2852
Sök

Motor fäste till B21/23/230 i Volvo 140 ? Hjälp!

90 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
Hejsan.
Jag undra om någon som gjort motor fäste till sit egna bygge och undra om jag skulle kunna få bilder/ritning mm ??
De ska va sneställd, allså inte rakställd som B20..

Om någon skulle vilja hjälpa mig så kan ni maila mig..

/anders

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders

3 292 Inlägg
18 juni 2011
Motorfästen bygger du lättast genom att hänga motorn på platsi motorrummet som den ska vara.. rätt höjd, rätt vinken, rätt sidledes.. och så fixerar du motorn i det läget och sen är det bara att börja bygga.. big_smilebig_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

90 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
Danne_1977 skrev:
Motorfästen bygger du lättast genom att hänga motorn på platsi motorrummet som den ska vara.. rätt höjd, rätt vinken, rätt sidledes.. och så fixerar du motorn i det läget och sen är det bara att börja bygga.. big_smilebig_smile

Japp, ha tänkt på de men om någon hade haft så skulle de hjälpa mig på vägen.
/anders

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders

3 292 Inlägg
18 juni 2011
Självklart.. men ofta är det så att det inte finns några direkta ritningar på sånna här grejer.. allt hänger ju på vad man ska ha för låda och vart själva placeringen av motorn kommer att bli osv osv.. väldigt olika från bil till bil.. beroende på vilken motor och låda man ska ha som sagt.

Lättast att bygga som jag sa i tidigare inlägg.. har funkat kanonbra för mig dom gångerna jag har gjort det.

90 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
Danne_1977 skrev:
Självklart.. men ofta är det så att det inte finns några direkta ritningar på sånna här grejer.. allt hänger ju på vad man ska ha för låda och vart själva placeringen av motorn kommer att bli osv osv.. väldigt olika från bil till bil.. beroende på vilken motor och låda man ska ha som sagt.

Lättast att bygga som jag sa i tidigare inlägg.. har funkat kanonbra för mig dom gångerna jag har gjort det.

Okej okej. Så du ha byggt med B21/23 i 140 ? Hur gjorde du ? och vilken låda ? Hur blir de med org B21/23 motorfäste, passa de på någon sida, (tro jag läst de någonstans).

/anders

3 292 Inlägg
18 juni 2011
_volvo740 skrev:
Danne_1977 skrev:

Okej okej. Så du ha byggt med B21/23 i 140 ? Hur gjorde du ? och vilken låda ? Hur blir de med org B21/23 motorfäste, passa de på någon sida, (tro jag läst de någonstans).

Du lär måsta ha insprutning eller B200K förgasare + insug för att slippa förlänga röret till bromsservon för det första, sätter du vanlig stromberg på vanlig insug kommer nog bromsservon vara i vägen.

Du kan använda vilken låda som helst.. M45, M46, M47, M90 eller automat.. för automaten måste du dock bygga om lite mer..
Senast redigerat av Danne_1977 (18 juni 2011)

90 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
Jag ha för mig jag läst att man kan ha ett fäste från B21/23. Eller är jag ute och cyklar ?

/anders

3 292 Inlägg
18 juni 2011
Allt är relativt.. finns inget som säger att du måste ha nåt speciellt.. jag hade nog kollat in läget noga och satt motorn på plats där den ska vara hängandes i motorrummet och sen kollat vilken typ av motorfäste som passar bäst.. eller kanske bygga eget.. nytt..

Sätt fast paketet bak först, dvs lådan och kardan .. så du har en fast punkt att utgå ifrån.. big_smile

P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 juni 2011
_volvo740 skrev:
Jag ha för mig jag läst att man kan ha ett fäste från B21/23. Eller är jag ute och cyklar ?

Jo jag har fått för mig något liknande, vet inte vilken sida dock... Misstänker att det är avgassidan eftersom kudden på insugssidan sitter upphöjd iom blockets lutning. Men det är ju bara att kapa bort fästet från balken och höja upp det då wink

Ett tips kan ju vara att ta alla mått från en 240 framvagn så kan du ju bygga ihop motorfästet  temporärt innan du sätter i motorn första gången

90 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Bensinskallen skrev:
_volvo740 skrev:

Jo jag har fått för mig något liknande, vet inte vilken sida dock... Misstänker att det är avgassidan eftersom kudden på insugssidan sitter upphöjd iom blockets lutning. Men det är ju bara att kapa bort fästet från balken och höja upp det då wink

Ett tips kan ju vara att ta alla mått från en 240 framvagn så kan du ju bygga ihop motorfästet  temporärt innan du sätter i motorn första gången

Okej tackar. De ska jag fundera vidare på smile

/anders

Sök