2617
Sök

Varför används mdf skivor till baslådor?

124 Inlägg
6 juli 2011
Expoze skrev:
snirrealm skrev:
Lite onödig fakta; hörde att om man tar en spånskiva och har en dammsugare på ena sidan så kan den suga fast ett papper på andra sidan... Om detta stämmer låter jag vara osagt!

Ärligt talat......det var det dummaste jag hört på länge. lol

Hoppas och tror att han skämtade wink

147 Inlägg
6 juli 2011
trycket från en bas är nog större en dammsugare (dam sugare) det är skillnad på ljud och det är bara att välja det man tycker om. det är likadant med alla komponenter en del tycker om alpine en del föredra mds ,pioneer mlf sen är det en fråga hur mycket man vill lägga ner det gäller både jobb o pengar(en fördom jag har som står för mig själv är köp en bas  en alpine ex 12 tum och en mds 12 tum båda spelar bra i början men om ex 5 år vilken lever vidare med hög effektivitet ) sen är frågan skall jag spela för stunden eller för alltid

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 juli 2011
Det där med dammsugaren känner jag igen, men har för mig det var som så att två lager MDF suger ihop medans två lager spån inte gör det, alltså bör spån vara tätare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
6 juli 2011
Har också hört det där med dammsugare, men så länge jag inte testat det eller sett video på det så anser jag det vara skitsnack.

Själv har jag alltid kört med spån och kommer alltid göra

Booyakasha!

16 197 Inlägg
6 juli 2011
ska lådan bara va 4kantig å sitta i en "svensson bil" så bygger ja alltid me spån.. finns ingen anledning till att köra me mdf då.. men ska man bygga nå avancerade former,plasta,lacka så kör ja me MDF.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

147 Inlägg
6 juli 2011
på 90 talet när jag byggde som mest så sa åf att spånskiva andas men inte mdf och personligen tror jag på det (ordet tro hatar jag ) det är det samma som en del har för sig att metall är dött material även hårdmetall
det är det  absolut inte det är ett levande material

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 juli 2011
fcm skrev:
på 90 talet när jag byggde som mest så sa åf att spånskiva andas men inte mdf och personligen tror jag på det (ordet tro hatar jag ) det är det samma som en del har för sig att metall är dött material även hårdmetall
det är det  absolut inte det är ett levande material

Precis som du säger så finns det inga döda matrial.....
Allt kan förflytta energi, det är bara en fråga om hurpass bra eller dåligt....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 juli 2011
Fast när man snackar döda/levande material och då rent trä (t.ex. furu) & MDF så menar man väl som så att trät krymper och sväller av luftfuktighet t.ex. medans MDFen bibehåller sin storlek (om den inte blir väldigt blöt, men då blir den rätt kass).

Saab 9-3SC {SQ-edition}

147 Inlägg
6 juli 2011
japp därför bygg och lyssa till det som passar dig

147 Inlägg
6 juli 2011
ChriZtoffer skrev:
Fast när man snackar döda/levande material och då rent trä (t.ex. furu) & MDF så menar man väl som så att trät krymper och sväller av luftfuktighet t.ex. medans MDFen bibehåller sin storlek (om den inte blir väldigt blöt, men då blir den rätt kass).

haha du är klurig du:)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 juli 2011
Nej, fönstermontör. wink Dom furufoder som vi monterar brukar man få måla i hörnen efter ett tag då dom gått isär av torkningen, MDFfodren däremot krymper inte så dom håller sig fina i hörnen. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 197 Inlägg
6 juli 2011
ChriZtoffer skrev:
Nej, fönstermontör. wink Dom furufoder som vi monterar brukar man få måla i hörnen efter ett tag då dom gått isär av torkningen, MDFfodren däremot krymper inte så dom håller sig fina i hörnen. smile

annars e plast foder bra.. big_smile

9 117 Inlägg
6 juli 2011
ChriZtoffer skrev:

Precis!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 juli 2011
Lite OT men en klasskompis i högstadiet frågade varför man inte bygger lådor av plåt! tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

16 197 Inlägg
6 juli 2011
RD_87 skrev:
Lite OT men en klasskompis i högstadiet frågade varför man inte bygger lådor av plåt! tongue

för att de e jävligt tungt.  ska du ha plåt som e lika "stumm" som tex 22mm mdf så väger de SKIT mycke å dyrt e de oxå.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 juli 2011
evilaudio skrev:
RD_87 skrev:

för att de e jävligt tungt.  ska du ha plåt som e lika "stumm" som tex 22mm mdf så väger de SKIT mycke å dyrt e de oxå.

Jo det förstod jag också, jag ville bara få folk att dra lite på smilbanden. big_smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 juli 2011
evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:

Har inte din mamma lärt dig att det är fult att svära? wink

Låda i plåt vore fränt! Men det har ju gjorts förr. Blir skapligt stumt, men som nämnts, tungt!

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 197 Inlägg
6 juli 2011
ChriZtoffer skrev:
evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:

Har inte din mamma lärt dig att det är fult att svära? wink

Låda i plåt vore fränt! Men det har ju gjorts förr. Blir skapligt stumt, men som nämnts, tungt!

kan säga att de e rätt vanligt me både platskarmar å foder.   monterade så sent som förra veckan en helt fönsterpatri där både karmar å foder va i plast. wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 juli 2011
Jotack vet, ska iväg och monter plastfönster efter semestern. Föredrar dock riktiga träfönster (gärna med aluutsida), ser bättre ut och känns bra mycket bättre att hålla på med. Men nog med OT nu. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
6 juli 2011
Sa någon stål? big_smile
http://bilstereoforum.se/attachment.php?attachmentid=5320&d=1301659279
http://bilstereoforum.se/attachment.php?attachmentid=5328&d=1301758335
http://bilstereoforum.se/attachment.php?attachmentid=5331&d=1301758484

Angående betong och husvagnsfjädrar, vi hade stumsvetsad hjulupphängning.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Sök