3395
Sök

Hur dyra är verkstäder på att byta abs pump på saabar

671 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
som rubriken misstänker jag abs pumpen på min 9000 man kan tydligt se att föregående ägare knackat på den. så hur pass dyra är mekanikerna på att byta en sån där om jag får tag i en beg. kan man kanske få igenom bilen hos bilprovningen om man släcker abs lampan:/

1 019 Inlägg
4 juli 2011
karlsson_1984 skrev:
kan man kanske få igenom bilen hos bilprovningen om man släcker abs lampan:/

Med trasig ABS-pump? Inte en chans.

671 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
får man åka 2 månader enligt vad en verkstadmekaniker  sa till mig  innan man får göra en ombesiktning

445 Inlägg
4 juli 2011
Det beror på vem som tar jobbet, är det en verkstad så kan det springa iväg i pris ganska fort. och eftersom det är verkstad som gör jobbet så brukar dom typ tjata på en att man ska ha nya delar (med andra ord mer vinst för dom) fast å andra sidan så släcker dom ju abs lampan och rättar till felet:D ibalnd får man bita i det sura äpplet tyvärr.. hatart också

671 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
okej då är min mekaniker bland dom bättre då han rekomenderar en begagnad men han kunde inte ge nå ungefärligt pris mellan tumme å pekfinger sen ska dom ju ha sin semester nu.
men vet du om man får åka 2 månader utan abs eller blir det körförbud direkt  för bromsar gör det ju och så får man ju tänka med lite sunt förnuft när det gäller fart o broms

583 Inlägg
5 juli 2011
Ursäkta, men vad är en abs pump? big_smile Aldrig hört det namnet.

Är det huvudbromscylindern du menar eller ABS enheten?

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (5 juli 2011)

Even with cruise control.. you still have to steer.

1 019 Inlägg
5 juli 2011
karlsson_1984 skrev:
för bromsar gör det ju och så får man ju tänka med lite sunt förnuft när det gäller fart o broms

Njä, om pumpen lagt av så har du ingen broms på bakhjulen och ingen servoverkan på framhjulen, alltså extremt tung pedal. Är du säker på att pumpen är sönder? Är det bara ANTI LOCK-lampan som lyser? Eller lyser även ( ! )-lampan?

445 Inlägg
5 juli 2011
visste inte att servo och broms gick på samma. Kan inte abs vara uppldelat i två olika kretsar eller är jag helt ute och cyklar nu? smile

1 019 Inlägg
5 juli 2011
Varför inte svara på mina frågor?

2 024 Inlägg
5 juli 2011
karlsson_1984 skrev:
får man åka 2 månader enligt vad en verkstadmekaniker  sa till mig  innan man får göra en ombesiktning

Nej!
Har fordonet underkänts vid kontrollbesiktning får den bara köras till och från verkstad/bilprovning innan felen åtgärdats.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

671 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
antilock  lyser samt abs lampan jag har bromsar men det går tungt som tusan och skulle jag behöva panikbromsa så skulle ja aldrig hinna stanna

1 019 Inlägg
10 juli 2011
karlsson_1984 skrev:
antilock  lyser samt abs lampan jag har bromsar men det går tungt som tusan och skulle jag behöva panikbromsa så skulle ja aldrig hinna stanna

Anti Lock-lampan och ABS-lampan är samma sak. Du menar Anti Lock- och ( ! )-lampan antar jag?
Ja, det verkar ju som att din ABS-pump inte fungerar. (Vilket du ju redan kommit fram till.)

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
10 juli 2011
karlsson_1984 skrev:

Då lär du inte vara ute och rulla med bilen, så hur länge du får köra är helt skitsamma.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 juli 2011
Expoze skrev:
karlsson_1984 skrev:

Nej!
Har fordonet underkänts vid kontrollbesiktning får den bara köras till och från verkstad/bilprovning innan felen åtgärdats.

Tiden man har på sig är en månad, inte två. Det är två månader man har på sig att göra efterkontroll till lägre pris...

Och nej, man får inte köra bilen om den har underkänts men det tar en månad innan det blir körförbud på bilen. Så helt enkelt, besiktigar du bilen kan du köra den en månad utan att polisen ser att bilen inte får köras.

Man får inte göra så men man kan.....    wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

5 198 Inlägg
10 juli 2011
TBOC_Razor skrev:
Expoze skrev:
karlsson_1984 skrev:

Nej!

Tiden man har på sig är en månad, inte två. Det är två månader man har på sig att göra efterkontroll till lägre pris...

Och nej, man får inte köra bilen om den har underkänts men det tar en månad innan det blir körförbud på bilen. Så helt enkelt, besiktigar du bilen kan du köra den en månad utan att polisen ser att bilen inte får köras.Man får inte göra så men man kan.....    wink

Besiktar han får han köra 1 år,, men däremot så kan han köra 1 månad innan körförbud.

6 170 Inlägg
10 juli 2011
gamlingen skrev:
TBOC_Razor skrev:
Expoze skrev:

Nej!

Och nej, man får inte köra bilen om den har underkänts men det tar en månad innan det blir körförbud på bilen. Så helt enkelt, besiktigar du bilen kan du köra den en månad utan att polisen ser att bilen inte får köras.Man får inte göra så men man kan.....    wink

Besiktar han får han köra 1 år,, men däremot så kan han köra 1 månad innan körförbud.

Nej ?

Om man besiktigar bilen och den godkänns så får man köra ett år men om den blir underkänd så får man inte köra bilen alls mer än till verkstad och besiktning. Däremot får den inte officiellt körförbud förrän en månad efter en underkänd besiktning.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

5 198 Inlägg
10 juli 2011
TBOC_Razor skrev:
gamlingen skrev:
TBOC_Razor skrev:

Nej ?

Om man besiktigar bilen och den godkänns så får man köra ett år men om den blir underkänd så får man inte köra bilen alls mer än till verkstad och besiktning. Däremot får den inte officiellt körförbud förrän en månad efter en underkänd besiktning.

Troligen så va det väl så jag mena a nnars hade jag inte skrivt så
Senast redigerat av gamlingen (10 juli 2011)

6 170 Inlägg
10 juli 2011
gamlingen skrev:

På det viset du skrev så var innebörden av ditt inlägg att han fick köra bilen i ett år bara han besiktigade den...

5 198 Inlägg
10 juli 2011
TBOC_Razor skrev:
gamlingen skrev:

På det viset du skrev så var innebörden av ditt inlägg att han fick köra bilen i ett år bara han besiktigade den...

vilket alla med körkort borde veta att så är inte fallet.

6 170 Inlägg
10 juli 2011
gamlingen skrev:
TBOC_Razor skrev:
gamlingen skrev:

vilket alla med körkort borde veta att så är inte fallet.

Ja självklart men folk kan ändå missförstå det och tro att du menar att det är fritt fram att köra bara man besöker bilprovningen en gång om året...

Jag vill bara underlätta för alla och få bort missförstånden smile

Sök