stopp i kylsystemet på en -00års modell är enligt mig extrem liten så länge du inte fyllt på med en hink jord.

Okej, det var lite skit i expansionskärlet som jag rensade ut idag. Mängden var väl ungefär som en nypasalt ungefär. Antog att det inte var någon fara men har inga verktyg för större meck. Så gjorde det lilla jag kunde.

ajonasson skrev:
Kollat topplocket för vatten:
"Har kollat topplocket i fall det har runnit in vatten men det var fräsht också." Menar du ifall det runnit vatten längs sidan av motorn?, eller har du redan tagit av topplocket för att se ifall topplockspackningen brustit?

Jag skruvade av korken som sitter där mitt på motorn och kollade på undersidan av locket på oljan samt ner där locket sitter. Vet inte facktermerna tyvärr men hoppas ni förstår. Oljan såg fin ut.
Jag kanske kan fota imorgon så får du se bilder.

ajonasson skrev:
Risk för skador:
Desvärre med konstiga motorljud, svartnande kylarvätska samt att motorn gått varm enstund ger antydningar på att det kan ha orsakats bestående motorskador utöver det som gjorde att den kokade ifrån första början sad. En motor har väldigt många rörliga delar som nästan alla är mycket beroende på motoroljan(smörjoljan) för att inte gå sönder. Vid förhöjd temperatur mister oljan sina smörjegenskaper och då gnids metall mot metall villket orsakar skador. Skadorna är propotionella mot hur snabbt problemet upptäcktes och motorn kunnat stannas.

Det låter illa varslande. Men när jag startat bilen efter de här händelserna så startar den direkt och låter som vanligt. Så jag lever på hoppet!

ajonasson skrev:
Kokning under körning:
Att bara motorn börjar koka i marchfart (dvs när du kör) brukar oftast tyda på att antingen termostaten har låst sig i stängt läge, alternativt att vattenpumpen har slutat att fungera.
Mindre sannolikt är att trycket för kylarsystemet har försvunnit. Detta i marchfart brukar inte leda till en lika extrem ångutveckling som beskrivs.

Jag är nästan helt säker på att pumpen funkar då mitt färska vatten bytte färg från klart till rött.
Men pumpen kanske inte jobbar 100%. Vet inte hur mycket cirkulation det ska vara i expansionskärlet.

ajonasson skrev:
(osannolikt)
Ifall topplockspackningen brister under färd kan det att uppfattas som en kokning då kompressionstrycket försvinner ut i kylkanalern och därav in i kylsystemet. Detta kommer att resultera till en snabb ökning av kylsystems trycket och kommer därför utlösa övertrycksventilen för kylsystemet. Därefter kommer det bli en "vulkanutveckling" av vatten och rök då det heta vattnet smiter ut och omedelbart evaporiserar.

När jag åkte ifrån IKEA och den började koka så försvann ALLT vatten ur burken. det var snustorrt.
Först så kom det massvis med vattenånga då jag höll på att stanna/parkera bilen snyggt.
Stängde då av DIREKT och fickparkerade med muskelkraft.

Öppnade sedan motorhuven och lättade lite lite på locket så det skulle pysa ut sakta. Jag gjorde så för att jag var rädd att expansionskärlet skulle explodera. Jag öppnade locket lite i taget tills allt vatten var borta.

ajonasson skrev:
Grundlig test för att se ifall topplockspackningen är hel:
Iome att din bil är en diesel så har den inga tändstift och kan därför inte lätt kompressionstestas som en bensinare kan då den inte har några tändstift.
Därimot kan man kompressionstesta på ett annat sätt.

Det är ingen Diesel! Jag skrev bara DTI för det stod det på handboken trodde det var motormodellen.
Bilen är alltså en Skoda Felica GLX.

Ursäkta missförståndet, försökte bara vara så grundlig som möjligt. Handboken är väl antagligen till både dieselmodellerna och bensinmodellerna.

ajonasson skrev:
1. Vänta tills bilen är helt kall.
2. Se så att bilen står plant (hellst inte i lutning) & kolla så att mängden motorolja är korrekt och att det inte ser ut att vara vit/brun gegga på motoroljan utan den ska vara svart.
3. Skruva av locket för expansionskärlet och/eller kylaren.
4. Fyll på normal mängd vatten i expansionskärlet (även direkt i kylaren ifall detta är möjligt) och sätt inte tillbaka locken.
5. Be en vän att starta bilen & hålla strikt koll på instrumentering framförallt temperatur. (Ifall bilen låter väldigt illa så stäng av omedelbart!)
6. Medans bilen går på tomgång, se ifall det bubblar ur kylaren eller expansionskärlet. Detta borde ske inom 15-30sekunder. Ifall det ej har bubblat på den tiden så stäng av motorn.

Har det bubblat betyder det att kompressionen går ut i kylsystemet och topplockspackningen är trasig och eventuellt topplocket. Har det inte bubblat så är förmodligen båda hela.

Precis sådär gjorde jag. Förklarade kanske lite dåligt.

När jag kom hem väntade jag tills bilen blev kall och fyllde på med lite mer vatten i expansionskärlet.
Startade bilen och lät den gå på tomgång. Jag hade fingret i expansionskärlet för att känna om vattnet blev varmt. Jag tittade samtidigt på temperaturmätaren och på c.a 3min var den i mitten och vattnet i kärlet var varmt. Det bubblade ingenting, men det var någon småbubbla som låg på ytan när jag tänker efter. Men jag tror det var från när jag hälde i nytt vatten.


Tack så jättemycket för hjälpen är så himla glad att internet och specialistforum finns!
Jag kan ta kort på allt som jag kan få lös imorgon. Så kanske det blir enklare att ställa en diagnos.

Min teori är att det har smygläckt ur kylarn under en längre tid. Jag har inte använt bilen mycket sedan det blev varmt. Sedan den 20 Februari har jag varit ute och kört 5 gånger och då max 1mil. Därför den inte kokat över tidigare, idag var det c.a 15grader.
Så nu när det blivit varmt så kyls inte motorn. Därför blev den överhettad efter IKEA och allt vatten försvann och när jag tillsatte nytt vatten kom det in kommit luft i kylsystemet kanske blandat med smuts.

Kan det vara rimligt? Eller är jag helt ute och cyklar, för cykla lär det bli en tid framöver sad

Smålänning
7 887 Inlägg
17 april 2011
#5
Kylarn kan vara täppt även på en så förhållandevis ny bil. Dock inte särskilt vanligt.

Att vattnet blir missfärgat talar ju som sagt för att topplockaspackningen har gått sönder, troligen av kokandet, och toppen kan ha slagit sig också.

Jag skulle velat råda dig att byta termostaten, är en kass sak tyvärr på en i övrigt rätt bra motor, är ingen bimetalltermostat, utan med nån gel i verkar det som.

Sen skulle du byta vattenpumpen om det inte är gjort, för original har "plastpumphjul", så köp en eftermarknads på MECA, Autoexperten eller liknande. Självklart så kan ju hjulet lossnat också även om det inte är en originalpump. Inte så ovanligt att det händer som man skulle vilja...

Kokande kan ställa till med en del. Har du otur har både toppen och kylaren tagit stryk, förutom toppackningen. Men delarna till felicia är ganska billiga och bilarna är inte direkt raketforskning att skruva med, så det borde gå smidigt och hyfsat billigt även på verkstad om du inte kan eller vill själv. Men eftersom kamremmen ändå alltid bör bytas när den varit bortplockad och är billig, så tycker jag du ska kosta på både vattenpump och termostat när allt ändå är isär, då är du på den säkra sidan sen.

Kolla så kylaren är tät och helt ren också.

En sån motor ska inte koka så lätt. På felician jag har tar det en bra stund innan den är varm, och fläkten startar när nålen är på 3/4, den kan nog fan inte koka...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

21 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#6
Har precis ute vid bilen och fotade lite.

Toplocket:
http://i54.tinypic.com/2csh0mx.jpg
"Innuti"
http://i55.tinypic.com/f9p7at.jpg
Kanske är lite tort fast mätstickan säger att det är fullt. Vet inte hur det ska se ut.
Någon annan får kommentera.

Tömde vattnet ur expansionskärlet:
http://i52.tinypic.com/6ohqvp.jpg
Tog ur 1 liter, 50cl i varje. Bild nr 2 blev dålig tyvärr och ger inte en rättvis färg.
Men Nr 2 var lite mörkare. Tänkte att smuts sjunker ju.

Tittade till alla slangar nu när det torkat under natten och det här var det enda jag hittade.
Men om det kvalificerar sig för läckage vet jag inte.
http://i53.tinypic.com/2nsywe0.jpg
Ni ser att det är lite vått precis vid slangklämman.

Är det här vattenpumpen? Det stod inte vart den var i manualen därför jag frågar.
http://i51.tinypic.com/i5uem1.jpg

Sista frågan, vilket är relät till fläkt och i fall det finns, vattenpump.
Tänkte skifta med hel/halvljusrelät. Någon måste peka ut det relät också för mig.
Det stod inte heller i den informativa manualen.
http://i56.tinypic.com/2yubx3q.jpg

Tack alla för hjälpen!

21 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#7
Kom på en till fråga. Jag har ett Mekonomen 1km ifrån mig ungefär. Är det en bra butik att köpa reservdelar ifrån? Kanske är en dumfråga men har aldrig haft problem med bilar förut.

Smålänning
7 887 Inlägg
17 april 2011
#8
Mekonomen kan du handla av.

Det är inte vattenpumpen du fångat på bild, dne drivs av kamremmen och sitter en bit ner innanför plastkåpan som sitter på motorn på andra sidan av bilen smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

21 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#9
twin_cam skrev:
Mekonomen kan du handla av.

Det är inte vattenpumpen du fångat på bild, dne drivs av kamremmen och sitter en bit ner innanför plastkåpan som sitter på motorn på andra sidan av bilen smile

Okej se där, man lär sig något nytt varje dag.

Nu försöker jag hitta termostaten, tänkte koka den och se ifall den fäller ut. Tänkte att den kanske har fastnat och blockerar vattnet för att tränga in i motorn.

Är det här termostaten?
http://i54.tinypic.com/2dnp6h.jpg
http://i54.tinypic.com/2dgnzih.jpg

Kan säga att jag klämde nu på de tjocka slangarna från kylaren och då bubblade det i expansionskärlet.
Ska det vara så? Slangarna var väldigt mjuka och "lättklämmda".

583 Inlägg
17 april 2011
#10
Hejsan

Kylarvattnet såg inte alls lika svart ut som jag trodde villket är jätte bra!
Bra att det inte bubblar ur expansionskärlet.
Samt att motorn inte går eller låter konstigt! big_smile
Fördelaktigt att det inte är en dieselmotor då de är lite mer komplicerade att testa enligt mig.

Kylfläkt är endast en nödfall kylning för en motor ifall en fartvinden inte räcket till. Dvs, man kan ofta köra en bil vars fläkt inte fungerar alls bara man inte har allt för många rödljus på vägen dit man skall.
De enda rörliga delarna i ett kylsystem är termostat & pump (eventuellt även nödfalls avlastningsventilen ifall trycket blir för stort). Så för att kylarsystemet skall fungera måste den ha en fungerande pump, termostat & vara tätt!. Är inte systemet tätt så kokar vattnet vid 100C villket kanske inte är tillräckligt högt för att fläkten skall starta alls.

Termostaten sitter mot blocket ifall du följer övre kylarslangen ifrån kylaren, villket på din bild såg ut att vara rätt. Termostaten är ganska lätt att testa igenom att koka den i en vanlig kastrull för att se ifall den öppnar sig eller ej.

Ifall kylsystemet är tätt är med väldigt lätt att se pga att kylarvättskan skall ej minska i behållaren & det skall vara tort ifrån vatten överallt.


Hade jag vart dig så hade jag:
Skruvat bort termostaten och lagt den vid sidan sedan skruvat tillbaka systemet och fyllt upp kylsystemet igen för det som åkt ut vid termostat borttagandet. Detta kommer leda till att motorn inte kommer upp i arbetstemperatur snabbt (om ens alls) & pumpen kommer arbeta med att ge blocket nytt kallt vatten direkt.

Sedan hade jag satt mig i bilen och kört på någon 50-70 sträcka som det inte finns rödljus på eller allmänt få stopp på så att jag skulle få god fartvind igenom kylaren.

Ifall mätarnålen börjar har uppnått arbetstemperatur (mätarnålen imitten) eller pyttelite förbi hade jag stängt av bilen för att då vet jag att Pumpen med stor sannolikhet är kass. Ifall mätarnålen alltid håller sig på kall eller lite ovanför så betyder det att pumpen är hel men den klarar inte att nå arbetstemperatur utan termostat inkopplad. På detta sätt minimerar man risken för en ny kokning av kylarvattnet.

Ifall bilen kokar ändå är det antagligen vattenpumpen som är trasig eller att något blokerar kylvattnet någonstanns i kylarsystemet. Blokage tycker jag dock låter väldigt osannolikt pga att ditt kylarvatten ser iprincip nytt ut och bilen är av relativt ny modell.

För säkerhets skull så bör du ha med dig bogserlina!

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (17 april 2011)

Even with cruise control.. you still have to steer.

21 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#11
Hej Anders! Precis det kom jag på imorse så åkte till Biltema och köpte verktyg.

Jag hittade den här komponenten
http://i53.tinypic.com/27y7hq1.jpg
http://i51.tinypic.com/2uh8txe.jpg

Snälla säg att det är termostaten!
Hur ska den se ut när jag kokar den?

Jag tog den ifrån här.
http://i55.tinypic.com/28iorb7.jpg
Trodde först att det var den vänstra men efter tittat på bilder på google etc på termostathus så och bilder fick jag "mecka" i huvudet och kom fram till att det var den högra.

Jag tänkte koka den innan jag sätter ihop allt igen. Men måste veta hur den ser ut när den är inaktiv och aktiverad.

21 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#12
Har testat koka den nu 3-4min. Ingenting hände. Antar att det är det som är felet.
Ska den blanka lilla pinnen vara så lång, på bilder jag sett så är den kort.

Ska äta nu sedan ska jag mecka ihop allt och testa om den blir varm.
Återkommer senare idag.

Ha det gott!

583 Inlägg
17 april 2011
#13
Hejsan

Ser ut att vara en termostat.

Sätt ihop den som du tog ut den ur bilen med alla sina delar på plats.

När termostaten blir varm kommer fjädern röra på sig (tryckas ihop eller tryckas i sär minns inte villket det var). Detta kommer leda till att den kommer att flytta på någon platta eller sprint så att det kan ledas vatten igenom den.

Du kan inte Koka sönder en termostat utan koka den som du skulle kokat pasta på full krut. Låt den koka i kanske 5minuter i skållhett vatten. Ifall du inte ser någon direkt skillnad kan du lägga den på ett bord och låta den kallna för att se ifall den "rör på sig".

http://static.howstuffworks.com/gif/cooling-system-thermostat.gif
Detta är en typ av termostat, alla termostater ser inte likadana ut!

Du ser fjädern på din egna bild och fjädern på den bild jag bifogade. Därför tycker jag det ser mycket riktigt ut att vara en termostat.

Ifall den inte ser ut att röra på sig så skruva ihop systemet utan termostaten, och följ min rekomendation i inlägget ovan.

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (17 april 2011)

Even with cruise control.. you still have to steer.

21 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#14
Jag har nu tagit ur termostaten och kört bilen på tomgång i 6min utan att temperaturen har höjts.
Expansionskärlet blev inte heller varmt som det blev på någon minut förut.
Vattnet i expansionskärlet ändrade färg från klart till rödaktigt så jag antar att pumpen funkar också smile
Vilket är jättepositivt och jag hoppas att jag åka bort i påsk och vara den lyckligaste skodaägaren!

Fast när jag hade den på tomgång så efter någon minut tyckte jag att jag hörde ett "blubb" och någon minut efter ett till. Det lät ungefär som när man leker/bytte den där ventilen på moppen så den gick fortare. Den där ventilen jag menar gav mopeden mer bensin har jag för mig och det lät ungefär "blubb blubb" då.
Tänkte att jag kanske kom åt fördelarlocket så att tändningen blivit lite knasig eller något.
Jag var på den lite men jag tog inte av något eller så, jag struntade i det.

Vet inte om det varit så tidigare eller om det bara var jag som inbillade mig. Lyssnade extramycket på motorn samtidigt som jag kontrollerade temperaturen,tog tid och kände på expansionskärlet.

Nu har jag lite nya frågor:
Varför har man en sådan liten irriterande sak i kylsystemet?
Vad gör det om motorn får vatten även vintertid också?
Ska jag sätta i en ny termostat direkt eller kan jag åka c.a 15mil och fira påsk, åka hem och sedan sätta i en termostat?

1 319 Inlägg
17 april 2011
#15
Motorn tar mycket längre tid på sig att bli varm. Min diesel blev te:x varm på 30 min under vintertid, och höll inte värmen riktigt vid fläkt på samt blev inte riktigt riktigt varm heller. diesel är ju lite slöare att få värme i däremot.

_----------'

583 Inlägg
17 april 2011
#16
>>Varför har man en sådan liten irriterande sak i kylsystemet?
Termostat är för att motorn inte ska cirkulera vattnet i början av uppvärmningsperioden.
En motor är konstruerad på sådant sätt att den har en arbetstemperatur där smörjoljan inte är för kall eller för varm. En motor måste komma upp i arbetstemperatur så snabbt som möjligt så att smörjoljan effektivt kan göra sitt jobb. Kommer inte motorn upp i värme så kommer inte smörjoljan göra sitt jobb korrekt villket leder till onödigt sletage.

Att köra utan termostat under kortare period gör oftast ingen betyderlig skada eller sletage men rekomenderas inte utifrån motorshälsa. Därefter kommer du inte heller få någon värme i kupén eftersom den får sin värme med ifrån kylarsystemet. En ny termostat kostar väldigt lite jämfört med en motorreparation. allt ifrån 100-500kr. Det är knappt vad en verkstad tar i bara felsökningskostnad.

>>Vad gör det om motorn får vatten även vintertid också?
Termostaten har inget med sommar eller vintertid att göra. Men under vintern ifall motorn inte kommer upp i temperatur är detta även mer förödande iome att oljan är då ännusegare och kan därför inte smörja som det är tänkt.

>>Ska jag sätta i en ny termostat direkt?
Du bör sätta i en ny termostat så snabbt du kan för att få hela problemet fixat.
Du kan införskaffa en på närmsta mekonomen. Glöm inte heller att få korrekt blandning mellan vatten och glykol i kylarsystemet så inte hela motorn frysspricker i vinter.

>>Blubb blubb ljud?
Lite ljud kan du höra iome att det säkert har blivit lite luftfickor i motorn efter du lossat på slangen. Det är cirkulationen som försöker att trycka ut luftfickorna. Håll lite koll på kylarvätske nivån för att all luft som kommer ut så drar tar den in lite vätska för att täcka luftfickan och därav att kylarvätskenivån sjunker lite.

>>Testköra motor utan termostat
Tänk på att när du testkörde motorn utan termostat så kommer motorn ta jätte lång tid på sig för att värma upp sig då termostaten är där för att motorn skall effektivt blokera kylarvätskan ifrån att cirkulera in i motorn. Iome att den inte kokade på 5 minuter utan termostat behöver inte betyda till 100% att pumpen fungerar iome att den tar bra tid på sig då. Men iome att du sa att det såg ut som att det cirkulerade så är det en liten hint om att pumpen kan fortfarande fungera. Ha detta iaf i åtanke.

>>När en ny termostat är isatt
Var noggran så att termostaten sätts i åt rätt håll bara så du inte får samma problem igen.
Samt testkör en sträcka så att du är säker att kylsystemet fungerar som det skall innan du ger dig iväg på långsträckan i påsk. Ha någon vän med bogserlina och bogserkrok till hands ifall det skulle skita sig. Försökt inte forcera en bil hem vars kylsystem inte fungerar då detta kan leda till vädigt dyra reparationer ifall man har otur.

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (18 april 2011)

Even with cruise control.. you still have to steer.

21 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
#17
Hej igen!

Ska nu iväg och köpa en ny termostat på Biltema, den var 100kr billigare än Mekonomen så jag tänkte att det kunde vara bra, för plånboken i alla fall.

Jag undrar nu hur jag ska sätta in den nya termostaten? Är det bara placera den som när jag tog ut den gamla?
Det jag oroar mig mest för packningen, hur viktigt är det att jag byter den också?
Jag tror inte att jag kommer komma åt ordentligt för att byta den på ett bra sätt.
Kan jag skippa det?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 april 2011
#18
De kommer nästan garanterat läcka om du inte byter packningen oxå.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

21 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
#19
henke_99 skrev:
De kommer nästan garanterat läcka om du inte byter packningen oxå.

Okej, hur byter jag den lättast? Jag tyckte jag kände en packning på motorblockets sida. Men den satt ganska fast tycker jag. Såg inte så himla bra med dåliga batterier i en ledlampa.
Det är ju så himla mycket kablar och strunt i vägen så det är ju väldigt svårt att mecka.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 april 2011
#20
Den sitter klämd mellan blocket och termostathuset. Syns när det är isärplockat. Nya packningar är ganska "fluffiga" för att täta ordentligt när man skruvar ihop grejerna. Så har man en gång skruvat ihop det så är packningen "förbrukad" och bör ersättas med en ny. Många gånger håller det tätt ändå, men risken är väldigt stor att det läcker eller börjar läcka efter ett tag.

Den gamla packningen sitter förmodligen fast och måste skrapas bort med en kniv, se till att få bort alla rester. (nu vet jag itne hur det ser ut på din bil, men det kan även vara en gummiring som packning. Då är det enklare att få loss den gamla men den bör likväl ersättas med en ny)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök