Här kommer en liten update. Framoken är nu helrenoverade och på plats. Dom blev rätt bra tycker, trots att jag inte fick blästra dom på jobbet. Jag kratsade dom med roterande stålborste, sen var jag tvungen att klyva dom pga kolvarna inte gick att få ut annars. Honade ur cylindrarna då det hade blivit rätt rostigt i överkant, ovanför tätningen. Penslade på lite bromsoksfärg innan jag hängde dom på plats. Bytte även bromsslangarna till nya, men en av dom hade dåliga gängor och det gick inte att få fast bromsrörsnippeln på den slangen! Så irriterande! Jag ska kontakta CVI på måndag och höra om dom kan skicka mig en ny. Jag använde den gamla slangen istället nu tillfälligt. Är ju egentligen inget fel på den slangen men alltid bra med nytt och fräsht.
Nu har jag flyttat mina 2 pallbockar till bakändan. Jag ska kolla över bak- och handbroms(hjulen sitter fast just nu) och skruva dit slutburkarna i avgassystemet.
Jajustja, jag gjorde en grej till. Jag bytte ut spegelglaset på passagerarsidan till biltemas billiga skit, den där man bara klistrar på spegeln. Det blev rätt ok och får vara så tills jag får tag på en "ny" backspegel.
Sen krälade jag under bilen litegrann och kollade lite bara för skojs skull. Det verkar som att det läker olja mellan motor och växellåda. Vad är det för packning där? Packbox? Vad är den gjord av för material? Jag tänkte om Omega 917 kan fixa biffen?
Appropå Omega. Jag fick en flaska Omega 626 på jobbet. SATAN så bra krypolja det är! WD40 och 5-56 duger ju bara till att tvätta händerna med.
Här kommer bilder:
![http://i5.photobucket.com/albums/y163/masterpudas/Volvo164/DSC00261.jpg]()
Höger ok på plats...
![http://i5.photobucket.com/albums/y163/masterpudas/Volvo164/DSC00262.jpg]()
Nya slangar på plats samt ny slanghållare...
![http://i5.photobucket.com/albums/y163/masterpudas/Volvo164/DSC00263.jpg]()
Och så gick gängorna kaputt på ena bromsslangen! Nån som vet om vilken som är "inre" och "yttre"??
Bytte sedan ut den slangen till den som satt där tidigare. Det lär ju funka bra, men har man köpt nytt så vill man ju använda det...
![http://i5.photobucket.com/albums/y163/masterpudas/Volvo164/DSC00264.jpg]()
Vänstra oket på plats...
![http://i5.photobucket.com/albums/y163/masterpudas/Volvo164/DSC00265.jpg]()
Nya slangarna och hållaren...
![http://i5.photobucket.com/albums/y163/masterpudas/Volvo164/DSC00266.jpg]()
Här gick det bra, men en av bromsrörsnipplarna satt fast. Men det gick att skruva dit genom att rotera slangen.
Bonusbilder från mitt underbilsäventyr:
![http://i5.photobucket.com/albums/y163/masterpudas/Volvo164/DSC00270.jpg]()
en glimt av nya grenröret.
![http://i5.photobucket.com/albums/y163/masterpudas/Volvo164/DSC00268.jpg]()
Bild på läckaget mellan motor och låda, bra eller anus?
![http://i5.photobucket.com/albums/y163/masterpudas/Volvo164/DSC00269.jpg]()
Ska det vara så här? Vad fyller springan för funktion?
Bonus-bonusbil:
![http://i5.photobucket.com/albums/y163/masterpudas/Volvo164/DSC00256.jpg]()
Min SAAB har blivit gammal nu.
![smile](img/smilies/smile.png)