3762
Sök

ACC trasig, förbrukar 3A, Saab 9-3 -98

301 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
#1
En dag när jag skulle köra iväg med bilen, startade den inte. Startmotorn rörde inte sig ett dugg. Jag startade därefter bilen med hjälp av en annan bil och startkablar. Lät motorn gå 2-3 minuter. Stängde av, försökte starta på nytt. Startmotorn rörde sig ytterst lite. Spänningen verkade vara helt borta - inga lampor lös, och det gick inte att låsa bilen.

Startar bilen med hjälp av en annan igen. Och nu händer det konstiga: efter att ha stått på tomgång några minuter smäller det till från någon stans runt kylarvätskebehållaren/säkringsboxen i motorrummet, vilket sedan övergår i ett pys. Det kom även en hel del, ganska vit, rök. Efter uppskattningsvis 30 sekunder stängde jag av motorn. Det slutade ryka och pysa ganska kort därefter. Bilen hade stått 2 dagar innan detta hände, och jag har inte varit i den sen jag sist körde med den.

Ca 10-15 min efter att jag stängt bilen började det ticka från ungefär samma ställe det pös/rök från, och höll fortfarande på när jag började bogsera bilen. Kommer filmklipp på detta senare.

Bogserade bilen till en verkstad. Inget fel hittades, alla vätskor var på rätt nivå. Verkstaden laddade batteriet, som är ganska nytt, och bilen gick precis som den ska.

Dagen efter var batteriet tomt igen, och jag fick skruva i en skruv i strömkabeln till slutsteget för att kunna öppna bilen, då den inte gick att öppna eftersom batteriet var slut.



http://img821.imageshack.us/i/9b3.mp4/

Detta tickande började alltså ett bra tag (15 minuter) efter att det pyst/rykt från bilen. Kan hända att jag råkat slå på tändingen när jag skulle vrida till läge "off", för att slippa rattlåset, men tändingen var definitivt inte till när detta klippet spelades in. Jag hann lyssna på tickandet i minst fem minuter, därefter började jag bogsera bilen. Jag kunde inte lokalisera ljudet mer än vad kameran visar, skulle dock gissa på att det kom från någon decimeter under vätskebehållaren.


Nu vet jag att det var något med ACC:n som snodde ström. Tog ut säkringen till ACC:n, och strömförbrukningen upphörde. Nu fungerar ACC:n varken med eller utan säkringen. Den funkade dagen innan detta skedde felfritt.



Någon som vet vad som kan vara fel? Någon som varit med om nåt liknande? Har läst att något spjäll som som ska öppna/stänga inte öppnar/stänger rätt. Någon som vet vad detta är för spjäll?


Bilen: Saab 9-3 2.0T 185HK (T5) -98
Senast redigerat av yalouque (9 maj 2011)

Elektriker
718 Inlägg
9 maj 2011
#2
Den vita röken låter precis som när min AC-koppling skar ihop och det blev lite övertryck i ACn.

Dock förklarar det ju inte tickandet när bilen är avstängd.. Men testat lyssna på alla saker därikring? Typ med en färlängare eller dylikt. Men lät ju så kraftigt att det nästan borde kunna gå å känna vart de är?

Som att kasta vatten i sjön.

Forummoderator
18 149 Inlägg
9 maj 2011
#3
Vad som hänt kan jag inte svara på. Däremot kan diverse elpinaler få spel om spänningen sjunker drastiskt och så även ABS är speciellt känslig för detta.

Mvh
Alexander

EDIT: Många bilar gör ifrån sig lite ljud efter man stängt av dom. Min chrysler låter som den stänger massa ventiler när den varit avstängd i ca 30 sekunder. Om din ACC har samma hyss för sig kan den ju få spel om spänningen inte räcker för att slutföra det den vill?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

301 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
#4
Dieselsmurfen skrev:
Vad som hänt kan jag inte svara på. Däremot kan diverse elpinaler få spel om spänningen sjunker drastiskt och så även ABS är speciellt känslig för detta.

Mvh
Alexander

EDIT: Många bilar gör ifrån sig lite ljud efter man stängt av dom. Min chrysler låter som den stänger massa ventiler när den varit avstängd i ca 30 sekunder. Om din ACC har samma hyss för sig kan den ju få spel om spänningen inte räcker för att slutföra det den vill?

Visst kan det vara så, men förmodligen har något som har med ACC:n att göra först gått sönder, vilket i sin tur tömt batteriet.

Laddade batteriet fullt, och körde därefter någon mil. Dagen efter var det tomt igen. I och med det så stämmer nog tyvärr inte den teori.

Jag kan däremot tänka mig att något t.ex. ska stängas/öppnas efter att man stängt bilen, vilket inte går, och därmed försöker bilen slutföra åtgärden tills batteriet är tomt. Låter det rimligt?

Fler idéer mottages tacksamt!
Senast redigerat av yalouque (9 maj 2011)

301 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
#5
monno skrev:
Den vita röken låter precis som när min AC-koppling skar ihop och det blev lite övertryck i ACn.

Dock förklarar det ju inte tickandet när bilen är avstängd.. Men testat lyssna på alla saker därikring? Typ med en färlängare eller dylikt. Men lät ju så kraftigt att det nästan borde kunna gå å känna vart de är?

AC-koppling ska kollas upp, tack! Kan trasig AC-koppling förklara strömförbrukningen - ca. 3A- på något sätt?

Edit: Såg att du också har en 9-3:a! Har du fixat AC-kopplingen? I så fall, vad kostade den och vad kostade arbetet? Sitter AC-kopplingen i närheten av kylarvätskebehållaren?
Senast redigerat av yalouque (9 maj 2011)

Elektriker
718 Inlägg
9 maj 2011
#6
Njaaa, tveksamt. Enda där är ju att det är en magnet som drar kopplingen som jag fattat, ev kan ju de va nå fel med den magneten. Annars blir ju felet att ACn är på konstant, eller ja, aldrig.

AC-kopplingen sitter på kompressorn, den kommer du bäst åt genom att plocka ner höger hjul och innerskärm. Om du kollar på mina bilder så ser du kanske hur det sitter på ett ungefär.

Nä har tyvärr inte fixat den än, student så har inte ekonomin till det, kör med kortare rem(för 9-3 utan AC) just nu.
Har kollat lite, och att köpa begagnat verkar svårt, eventuellt att man kan köpa nån trasig AC eller om nån på typ blocket som säljer delar vill sälja bara kopplingen. En kompis hade hittat vart man kunde köpa kopplingen ny, men kom inte ihåg vart. Han ahde också en 9-3a med pajj AC-koppling.
Vad arbetet går på kan ja inte svara på, men går rätt fort om man vet vad man gör, MAX 2timmar hos proffs.

Som ja sa innan så sitter ju kopplingen på remskivan för kompressorn, enkelt kan man säga att det är ett lock på remskivan, och när AC är av så snurrar remskivan men inte locket. När AC sen ska dra igång så dras locket emot remskivan ock snurrar med, å däremed drivs AC kompressorn smile
MEN, det förklarar inte ljudet, för det sitter ju inte i närheten av kylar behållaren:P Sen som jag fattat det så sitter reläet för magneten på kompressorn.
Dock kan de ju vara så att styr reläet från ACC sitter där nånstans och kanske fått total spunk?

Tillägga att som jag fattat så är AC-kopplingen standardfel på 9-3 smile

Som att kasta vatten i sjön.

Elektriker
718 Inlägg
9 maj 2011
#7
Tycker inte riktigt det låter som ett relä som slår heller... snarare en pump av nå slag? Aja, ingen aning faktiskt:P

Såg nu a att du säger att de rök ungefär där kylvätskebehållaren sitter. När min AC släppte övertrycket så rök det typ nere vid turbon. Så att ja..tongue
Senast redigerat av monno (10 maj 2011)

Som att kasta vatten i sjön.


Sök