1522
Sök

.....

47 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
#1
...
Senast redigerat av T0bbeH (16 november 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 juni 2011
#2
Vad ska du ha bilen till? Ska du lasta? Dra hästsläp? Åka säkert på vintern? Jag vet inget speciellt om de här bilarna men det är förbannat skönt med 4WD på vintern, snåla inte på dacken bara. Att köra på åretruntdäck som många gör är fullständigt värdelöst.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 juni 2011
#3
Alla tre modellerna har haft både barnsjukdomar och problem, och ingen av dem är billiga att reparera. BMW brukar vara mycket billiga i service och i det här fallet gäller det X5 med, jag vet att Teknikens Värld gjord en undersökning av servicekostnader 2005 (Publicerad i nr.7/05) där X5 och 7-serie var billigast i "lyxklassen" eller vad man skall kalla det. Både Volvo och VW är dyra i service...

Men eftersom alla tre är tunga och avancerade bilar, och eftersom de alla haft sina problem, får du nog räkna med att en dyr reparationsnota kan dyka upp i alla tre fallen. Däremot menar jag inget illa när jag skriver att har du råd att köpa en sådan bil och framför allt råd med bränsleförbrukningen så tror jag inte att det är reparationerna som du upplever gör ditt bilägande dyrt. smile

Jag vill lägga fram ett alternativ till, BMW X3. Mycket smidigare och nättare att köra runt i än de tre du nämner, och X3 har tvärt om hört till de bilmodeller som håller ihop absolut bäst: Med topplacering i både Svensk Bilprovnings och tyska ADAC´s statistik sedan den lanserades. Sedan är den varken lika tung eller avancerad som X5 med flera, vilket bör betyda ett billigare ägande.

Värd en titt. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

109 Inlägg
13 juni 2011
#4
Har kört en del XC90 2,5T -04 och X5 3,0 -03/04(?). Mycket trevlig bilar. Blir dock en hel del tankande tyvärr. Upplever framförallt att Volvon drar bra mycket mer än vad man "får tillbaka" i kraft och effekt.
Hög standard och kvalité på båda bilarna, man får verkligen mycket för pengarna.

Vad gäller barnsjukdomar så hade väl Volvo en hel del problem med både automatlådor och fyrhjulsdriften när de började komma upp i lite mil. Många fördelningslådor har dock hunnit bli bytta vid det här laget.

Jag stod själv i valet och kvalet när jag var sugen på en SUV, det var just mellan Volvon och BMWn, slutade med att jag köpte en Cadillac BLS AWD på 280hk, den var både rolig och grymt framkomlig smile
Senast redigerat av Rber (13 juni 2011)

1 798 Inlägg
13 juni 2011
#5
X5 eller xc90 skulle inte jag vilja kalla för mini suv iallafall då passar bmw x3 bättre in

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer


Sök