4111
Sök

Volvo 940 Oljeläckage

629 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#1
Hejhej, nu behöver jag hjälp, okunnig som man är smile

Jo det är så att det läcker ganska friskt med olja från min 940 ltt, och jag tror jag lokaliserat det till dessa två filurer (någon av dem).
Se pilar:
OBS: Ej min bil, ska försöka fixa bilder på det imorgon!
http://i55.tinypic.com/30ubm7m.jpg

Är detta en vanlig 940 sjuka och vad har pajjat?
För det stora hjulet är väll oljepumpens?
Är det någon rackarns packning...

Tacksam för hjälp, ska plocka ner kamremmen imorgon och kika lite nogrannare (ta bort nedre skydskåpan).

Bil skrället läcker bara när man kör den kan tilläggas...
Senast redigerat av Dagge88 (6 juli 2011)

Mröh

629 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#2
Eller kan det vara den där "främre packboxen" som man hört så mycket om? (vart sitter den isånnafall? hmm)

Mröh

Tvivlare
2 266 Inlägg
6 juli 2011
#3
De sitter packboxar bakom båda hjulen där, och dom kan ju läcka smile "främre packbox" är oftast den nedre. Främre vevaxelpackbox kallar jag den smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

629 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#4
MantaRobin skrev:
De sitter packboxar bakom båda hjulen där, och dom kan ju läcka smile "främre packbox" är oftast den nedre. Främre vevaxelpackbox kallar jag den smile

Okej, tackar för svar!
Är det lurigt att byta packboxarna? Tänkte om jag skulle byta båda två när jag ändå har kamremmen nere...

Mröh

Tvivlare
2 266 Inlägg
6 juli 2011
#5
Dagge88 skrev:
MantaRobin skrev:
De sitter packboxar bakom båda hjulen där, och dom kan ju läcka smile "främre packbox" är oftast den nedre. Främre vevaxelpackbox kallar jag den smile

Okej, tackar för svar!
Är det lurigt att byta packboxarna? Tänkte om jag skulle byta båda två när jag ändå har kamremmen nere...

Njae, inte så svårt. Ta loss hela bröstkåpan där sen sitter dom i den. Kolla noga vilket håll dom sitter på och glöm inte papperspackningen bakom smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

629 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#6
MantaRobin skrev:
Dagge88 skrev:
MantaRobin skrev:
De sitter packboxar bakom båda hjulen där, och dom kan ju läcka smile "främre packbox" är oftast den nedre. Främre vevaxelpackbox kallar jag den smile

Okej, tackar för svar!
Är det lurigt att byta packboxarna? Tänkte om jag skulle byta båda två när jag ändå har kamremmen nere...

Njae, inte så svårt. Ta loss hela bröstkåpan där sen sitter dom i den. Kolla noga vilket håll dom sitter på och glöm inte papperspackningen bakom smile

Hmm bröstkåpa? är det den som sitter i små bultarna som sitter runt oljepumpen ( på bilden)?

Mröh

629 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
#7
http://i52.tinypic.com/207kcwo.jpg

Jodå lite olja är det allt.
http://i56.tinypic.com/igb0qd.jpg

Se där , här var det oljigt.
Antar att det är främre packboxen som är katig mot mig?
+ Hittar olja runt oljefällan till vevhusventilationen, kan det vara detta som e anledningen till packboxens missnöje?

MEN nu till ännu en fråga: Om jag plockar av kamremmen, vad gör jag härnäst? Ser inga bultar etc , samt så är det väll inte så bra om man råkar röra veven ur position när motorn är nollad...

Om någon vill ta sig tiden att skriva en liten steg för steg (efter jag plockat av kamremmen) guide, på hur man byter packboxen, vore det mycket uppskattat!
Senast redigerat av Dagge88 (7 juli 2011)

Mröh

629 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
#8
Packboxen var visst ruskigt lätt att byta, borrade 2 hål i den, drog i 2 skruvar sen körde jag med polygripen och rykte loss den gamla!

Mröh

TBM NINJA
917 Inlägg
9 juli 2011
#9
borra inte bort den för helvete! blir formen deformerad det minsta så läcker den även om där e nya packboxar! och du måste ha av alla hjulen framtill för att få av den bröstplåten...när du slår i packboxarna är det viktigaste att dom inte hamnar snett...dom ska försänkas ungefär 3mm har jag för mig

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

5 Inlägg
10 juli 2011
#10
ta bort remmen, sen ta bort vevdrevet och balansaxeldrevet(vilket är den på bild 1 med röd pil) försök låsa vevaxeln INNAN du tar bort dreven om det finns låsningar vid svänghjulet eller linkande på dom bilarna, annars försök att inte röra vevaxeleln för mycket... sen försök ta bort packboxarna, inget svårt om dom börjat läcka, då brukar den fjädern i packboxen vara sönder och ganska enkel att ta bort, efter det kollar att allt ser ok ut, sen dit med dom nya packboxarna, jag brukar ta någonting som täcker hela packboxen som jag kan slå på försiktigt så den inte går sönder...sen är det bara på med allting igen, mvh jocke:)



Sök