Har en gammal veteranmotorcykel ståendes i garaget som jag har tänkt fixa upp i körbart och dugligt skick...svårare än jag hade trott! när jag stampade på kicken första gången hände det absolut ingenting, helt döpall, och jag skruvade upp topplocket. Såklart var kolven och veven HELT fastrostade i cylindern (inte så konstigt, den har stått i en lada i 40 år), så nu undrar jag om någon vet någon hemgjord häxbrygd som löser rost bra, eller någon bra rostlösare för en inte så stor peng! Tacksam för bra och snabba svar!
Häll i lite fotogen/lacknafta/diesel eller rostolja, låt verka minst över natten. Häll/torka bort överflödig vätska och grilla på cylindern med gasolbrännaren, be till gud & med lite tur är problemet löst.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Häll i lite fotogen/lacknafta/diesel eller rostolja, låt verka minst över natten. Häll/torka bort överflödig vätska och grilla på cylindern med gasolbrännaren, be till gud & med lite tur är problemet löst.
Har tyvärr ingen bra brännare tror jag... har en "labb-brännare", men vet inte om den blir nog varm?
Häll i lite fotogen/lacknafta/diesel eller rostolja, låt verka minst över natten. Häll/torka bort överflödig vätska och grilla på cylindern med gasolbrännaren, be till gud & med lite tur är problemet löst.
Har tyvärr ingen bra brännare tror jag... har en "labb-brännare", men vet inte om den blir nog varm?
Ähh det behövs mest om du har bråttom, som Aero T16 säger så brukar det räcka med rostlösare eller liknande. Det tar bara lite längre tid.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Häll i lite fotogen/lacknafta/diesel eller rostolja, låt verka minst över natten. Häll/torka bort överflödig vätska och grilla på cylindern med gasolbrännaren, be till gud & med lite tur är problemet löst.
Har tyvärr ingen bra brännare tror jag... har en "labb-brännare", men vet inte om den blir nog varm?
Ähh det behövs mest om du har bråttom, som Aero T16 säger så brukar det räcka med rostlösare eller liknande. Det tar bara lite längre tid.
Okej, hur lång tid pratar vi då? två veckor till? 2månader? ett år?
värme är nog knepet, köp en gasolbrännare på tex biltema o börja elda... får du loss cylindern? eller har du plockat loss motorn så du kommer åt allt lättare?
värme är nog knepet, köp en gasolbrännare på tex biltema o börja elda... får du loss cylindern? eller har du plockat loss motorn så du kommer åt allt lättare?
Jo jag har plockat lös motorn så att det skulle bli mer lättåtkomligt;) värme verkar göra susen efter vad jag har läst på andra ställen... men hur mycket ska man värma den?
I värsta fall får du väl ta och spräcka kolven och plocka ut den i delar Cylindern lär nog behöva en grundlig översyn i alla fall... vad är det för en hoj? 2-takt?
I värsta fall får du väl ta och spräcka kolven och plocka ut den i delar Cylindern lär nog behöva en grundlig översyn i alla fall... vad är det för en hoj? 2-takt?
Jupp, en gammal 2-takts stånka från mitten av 50-talet;) jodå, en i byn står för delar säger han, han har 8-9 kompletta motorer så jag får ta de delar jag behöver;) att få lös kolven och allt är egentligen bara för att kunna sätta dit nya delar;)
Vanlig coca cola, de enda de duger till är som rostlösare Eller diesel, och värm lite ggrand, du får värma succesivt och prova få lös, svårt att säga exakt hur mycket man ska värma! och Lycka till...
Hur högt upp i cylindern har kolven fastnat? Är den högt upp (så portarna är stängda med marginal) kan fettsprutetricket fungera, men det kan vara lämpligt att försöka se hur loppet ser ut under kolven - finns ingen anledning att försöka pressa ner en kolv om man har ett par millimeter gravrost som tvärstopp nedanför kolven... Många gånger kan man övertala kolven att börja röra sig med hjälp av en lagom stor träbit ovanpå kolven, en rejäl klubba och en hyfsad portion våld. Visst får man ha lite koll på vad man pysslar med eftersom det går förstöra grejer när man är såpass våldsam, men å andra sidan är ju grejerna inte direkt användbara så länge dom sitter ihop heller.
Angående värme så är det inte dags att vara orolig att det är för varmt innan man kokat bort rostlösningsoljan i alla fall, men även om man inte kan komma upp i såna temperaturer kan även en mindre värmare hjälpa - om man bara får grejerna att börja rubbas av värmeutvidgningen så kan det vara tillräckligt för att få loss kolven, eller åtminstone att få in mer olja där den behövs.
Paulzzon94 skrev:
Testa att hälla i coca cola i cylinderloppet och låt stå:)
Citronsyra och liknande ämnen (som man kan hitta i t.ex. cola) löser förvisso rost, men det är för sent att använda det här. Nu är rosten dränkt i olja, och oljan kommer göra ett utmärkt jobb när det gäller att hindra vattenlösliga syror från att komma in i rosten.
Hur högt upp i cylindern har kolven fastnat? Är den högt upp (så portarna är stängda med marginal) kan fettsprutetricket fungera, men det kan vara lämpligt att försöka se hur loppet ser ut under kolven - finns ingen anledning att försöka pressa ner en kolv om man har ett par millimeter gravrost som tvärstopp nedanför kolven... Många gånger kan man övertala kolven att börja röra sig med hjälp av en lagom stor träbit ovanpå kolven, en rejäl klubba och en hyfsad portion våld. Visst får man ha lite koll på vad man pysslar med eftersom det går förstöra grejer när man är såpass våldsam, men å andra sidan är ju grejerna inte direkt användbara så länge dom sitter ihop heller.
Angående värme så är det inte dags att vara orolig att det är för varmt innan man kokat bort rostlösningsoljan i alla fall, men även om man inte kan komma upp i såna temperaturer kan även en mindre värmare hjälpa - om man bara får grejerna att börja rubbas av värmeutvidgningen så kan det vara tillräckligt för att få loss kolven, eller åtminstone att få in mer olja där den behövs.
Den har fastnat nästan i högsta läget, kanske 3-4mm från toppläge... tror egentligen att det största rostproblemet är under kolven, där verkar rosten ha partajat på ganska bra...kollade biltema katalogen, "snabbrostlösare", som fryser ner rosten till -40 och sen spricker den typ, är det något att använda måntro?
Hur då, allt är ju fastrostat? isf måste jag ju klyva motorn typ...
Ok, ja går det inte så går det inte. Vet inte hur det ser ut. Menade mest att det kanske är veven som rostat i storändan eller ramlagret och inte kolven i loppet.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.