3885
Sök

Volvo S40, t4 kokar vid tomgång

* Voff voff *
10 736 Inlägg
27 juni 2011
#21
virrebooi skrev:
har bytt tempgivaren termostaten och vattenpumpen och kollat avgaser i kylarvattnet men det fanns inget heller men min motor ligger vid 95 grader och vågade inte ha den igång längre men vad brukar en t4 ligga på ?

är det farligt ifall dom ligger såhär högt och finns den någon jävla förklaring då jag blir tokig på bilen att han går varm fast jag bytt allting...

95 grader låter inte onormalt högt på en så´n bil! Däremot låter 82 grader väldigt lågt under körning!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Plåtslagarn
194 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
#22
Brådhis skrev:
virrebooi skrev:
har bytt tempgivaren termostaten och vattenpumpen och kollat avgaser i kylarvattnet men det fanns inget heller men min motor ligger vid 95 grader och vågade inte ha den igång längre men vad brukar en t4 ligga på ?

är det farligt ifall dom ligger såhär högt och finns den någon jävla förklaring då jag blir tokig på bilen att han går varm fast jag bytt allting...

95 grader låter inte onormalt högt på en så´n bil! Däremot låter 82 grader väldigt lågt under körning!

//Brådhis

okej för den ligger så landsväg sen i kö 102 mer har jag inte vågat fortsätta ha igång den på.


* Voff voff *
10 736 Inlägg
27 juni 2011
#23
virrebooi skrev:
Brådhis skrev:
virrebooi skrev:
har bytt tempgivaren termostaten och vattenpumpen och kollat avgaser i kylarvattnet men det fanns inget heller men min motor ligger vid 95 grader och vågade inte ha den igång längre men vad brukar en t4 ligga på ?

är det farligt ifall dom ligger såhär högt och finns den någon jävla förklaring då jag blir tokig på bilen att han går varm fast jag bytt allting...

95 grader låter inte onormalt högt på en så´n bil! Däremot låter 82 grader väldigt lågt under körning!

//Brådhis

okej för den ligger så landsväg sen i kö 102 mer har jag inte vågat fortsätta ha igång den på.

Du skriver i rubriken att den kokar vid tomgång...!? Har den verkligen kokat för dig eller har den bara blivit väldigt varm?

Kylsystemet är ju slutet vid körning så vätskan kokar inte vid 100 grader (om du inte öppnar locket)!

102 är lite i överkant dock...

Jag tycker det låter som en kärvande termostat! Låg temp vid landsvägskörning och lite hög vid lågfart tyder på att den inte riktigt öppnar/stänger som den ska!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
27 juni 2011
#24
Brådhis skrev:
virrebooi skrev:
Brådhis skrev:

95 grader låter inte onormalt högt på en så´n bil! Däremot låter 82 grader väldigt lågt under körning!

//Brådhis

okej för den ligger så landsväg sen i kö 102 mer har jag inte vågat fortsätta ha igång den på.

Du skriver i rubriken att den kokar vid tomgång...!? Har den verkligen kokat för dig eller har den bara blivit väldigt varm?

Kylsystemet är ju slutet vid körning så vätskan kokar inte vid 100 grader (om du inte öppnar locket)!

102 är lite i överkant dock...

Jag tycker det låter som en kärvande termostat! Låg temp vid landsvägskörning och lite hög vid lågfart tyder på att den inte riktigt öppnar/stänger som den ska!

//Brådhis

Jag har ju liknande fast termostaten är bytt och funkar förhoppningsvis. Jag skrev tidigare att jag har kommit upp till 107 gr i stan utan att jag blivit orolig. Min går ju oxå ner till mellan 85 och 90 gr vid landsvägskörning.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Plåtslagarn
194 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
#25
Brådhis skrev:
virrebooi skrev:
Brådhis skrev:

95 grader låter inte onormalt högt på en så´n bil! Däremot låter 82 grader väldigt lågt under körning!

//Brådhis

okej för den ligger så landsväg sen i kö 102 mer har jag inte vågat fortsätta ha igång den på.

Du skriver i rubriken att den kokar vid tomgång...!? Har den verkligen kokat för dig eller har den bara blivit väldigt varm?

Kylsystemet är ju slutet vid körning så vätskan kokar inte vid 100 grader (om du inte öppnar locket)!

102 är lite i överkant dock...

Jag tycker det låter som en kärvande termostat! Låg temp vid landsvägskörning och lite hög vid lågfart tyder på att den inte riktigt öppnar/stänger som den ska!

//Brådhis

jag åkte och den gick upp till 101 grader jag stannade och öppnade locket och den började koka. och termostaten är ny för ibland går den inte varm och ibland går han varm.


265 Inlägg
27 juni 2011
#26
ingen fara!  min va sådan som orginal som trimmad med 470 hp

nu med 470 hk

* Voff voff *
10 736 Inlägg
27 juni 2011
#27
virrebooi skrev:
Brådhis skrev:
virrebooi skrev:

okej för den ligger så landsväg sen i kö 102 mer har jag inte vågat fortsätta ha igång den på.

Du skriver i rubriken att den kokar vid tomgång...!? Har den verkligen kokat för dig eller har den bara blivit väldigt varm?

Kylsystemet är ju slutet vid körning så vätskan kokar inte vid 100 grader (om du inte öppnar locket)!

102 är lite i överkant dock...

Jag tycker det låter som en kärvande termostat! Låg temp vid landsvägskörning och lite hög vid lågfart tyder på att den inte riktigt öppnar/stänger som den ska!

//Brådhis

jag åkte och den gick upp till 101 grader jag stannade och öppnade locket och den började koka. och termostaten är ny för ibland går den inte varm och ibland går han varm.

Öppna inte locket!!! Då kokar den förstås, men så länge kylsystemet är slutet kokar den inte vid 100 grader! Inte vid 101 eller 105 heller sannolikt!

Det funkar som en tryckkokare t.ex.: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tryckkokare (förutom att man inte lagar mat i bilens kylsystem förstås)

Min fråga är: Har du någonsin väntat och sett OM temperaturen faller igen vid nå´n viss temperatur?

Jag vet att på 850/x70 är det tämligen vanligt att kylfläktens lågfartsdel ger upp och då går fläkten endast när det är panik och då med full fart! När startar fläkten på din? Vid vilken temperatur?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Plåtslagarn
194 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
#28
Brådhis skrev:
virrebooi skrev:
Brådhis skrev:

Du skriver i rubriken att den kokar vid tomgång...!? Har den verkligen kokat för dig eller har den bara blivit väldigt varm?

Kylsystemet är ju slutet vid körning så vätskan kokar inte vid 100 grader (om du inte öppnar locket)!

102 är lite i överkant dock...

Jag tycker det låter som en kärvande termostat! Låg temp vid landsvägskörning och lite hög vid lågfart tyder på att den inte riktigt öppnar/stänger som den ska!

//Brådhis

jag åkte och den gick upp till 101 grader jag stannade och öppnade locket och den började koka. och termostaten är ny för ibland går den inte varm och ibland går han varm.

Öppna inte locket!!! Då kokar den förstås, men så länge kylsystemet är slutet kokar den inte vid 100 grader! Inte vid 101 eller 105 heller sannolikt!

Det funkar som en tryckkokare t.ex.: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tryckkokare (förutom att man inte lagar mat i bilens kylsystem förstås)

Min fråga är: Har du någonsin väntat och sett OM temperaturen faller igen vid nå´n viss temperatur?

Jag vet att på 850/x70 är det tämligen vanligt att kylfläktens lågfartsdel ger upp och då går fläkten endast när det är panik och då med full fart! När startar fläkten på din? Vid vilken temperatur?

//Brådhis

vet inte typ vid 95-100


Plåtslagarn
194 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#29
jag har sett att jag tappar kylarvatten så jag funderar på ifall kylaren kan vara sönder och så gör att den börjar koka ?


* Voff voff *
10 736 Inlägg
28 juni 2011
#30
virrebooi skrev:
jag har sett att jag tappar kylarvatten så jag funderar på ifall kylaren kan vara sönder och så gör att den börjar koka ?

Men HAR den kokat utan att du först öppnat locket (vilket kan göra att även en fullt fungerande bil kokar)?

Och ja, en defekt kylare kan göra att den kokar! T.ex. genom att det läcker ut vatten och tryck den vägen!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Plåtslagarn
194 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#31
Brådhis skrev:
virrebooi skrev:
jag har sett att jag tappar kylarvatten så jag funderar på ifall kylaren kan vara sönder och så gör att den börjar koka ?

Men HAR den kokat utan att du först öppnat locket (vilket kan göra att även en fullt fungerande bil kokar)?

Och ja, en defekt kylare kan göra att den kokar! T.ex. genom att det läcker ut vatten och tryck den vägen!

//Brådhis

den kokar inte innan jag öppnar locket men den läcker som sagt vatten och går varm och jag har kollat toppen är hel och ny vattenpump och ny termostat och ny tempgivare så nästa steg är väl och byta kylare pga att den läcker hmm eller vad skulle du föreslå brådhis ?


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
28 juni 2011
#32
virrebooi skrev:
Brådhis skrev:
virrebooi skrev:
jag har sett att jag tappar kylarvatten så jag funderar på ifall kylaren kan vara sönder och så gör att den börjar koka ?

Men HAR den kokat utan att du först öppnat locket (vilket kan göra att även en fullt fungerande bil kokar)?

Och ja, en defekt kylare kan göra att den kokar! T.ex. genom att det läcker ut vatten och tryck den vägen!

//Brådhis

den kokar inte innan jag öppnar locket men den läcker som sagt vatten och går varm och jag har kollat toppen är hel och ny vattenpump och ny termostat och ny tempgivare så nästa steg är väl och byta kylare pga att den läcker hmm eller vad skulle du föreslå brådhis ?

Va fan läcker kylaren så måste du byta den. Du kan ju inte hålla trycket i systemet med en läckande kylare. Har du tur så är problemen borta sen. smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Plåtslagarn
194 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#33
Vettemannen skrev:
virrebooi skrev:
Brådhis skrev:

Men HAR den kokat utan att du först öppnat locket (vilket kan göra att även en fullt fungerande bil kokar)?

Och ja, en defekt kylare kan göra att den kokar! T.ex. genom att det läcker ut vatten och tryck den vägen!

//Brådhis

den kokar inte innan jag öppnar locket men den läcker som sagt vatten och går varm och jag har kollat toppen är hel och ny vattenpump och ny termostat och ny tempgivare så nästa steg är väl och byta kylare pga att den läcker hmm eller vad skulle du föreslå brådhis ?

Va fan läcker kylaren så måste du byta den. Du kan ju inte hålla trycket i systemet med en läckande kylare. Har du tur så är problemen borta sen. smile

/Benny

jag vet inte om kylaren läcker vet bara att det försvinner en jävla massa vatten frå expansionskärlet och det är inge skum eller något på oljelocket eller stickan och han rycker inte vitt eller något och toppen är ju som sagt hel och det är en ny vattenpump så jag börjar fundera på ifall det är den som är bover i det här dramat smile


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
28 juni 2011
#34
virrebooi skrev:
Vettemannen skrev:
virrebooi skrev:

den kokar inte innan jag öppnar locket men den läcker som sagt vatten och går varm och jag har kollat toppen är hel och ny vattenpump och ny termostat och ny tempgivare så nästa steg är väl och byta kylare pga att den läcker hmm eller vad skulle du föreslå brådhis ?

Va fan läcker kylaren så måste du byta den. Du kan ju inte hålla trycket i systemet med en läckande kylare. Har du tur så är problemen borta sen. smile

/Benny

jag vet inte om kylaren läcker vet bara att det försvinner en jävla massa vatten frå expansionskärlet och det är inge skum eller något på oljelocket eller stickan och han rycker inte vitt eller något och toppen är ju som sagt hel och det är en ny vattenpump så jag börjar fundera på ifall det är den som är bover i det här dramat smile

Hur som helst måste du komma på var läckan är och åtgärda det för att sen se om problemet kvarstår. Det är aldrig bra med ett läckande kylsystem.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Plåtslagarn
194 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#35
Vettemannen skrev:
virrebooi skrev:
Vettemannen skrev:

Va fan läcker kylaren så måste du byta den. Du kan ju inte hålla trycket i systemet med en läckande kylare. Har du tur så är problemen borta sen. smile

/Benny

jag vet inte om kylaren läcker vet bara att det försvinner en jävla massa vatten frå expansionskärlet och det är inge skum eller något på oljelocket eller stickan och han rycker inte vitt eller något och toppen är ju som sagt hel och det är en ny vattenpump så jag börjar fundera på ifall det är den som är bover i det här dramat smile

Hur som helst måste du komma på var läckan är och åtgärda det för att sen se om problemet kvarstår. Det är aldrig bra med ett läckande kylsystem.

/Benny

nej det är det ju inte jag får ta och lägga mig under bilen och kolla lite när jag har tid för jobbet tar kol på mig då jag har så dåliga tider men ska försöka hinna det till veckans slut tror jag iallafall så jag får återkomma när jag kollat lite mer under bilen än ovanpå bilen smile

/victor


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
28 juni 2011
#36
virrebooi skrev:
Vettemannen skrev:
virrebooi skrev:

jag vet inte om kylaren läcker vet bara att det försvinner en jävla massa vatten frå expansionskärlet och det är inge skum eller något på oljelocket eller stickan och han rycker inte vitt eller något och toppen är ju som sagt hel och det är en ny vattenpump så jag börjar fundera på ifall det är den som är bover i det här dramat smile

Hur som helst måste du komma på var läckan är och åtgärda det för att sen se om problemet kvarstår. Det är aldrig bra med ett läckande kylsystem.

/Benny

nej det är det ju inte jag får ta och lägga mig under bilen och kolla lite när jag har tid för jobbet tar kol på mig då jag har så dåliga tider men ska försöka hinna det till veckans slut tror jag iallafall så jag får återkomma när jag kollat lite mer under bilen än ovanpå bilen smile

/victor

Har du en liten läcka så kan det helt plötsligt bli en stor läcka och du kanske blir stående efter vägen med bärgning som följd.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Plåtslagarn
194 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#37
Vettemannen skrev:
virrebooi skrev:
Vettemannen skrev:

Hur som helst måste du komma på var läckan är och åtgärda det för att sen se om problemet kvarstår. Det är aldrig bra med ett läckande kylsystem.

/Benny

nej det är det ju inte jag får ta och lägga mig under bilen och kolla lite när jag har tid för jobbet tar kol på mig då jag har så dåliga tider men ska försöka hinna det till veckans slut tror jag iallafall så jag får återkomma när jag kollat lite mer under bilen än ovanpå bilen smile

/victor

Har du en liten läcka så kan det helt plötsligt bli en stor läcka och du kanske blir stående efter vägen med bärgning som följd.

/Benny

okej a jag får köra hem bilen från tjejen sen får jag ta en redig titt under bilen så får vi se vad som hänt tack för alla tips iallafall jag återkommer så fort jag kan kolla vad som krånglar för mig

/victor


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
28 juni 2011
#38
virrebooi skrev:
Vettemannen skrev:
virrebooi skrev:

nej det är det ju inte jag får ta och lägga mig under bilen och kolla lite när jag har tid för jobbet tar kol på mig då jag har så dåliga tider men ska försöka hinna det till veckans slut tror jag iallafall så jag får återkomma när jag kollat lite mer under bilen än ovanpå bilen smile

/victor

Har du en liten läcka så kan det helt plötsligt bli en stor läcka och du kanske blir stående efter vägen med bärgning som följd.

/Benny

okej a jag får köra hem bilen från tjejen sen får jag ta en redig titt under bilen så får vi se vad som hänt tack för alla tips iallafall jag återkommer så fort jag kan kolla vad som krånglar för mig

/victor

Ja, hör gärna av dig så vi får veta, alltid kan det hjälpa någon annan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Plåtslagarn
194 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
#39
körde bilen hem idag från tjejen den låg i 86-87 grader landsväg och kom upp i 91-92 grader när jag stod still men sen sjönk den i temp och den läcker inge vatten längre så börjar fundera om det var luftbubbla i systemet som var riktigt svår och få bort men sen när jag stängde av acn så slutade den lilla fläkten och gå och då kom jag upp i 97 grader så slog på acn igen och då hoppade fläkten igång och kylde bilen och den stora kom lite efter men ska den stora bara ha 1 läge ?


Plåtslagarn
194 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
#40
Felplacerad skrev:
virrebooi skrev:
körde bilen hem idag från tjejen den låg i 86-87 grader landsväg och kom upp i 91-92 grader när jag stod still men sen sjönk den i temp och den läcker inge vatten längre så börjar fundera om det var luftbubbla i systemet som var riktigt svår och få bort men sen när jag stängde av acn så slutade den lilla fläkten och gå och då kom jag upp i 97 grader så slog på acn igen och då hoppade fläkten igång och kylde bilen och den stora kom lite efter men ska den stora bara ha 1 läge ?

Det var en lååång mening!
Mitt råd till dig är att sluta titta på temperaturmätaren cool

a får nog sluta göra det men man blir så jävla panik ifall det inte står bra till tongue



Sök