2586
Sök

Industrikabel till bilen?

148 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#1
Okej, har kommit över nåra meter matningskabel som dom använder när dom bygger stora industrilokaler.
Det är en gigantisk 4-ledare med varje ledare på 100mm++, jämförde med dom 50mm jag har från olika tillverkare och dom ser ut som 8mm kabel i jämförelse. Jag undrar bara om själva ledningsförmågan blir något sämre pga att det är mindre antal trådar i själva kabeln varje tråd är på typ 2-3mm. Ja det kommer suga att installera den då man kommer få använda rörtång för att böja den men det är gratis. Så om någon elkunnig vet om det funkar lika bra med den här kabeln som det gör med flertrådig kabel så dela gärna med er av er kunskap.

2 024 Inlägg
14 juli 2011
#2
Funkar utmärkt. Stora frågan är varför då det blir klumpigt och svårt att hitta anslutningar som passar.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

312 Inlägg
14 juli 2011
#3
Den enda skillnaden är att du kommer få ett träningspass som heter duga...


Med lem
1 127 Inlägg
14 juli 2011
#4
Finns ingen anledning att blåsa i Ekkj kabel i bilen när det finns fina små smidiga RK kablar i 50-70mm2.

Ska du driva ett helt kärnkraftverk bak i bilen eller?


148 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#5
Använder jag den här kabeln som jag får grattis som är på 100mm++ lr ska jag köpa 50mm för 3000-4000 för att det blir enklare. hmm.. Kan ju alltid köpa flertådig kabel sen någon gång om jag skulle vilja ha nått mer lätt arbetat. Jo behöver ju kabelskor men det löser sig.

Med lem
1 127 Inlägg
14 juli 2011
#6
När vi drar sån där kabel på jobbet drar vi på stora kabelstegar, t o m där är det svårt att få till några bra böjar, det går inte få till bra i en bil. tongue

50mm2 kabel får du för runt 5-600kr.

Säkert en 120mm2 4-ledare du fått tag på. Är det koppar så panta det istället, i bil finns ingen mening med så grovt!


148 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#7
Kabeln kommer användas till batteribanken bak, sen eventuellt kanske jag ska försöka dra en jord från batteriet fram till b-banken bak. Vadå kärnkraftverk man vill ju inte ha nå spänningsfall. Sen kanske det är lite overkill med 100++ men vafan det är gratis.

8 250 Inlägg
14 juli 2011
#8
Nackdelen med såna kablar är att dem inte tycker om att böjas i små radier utan då ofta går av invändigt + att dem inte tål att vridningar och vibrationer lika bra.


148 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#9
Tyvärr tror jag det är alu-tråd men jag gör ett försök och om jag lyckas få in skiten så har man iaf tillräckligt stora kablar. Får undvika tvära böjar då, tror inte det blir nå 90 böjar där dom kommer va.
Senast redigerat av biffsteak (14 juli 2011)

2 024 Inlägg
14 juli 2011
#10
Glöm inte att fixa säkringshållare som funkar till den kabeln oxå.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

148 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#11
Har funderat på det och lär nog bli något egen tillverkat, ganska lätt när man kör anl säkringar.

2 024 Inlägg
14 juli 2011
#12
Ett tips förresten, eftersom det är aluminiumkabel och den ska sitta i bilmiljö så bör du verkligen ha vaselinfyllda kabelskor. Med torra kabelskor finns stor risk för att kabeln oxiderar och det blir dålig kontakt.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
14 juli 2011
#13
Hoppas du installerar kabeln själv och inte tvingar någon annan lol Kan vara ganska svettigt ibland att lägga upp en sån kabel rakt och snyggt på en rak stege skulle aldrig vilja prova i en bil cool Jag hoppas du dokumenterar det hela med bilder för jag vill verkligen se detta smile


148 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#14
Jo inge bra om den oxiderar så jag får dålig kontakt, hur är det med lödning av alu-kabel har gjort det på nån flertrådig alu-kabel men vet inte hur bra det funkar på denna. Jag ska försöka ta lite bilder det jag tror blir jobbigast är om jag drar en minus från fram till bak den kan nog bli ganska svettig. Och ja tanken är att jag ska göra allt själv kanske behöver hjälp med att mata igenom kabeln genom torpedväggen. tongue

147 Inlägg
14 juli 2011
#15
är det alu på 100mm2 så är det som 50mm2 koppar

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
14 juli 2011
#16
Men är det inte bättre att dra en kort minuskabel istället?


148 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#17
fcm skrev:
är det alu på 100mm2 så är det som 50mm2 koppar

Vet att koppar leder bättre men har redan kollat upp det och enligt vad jag hittat så behöver man ca 50-60%
större alu-kabel för att få samma som koppar. Och enligt vad jag sökt fram lite snabbt om kabeln jag har så är den ca 120mm så bara lite snabbt motsvarar det ca en 70mm koppar och det är fan inte billigt om man behöver 15-20m. tongue

148 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#18
Tribbe skrev:
Men är det inte bättre att dra en kort minuskabel istället?

Jo man brukar jorda i karossen bak och låta karossen funka som ledare till batteriet fram men bara för
att vara säker på att jag har bra kontakt från fram till bak så drar jag en jord från batteriet fram till batterierna bak. Kommer givetvis jorda i karossen som vanligt oxå.

577 Inlägg
14 juli 2011
#19
Vad ligger in effekten på till ett sånt där steg? vill gärna se hur du får till det.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

148 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#20
risodlarn skrev:
Vad ligger in effekten på till ett sånt där steg? vill gärna se hur du får till det.

Ett sånt där steg? Vad jag vet har vi bara diskuterat kabeln inget om vilket steg jag kommer använda så vet inte riktigt hur jag ska svara på din fråga.


Sök