3492
Sök

Köptips: småbil (smart, lupo etc)

15 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
Hej! Kör för närvarande en bil jag tycker är för dyr i försäkring gentemot mina behov.

Jag funderar på att köpa en billig småbil och kraven jag har är:

- Billig drift, bensinsnål samt billig försäkring
- Ska gärna kunna dekoreras med reklam (företagslogo etc)

Jag har kollat lite på smartbilar beg fr 00-03, de har gått ca 8-10 k mil. Vad tror ni om en sådan? Kan det bli dyrt i längden?

Min tanke är att köpa en för omkring 30 000 och enbart ta trafikförsäkring, bryr mig inte så mycket ifall min bil får repor etc. Vad tror ni att en sån försäkring kan kosta för en 30 000 kr bil. Bor i villaförort i Stockholm med egen carport, är dock under 25 och har bara haft körkort i några månader då jag blev av med det pga fortkörning för ett tag sedan. Kan tillägga att jag tänkt köpa bilen på mitt företag om det påverkar föraäkringen.

Hur som helst vill jag ha en billig och enkel bil och skiter i hur den ser ut, vad är era rekommendationer? Vet inte alls vad man ska tänka på, vet bara att allt för många mil icke är bra smile
Senast redigerat av Lingothedawg (7 maj 2011)

Forummoderator
26 341 Inlägg
7 maj 2011
Då måste jag tala väl för Volkswagen Polo. Har kört sådan i jobbet - i och för sig högerstyrd och med lampor på taket - men de går - relativt - bra, är smidiga att ratta runt med, enkla att parkera, drar snålt - om man kör normalt och inte aggresivt såsom vi tidningsbud - och jag skulle gissa på att de är billiga att försäkra också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

15 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
Att köpa en Polo so. Hått ca 10 000 mil... Är det stor risk att det kan bli dyrt i slutändan med saker som slutar fungera?

Forummoderator
26 341 Inlägg
7 maj 2011
Lingothedawg skrev:
Att köpa en Polo so. Hått ca 10 000 mil... Är det stor risk att det kan bli dyrt i slutändan med saker som slutar fungera?

Ingen aning egentligen, men med tanke på hur de rullar som tidningsbilar så verkar de ju vara stabilt byggda i alla fall.
Reservdelarna torde väl vara i ungefär samma prisklass som alla andra Vw-byggda bilar?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
18 003 Inlägg
7 maj 2011
Har en Smart -01 i familjen. Den knallar på men om du ens överväger att dra ut på motorvägen mer än en gång per år och köra nån halvtimma: Nej. Den är trots sin ESP helt fullkomligt hopplös i snöväglag. Vad hjälper Antisladd om du har axlarna i princip grannar. Släpper den så snurrar den i halka. Bilen har i de 2 år vi haft den fungerat ypperligt. Full tank för under 200:- kronor och du kör en "evighet" Den 6-växlade så kallade automatlådan gör sitt jobb. Inte mer. När den lägger in 6:an är det som att kasta ut en ankare på vägen...

Köp en Polo diesel...

Lupo vet jag inget om.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

15 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
Om man köper beg, vad ska man gå efter? En prickfri besiktning eller någonting annat? Jag kan ingenting om att inspektera bilar och vill inte köpa grisen i säcken

Forummoderator
18 003 Inlägg
7 maj 2011
Lingothedawg skrev:
Om man köper beg, vad ska man gå efter? En prickfri besiktning eller någonting annat? Jag kan ingenting om att inspektera bilar och vill inte köpa grisen i säcken

Köper du beg och "Inte vet nåt" ska du köpa hos en handlare som är MRF-ansluten. Inte privat.

Mvh
Alexander
Fd. Bilhandlare

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 maj 2011
Dieselsmurfen skrev:
Lingothedawg skrev:

Köper du beg och "Inte vet nåt" ska du köpa hos en handlare som är MRF-ansluten. Inte privat.

Mvh
Alexander
Fd. Bilhandlare

Alternativt ta hjälp av en bra och pålitlig kompis med goda kunskaper. M-test kan vara en bra idé men jag är inte säker på om det lönar sig på en så billig bil. Detta kan du läsa om på http://www.motormannen.se/
I övrig är jag håller jag nog med om att en VAG-bil tex en polo kan vara en bra idé, små skodor kan ju även vara nåt, en Smart ser man ju på den att den inte är lämplig till nåt annat än stadskörning sommartid.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

310 Inlägg
166 Inlägg
7 juni 2012
Ja. Fast tråden är över ett år gammal och han har förhoppningsvis hittat en bil nu...

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now

Sök