Du tror inte att en röd batterilampan var värt att nämnas?
. Samt att den skulle kunna vara relevant för att hjälpa oss ställa en diagnos för bilen?
. Samt hur långt har bilen gått?, Vad är det för motor?, Är något bytt?, Service?, När uppkom problemet?. All info är bra info
.
Men som
Glimbrink skrev så tyder både indikator spökande & batterilampan på att systemet inte blir matad med tillräcklig ström. När lampan tänds betyder det att bilen inte får någon laddning och/eller att något med elsystemet är galet. Fortsätter du köra med bilen kommer den stanna efter en liten stund då batterit körs tomt. Elen behövs för nästan allt i en bil såsom, styrenhet, lampor, tändning osv osv.
Innan du börjar byta delar FELSÖK(såvida du inte har lust att lägga ner massa onödig tid och pengar på att byta fungerande delar), vet inte hur många gånger jag sagt det på detta forumet.
Jag vet ej villken erfarenhet du eller din sambo har angående att fixa bilar eller villken verktygslåda ni har tillgång till.
En bra notis med är att blyade bilbatteri börjar sulfatisera ganska snabbt då de är urladdade. För lekmän betyder detta att batterit blir sämre och sämre och kommer tillslut inte att kunna ta imot laddning och batterit måste slängas. Endast för att man vart lat att inte ladda batterit.
Steg 1 är att testa generatorn.Ladda batterit fullt. Starta bilen och mät med voltmätare över plus och minuspol på batterit. Mät vad du har för volt vid tomgång, vid ~1500 & vid ~3000varv samt notera värdena. Skriv sedan värdena i tråden
Värdena är tecken på hur mycket bilen laddar (om den laddar)Steg 2 är att testa ifall bilen laddar.Detta görs med att ha bilen igång och koppla väck batterit. Bilen skall kunna gå på endast generatorn. Men kör inte med bilen på det sättet. Samt koppla bort minuspolen och INTE pluspolen. Tappar du sladden eller låter sladden ta kontakt med någon metallbit under huven kommer det kortslutning.
Ifall bilen tvärdör direkt när du lyfter på batterit laddar inte bilen tillräckligt med ström för att självförsörja sig villket är ett ett absolut måste för kontinuerlig drift!.Steg 3 ring VolvoRing volvo för att höra med dem ifall de har lösa laddningsregulatorer och generatorkol, samt leveranstid och kostnad.
Skriv gärna ner resultatena utav samtliga steg.
Mvh
Anders