2899
Sök

Onödig / korkad info i bilannonser

Forummoderator
18 164 Inlägg
9 juli 2011
killercow skrev:
är väl bara ac modell äldre som läcker. dom med freon. nya ska inte läcka alls. prata med en som jobbar med kylagregat å han sa att en ac på en mordern bil aldrig behöver fyllas. förutom efter läckan är lagad.

Dom jobbar med att laga bil ac, så antar att denna info:n från honom stämmer.

Gör den säkert. Brukar ju oftast råka ut för läckande bilar av modell äldre så det låter logiskt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 758 Inlägg
9 juli 2011
Mycket offtopic här nu, men googla lite på diffusion (atomic diffusion)!
Även om ett slutet system inte läcker, så sker något som kallas diffusion vilket kortfattat innebär att atomer vandrar genom "solida" material.
Vanliga ballonger är ett bra exempel! De flesta vet väl att en uppblåst ballong skrumpnar ihop efter några dagar? Det gör den inte (nödvändigtvis) för att den läcker, utan för att atomer diffunderar ut genom materialet.
Och varför bör man byta bromsvätska vartannat år? Om bromssystemet är tätt kan det ju inte komma in vatten? Jorå: genom diffusion!
Samma sak med ACn - kylmediet diffunderar genom (främst) slangar och packningar.

Forummoderator
18 164 Inlägg
9 juli 2011
schnauz skrev:
Mycket offtopic här nu, men googla lite på diffusion (atomic diffusion)!
Även om ett slutet system inte läcker, så sker något som kallas diffusion vilket kortfattat innebär att atomer vandrar genom "solida" material.
Vanliga ballonger är ett bra exempel! De flesta vet väl att en uppblåst ballong skrumpnar ihop efter några dagar? Det gör den inte (nödvändigtvis) för att den läcker, utan för att atomer diffunderar ut genom materialet.
Och varför bör man byta bromsvätska vartannat år? Om bromssystemet är tätt kan det ju inte komma in vatten? Jorå: genom diffusion!
Samma sak med ACn - kylmediet diffunderar genom (främst) slangar och packningar.

Där satt den! Förklarade dåligt! Tack! Den som vill fortsätta diskutera ämnet gör en tråd i Allmänt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

killercow
10 juli 2011
Trådstartare
Rätt många tror inte att man bara kan sälja en bil utan måste skriva anledningen till varför man säljer den, men det är väl ingen som bryr sig igentligen tex:

Säljes pga:
Tillökning i familjen
Bytt jobb så ej i behov av 2 bilar
Köpt ny bil
Behov av kombi/större bil
utlandsflytt

Detta är väl dom vanligaste som jag kommer på

327 Inlägg
10 juli 2011
Den här är skön, han skriver att "ska nu sälja min absolut kanske bästa bil jag ägt".
Han har ägt den i ca 3 veckor.
http://www.blocket.se/varmland/BMW_535_ … 11&w=3

376 Inlägg
10 juli 2011
Grosshandlaren skrev:
Den här är skön, han skriver att "ska nu sälja min absolut kanske bästa bil jag ägt".

Haha, Dåre! Och sen kom ju de där med fullutrustad upp även igen... Den där var INTE fullutrustad. Väldigt tamt med knappar nere vid växelspaken också vilket borde vara ganska fullt om den vore fullutrustad tycker man

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

Självlärd
3 083 Inlägg
10 juli 2011
Grosshandlaren skrev:

Hur kan du vara så säker på det?

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Muttley
10 juli 2011
Trådstartare
killercow skrev:
Rätt många tror inte att man bara kan sälja en bil utan måste skriva anledningen till varför man säljer den, men det är väl ingen som bryr sig igentligen tex:

Säljes pga:
Tillökning i familjen
Köpt ny bil
utlandsflytt

De där kan ibland funka, att man då behöver kombi. Och utlandsflytt. Betyder att man inte vill byta mot en risig liten starlet. Man får sjukt många bytesfrågor om man inte lägger till något som tyder på att man inte behöver en skrotbil.

killercow
10 juli 2011
Trådstartare
tkd_rille skrev:
killercow skrev:

Säljes pga:
Tillökning i familjen
Köpt ny bil
utlandsflytt

De där kan ibland funka, att man då behöver kombi. Och utlandsflytt. Betyder att man inte vill byta mot en risig liten starlet. Man får sjukt många bytesfrågor om man inte lägger till något som tyder på att man inte behöver en skrotbil.

Inte bättre skriva ej byte?

killercow
10 juli 2011
Trådstartare
"fått sparken" hittade jag som anledning i en annons nu på morgonen

Never drive faster than your angel can fly
338 Inlägg
10 juli 2011
En bild säger mer än 1000 ord. Hmm vette 17 om jag skulle vilja köpa denna bil
http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_xc6 … =6&w=1

Hellre Nürburgring än vigselring

Muttley
10 juli 2011
Trådstartare
killercow skrev:
tkd_rille skrev:
killercow skrev:

Säljes pga:
Tillökning i familjen
Köpt ny bil
utlandsflytt

Det funkar inte. Inte på mina senaste annonser faktiskt.

Trucker
2 710 Inlägg
10 juli 2011
tkd_rille skrev:
killercow skrev:
tkd_rille skrev:

Håller med dig! Funkar inte! Inte för att annat funkar..

Själv skrivit "säljs pga behov av större bil" så får jag byteserbjudande på en Renå (!!)

Fart missbrukare

Trucker
2 710 Inlägg
10 juli 2011
Atenza skrev:
En bild säger mer än 1000 ord. Hmm vette 17 om jag skulle vilja köpa denna bil
http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_xc6 … =6&w=1

Är han medveten om vilken bild han lagt in? hmm

Fart missbrukare

Rumpmas
3 860 Inlägg
10 juli 2011
BMWgrabben skrev:
tkd_rille skrev:
killercow skrev:

Själv skrivit "säljs pga behov av större bil" så får jag byteserbjudande på en Renå (!!)

Eller när jag sålde Audin, "säljes pga köp av mindre bil". Så fick jag bytesförslag mot en Chrysler Voyager hmm

Trucker
2 710 Inlägg
10 juli 2011
Andromeda skrev:
BMWgrabben skrev:
tkd_rille skrev:

Eller när jag sålde Audin, "säljes pga köp av mindre bil". Så fick jag bytesförslag mot en Chrysler Voyager hmm

Hahaha, finns så underbart folk där ute asså! big_smile

Fart missbrukare

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
10 juli 2011
killercow skrev:

Säljes pga:
Tillökning i familjen
Köpt ny bil
utlandsflytt

Jag brukar (kort) skriva anledningen till försäljning eftersom man annars:

1: Får ännu fler korkade bytesförslag än vad man redan kommer få
2: Får frågan per mail/telefon/på-plats i alla fall

Man sparar helt enkelt lite tid och energi genom att man t.ex. vid försäljning av sin 2-dörrars sportbil bara skriver en snabb mening "Säljes på grund av tillökning i familjen" smile No more questions (oftast)

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

8 156 Inlägg
10 juli 2011
killercow skrev:

Säljes pga:
Tillökning i familjen
Köpt ny bil
utlandsflytt

Ibland så säljer ju folk sina ögonstenar. I de fallen så lär ägarna ändå få frågan varför man säljer bilen. Men att skriva att man säljer bilen pga nybilsköp är bara överflödig information.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Motormontör
437 Inlägg
10 juli 2011
Phaetoon skrev:
Jag stör mig lite på annonser där man lägger ut trimmade bilar och påstår att besiktningen inte är något problem, eller att bilen är gatlegal. Speciellt om bilen fortfarande är reggad med 100hk och är utrustad med en dubbelturbo V8 på 500hk. Vem försöker man lura liksom?

Håller med här. Den som påstår att det inte ska vara några problem har antigen regbesiktigat den eller så har de absolut totalt jävla noll koll.
Och vem är dum å chansar???

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

Aldrig nöjd
804 Inlägg
10 juli 2011
rickylicious skrev:
Jag brukar (kort) skriva anledningen till försäljning eftersom man annars:

1: Får ännu fler korkade bytesförslag än vad man redan kommer få
2: Får frågan per mail/telefon/på-plats i alla fall

Man sparar helt enkelt lite tid och energi genom att man t.ex. vid försäljning av sin 2-dörrars sportbil bara skriver en snabb mening "Säljes på grund av tillökning i familjen" smile No more questions (oftast)

Får man frågan på plats så är det väl bara att svara? Att skriva ut det i annonsen ger genast intrycket av att säljaren letat efter någon semi-snyfthistoria som rättfärdigar försäljningen som om ingen någonsin sålt en bil utan att ha varit tvingad till det. Vågar nästan påstå att majoriteten av "anledningarna" på Blocket går att slutföra med orden "...och tvingas/måste därför sälja", vilket är jäkligt löjligt.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Sök