3340
Sök

Dubbla Holset HX35 i Supra MkIV?

Pro Painter
449 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#1
Har troligen en Holset HX35 "över" och tänkte kolla lite hur dubbla sådana skulle funka i en Supra MkIV?

Ägarinnan vill ha kvar dubbelturbon men tänkte kolla över uppdateringar då bilen ändå ska rivas i vinter.

Råd och tips är välkommet!

Mvh
Fidde

Sveriges första licensierade återförsäljare för Zymöl.
Driver sedan augusti 2011 www.facebook.com/PaintItAB

239 Inlägg
11 juli 2011
#2
Varför inte singel om det ändå ska rivas.
"Vill ha kvar dubbelturbon"
Det är ju dubbelt jobb med allt, dubbelgrenrör, dubbla downpipe, dubbla rör till intercooler och till filter.
Till vilken nytta?

Pro Painter
449 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#3
Arkaj skrev:
Varför inte singel om det ändå ska rivas.
"Vill ha kvar dubbelturbon"
Det är ju dubbelt jobb med allt, dubbelgrenrör, dubbla downpipe, dubbla rör till intercooler och till filter.
Till vilken nytta?

Hon vill inte vara som alla andra. tongue
Rörbockandet och svetsandet av grenrör, IC rör, etc är isåfall redan ordnat.
Frågan e mer om de är för stora snurror för att köra dubbla?
Har troligen en över och dom verkar vara skapligt vettiga samt lätta att få tag i...
Då behövs bara en till!

Mvh
Fidde

Sveriges första licensierade återförsäljare för Zymöl.
Driver sedan augusti 2011 www.facebook.com/PaintItAB

239 Inlägg
11 juli 2011
#4
De där turbosarna är ju goda för 400hk stycket. Ungefär samma som hx40.
Fast det finns olika avgashus. Ett 12 hus borde ge hyffsat spoolup.
2 st hx35 med 16 avgashus kan man ju glömma.

Folk gör inte dubbel uppgradering av en anledning. Men vill man vara annorlunda så visst.
Men jobbet är nog mer dubbelt. Snarare 3-4 dubbelt i svårighetsgrad/tidkrävning

Men är det fixat så är det smile

Men ni blev varnade :-P

Pro Painter
449 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#5
Arkaj skrev:
De där turbosarna är ju goda för 400hk stycket. Ungefär samma som hx40.
Fast det finns olika avgashus. Ett 12 hus borde ge hyffsat spoolup.
2 st hx35 med 16 avgashus kan man ju glömma.

Folk gör inte dubbel uppgradering av en anledning. Men vill man vara annorlunda så visst.
Men jobbet är nog mer dubbelt. Snarare 3-4 dubbelt i svårighetsgrad/tidkrävning

Men är det fixat så är det smile

Men ni blev varnade :-P

Haha...
Tack för varningen... smile
Denna har 12:ans hus så en till borde göra susen...
Får se va de slutligen blir när allt e klart! wink

Mvh
Fidde

Sveriges första licensierade återförsäljare för Zymöl.
Driver sedan augusti 2011 www.facebook.com/PaintItAB

239 Inlägg
11 juli 2011
#6
Fidde_A4 skrev:
Arkaj skrev:
De där turbosarna är ju goda för 400hk stycket. Ungefär samma som hx40.
Fast det finns olika avgashus. Ett 12 hus borde ge hyffsat spoolup.
2 st hx35 med 16 avgashus kan man ju glömma.

Folk gör inte dubbel uppgradering av en anledning. Men vill man vara annorlunda så visst.
Men jobbet är nog mer dubbelt. Snarare 3-4 dubbelt i svårighetsgrad/tidkrävning

Men är det fixat så är det smile

Men ni blev varnade :-P

Haha...
Tack för varningen... smile
Denna har 12:ans hus så en till borde göra susen...
Får se va de slutligen blir när allt e klart! wink

Mvh
Fidde

Låter nice.. Med 2 sådana agg så blir jag besviken på allt under 650 hk wink

Pro Painter
449 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#7
Arkaj skrev:
Fidde_A4 skrev:
Arkaj skrev:
De där turbosarna är ju goda för 400hk stycket. Ungefär samma som hx40.
Fast det finns olika avgashus. Ett 12 hus borde ge hyffsat spoolup.
2 st hx35 med 16 avgashus kan man ju glömma.

Folk gör inte dubbel uppgradering av en anledning. Men vill man vara annorlunda så visst.
Men jobbet är nog mer dubbelt. Snarare 3-4 dubbelt i svårighetsgrad/tidkrävning

Men är det fixat så är det smile

Men ni blev varnade :-P

Haha...
Tack för varningen... smile
Denna har 12:ans hus så en till borde göra susen...
Får se va de slutligen blir när allt e klart! wink

Mvh
Fidde

Låter nice.. Med 2 sådana agg så blir jag besviken på allt under 650 hk wink

Hahahahahaha....
Får se hur lång vintern är! wink

Mvh
Fidde

Sveriges första licensierade återförsäljare för Zymöl.
Driver sedan augusti 2011 www.facebook.com/PaintItAB

Hertig
182 Inlägg
19 juli 2011
#8
Arkaj skrev:
Varför inte singel om det ändå ska rivas.
"Vill ha kvar dubbelturbon"
Det är ju dubbelt jobb med allt, dubbelgrenrör, dubbla downpipe, dubbla rör till intercooler och till filter.
Till vilken nytta?

Inte nog med det, avgasljudet blir ruttet och vidrigt av dubbla snurror. Oavsett bil, om man jämför med att ha en snurra.


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
19 juli 2011
#9
Arkaj skrev:
Fidde_A4 skrev:
Arkaj skrev:
De där turbosarna är ju goda för 400hk stycket. Ungefär samma som hx40.
Fast det finns olika avgashus. Ett 12 hus borde ge hyffsat spoolup.
2 st hx35 med 16 avgashus kan man ju glömma.

Folk gör inte dubbel uppgradering av en anledning. Men vill man vara annorlunda så visst.
Men jobbet är nog mer dubbelt. Snarare 3-4 dubbelt i svårighetsgrad/tidkrävning

Men är det fixat så är det smile

Men ni blev varnade :-P

Haha...
Tack för varningen... smile
Denna har 12:ans hus så en till borde göra susen...
Får se va de slutligen blir när allt e klart! wink

Mvh
Fidde

Låter nice.. Med 2 sådana agg så blir jag besviken på allt under 650 hk wink

610hk på 2,0L med singel hx35 #14...så dubbla hx35 #12 ska klara minst 1000hk! smile
Senast redigerat av kwansa (19 juli 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Dr. Turbo
459 Inlägg
19 juli 2011
#10
610hk på en hx35 är nästintill omöjligt måste vart en hx40 kompressor för de effekterna


Hertig
182 Inlägg
19 juli 2011
#11
Lyckas man klämma ut över 500HK ur en HX35 lär man ha en jäkligt fint byggd motor.. bevis på de där 600hk tack.


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
19 juli 2011
#12
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=198774
Fin motor.... mest orginaldelar smile

marko 1880 här på garaget.... som hade hx35 -07

det går...frågan är hur nyttigt det är.
Senast redigerat av kwansa (19 juli 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

642 Inlägg
19 juli 2011
#13
Snelhest skrev:
Arkaj skrev:
Varför inte singel om det ändå ska rivas.
"Vill ha kvar dubbelturbon"
Det är ju dubbelt jobb med allt, dubbelgrenrör, dubbla downpipe, dubbla rör till intercooler och till filter.
Till vilken nytta?

Inte nog med det, avgasljudet blir ruttet och vidrigt av dubbla snurror. Oavsett bil, om man jämför med att ha en snurra.

Tur att smaken är som baken.


500 Inlägg
19 juli 2011
#14
Snelhest skrev:
Arkaj skrev:
Varför inte singel om det ändå ska rivas.
"Vill ha kvar dubbelturbon"
Det är ju dubbelt jobb med allt, dubbelgrenrör, dubbla downpipe, dubbla rör till intercooler och till filter.
Till vilken nytta?

Inte nog med det, avgasljudet blir ruttet och vidrigt av dubbla snurror. Oavsett bil, om man jämför med att ha en snurra.

Jag tycker denna låter rätt trevligt roll
V8 med dubbelturbo.
http://www.youtube.com/watch?v=0YPabCzxMXM


Forummoderator
10 576 Inlägg
19 juli 2011
#15
Big Al skrev:
610hk på en hx35 är nästintill omöjligt måste vart en hx40 kompressor för de effekterna

hx35 super levererar sjuka effekter jämfört med inducern.  Har kört en sådan på en S40 med goda resultat

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Dr. Turbo
459 Inlägg
19 juli 2011
#16
Jo jag börjar trilla baklänges i stolen snart.
55mm induser och 610hk på E85, jag måste säga att jag får inte ihop det.
Hur många blad har Hx35 super? Vill minnas att de plockat bort nått blad för högre flöde.
torpis: Hur mycket lyckades du kräma ur din hx35:a? och vilken induser på den?


Hertig
182 Inlägg
19 juli 2011
#17
Den snurran borde vara något utav en världssensation, jag får heller inte ihop det.


Forummoderator
10 576 Inlägg
19 juli 2011
#18
Snelhest skrev:
Den snurran borde vara något utav en världssensation, jag får heller inte ihop det.

Det är den...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 juli 2011
#19
Big Al skrev:
Jo jag börjar trilla baklänges i stolen snart.
55mm induser och 610hk på E85, jag måste säga att jag får inte ihop det.
Hur många blad har Hx35 super? Vill minnas att de plockat bort nått blad för högre flöde.
torpis: Hur mycket lyckades du kräma ur din hx35:a? och vilken induser på den?

Jag vet inte exakta effekten, men det knuffar på bra alltså, skall man tro på loggen i Nirat så är det i regionen 600Nm vid 7000rpm vilket således motsvarar 600hk.  Men som sagt, har inga bromspapper.  55mm inducer om jag minns rätt och 7blad (kompisens bil)


Nåväl, noteringar är iaf att det knuffar på bra mycket bättre än en 2871R och laddar en smula tidigare än en sådan på samma motor då.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Hertig
182 Inlägg
19 juli 2011
#20
Jag vet om bilar som har flera hundra NM mer än HK vid bromsningar (alla under 650hk). Låter fortfarande helt otroligt att den skulle ha 610hk med en 55mm inducer. Jag kallar det lögn tills jag ser bromspapper, det vore onekligen en bedrift värd att ge mediell uppmärksamhet om den skulle ge den effekten vid bromsning.

Här ett exempel på Nisses E30: 541whp och 731wNm, http://www.youtube.com/watch?v=d_eNPMJ7EeE

Kan dra fram en hög bilar ifrån bl.a. PPF med liknande effekter/vridmoment. Även lägre effekter med över 150NM mer än mängden hästkrafter. För att tala om egen erfarenhet, min Skyline i tidigare version med GT3582R och 0.62-turbinhus bromsade jag 534hk och 670nm räknat i motorn, ska kika om jag hittar bromspapper.
Senast redigerat av Snelhest (19 juli 2011)



Sök