3001
Sök

Batteri stendött,bilen laddar 11v över polerna på tomgång,vad ska jag byta?

OUTLAW1
5 maj 2011
Trådstartare
#21
Glimbrink skrev:
rallykid skrev:
HAR IDAG/KVÄLL MEKAT S80...FY FASEN FÖR TRÅNGA BILAR ASSÅ...
Lånade ett helt nytt batteri som mättes upp till 13,8V innan jag satte in det i bilen....startade utan problem och mätte upp laddningen till 12,56V..knödde ner mätaren till generatorn och mätte samma siffror direkt på generatorn....hölla ca 3000varv och då lämnade den 12,78v...smidig som man är plockade jag med mig lite nycklar o mejsel till bilen och skred till verket..medans svordomarna flög åt höger flög delarna i bilen ut till vänster i en faslig hastighet...skrapsår på armar och händer..servo olja lite varstans på det gjorde svinont*ler*hursomhelst stod man där med en laddningsregulator i handen för att inspektera..
sliten ända in till markeringarna sånär som på ca 2 mm och väldigt fint slitna som halvmånar...tveklöst slutkörd....frågan är väl nu om det räcker att byta dena del eller om generatorn är kass...

kommer köpa en laddningsregulator imorgon och prova...

fasen det va ju riktigt lätt att plocka ner ändå...ca 1 timme tog det med verktygshämtning mm..

eftersom generatorn fortfarande laddade lite så fungerar den ju, ja jag tror det kommer räcka att byta.

tror jag med eftersom kolen tamig fasen var helt nerslitna till slitagegränsen...

723 Inlägg
5 maj 2011
#22
rallykid skrev:
Glimbrink skrev:
rallykid skrev:
HAR IDAG/KVÄLL MEKAT S80...FY FASEN FÖR TRÅNGA BILAR ASSÅ...
Lånade ett helt nytt batteri som mättes upp till 13,8V innan jag satte in det i bilen....startade utan problem och mätte upp laddningen till 12,56V..knödde ner mätaren till generatorn och mätte samma siffror direkt på generatorn....hölla ca 3000varv och då lämnade den 12,78v...smidig som man är plockade jag med mig lite nycklar o mejsel till bilen och skred till verket..medans svordomarna flög åt höger flög delarna i bilen ut till vänster i en faslig hastighet...skrapsår på armar och händer..servo olja lite varstans på det gjorde svinont*ler*hursomhelst stod man där med en laddningsregulator i handen för att inspektera..
sliten ända in till markeringarna sånär som på ca 2 mm och väldigt fint slitna som halvmånar...tveklöst slutkörd....frågan är väl nu om det räcker att byta dena del eller om generatorn är kass...

kommer köpa en laddningsregulator imorgon och prova...

fasen det va ju riktigt lätt att plocka ner ändå...ca 1 timme tog det med verktygshämtning mm..

eftersom generatorn fortfarande laddade lite så fungerar den ju, ja jag tror det kommer räcka att byta.

tror jag med eftersom kolen tamig fasen var helt nerslitna till slitagegränsen...

dem gångerna jag bytt kolen i generatorerna på audi så har det fungerat utmärkt. Det är ju en "slitdel"

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

772 Inlägg
5 maj 2011
#23
rallykid skrev:
HAR IDAG/KVÄLL MEKAT S80...FY FASEN FÖR TRÅNGA BILAR ASSÅ...
Lånade ett helt nytt batteri som mättes upp till 13,8V innan jag satte in det i bilen....startade utan problem och mätte upp laddningen till 12,56V..knödde ner mätaren till generatorn och mätte samma siffror direkt på generatorn....hölla ca 3000varv och då lämnade den 12,78v...smidig som man är plockade jag med mig lite nycklar o mejsel till bilen och skred till verket..medans svordomarna flög åt höger flög delarna i bilen ut till vänster i en faslig hastighet...skrapsår på armar och händer..servo olja lite varstans på det gjorde svinont*ler*hursomhelst stod man där med en laddningsregulator i handen för att inspektera..
sliten ända in till markeringarna sånär som på ca 2 mm och väldigt fint slitna som halvmånar...tveklöst slutkörd....frågan är väl nu om det räcker att byta dena del eller om generatorn är kass...

kommer köpa en laddningsregulator imorgon och prova...

fasen det va ju riktigt lätt att plocka ner ändå...ca 1 timme tog det med verktygshämtning mm..

Bra gjort! Det brukar löna sig i plånboken att få lite skrapsår och sånt där istället. smile
Det är väldigt sällan som själva generatorn går sönder, utan det är laddningsregulator och kolen
som blir dåliga. Det kommer nog absolut räcka att byta laddningsregulator.

OUTLAW1
5 maj 2011
Trådstartare
#24
PoulZen skrev:
rallykid skrev:
HAR IDAG/KVÄLL MEKAT S80...FY FASEN FÖR TRÅNGA BILAR ASSÅ...
Lånade ett helt nytt batteri som mättes upp till 13,8V innan jag satte in det i bilen....startade utan problem och mätte upp laddningen till 12,56V..knödde ner mätaren till generatorn och mätte samma siffror direkt på generatorn....hölla ca 3000varv och då lämnade den 12,78v...smidig som man är plockade jag med mig lite nycklar o mejsel till bilen och skred till verket..medans svordomarna flög åt höger flög delarna i bilen ut till vänster i en faslig hastighet...skrapsår på armar och händer..servo olja lite varstans på det gjorde svinont*ler*hursomhelst stod man där med en laddningsregulator i handen för att inspektera..
sliten ända in till markeringarna sånär som på ca 2 mm och väldigt fint slitna som halvmånar...tveklöst slutkörd....frågan är väl nu om det räcker att byta dena del eller om generatorn är kass...

kommer köpa en laddningsregulator imorgon och prova...

fasen det va ju riktigt lätt att plocka ner ändå...ca 1 timme tog det med verktygshämtning mm..

Bra gjort! Det brukar löna sig i plånboken att få lite skrapsår och sånt där istället. smile
Det är väldigt sällan som själva generatorn går sönder, utan det är laddningsregulator och kolen
som blir dåliga. Det kommer nog absolut räcka att byta laddningsregulator.

ja man kan alltid hoppas...1100:- kostar laddningsregulatorn då jag inte har tid att vänta på laddregulator från frejs...synd när dom tar halva priset..

723 Inlägg
5 maj 2011
#25
rallykid skrev:
PoulZen skrev:
rallykid skrev:
HAR IDAG/KVÄLL MEKAT S80...FY FASEN FÖR TRÅNGA BILAR ASSÅ...
Lånade ett helt nytt batteri som mättes upp till 13,8V innan jag satte in det i bilen....startade utan problem och mätte upp laddningen till 12,56V..knödde ner mätaren till generatorn och mätte samma siffror direkt på generatorn....hölla ca 3000varv och då lämnade den 12,78v...smidig som man är plockade jag med mig lite nycklar o mejsel till bilen och skred till verket..medans svordomarna flög åt höger flög delarna i bilen ut till vänster i en faslig hastighet...skrapsår på armar och händer..servo olja lite varstans på det gjorde svinont*ler*hursomhelst stod man där med en laddningsregulator i handen för att inspektera..
sliten ända in till markeringarna sånär som på ca 2 mm och väldigt fint slitna som halvmånar...tveklöst slutkörd....frågan är väl nu om det räcker att byta dena del eller om generatorn är kass...

kommer köpa en laddningsregulator imorgon och prova...

fasen det va ju riktigt lätt att plocka ner ändå...ca 1 timme tog det med verktygshämtning mm..

Bra gjort! Det brukar löna sig i plånboken att få lite skrapsår och sånt där istället. smile
Det är väldigt sällan som själva generatorn går sönder, utan det är laddningsregulator och kolen
som blir dåliga. Det kommer nog absolut räcka att byta laddningsregulator.

ja man kan alltid hoppas...1100:- kostar laddningsregulatorn då jag inte har tid att vänta på laddregulator från frejs...synd när dom tar halva priset..

sjukanmäl dig resten av veckan så har du tid wink

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

OUTLAW1
5 maj 2011
Trådstartare
#26
Glimbrink skrev:
rallykid skrev:
PoulZen skrev:

Bra gjort! Det brukar löna sig i plånboken att få lite skrapsår och sånt där istället. smile
Det är väldigt sällan som själva generatorn går sönder, utan det är laddningsregulator och kolen
som blir dåliga. Det kommer nog absolut räcka att byta laddningsregulator.

ja man kan alltid hoppas...1100:- kostar laddningsregulatorn då jag inte har tid att vänta på laddregulator från frejs...synd när dom tar halva priset..

sjukanmäl dig resten av veckan så har du tid wink

haha nej nej bilen ska in till BILIA för backjobb på måndag o kommer stå där i en veckas tid..därav tidsbristen..

OUTLAW1
7 maj 2011
Trådstartare
#27
simsalabim...generatorbyte blev det iaf..kostade ca 3000:- med ny generator sedan byte på detta och servoolja samt lite oringar så hamnade slutnotan på ynka 5300:-

byta laddregulatorn hjälpte i ca 3 timmar sedan laddade generatorn sämre igen...tror släpringarna i den gamla hade gjort sitt..nu är det en fräsch ny generator i som laddar fan..
slutet gott allting gott...lås lås lås

54 Inlägg
11 oktober 2011
#28
Hej!

Jag hoppas det går bra att låna denna tråd än att skapa en ny.

Mitt batteri kan också vara urladdat när jag kommer ut om den har nåt dygn eller om man har kört väldigt lite med den.
Jag provade att seriekoppla en 12V-lampa mellan batteriets minuspol och minuskabeln för att se vart den drog ström i avstängt läge, för visst är det så om lampan lyser så är det något som får ström?
Men med den inkopplad så lös den inte förräns jag t.ex öppnade en bildörr eller vred om tändningen, alltså något som ska dra ström.

Men då kollade jag med en voltmätare istället för att se vad generatorn laddade. Den kopplades in på polerna på batteriet och jag drog igång bilen. Kan börja med att säga att med bilen avstängd ger batteriet 12,,6V ungefär.
Med bilen igång visade den cirka 13,8-13,9V och jag provade att dra igång olika saker för o se om den förändrades och enda gången jag egentligen märkte en större skillnad var vid gaspådrag upp till 3500rpm och sen släppa gasen helt, då sjönk den till 12,3V för en kort stund och sen upp igen till 13,85V.
Viktigt att tillägga att den aldrig gick till 14V.
Filmade hela beteendet och la upp på youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=qQMYeW4hnlU

Vad kan felet vara?

2 924 Inlägg
11 oktober 2011
#29
engqvist84 skrev:
Hej!

Jag hoppas det går bra att låna denna tråd än att skapa en ny.

Definitivt NEJ!
Skapa en egen tråd!

Låser.

// mod peegee

~ Life is short, have FUN! ~


Sök