4405
Sök

Satsta på bra bil när man är 16?

39 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Tjena alla! Jag la upp en tråd för ett tag sen om små bakhjulsdrivna bilar att lära sig köra med(fick massa bra tips) så pratade jag med far min och han tyckte det va onödigt och köpa en bil jag skulle ha hos min mormor eftersom jag snart skulle fylla 16 år. Så jag tittade på andra sorters bilar. Jag har alltid älskat Golf! Min kusin hade en och jag gillade den riktigt mycket! Och sen sa en kompis att det finns golf vr6 som är fyrhjulsdrivna (perfekt, har fattat att man kan sladda med dom lite grann?) Så jag tittade på blocket och woow precis sån jag gillar och den har  mycket hästkrafter men nu till frågan , ska jag köpa en sådan golf när jag fyller 16 eller borde jag köpa någon annan sisådär bil sad? Tack för svar

/huttu

262 Inlägg
5 maj 2011
Du är som sagt bara 16 år och kan därför spara pengar i 2 år till för att köpa en ännu bättre golf än den du kikar på nu smile Det kommer ut nya bilar varje dag på blocket och andra köp o säljsajter. Så stressa inte med bilköpet.

Följ gärna mitt projekt: Volvo v70N http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209063

6 638 Inlägg
5 maj 2011
Köp en helt vanlig Golf CL, försäkring, soppa och annat kommer kosta

De/Dem

39 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Hixxey skrev:
Du är som sagt bara 16 år och kan därför spara pengar i 2 år till för att köpa en ännu bättre golf än den du kikar på nu smile Det kommer ut nya bilar varje dag på blocket och andra köp o säljsajter. Så stressa inte med bilköpet.

Ah okey, tack för snabbt svar! Det jag va rädd för sad men  rekommenderar du fnågon speciell? smile

/huttu

39 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Malheus skrev:
Köp en helt vanlig Golf CL, försäkring, soppa och annat kommer kosta

Ah okey , jag ska kolla! Tack för snabbt svar!

/huttu

262 Inlägg
5 maj 2011
huttu skrev:
Hixxey skrev:

Ah okey, tack för snabbt svar! Det jag va rädd för sad men  rekommenderar du fnågon speciell? smile

/huttu

Jag kan inget om Golf då jag själv kör volvo och innan det körde opel.  Men om jag ska låta vuxen så köp en bil utan styling gärna så origional som möjligt och med så liten motor som möjligt i golfen det är väl (1.6l) antar jag dem har i den som minst. Då kör du billigt + att försökringen är billig och även reservdelar är billiga till en så vanlig bil och motor.

Men om du ska ha kul så köp en golf med mycket effekt, men du får ju också bensinkostnader efter det och desutom bilar med stora motorer körs ofta av unga människor som gärna leker lite extra, därför slits bilarna hårdare mekaniskt.

Det är ju något du måste utgå ifrån när du köper bil, köp något mittimellan så blir du nog nöjd. Tänk som sagt på att bensinpriserna går uppåt nu!

Följ gärna mitt projekt: Volvo v70N http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209063

39 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Ah okej! Jo bästa vore nog utan styling och sånt (helst någon vuxen som haft bilen) så den inte är så sliten, och kan ju va bra o ha billig bil när man inte är så gammal! Ja bensinpriserna är sjukt höga nu... Tack för svar nu får man bara vänta tills man fyller år! tack igen för svar!

/huttu

262 Inlägg
5 maj 2011
huttu skrev:
Ah okej! Jo bästa vore nog utan styling och sånt (helst någon vuxen som haft bilen) så den inte är så sliten, och kan ju va bra o ha billig bil när man inte är så gammal! Ja bensinpriserna är sjukt höga nu... Tack för svar nu får man bara vänta tills man fyller år! tack igen för svar!

/huttu

Volvo s40, s60, v40 är enligt mig mycket bra bilar.

39 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Hixxey skrev:
huttu skrev:

/huttu

Volvo s40, s60, v40 är enligt mig mycket bra bilar.

ah jag har kollat på dom nu, s40 verkar den som passar mig mest tyckter jag. För vill gärna ha en liten bil (a) tack så mycket har inte tänkt på dom modellerna innan för alla pratar nästan bara om 740/850/240. Tack!

/huttu

6 638 Inlägg
5 maj 2011
Finns tid att meka med bilen medans man tar körkort, eventuellt övningsköra med bilen

Hade en Golf IIa med dåligt värmepacket, åt kylarvätska då topplockspackningen var dålig.. Ventilerna slamra i början. Startade ändå alltid..Bra bil!

Sen är de ju roligare att byta upp sig än ner sig, eller hur?

De/Dem

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
5 maj 2011
Förnuft kan man skaffa med åren, med risk att låta som en förvuxen tolvåring, fart är KUL!
Hade jag haft mer flis när jag köpte min första bil så hade det blivit en snabbare, jag hade en lätt filad 245 GLT som gick som ett jävla skott på grusväg. Tröttnade ändå ganska fort på mina -150hk och köpte en E23 728, ingen raket men klart ball när man gick i skolan.
När jag blir gammal, trött & pank ska jag överväga att införskaffa nån sån där liten 1,6liters burk. wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

453 Inlägg
5 maj 2011
Har du inte en stadig inkomst så är inte en vr6a något för dig.. hade en själv och har ändå bra ekonomi för att vara student och inte jobba. Man fick tanka ofta! Mkt pga att ibland gasar man till extra osv du är ute och kör lite på helgen. Försäkringen va inte jätte billig heller, betalar mindre för min bmw 320- 00.

Men helt klart en sjukt rolig bil! Så kommer du jobba  sen när du har körkort, så du får in några tusen extra till bensin och kunna serva bilen när det behövs och ta hand om den, så visst kör på! smile
Senast redigerat av Timjoh (5 maj 2011)

39 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Malheus skrev:
Finns tid att meka med bilen medans man tar körkort, eventuellt övningsköra med bilen

Hade en Golf IIa med dåligt värmepacket, åt kylarvätska då topplockspackningen var dålig.. Ventilerna slamra i början. Startade ändå alltid..Bra bil!

Sen är de ju roligare att byta upp sig än ner sig, eller hur?

ah blir nog en gammal golf ändå men några månader kvar så ingen brådska. Jag vill ju helst lära mig "meka" tycker det är skit kul och titta på när andra håller på (bara gjort några gånger) så jag är totalt VÄRDELÖS på sånt men man måste börja nånstans! Ja självklart är de roligare att byta upp sig! tack för svar

/huttu

39 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Förnuft kan man skaffa med åren, med risk att låta som en förvuxen tolvåring, fart är KUL!
Hade jag haft mer flis när jag köpte min första bil så hade det blivit en snabbare, jag hade en lätt filad 245 GLT som gick som ett jävla skott på grusväg. Tröttnade ändå ganska fort på mina -150hk och köpte en E23 728, ingen raket men klart ball när man gick i skolan.
När jag blir gammal, trött & pank ska jag överväga att införskaffa nån sån där liten 1,6liters burk. wink

haha okej. Jag har inte speciellt mycket pengar så blir nog nån liten bil tills man blir 18 o har körkort och jobb helst. Tack för svar!

/huttu

39 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Timjoh skrev:
Har du inte en stadig inkomst så är inte en vr6a något för dig.. hade en själv och har ändå bra ekonomi för att vara student och inte jobba. Man fick tanka ofta! Mkt pga att ibland gasar man till extra osv du är ute och kör lite på helgen. Försäkringen va inte jätte billig heller, betalar mindre för min bmw 320- 00.

Men helt klart en sjukt rolig bil! Så kommer du jobba  sen när du har körkort, så du får in några tusen extra till bensin och kunna serva bilen när det behövs och ta hand om den, så visst kör på! smile

Nae jag har ingen stadig inkomst kan man säga.... Men blir nog 1 vr6a när man är 18. Tack för alla svar precis sånt här jag ville veta!

/huttu

1 738 Inlägg
5 maj 2011
Jag pratar bara från egen erfarenhet nu men jag skulle satsa på en svensson bil typ 740/940! Visst inte snyggaste o billigaste bilen men reservdelar finns det gott om, och ur enkla att skruva med! när jag var 16 så kunde jag absolut inget om bilar. Utan jag köpte en 740 och började sätta i lite ljud, dra högtalarkabel m.m och fick lite lärdom om det, och med det medföljde hur inredning m.m sitter fast osv! Sen får man fråga o prova själv o dessa bilar är inte dyra att göra misstag på. Så vidare gick jag med att göra en "stor service" och genom det fick jag en uppfattning om motorn o dess funkton o den vägen gick jag! Och idag är jag en "hajare" på de äldre volvobilarna vilket jag är jäkligt glad över för när det gäller reprationer så sparar man 1000 tals kronor. Sen när man känner för det kan man väll byta upp sig till nåt snyggare dyrare men tycker bara att det är en perfekt bil att börja med smile

39 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
PRECIS DET JAG LETADE EFTER TACK! Har läst många som tycker att dom är lätta att meka med tack så mycket för bra svar, nu vet jag hur man kan börja och så, men de där om "service" om man typ inte ens vet vad 1/3 del heter vid motorn hur ska man kunna fixa saker där då?

/huttu

624 Inlägg
5 maj 2011
google is your friend!

740 alla dagar!
(borjade själv iof med bmw´n i min profil)

who´s the man?

1 738 Inlägg
6 maj 2011
huttu skrev:
PRECIS DET JAG LETADE EFTER TACK! Har läst många som tycker att dom är lätta att meka med tack så mycket för bra svar, nu vet jag hur man kan börja och så, men de där om "service" om man typ inte ens vet vad 1/3 del heter vid motorn hur ska man kunna fixa saker där då?

/huttu

Härligt hoppas du förstod lite vad jag mena wink som sagt jag kunde noll i början sen är man med kompisar som skruvar lite sen frågar man antingen här eller på verkstad eller på annat sätt vad saker o ting heter o hur de ska skruvas åt m.m och en 740 eller nåt är ju ur enkla att börja med så jag tar hellre lärdom innan jag köper mig nåt värre som typ en japanare eller liknade. Då behöver man inte stå som ett fån sen o inte fatta nån ting wink för dom är ju lite dyrare att greja med om du typ sätter på kjolpaket o nåt på karossen blir förstört! Ja du fattar nog lite vad jag menar!

Sök