En dag när jag skulle köra iväg med bilen, startade den inte. Startmotorn rörde inte sig ett dugg. Jag startade därefter bilen med hjälp av en annan bil och startkablar. Lät motorn gå 2-3 minuter. Stängde av, försökte starta på nytt. Startmotorn rörde sig ytterst lite. Spänningen verkade vara helt borta - inga lampor lös, och det gick inte att låsa bilen.
Startar bilen med hjälp av en annan igen. Och nu händer det konstiga: efter att ha stått på tomgång några minuter smäller det till från någon stans runt kylarvätskebehållaren/säkringsboxen i motorrummet, vilket sedan övergår i ett pys. Det kom även en hel del, ganska vit, rök. Efter uppskattningsvis 30 sekunder stängde jag av motorn. Det slutade ryka och pysa ganska kort därefter. Bilen hade stått 2 dagar innan detta hände, och jag har inte varit i den sen jag sist körde med den.
Ca 10-15 min efter att jag stängt bilen började det ticka från ungefär samma ställe det pös/rök från, och höll fortfarande på när jag började bogsera bilen. Kommer filmklipp på detta senare.
Bogserade bilen till en verkstad. Inget fel hittades, alla vätskor var på rätt nivå. Verkstaden laddade batteriet, som är ganska nytt, och bilen gick precis som den ska.
Dagen efter var batteriet tomt igen, och jag fick skruva i en skruv i strömkabeln till slutsteget för att kunna öppna bilen, då den inte gick att öppna eftersom batteriet var slut.
http://img821.imageshack.us/i/9b3.mp4/Detta tickande började alltså ett bra tag (15 minuter) efter att det pyst/rykt från bilen. Kan hända att jag råkat slå på tändingen när jag skulle vrida till läge "off", för att slippa rattlåset, men tändingen var definitivt inte till när detta klippet spelades in. Jag hann lyssna på tickandet i minst fem minuter, därefter började jag bogsera bilen. Jag kunde inte lokalisera ljudet mer än vad kameran visar, skulle dock gissa på att det kom från någon decimeter under vätskebehållaren.
Nu vet jag att det var något med ACC:n som snodde ström. Tog ut säkringen till ACC:n, och strömförbrukningen upphörde. Nu fungerar ACC:n varken med eller utan säkringen. Den funkade dagen innan detta skedde felfritt.
Någon som vet vad som kan vara fel? Någon som varit med om nåt liknande? Har läst att något spjäll som som ska öppna/stänga inte öppnar/stänger rätt. Någon som vet vad detta är för spjäll?
Bilen: Saab 9-3 2.0T 185HK (T5) -98