4117
Sök

Satsta på bra bil när man är 16?

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
6 maj 2011
#21
Köp en bil som är enkel i konstruktion, men som inte är för jävla dålig. Hade jag vetat det jag vet idag när jag var 18 hade jag inte valt volvo som första bil. Slutade met att jag gick ner till en opel astra för att ha råd o tanka. När jag säger dålig tänker jag på en bil som är rostig eller slutkörd.

Exempel på enkla bilar.

Golf 1,2 och 3 gl eller 8v gti.
Volvo 1,2,3,7 och 9 serien.
Gamla opel med 8v motorn och enkel kam. typ astra och vectra från 90 talet. bruakr vara skabbiga som fan(rost) men hittar du en fin så är det en rätt okej bil ändå.
VW polo. Både o talarna och 90 talarna.

Sen köper du en "haynes" bok till bilen du väljer, och sen följer du instruktionerna i den. Dem böckerna är guld värda. Jag har som "pricip" att alltid skaffa en haynes till varje bil jag har numera. 300spänn som betalar sig själv flera gånger om redan efter första reparationen smile
Senast redigerat av AcesHigh666 (6 maj 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

1 738 Inlägg
6 maj 2011
#22
Bäst är att hitta en gammal gubbkörd bil, man ser direkt när en gammal gubbe eller 30 +:are har haft bilen! De är i princip aldrig rostiga o jämt underreds behandlade,  o alltid original! att köpa en gammal ungdomskörd bil kan va skruvad hur som helst, så de avråder jag dig ifrån för det kan bli dyrt i längden med reservdelar o liknande!

Och som ovan skrev köp en haynes bok!


39 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
#23
OKey tack för alla skit bra svar! Blir nog en 740 finns sååå mycket delar och ganska stor mängd av den sorten med. OKej får la köpa den boken då, verkar vara bra! En fråga bara, jag älskar musik och alla mina kompisar har epa-traktorer och dom har ju riktigt bra ljud så jag hade velat ha de i bilen med men är de onödigt att sätta in de i en bil man ska ha i 2år typ lr kan man ta ut ljudet sen igen?


/huttu

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 maj 2011
#24
huttu skrev:
OKey tack för alla skit bra svar! Blir nog en 740 finns sååå mycket delar och ganska stor mängd av den sorten med. OKej får la köpa den boken då, verkar vara bra! En fråga bara, jag älskar musik och alla mina kompisar har epa-traktorer och dom har ju riktigt bra ljud så jag hade velat ha de i bilen med men är de onödigt att sätta in de i en bil man ska ha i 2år typ lr kan man ta ut ljudet sen igen?


/huttu

Klart att du kan flytta med ljudet, vissa grejor måste ju modellanpassas tex baslådor & dörrsidor men resten kan du ju ta med.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
6 maj 2011
#25
Allt ljud kan du flytta med. Prata med någon ljud-snubbe och fråga vad han rekomenderar, finns högtalare som passa 740 original utan att nått måste byggas om. Baslåda finns också färdiga lösningar, men vill då gå riktigt seriöst så ska du ju bygga om och "anpassa".

Men börja och gör allting lätt för dig, köp en bil, köp en verkstadhandbok(t.ex haynes) och fixa den, serva den och fixa alla fel på den. Och sköt om den så den blir fin som fan. När den är fin och du ändå inte är nöjd då börjar du ändra på den(typ stajla o sånt).

Gör samma med ljudet, du har att göra en stund bara med att dra alla kablar när du ska koppla in slutsteg och baslåda så börja med en färdig låda och bas som någon rekommenderar.

Baby steps smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

39 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
#26
RD_87 skrev:
huttu skrev:
OKey tack för alla skit bra svar! Blir nog en 740 finns sååå mycket delar och ganska stor mängd av den sorten med. OKej får la köpa den boken då, verkar vara bra! En fråga bara, jag älskar musik och alla mina kompisar har epa-traktorer och dom har ju riktigt bra ljud så jag hade velat ha de i bilen med men är de onödigt att sätta in de i en bil man ska ha i 2år typ lr kan man ta ut ljudet sen igen?


/huttu

Klart att du kan flytta med ljudet, vissa grejor måste ju modellanpassas tex baslådor & dörrsidor men resten kan du ju ta med.

ah okey tack för svar!


/huttu

39 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
#27
AcesHigh666 skrev:
Allt ljud kan du flytta med. Prata med någon ljud-snubbe och fråga vad han rekomenderar, finns högtalare som passa 740 original utan att nått måste byggas om. Baslåda finns också färdiga lösningar, men vill då gå riktigt seriöst så ska du ju bygga om och "anpassa".

Men börja och gör allting lätt för dig, köp en bil, köp en verkstadhandbok(t.ex haynes) och fixa den, serva den och fixa alla fel på den. Och sköt om den så den blir fin som fan. När den är fin och du ändå inte är nöjd då börjar du ändra på den(typ stajla o sånt).

Gör samma med ljudet, du har att göra en stund bara med att dra alla kablar när du ska koppla in slutsteg och baslåda så börja med en färdig låda och bas som någon rekommenderar.

Baby steps smile

ah okej perfekt förklaring! Men jag förstår inte med boken , förklarar den så jag kan "serva" o byta saker innanför motorhuven? för jag kan verkligen noll men vill gärna försöka!


/huttu

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
6 maj 2011
#28
Boken förklara steg för steg vad du ska göra, och det finns bilder. Ju mer du kan från början ju lättare är det, men man måste börja någonstans annars lär man sig aldrig.

Ska du byta en del så slå upp det så ska det stå i boken hur du ska gå till väga. Sen om du känner någon som kan lite så be dem hjälpa dig och förklara lite.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

39 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
#29
AcesHigh666 skrev:
Boken förklara steg för steg vad du ska göra, och det finns bilder. Ju mer du kan från början ju lättare är det, men man måste börja någonstans annars lär man sig aldrig.

Ska du byta en del så slå upp det så ska det stå i boken hur du ska gå till väga. Sen om du känner någon som kan lite så be dem hjälpa dig och förklara lite.

ah okey perfekt ju! Men hur ska jag veta vad jag ska byta för delar?



/huttu

1 738 Inlägg
7 maj 2011
#30
huttu skrev:
AcesHigh666 skrev:
Boken förklara steg för steg vad du ska göra, och det finns bilder. Ju mer du kan från början ju lättare är det, men man måste börja någonstans annars lär man sig aldrig.

Ska du byta en del så slå upp det så ska det stå i boken hur du ska gå till väga. Sen om du känner någon som kan lite så be dem hjälpa dig och förklara lite.

ah okey perfekt ju! Men hur ska jag veta vad jag ska byta för delar?



/huttu

Fråga mekonomen, biltema eller vart du nu tänkt att handla delar till din bil om dom kan hjälpa dig att ta fram en "full service" tex

Bränslefilter, oljefilter, luftfilter, tändstift, kamrem + spännrulle, olja brukar vara den kompletta storservicen resten sköter haynes boken åt dig wink tycker du bilen låter, vibrerar m.m på nåt lustigt sätt och du är osäker om de ska vara så, fråga då en kompis eller farsan osv om hjälp att hitta felet. När ni väl hittat felet o du vet namnet på delen gå till affären o handla och slå upp haynes boken o börja skruva wink Det är inte svårt att skruva när man väl kommer in i det men det första man brukar lära sig är åt vilket håll skruven dras åt och lossas!


MVH


6 638 Inlägg
7 maj 2011
#31
Skulle inte rekomendera att byta kamrem ifall man inte lärt känna en motor mer.. kan bli dyrt. Dock ska Golfs 1.8a; RP-motorn "tåla" kamremsbrott utan att ventilerna går?

De/Dem

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 maj 2011
#32
Malheus skrev:
Skulle inte rekomendera att byta kamrem ifall man inte lärt känna en motor mer.. kan bli dyrt. Dock ska Golfs 1.8a; RP-motorn "tåla" kamremsbrott utan att ventilerna går?

Detta gäller även de flesta Volvo, undantaget B230E & B230K. B230E är den gamla insprutaren och B230K är den med skum jävla förgasare. Alla motorer som heter "A" eller "F" på slutet klarar ett kamremsbrott, och den vanligaste motorn i 740 är just B230F. smile En gammal 740 kan absolut rekomenderas som övningsobjekt, undvik bilar med förgasare & automatlåda, tråkigt & törstigt.
De flesta äldre Volvo är lättmeckade och har god tillgång på delar, dessutom är det ju ganska roligt att veta vad man har.
Jag har haft över 10 Volvo, och det är bra bilar för sin tid. Inga sportbilsprestanda men rejäla och lättjobbade konstruktioner och god driftsäkerhet med tanke på åldern.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

679 Inlägg
7 maj 2011
#33
Volvo 740 helt klart, lätt meckade och delar finns precis över allt och billigt är det;)


Sök