Varför skulle Volvo´s nutida fyrhjulsdrift vara sämre än Audi´s? Nej gå inte på det där snacket om att quattro skulle vara något speciellt.
![smile](img/smilies/smile.png)
På samma vis skall du inte gå på att Volvo skulle vara något tryggt eller problemfritt alternativ, för det finns mycket skitfel på dem nuförtiden; Lika mycket som på en Audi i alla fall. Verkstad är däremot en annan sak, en verkstad man inte kan lita på är aldrig tryggt.
Jag ser det så här; Du söker fyrhjulsdrift på grund av väghållning, du tror inte du ger fyrhjulsdriften lite väl mycket credit? Hur mycket fyrhjulsdrift gör för en bils väggrepp går att diskutera, men vad 4WD gör är framför allt att ge drivhjulen grepp eller förbättra greppet på en hal vägbana.
Legacy är en bil med fin och spånstig väghållnig, vilket mer beror på dess chassi än att den är 4WD. Vad jag menar är att en Volvo V70 (4WD eller ej) aldrig blir en spänstig eller rolig vagn. Allt 4WD på denna ger är ett lite tryggare beteende med mindre hjulspinn på hal vägbana. 4WD i all ära, men Volvon känns precis som en framhjulsdriven bil och denna köper du för komfortens skull och då tycker jag lika gärna du kan köpa en XC70!
Audi är däremot lite mer sportig, senare årsmodeller beter sig till och med bakhjulsdrivet (De skickar 60% av kraften till bakhjulen numera). Men tidigare A4 är framtunga, sävliga bilar. Det är helt klart en spänstigare och roligare bil än Volvo, men Subaru-körglädje har den inte! För jag tror inte du hittar en fin A4 B8 (Senaste modellen) för 200´ med en rolig motor.
Subaru är en spänstig och balanserad bil att köra, du tycker dock att de inte har tillräckligt bekväma stolar? Har du funderat på en BMW? Jag tipsar om dem av tre anledningar;
1. De är pålitliga och har Sveriges nöjdaste ägare, precis som Subaru (BMW och Subaru brukar slåss om förstaplatsen tillsammans med Toyota)
2. Även en BMW är en balanserad, spänstig körupplevelse. Precis som en Subaru!
3. BMW´s fyrhjulsdrift xDrive är bevisat effektiv och har i många tester slagit både Subaru´s 4WD och Audi quattro på fingrarna. Härlig fyrhjulsdrift som man upplever alltid skickar kraften till rätt hjul och med ett bakhjulsdrivet beteende, det går inte rakt fram (Understyr) hela tiden som många 4WD och de flesta Audi gör.
Lycka till med köpet!