3534
Sök

Skoda oktavia med konstiga ryckningar?

2 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#1
Jag har en 06- skoda oktavia som håller på och dummar sig. Den hackar och rycker, ibland, inte jämt. Har haft den inne på Skoda för koll ett antal gånger . I höstas bråkade den vid 2000 varv, då gav bränsletrycksgivaren "sporadiska felkoder" sa killen, men inget gjordes, däremot bytte man en spridare för den var det tydligen fel på? Bilen gick bra i 1 månad, sen var det samma visa, fast vid 2700 varv?  Har inte haft tillfälle att lämna in bilen eftersom jag behöver den helatiden.
En annan sak är när jag kör på motorväg och tex ska köra om och gasa på, då finns det ingen kraft, det händer inget, men plötsligt släpper det och bilen far iväg........som om den inte får soppa kanske? eller
samtidigt som den tappar kraft dånar det om motorn eller under bilen, vad vet jag, som oxå släpper i samma stund som det går o gasa på igen?
Jag tror inte jag e tokig, för andra har känt detta oxå.

Jag funderar på att byta bränsletrycksgivaren iaf, får en känsla av att det kan va den som spökar eller? Nån som är bättre på det än mig kanske?
Vet nån vad det kostar och byta den?
Tack från en okunnig tjej som älskar sin bil:)

25 Inlägg
20 juni 2011
#2
Min första tanke var bränslepumpen eller bränslefilter. Skulle ljudet kunna tänkas komma från pumpen i tanken (ingen praktisk erfarenhet av Skoda, men jag har fått intrycket att pumpen sitter i tanken på Oktavian)?

Om en bränsletryckssensor larmar kan det ju antingen vara själva givaren det är fel påEller så kan det ju vara själva bränsletrycket som är problemet. Och det tyder i.s.f. på att någon av pump/filter/tryckregulator/spridare inte fungerar som tänkt. Att bilen tappar kraft är då en följd av att den inte får tillräckligt med bränsle. Så frågan är om larmet gällde en felaktig givare, eller att givaren indikerar att du har ett felaktigt bränsletryck. Du fick inga nerskrivna felkoder från verkstaden när du hade den inne?

Montör
664 Inlägg
20 juni 2011
#3
Det Sandhall pratar om låter mycket troligt. Konstigt dock om t.ex. bränslefiltret eller tryckregulatorn skulle börja bråka på en ändå såpass "ny" bil.

Om en spridare byttes vid tidigare tillfälle, så är ju frågan vad som gjort att den blivit dålig, och om samma underliggande orsak gjort att ännu en spridare blivit kass kanske? Kanske skall testa att byta tryckgivaren, så man vet att den är OK (förutsatt att den inte kostar en miljon)?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

2 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
#4
Hej
tack för tipsen. Nej jag fick inget nedskrivet, bara att det gav felkod, på bränslegivaren men det var efter att jag sa till dem(3) gången att ut och kör och kopla in datorn så får ni se att den dummar sig. De lyssnade inte de 2 första gångerna! kan de va för man är tjej kanske?
Har funderingar på att lämna in den igen, och då är det bra med lite tips, så jag kan säga till dem, eller ta med dem ut på en åktur själv så de får se/känna hur den beter sig. Nästa gång tänker jag vara med iaf och se till att de gör som jag säger.

Montör
664 Inlägg
22 juni 2011
#5
Sussielina skrev:
kan de va för man är tjej kanske?

Mycket möjligt. Folk är idioter.
Sussielina skrev:
Har funderingar på att lämna in den igen, och då är det bra med lite tips, så jag kan säga till dem, eller ta med dem ut på en åktur själv så de får se/känna hur den beter sig. Nästa gång tänker jag vara med iaf och se till att de gör som jag säger.

Låter som en mycket bra plan tycker jag. smile

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.


Sök