3246
Sök

Onödig / korkad info i bilannonser

Trucker
2 710 Inlägg
9 juli 2011
roger67 skrev:
Var uppe med grabben för 2 helger sen och skulle kolla på en   855 T5a åt honom ringer säljaren innan och allt låter "Perfekt" bilen är i toppskick osv han jobbar själv på volvo m.m vi åker från sthlm t gävle. Möter upp honom när han kommer körandes in på macken så droppar det olja efter bilen redan då. ¨

Bilen ser verkligen inte så fräsch ut som han beskrivit det , huven har stora rostfläckar på sig osv. Sen dyker mer och mer "ja juste den här är lös osv" , ac:n till bilen har dom bara klippt rören på för den "funkade ändå inte". Går över t motorn ser väl helt ok ut.

Lägger mig under och där är nu en stor pöl av färsk olja han vet ej vad det kommer ifrån. Ber han starta bilen , och då forsar det olja , oj säger han och hämtar mer olja och ska hälla i , skakar bara på huvudet och säger tack för visningen av den välvårdade bilen. Kan bli så trött på vissa jävla idioter som inte lever upp till vad dom sagt varför försöka dölja stora grejer ? Kommer ju ändå fram.

Over and out

Hände mig exakt samma sak, som tur var åkte jag inte långt alls då han hade ärende här i stan (skulle annars åkt 10mil enkelväg)

Åkte o träffade honom direkt efter jobbet, bilen i fråga är en 9000 fulltryckare.
Frågade honom tidigare i tel "är det inget jag borde veta" , "nej absolut inte, visst lite rost men bilen är inte ny. den är skattad o besiktigad ett år framåt". Låten så bra att jag blev kär i den bilen!!

Bilen såg väldig fräsch ut tills jag fick kolla under motorhuven, det var bokstavligen olja ÖVERALLT :S:S.
"jo, jag glömde säga att topplockspackningen gick för 2 veckor sen, bytte o nu har jag ej hunnit tvätta motorn. men det är typ det enda. sen att turbomätaren ej funkar" :S:S, så besviken man vart hmm. Kollade lite runt, det är ju förfan slangar som hänger lös i motorrummet :S:S. "men det går o köra utan, jag gör det varje dag". "vill du köra, frågar han" , nej tack det är bra. Tack för visningen (!!!)

INte första gången det händer, är så jävla osäker på att åka långt.. hmm men trotsar det ändå varje gång typ:S. Vad ska man göra annars liksom, den bilen jag vill ha kostar fan inte under 50K i firma. Det är inge rolig när folk håller på så här!!

Fart missbrukare

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 juli 2011
Ja, det är så jäkla tråkigt när det blir så. Man är beredd att betala lite mer för ett fint exemplar, och allt låter jättebra på telefon, finns absolut inga fel. Men man märker direkt att det är ett vanvårdat kronvrak på plats, med stora och dyra brister. Och folk tror tydligen att man tänker ta bilen till fullpris ändå för att man gjort sig besväret att åka och titta på den och inte vill åka hem tomhänt?

Edit: Den låter nästan i samma skick som den jag tittade på i Hofors? Den hade utöver de felen mycket troligt defekt turboaggregat, trasig förarstol och en läckande mittdämpare. 15k? tongue Ville inte ha den gratis ens.
Jag har namnet på dess nya ägare nu, så jag ska nog ringa och fråga om han känner till bilens brister. Blev han blåst och det är fel person har man jäklats lite med aset till säljare hehe smile
Senast redigerat av Andromeda (9 juli 2011)

Trucker
2 710 Inlägg
9 juli 2011
Andromeda skrev:
Ja, det är så jäkla tråkigt när det blir så. Man är beredd att betala lite mer för ett fint exemplar, och allt låter jättebra på telefon, finns absolut inga fel. Men man märker direkt att det är ett vanvårdat kronvrak på plats, med stora och dyra brister. Och folk tror tydligen att man tänker ta bilen till fullpris ändå för att man gjort sig besväret att åka och titta på den och inte vill åka hem tomhänt?

Edit: Den låter nästan i samma skick som den jag tittade på i Hofors? Den hade utöver de felen mycket troligt defekt turboaggregat, trasig förarstol och en läckande mittdämpare. 15k? tongue Ville inte ha den gratis ens.
Jag har namnet på dess nya ägare nu, så jag ska nog ringa och fråga om han känner till bilens brister. Blev han blåst och det är fel person har man jäklats lite med aset till säljare hehe smile

Nej, det är ej den i Hofors, kan länka annonsen i Pm!
Jaså, vem är den nya ägaren? Vart bor han/hon ? smile

Fart missbrukare

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 juli 2011
BMWgrabben skrev:
Andromeda skrev:

En stackars kille i Gävle, jag tänker ju naturligtvis inte skriva ut namn och adress. Det är ju bara att SMS:a regnumret till 72503, vilket jag gjorde efter att du berättat att liket var sålt smile

Trucker
2 710 Inlägg
9 juli 2011
Andromeda skrev:
BMWgrabben skrev:
Andromeda skrev:

En stackars kille i Gävle, jag tänker ju naturligtvis inte skriva ut namn och adress. Det är ju bara att SMS:a regnumret till 72503, vilket jag gjorde efter att du berättat att liket var sålt smile

Det är synd, han blev väl förblindad av dom där 200hästarna.
Jag har dock lärt mig, 200hästar lurar inte mig igen så.. (gått igenom lite skit)

Fart missbrukare

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 juli 2011
BMWgrabben skrev:
Andromeda skrev:
BMWgrabben skrev:

Jag har dock lärt mig, 200hästar lurar inte mig igen så.. (gått igenom lite skit)

Vilka 200 hästar? Den bilen hade högst 150 av de utlovade 200 hästarna, och det var nog därför laddtrycksmätaren "inte fungerade" wink

Trucker
2 710 Inlägg
9 juli 2011
Andromeda skrev:
BMWgrabben skrev:
Andromeda skrev:

Vilka 200 hästar? Den bilen hade högst 150 av de utlovade 200 hästarna, och det var nog därför laddtrycksmätaren "inte fungerade" wink

Det var ngt nytt
Provkörde du den eller??

Fart missbrukare

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 juli 2011
BMWgrabben skrev:
Andromeda skrev:
BMWgrabben skrev:

Det var ngt nytt
Provkörde du den eller??

Tänkte jag kunde göra det då jag hade åkt en bit, och säljaren tjatade. Skrev jag väl redan första gången jag skrev om den bilen?

Trucker
2 710 Inlägg
9 juli 2011
Andromeda skrev:
BMWgrabben skrev:
Andromeda skrev:

Det var ngt nytt
Provkörde du den eller??

Tänkte jag kunde göra det då jag hade åkt en bit, och säljaren tjatade. Skrev jag väl redan första gången jag skrev om den bilen?

Jo, det gjorde du allt. Kom ja på..! Du berättade dock aldrig om hästarna.. Det var bara ren tur att jag ej åkte den långa vägen iaf.

Fart missbrukare

Meldem
917 Inlägg
9 juli 2011
Karlie skrev:
killercow skrev:
[url]Ac som måste fyllas. måste inte alls fyllas måste lagas. ac:n var dålig på första modellen å gav sig

Hehe, ja det där är en klassiker! "Ac måste fyllas"

Finns inget som heter "fylla ac". Är gasen slut så beror det ju på läckage och inget annat. Ac:n kan inte bara "ta slut", oavsett om bilen så är 20år och har gått 30.000mil.
Enda gången ac:n kan sluta fungera är om det förekommit ett läckage från diverse oringar, om kondensor lagt av eller om kompressorn kastat in handduken etc.. Finns en mängd olika orsaker till att kylan inte skulle fungera, men det är sällan (läs: aldrig) det är så lätt som att bara återfylla den! lol

Jag trodde faktiskt att det va gasen som gjorde att utblåsluften blev kall neutral att AC:n sprayar ut en ytterst liten mängd kylgas med "så kall luft som möjligt". aja roll

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 juli 2011
Marticus skrev:
Karlie skrev:
killercow skrev:
[url]Ac som måste fyllas. måste inte alls fyllas måste lagas. ac:n var dålig på första modellen å gav sig

Finns inget som heter "fylla ac". Är gasen slut så beror det ju på läckage och inget annat. Ac:n kan inte bara "ta slut", oavsett om bilen så är 20år och har gått 30.000mil.
Enda gången ac:n kan sluta fungera är om det förekommit ett läckage från diverse oringar, om kondensor lagt av eller om kompressorn kastat in handduken etc.. Finns en mängd olika orsaker till att kylan inte skulle fungera, men det är sällan (läs: aldrig) det är så lätt som att bara återfylla den! lol

Jag trodde faktiskt att det va gasen som gjorde att utblåsluften blev kall neutral att AC:n sprayar ut en ytterst liten mängd kylgas med "så kall luft som möjligt". aja roll

Hehe roll

Jag föreslår att du läser på lite om värmeväxlare.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Luftkonditionering

Det stod mer detaljerat på engelska wikipedia, men jag visste inte om jag vågade posta det på utrikiska åt dig.

Meldem
917 Inlägg
9 juli 2011
Andromeda skrev:
Marticus skrev:
Karlie skrev:

Hehe roll

Det stod mer detaljerat på engelska wikipedia, men jag visste inte om jag vågade posta det på utrikiska åt dig.

Ja nu blev det ju lite pinsamt då jag redan visste detta..... hehe, antar att jag inte tänkte efter att det kunde vara så även i bilar. jahapp då har man lärt sig nått på sommarlovet, tackar!

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 juli 2011
Marticus skrev:
Andromeda skrev:
Marticus skrev:

Hehe roll

Ja nu blev det ju lite pinsamt då jag redan visste detta..... hehe, antar att jag inte tänkte efter att det kunde vara så även i bilar. jahapp då har man lärt sig nått på sommarlovet, tackar!

Lugnt smile

Forummoderator
18 164 Inlägg
9 juli 2011
Dessutom läcker en AC alltid en liten mängd. Därför tar gasen slut mellan 5 till 10 års mellanrum. Gäller alla bilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 juli 2011
Dieselsmurfen skrev:
Dessutom läcker en AC alltid en liten mängd. Därför tar gasen slut mellan 5 till 10 års mellanrum. Gäller alla bilar.

Så jag har haft tur några gånger med bilar med AC som fungerat efter 15 år? enda bilen jag haft utan fungerande AC var Aeron som kompressorn gick sönder på när den var 8 år gammal, och den grå CSE'n som jag kopplade bort AC'n på då kompressorn var på gång att skära.
Annars har jag haft 4 andra bilar mellan 14-16 år gamla där AC kyler bra.

Meldem
917 Inlägg
9 juli 2011
Dieselsmurfen skrev:

....så i och med att dem "alltid läcker lite", så borde man ju kunna "lösa" den "trasiga" AC:n med att enbart fylla på den? kanske lite utdraget på resonemanget.....

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Forummoderator
18 164 Inlägg
9 juli 2011
Andromeda skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Så jag har haft tur några gånger med bilar med AC som fungerat efter 15 år? enda bilen jag haft utan fungerande AC var Aeron som kompressorn gick sönder på när den var 8 år gammal, och den grå CSE'n som jag kopplade bort AC'n på då kompressorn var på gång att skära.

Läs igen. Den tar slut. Dvs, det är så lite kvar att den inte startar då tryckvakten löser ut. Då kan man fylla bara! Fast köra omkring med det och tro att det går och fylla efter 1-2 år går inte!

Den har väl varit skött och fylld nån gång. Då fungerar de. Jag har oxå haft gamla burkar med ac fungerande. Om jag minns rätt har det med att göra att gasens molekyler är mindre än dito i slangarna och därför letar sig några ut lite då och då. Fyllt många bilar i mina dagar som handlare och vet därför förklaringen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 juli 2011
Dieselsmurfen skrev:
Andromeda skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Läs igen. Den tar slut. Dvs, det är så lite kvar att den inte startar då tryckvakten löser ut. Då kan man fylla bara! Fast köra omkring med det och tro att det går och fylla efter 1-2 år går inte!

Den har väl varit skött och fylld nån gång. Då fungerar de. Jag har oxå haft gamla burkar med ac fungerande. Om jag minns rätt har det med att göra att gasens molekyler är mindre än dito i slangarna och därför letar sig några ut lite då och då. Fyllt många bilar i mina dagar som handlare och vet därför förklaringen.

Jag kanske har fördomar, men fyller inte "handlare" gas i läckande AC-system för att de ska hålla över sommaren bara? smile

Gasen kommer inte ut genom slangmaterialet. Då skulle systemet tömmas rätt omedelbart med de tryck som råder. Jag kan tänka mig att det kan läcka mycket långsamt i skarvar och liknande. På Saab 9-3 bl a är inspektionsglaset på torkfiltret en vanlig källa till läckage då det ofta börjar läcka i kanterna till glaset.

Forummoderator
18 164 Inlägg
9 juli 2011
Andromeda skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Andromeda skrev:

Jag kanske har fördomar, men fyller inte "handlare" gas i läckande AC-system för att de ska hålla över sommaren bara? smile

Gasen kommer inte ut genom slangmaterialet. Då skulle systemet tömmas rätt omedelbart med de tryck som råder. Jag kan tänka mig att det kan läcka mycket långsamt i skarvar och liknande. På Saab 9-3 bl a är inspektionsglaset på torkfiltret en vanlig källa till läckage då det ofta börjar läcka i kanterna till glaset.

Jo.

killercow
9 juli 2011
Trådstartare
är väl bara ac modell äldre som läcker. dom med freon. nya ska inte läcka alls. prata med en som jobbar med kylagregat å han sa att en ac på en mordern bil aldrig behöver fyllas. förutom efter läckan är lagad.

Dom jobbar med att laga bil ac, så antar att denna info:n från honom stämmer.

Sök