3183
Sök

Opel Astra, instrumentbelysning och växelspaksknopp

4 Inlägg
9 augusti 2006
Trådstartare
Hej!
Jag har 2 problem med min bil som jag hoppas kunna få hjälp med.

1. En lampa i instrumentbelysningen har gått sönder (den för trip- & kilometerräknaren). Jag har fått lös skyddsglaset som sitter för samt lossat 2 skruvar och "hävarmen" på toppen som håller fast själva mätarhuset så det är helt löst inne i instrumentpanelen. Sen tar det stop, jag får inte ut mätarhuset ur instrumentpanelen. Hur jag än vrider och vänder på det så är antingen ratten ivägen eller så är det för trångt.
Någon som har något tips på hur jag ska böra mig åt?

2. Jag får inte lös växelspaksknoppen på bilen. Den verkar inte sitta gängad eller liknande. Någon som har ett tips där?

Opel - Passion for the road

62 Inlägg
14 augusti 2006
Thurfjell skrev:
Hej!
Jag har 2 problem med min bil som jag hoppas kunna få hjälp med.

1. En lampa i instrumentbelysningen har gått sönder (den för trip- & kilometerräknaren). Jag har fått lös skyddsglaset som sitter för samt lossat 2 skruvar och "hävarmen" på toppen som håller fast själva mätarhuset så det är helt löst inne i instrumentpanelen. Sen tar det stop, jag får inte ut mätarhuset ur instrumentpanelen. Hur jag än vrider och vänder på det så är antingen ratten ivägen eller så är det för trångt.
Någon som har något tips på hur jag ska böra mig åt?

2. Jag får inte lös växelspaksknoppen på bilen. Den verkar inte sitta gängad eller liknande. Någon som har ett tips där?

1. Testa att komma åt lampan underifrån, man behöver inte alltid slita ut hela instrumentgruppen för att byta en lampa. Skruva bort plastkåpan under ratten/ ovanför knäna, så kan du komma upp med handen och komma åt lampan.

2. Den är troligtvis gängad iaf, ta i som fan bara! Dom brukar kunna sitta riktigt jävla hårt.

Good luck man!

4 Inlägg
15 augusti 2006
Trådstartare
Jag löste instrumentbelysningen. Fick lös hela mätarhuset efter lite krångel och hjälp från en föredetta Opelmekaniker.
Angående växelspaksknoppen så sitter den tydligen inte gängad men går att vrida av. Risken är att man vrider sönder hela växelspaken. Så den ska jag montera lös och titta lite närmare på.
Tack iallafall!

Opel - Passion for the road

Sök