2901
Sök

Stereo, passar?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 april 2011
Fismumriken skrev:
I karlstad tongue pratade med en kille där, han rekomenderade DLS CA12 steget som han själv hade och var nöjd med, och rockford basarna. Sedan rekomenderade han kondensator för 500 steg. Så jag litade på honom:P pappa hämtar sakerna imorn:P

Få se nu.......fyra spolar på 2 ohm var......

0.5 eller 2 eller 8 ohms last.
Då steget är stabilt ner till 1 ohm så rekomenderar jag 2 ohm enligt denna bild:
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/2_2ohmDVC_2ohm.gif

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Forummoderator
26 397 Inlägg
18 april 2011
Fismumriken skrev:
I karlstad tongue pratade med en kille där, han rekomenderade DLS CA12 steget som han själv hade och var nöjd med, och rockford basarna. Sedan rekomenderade han kondensator för 500 steg. Så jag litade på honom:P pappa hämtar sakerna imorn:P

Kul att han kan sälja på dig nåt du egentligen inte behöver..så är det att lita för mycket på folk..
Rejält/rejäla batterier och ordentliga kablar fungerar bättre än en kondensator.
Men..kablar blinkar ju i stället inte lika häftigt..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

535 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
Lonefox skrev:
Fismumriken skrev:

Då steget är stabilt ner till 1 ohm så rekomenderar jag 2 ohm enligt denna bild:
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … C_2ohm.gif

Bör jag koppla så? Har jag blivit grundlurad eller vad?

7 241 Inlägg
18 april 2011
Fismumriken skrev:
Lonefox skrev:
Fismumriken skrev:

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … C_2ohm.gif

Bör jag koppla så? Har jag blivit grundlurad eller vad?

Ja.

Nej?
Effekten blir spot on mot basarnas RSM med de 500W RMS steget lämnar i den lasten.
Varje bas har 250W RMS som märkeffekt.
2x250=500......inte sant?

Kopplar du däremot alla spolarar parallellt så får du 0.5 Ohm belastning med ett blåst steg i allra värsta fall....
I bästa fall slår skyddskretsarna till och steget går i protect pga. för låg belastning.

För övrigt håller jag med AirOne i hans uttalande om kondensator. big_smile

535 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
OKej så då kopplar jag som du säger för bästa möjliga och realistiska effekt?

Ska man då behöva köpa nytt batteri och värstingkablar för flera tusen då eller? XD

Forummoderator
26 397 Inlägg
18 april 2011
Fismumriken skrev:
OKej så då kopplar jag som du säger för bästa möjliga och realistiska effekt?

Ska man då behöva köpa nytt batteri och värstingkablar för flera tusen då eller? XD

Nej, men beroende på vad du har för batteri just nu, om det är fräscht och bra, så räcker det med uppdaterade pluskablar till batteriet och en grövre minuskabel som jordning.
Vissa kör ju även med ett extrabatteri i tex skuffen, för garanterad effekt men det är väl inget monsterljudbygge du har ännu?

535 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
Nej precis de jag inte har, och därför blir det väl billigare med en kondensator för 500 än allt de där?

7 241 Inlägg
18 april 2011
Ja. Spolarna i serie och sedan basarna parallellt. Har för mig att det steget har dubbla plintar vilket gör att du kan koppla en bas per plint så är de parallellkopplade direkt i steget istället.

Precis som AirOne säger så är det viktigaste att generator, laddkablarna från denne, batteriet och dess anslutningar mår bra. Detta är ALLTID viktigt även om man inte har stereo i bilen wink

Forummoderator
26 397 Inlägg
18 april 2011
Fismumriken skrev:
Nej precis de jag inte har, och därför blir det väl billigare med en kondensator för 500 än allt de där?

Jag är inte expert på sådana här frågor, men någon får rätta mig om jag har fel.
En kondensator laddar upp sig själv och garanterar ett bortfall av ström, men under ett väldigt kort ögonblick.
Ett bra batteri ser till att du kan spela länge, och ändå ha samma tryck på grejerna.

Under alla år jag har läst i trådar som dessa, så har jag aldrig - aldrig - sett någon som faktiskt har rekommenderat en kondensator. Är inte det ett tecken på något..?

535 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
OKej, jag kan i princip inget om bilar, och bilen är ganska nyinköpt^^ han sa att jag förmodligen kommer behöva en kondensator iaf^^

7 241 Inlägg
18 april 2011
Fismumriken skrev:

Men till vilken nytta?
Ser du bara till att allaanslutningar som har med laddningen att göra är fräsha och har bra kontakt och byter ut jordkabeln från batteriet till en grövre kabel (eller kompletera den du har idag med en grövre) så kommer du bra mkt längre och dessutom billigare undan. Jordkabel får du över när du installerar steget.
Det som kan kosta pengar är batteriet om det inte mår bra.
Men mår det inte bra får du ändå byta det så det spelar mindre roll.

Istället för att dölja ett eventuellt problem med en kondensator så ÄR det bättre att eliminera de problem som kan uppstå redan från början.
Det lönar sig mer i längden.

Forummoderator
26 397 Inlägg
18 april 2011
Fismumriken skrev:
OKej, jag kan i princip inget om bilar, och bilen är ganska nyinköpt^^ han sa att jag förmodligen kommer behöva en kondensator iaf^^

Jo..men då får han ju en såld till en som inte vet bättre, eller hur?
Absolut inget illa menat! Säger det i all välmening.
Senast redigerat av AirOne (18 april 2011)

535 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
Så vad ska jag köpa för kabel då? och vad kostar den?

535 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
Då gör jag så att jag ringer in imorn och ber dom ta bort kondensatorn från menyn. Eller? Men måste jag då skaffa ett extra batteri?

Forummoderator
26 397 Inlägg
18 april 2011
Du gör precis som du vill, men hade jag varit du så hade jag tagit bort den från listan, ja.
Och det är lite svårt att säga för en okunnig om du behöver ett extrabatteri, men prova utan ett extra, och se hur det lirar. Är det klent - uppgradera senare.

535 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
Å andra sidan, om det är för klent, är det inte kul att köpa ett svindyrt extrabatteri... Hm, ska höra med dom på torsdag, för pappa var för glömsk för att komma ihåg sakerna idag...

7 241 Inlägg
19 april 2011
Fismumriken skrev:
Å andra sidan, om det är för klent, är det inte kul att köpa ett svindyrt extrabatteri... Hm, ska höra med dom på torsdag, för pappa var för glömsk för att komma ihåg sakerna idag...

O tredje sidan, om det är för klent så mår det troligen inte bra och måste ändå bytas wink
Själv kör jag med ett 95Ah FRITIDSbatteri för 850:- i min bil UTAN problem med blinkande ljus osv.
Och då använder jag ett steg specat till 405W RMS.

Hade exakt samma batteri till ett steg specat till 1210W RMS och hade inte heller där problem med blinkande ljus.
Dock har jag 50mm2-kabel både som laddkabel från generatorn och all jord som har med både generator och batteri att göra.

Angående vilken kabel du skall köpa så säger jag valfri prisvärd 20mm2-kabel då CA12 skall ha minst 16mm2 enligt DLS.
Det dyra nu blir säkringshållaren då jag utan undantag rekomenderar säkringar av flatsäkringstyp (FSA/SFA/AFS (allt beroende på vad tillverkaren vill kalla det, men det är mini-ANL alltihop) och ANL just för att AGU (glassäkringar) har en tendens att strula då säkringsblecket är lött i ändarna på säkringen och kan ge med sig där alltför lätt.

Om du känner att du vill lägga ut lite mer pengar (vi snackar en femhundring på ett ungefär) på extra kabel, kabelsko och ett par vettiga polskor till batteriet så har du kabel både till steget OCH laddkablageuppgradering i motorrum.....och då behöver du ingen kondensator wink

30 Inlägg
19 april 2011
Obs!
Det är inte effekten som styr. Effekt kan man mäta på sååå många olika sätt. Att ett visst steg är "specat" till en viss effekt säger inte ett dugg om hur mycket STRÖM det behöver. Blir så trött när vissa "experter" uttalar sig om något de inte har en susning om.

SUCK!

Det du ska bygga kräver inga extra batterier. Konding fungerar utmärkt samt med bra kablar så har du ett fungerande system hyfsat billigt. Tänk på att använda grova kablar, säkra av batteriet och steget. Använd lika grova kablar till jord som till pluspolen. Dra strömkablarna på ena sidan av bilen och lågnivån på den andra (även om de är trippelmantlade). Undvik skarpa kanter, använd gummitutor vid genomföringar i plåten. Dokumentera med kamera så du kommer ihåg hur allting ligger.
Bygg lådan ordentligt. Tänk på att alla högtalare måste spelas in, även baselement.

Tro inte du vet. Du ska veta att du vet.
Och glöm effekten!!!

535 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
Okej... men att köpa kondensatorn skadar väl inte utan är väl mer plus än att inte göra nåt alls? För vet inte om jag klarar allt:O

30 Inlägg
19 april 2011
Helt rätt. Koppla in den så nära steget som möjligt. Använd samma storlek på kabel som övriga systemet.
Varför krångla till allt?
Och extra batteri? Hoppas de menar Optimas Yellow top. Bättre batteri får man leta efter om det är till en anläggning i bilen. Det har en låg impedans och passar utmärkt in i bilstereo sammanhang men det kostar dock en slant. MEN det behöver inte du. Förmodar att du inte står och "poppar" när motorn är stoppad... smile

Tro inte du vet. Du ska veta att du vet.
Och glöm effekten!!!

Sök