4413
Sök

Projekt Volvo 142, rostlagning, väghållning och trimning!

1 150 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#21
Hellectric skrev:
S_Henjer skrev:
NU börjar de skena iväg. Men de är bra..

Nja, tycker jag nog inte, håller precis på och ska byta i min från B23 till 234... Har visserligen inte kommit längre än att köpa en donatorbil än så länge och det lär knappast bli gjort i sommar eftersom jag är latast i sverige, men det är inte komplicerat. Ska kolla om det funkar med B20-tråg på den motorn också, sen måste man slägga till/svetsa om lite i torpeden för att få plats med fördelaren. Inga stora operationer. Egna motorfästen förstås... Och den motorn klarar kraven på max hk/vrid  också. smile

Vad ligger 16v motorn på då? Är de inte 165 hästar? Hur mycket elektronik och sånt piss är de då?

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

1 150 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#22
Vart i garaget en sväng. Kunde inte låta bli att spackla lite. Blir faktiskt rätt bra!

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-8b0009b49722ff0ee5d2a08c464afb1d.jpg
Här har jag lagt sista lagret med spackel..

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-ab9784b087f63be777deffd9431fb79b.jpg
Bilden blev lite knasig, men de är precis bakom passagerardörren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-34a92b4992bc2dfa796c1264fa34cd2c.jpg
Så jag kapade bort rosten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-8584ce83bf6fda2658750b41dd1fc358.jpg
Glömde ta foto innan jag började spackla. Men jag fick till nya plåten riktigt bra.. Sista lagret med spackel lagt här..
Senast redigerat av S_Henjer (2 juni 2011)

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
2 juni 2011
#23
S_Henjer skrev:
Vart i garaget en sväng. Kunde inte låta bli att spackla lite. Blir faktiskt rätt bra!

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 4afb1d.jpg
Här har jag lagt sista lagret med spackel..

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 1fb79b.jpg
Bilden blev lite knasig, men de är precis bakom passagerardörren.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 34cd2c.jpg
Så jag kapade bort rosten.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 1fc358.jpg
Glömde ta foto innan jag började spackla. Men jag fick till nya plåten riktigt bra.. Sista lagret med spackel lagt här..

Det där uppe vid taket fick du till riktigt bra! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 150 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#24
Jo jag tycker med det! Faktiskt första gången jag ger mig på att laga rost, och de går rätt bra tycker jag!

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

5 111 Inlägg
2 juni 2011
#25
Vettemannen skrev:
Hur går det att sätta på 164-front? Passar den på 142:an? Då är det kanske lättare att lägga i en B30.

/Benny

Ja om man svetsar i en hel 164 från torped och ramben och framåt. wink
Ingen liten operation med andra ord.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
2 juni 2011
#26
Volvo544special65 skrev:
Vettemannen skrev:
Hur går det att sätta på 164-front? Passar den på 142:an? Då är det kanske lättare att lägga i en B30.

/Benny

Ja om man svetsar i en hel 164 från torped och ramben och framåt. wink
Ingen liten operation med andra ord.

Oj! Är det så mycket arbete? Jo, det är väl två olika bilar fast dom har lite drag av varann!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Trött
267 Inlägg
2 juni 2011
#27
S_Henjer skrev:
Hellectric skrev:
S_Henjer skrev:
NU börjar de skena iväg. Men de är bra..

Nja, tycker jag nog inte, håller precis på och ska byta i min från B23 till 234... Har visserligen inte kommit längre än att köpa en donatorbil än så länge och det lär knappast bli gjort i sommar eftersom jag är latast i sverige, men det är inte komplicerat. Ska kolla om det funkar med B20-tråg på den motorn också, sen måste man slägga till/svetsa om lite i torpeden för att få plats med fördelaren. Inga stora operationer. Egna motorfästen förstås... Och den motorn klarar kraven på max hk/vrid  också. smile

Vad ligger 16v motorn på då? Är de inte 165 hästar? Hur mycket elektronik och sånt piss är de då?

159hk/210Nm smile

Vete fan jag hur mycket pill och kabeldragning det blir, men det är sånt som man tar när det kommer. smile

1 150 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#28
De kanske hade varit något med en B234 då. Men är de någon som vet hur mycket elektronik de är? Och allt utöver att få motorn på plats?

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

249 Inlägg
3 juni 2011
#29
jag tror du kan ta ifrån en 240-90 kabelstammen så är det bara in till boxarna, vet ej om de fungerar på 16v men på turbomotorer fungerar det, plus att de då är lh 2.4


1 150 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#30
henkemedpuffen skrev:
jag tror du kan ta ifrån en 240-90 kabelstammen så är det bara in till boxarna, vet ej om de fungerar på 16v men på turbomotorer fungerar det, plus att de då är lh 2.4

lh 2.4?

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

46 Inlägg
3 juni 2011
#31
S_Henjer skrev:
henkemedpuffen skrev:
jag tror du kan ta ifrån en 240-90 kabelstammen så är det bara in till boxarna, vet ej om de fungerar på 16v men på turbomotorer fungerar det, plus att de då är lh 2.4

lh 2.4?

Det är betäckningen på motorelen:)

1 150 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#32
Wikingsson skrev:
S_Henjer skrev:
henkemedpuffen skrev:
jag tror du kan ta ifrån en 240-90 kabelstammen så är det bara in till boxarna, vet ej om de fungerar på 16v men på turbomotorer fungerar det, plus att de då är lh 2.4

lh 2.4?

Det är betäckningen på motorelen:)

Okeyokey...

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

1 150 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#33
Gav mig på att börja med skärmkanterna häromdagen.. Blir nog rätt bra de med! Vad de gäller motor, så lutar de nog åt en enklare renovering, portad och planad topp, annan kamaxel, enkel weber, extraktor och lite sånt..

Lite bilder..

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-9442fff49001d584fe075ae54e6bd0e0_large.jpg
Svetsning påbörjad, höger bak..

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-65c690656daa2c7de8b6478494362fda_large.jpg
Lite slipning till och nåt lager spackel till så är de nog klart på en stund..
Senast redigerat av S_Henjer (8 juni 2011)

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

1 150 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
#34
De går frammåt. Nu är det inte mycket kvar på ena sidan.

Har även köpt lite delar till motor, bland annat R-kam och 4-2-1 extraktor...

Lite bilder:

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-0342849bc86cae68f0ee58e38074f201_large.jpg
Tröskel bortkapad, underredsmassa pålagt..

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-4aa7d099d04e35b023b967fff1edee50_large.jpg
Inpassning på G!

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-00466b4dc1c249483e705dd74614575c_large.jpg
Svetsad och grovspackling påbörjad.

Ursäkta den lite sämre bildkvalité..

/Simon

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

Patrick0209
4 juli 2011
#35
Ser fint ut.
Detta kommer att följas


Sök