4449
Sök

Projekt Volvo 142, rostlagning, väghållning och trimning!

1 150 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
#1
Tjaa..

- Volvo 142 de Luxe, Automatic.
- Årsmodell: 1972.
- Miltal: 24.000 mil

I övrigt så är bilen besiktigad och påställd, vilket jag tycker är skönt att ha de i ryggen att den inte har stått i en ladugård i 78 år.

Syftet med tråden är att visa bilder och information ifrån under projektets gång, få tips och förslag men även för att kanske ställa en eller två frågor..
____________________________________________________________________________

Min plan just nu är att i ordningsföljd,

- Fixa all rost, de vanliga ställena, skärmkanter, baljor, trösklar, dörrar osv.
- Renovera bromssystem, nya belägg och skivor, bromsrör och slangar. Huvudcylinder och oken får väl sig en renovering också, om det inte byts.
- Bränslesystemet ska ses över, även där nya rör och slangar.
- Styrningen, vill inte att det ska vara så sladdrigt som de är just nu, detta kan ju även bero på att den är hög som en skyskrapa och riktigt mjuk dämpning.

När detta är åtgärdat är min tanke att jag ska ge mig på någon form av motorbyte. Bra sugen på en trimmad B20 eller B30, men då min kunskap inom området inte är så stort så fantiserar jag inte iväg för mycket, men målet är ju helt klart att komma så nära effektgränsen som möjligt, 175 hk & 216 Nm..

Så, nu vet Ni lite vad som ska hända, sen hur mycket det skenar iväg vet man aldrig! Bilder kommer så fort jag har några, de kommer antagligen några under kvällen..

/Simon

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-a04829f8c26957f000d527fcbf9ec2ae_large.jpg
Så här såg de ut när jag hämtat den..
Senast redigerat av S_Henjer (2 juni 2011)

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

249 Inlägg
31 maj 2011
#2
Ser fint ut:) jag röstar på b30 med 3 webrar:p kommer ner en dag o hjälper dig med ventilerna


1 150 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
#3
De hade varit förjävla fräckt, synd att förgasare är sååååå dyrt!

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

1 150 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
#4
Vart en sväng till garaget idag! Fått hem skärmkanter, så de ska väl bytas någon dag!

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-3f0bd5c91364ba209e918f77e8bac9b8.jpg
Uppallad! Letar rost, inte speciellt ansträngande..

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-7b12504a2d110d9a23e520926f14a15a_large.jpg
Tog bort rutan, inte speciellt ansträngade det heller.. Satt fast med något liknande tuggummi och häftmassa..

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-177c5072d37b5fe83b48d72991ddc7ff.jpg
Lagom med rost runt hela rutramen, började där det var värst. Har här kapat ur en lite knepig yta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-a5fb77cc0d5f4bd6ae13e5276d791c90.jpg
Meeen jag tycker jag fick till de hyfsat bra, lite finjustering bara. Det sker nog dock i de sista innan grundlack..

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

46 Inlägg
2 juni 2011
#5
Ikväll ska den vara rostfri annars tycker jag att du kan sälja han direkt!

5 111 Inlägg
2 juni 2011
#6
Bättre köpa en 164 om man vill ha en B30. wink
Dåligt om plats i 140n och en del jobb för att få ner den, och i ärlighetens namn så har väl nu en B30 inte mycket mer potential än en B20 och är bra mycket tyngre, så du får en roligare bil med en vässad B20.
Senast redigerat av Volvo544special65 (2 juni 2011)


249 Inlägg
2 juni 2011
#7
Men 6a låter goare än en 4 plus så tror jag man får mer hk med mindre trim


5 111 Inlägg
2 juni 2011
#8
Lika bra köpa en 164 då så får man rätt motor på en gång i en bättre bil.
Vill man ha något kraftigare än en B20 finns det bättre spisar än B30 att stoppa in + att jag tror det kan bli svårt regga med B30ns vridmoment.


1 150 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#9
Volvo544special65 skrev:
Bättre köpa en 164 om man vill ha en B30. wink
Dåligt om plats i 140n och en del jobb för att få ner den, och i ärlighetens namn så har väl nu en B30 inte mycket mer potential än en B20 och är bra mycket tyngre, så du får en roligare bil med en vässad B20.

Okej, tackar för tipset. Jag har inte gjort någon större koll på vad jag ska ha, så de blir ett mycket senare projekt. Men de är bara bra med tips då man fortfarande är på planeringsstadiet..

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

141 Inlägg
2 juni 2011
#10
Släng i en b23 eller liknande. inte så mkt jobb. B20 oljetråg och pump sen egna motorfästen bara.


65 Inlägg
2 juni 2011
#11
Jag har en B30 på gården som du får köpa! smile


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
2 juni 2011
#12
Hur går det att sätta på 164-front? Passar den på 142:an? Då är det kanske lättare att lägga i en B30.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 150 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#13
Se88e_K skrev:
Släng i en b23 eller liknande. inte så mkt jobb. B20 oljetråg och pump sen egna motorfästen bara.

Jo de är med en plan! Hur mycket måste man modda tråget då? Eller inget alls?

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

1 150 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#14
Vettemannen skrev:
Hur går det att sätta på 164-front? Passar den på 142:an? Då är det kanske lättare att lägga i en B30.

/Benny

De känns ju som de borde gå, men de får någon annan svara på som vet smile

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

1 150 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#15
Johan945 skrev:
Jag har en B30 på gården som du får köpa! smile

Mja kanske de, men de vet jag inte än om jag ska ha. Men kan vara bra att veta!

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

141 Inlägg
2 juni 2011
#16
S_Henjer skrev:
Se88e_K skrev:
Släng i en b23 eller liknande. inte så mkt jobb. B20 oljetråg och pump sen egna motorfästen bara.

Jo de är med en plan! Hur mycket måste man modda tråget då? Eller inget alls?

b20 tråg och pump är 100% bulton. Man använder b23 oljepickup/oljerör


Trött
267 Inlägg
2 juni 2011
#17
Om du ska i med B23 så kan du lika gärna lägga i en B234... smile

1 150 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#18
NU börjar de skena iväg. Men de är bra..

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

1 150 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#19
Se88e_K skrev:
S_Henjer skrev:
Se88e_K skrev:
Släng i en b23 eller liknande. inte så mkt jobb. B20 oljetråg och pump sen egna motorfästen bara.

Jo de är med en plan! Hur mycket måste man modda tråget då? Eller inget alls?

b20 tråg och pump är 100% bulton. Man använder b23 oljepickup/oljerör

Fräckt! Tål att tänkas på.. Ska läsa på lite om B23an! Vad skiljer B23 från B230? De är väl samma spis va? Bara annat namn?

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

Trött
267 Inlägg
2 juni 2011
#20
S_Henjer skrev:
NU börjar de skena iväg. Men de är bra..

Nja, tycker jag nog inte, håller precis på och ska byta i min från B23 till 234... Har visserligen inte kommit längre än att köpa en donatorbil än så länge och det lär knappast bli gjort i sommar eftersom jag är latast i sverige, men det är inte komplicerat. Ska kolla om det funkar med B20-tråg på den motorn också, sen måste man slägga till/svetsa om lite i torpeden för att få plats med fördelaren. Inga stora operationer. Egna motorfästen förstås... Och den motorn klarar kraven på max hk/vrid  också. smile


Sök