På väg till jobbet, för ungefär en timme sedan, körde jag bakom en Passat från en relativt stor byggfirma (tydligt stripad) vars tak var lastat med diverse prylar.
Jag tänkte inte på hur lasten var fastsurrad, men rätt vad det var gjorde bilen en vild omkörning, vilket ledde till att en hel kartong med bultar, eller något liknande, lämnade taket och smattrade mot min bil. Föraren hade förmodligen väldigt bråttom och märkte inte vad som hände bakom, han for nämligen iväg i en väldig fart.
På nästa raksträcka körde jag ifatt bilen och skrev upp registreringsnumret. Därefter vände jag för att leta efter kartongen och lite av dess innehåll. Jag hann dock inte hitta något innan jag var tvungen att fara vidare till jobbet, det får bli till att fortsätta leta i eftermiddag.
Min fråga är, vad gör jag nu? Jag har aldrig varit med om några ”incidenter” i trafiken förut, så jag har dålig koll på när försäkringsbolag eller rentav polis ska kopplas in. Självklart ska jag kontakta byggfirman som bilen tillhör innan jag ringer polisen, men jag skulle vilja veta lite vad som gäller i sådana här situationer. Någon som varit med om något liknande?
Efter en noggrann undersökning av min bil har jag lyckats hitta två stycken nya, tydliga märken på främre stötfångaren, ett på huven och ett märke i vindrutan. Dessa ska jag förstås knäppa kort på när jag kommer hem.
Tacksam för svar